WYDANIE ONLINE

Zarówno w 2022, jak i 2023 roku temat waloryzacji był szczególnie obecny w obszarze realizacji zamówień publicznych. Najpierw przestoje na rynkach różnego rodzaju towarów związane z wojną między Rosją a Ukrainą, potem rosnąca inflacja – m.in. te dwa czynniki sprowokowały ustawodawcę do szerszego zobowiązania zamawiających, aby z wyprzedzeniem pomyśleli o mechanizmach waloryzacyjnych w umowach. Od listopada 2022 roku wszystkie kontrakty w sprawie zamówień publicznych zawarte na czas ponad 6 miesięcy muszą zawierać klauzule waloryzacyjne na wypadek zmiany cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia. Za Krajową Izbą Odwoławczą przedstawiamy zbiór orzecznictwa dotyczącego stosowania klauzul w umowach z 2022 roku wraz ze wskazówkami dla zamawiających i wykonawców.

czytaj więcej »

W przypadku części realizowanych zamówień zamawiający mają obowiązek po zakończeniu wykonywania umowy sporządzić raport z realizacji zamówienia. Jest to dokument, który w założeniu ma w przyszłości pomóc zamawiającemu uniknąć trudności przy wykonywaniu podobnego zamówienia publicznego. Urząd Zamówień Publicznych opracował materiał, w którym streszcza najważniejsze informacje związane z przygotowaniem raportu.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy wysłanie do publikacji ogłoszenia o zamówieniu powyżej progów unijnych po 25 października 2023 r. za pomocą eNotice zamiast eNotice 2 (ogłoszenie zostało opublikowane w TED 31.10.2023 r.) jest naruszeniem przepisów ustawy Pzp? Jeśli tak, to jakie mogą być tego konsekwencje? Czy w związku z tym należy unieważnić wszczęte w ten sposób postępowanie (na etapie przed upływem terminu składnia ofert)?

czytaj więcej »

Pytanie: Na początku września umieściłam ogłoszenie o zamówieniu publicznym na stronie TED dotyczącym zakupu samochodu w trybie przetargu nieograniczonego. Wybraliśmy wykonawcę i w związku z zakończeniem postępowania chcemy umieścić ogłoszenie o wyniku postępowania. Jak to obecnie zrobić? Dotychczas publikowałam ogłoszenia w Dz.Urz. UE za pomocą Platformy e-Zamówienia.

czytaj więcej »

Pytanie: W dniu 14.11.2023 r. za pomocą platformy https://enotices.ted.europa.eu/userForms przesłałam do publikacji wstępne ogłoszenie informacyjne, które zostało opublikowane w Suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej 17.11.2023 r. Czy w związku z wprowadzeniem platformy https://enotices2.ted.europa.eu ogłoszenie zostało przygotowane poprawnie?

czytaj więcej »

Pytanie: Moje pytanie dotyczy ogłoszeń na nowej platformie eNotices2. Czy w przypadku zamówienia na usługi społeczne i inne usługi szczególne prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego (postępowanie na ochronę i monitoring obiektów) należy wykorzystać formularz eforms „Ogłoszenia o zamówieniu lub ogłoszenie o koncesji – tryb standardowy”? Nie znalazłam innego ogłoszenia, które było w poprzedniej wersji eNotices, tzn. „Usługi społeczne i inne szczególne usługi – zamówienia publiczne”.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający, przez niedopatrzenie, po 25.10.2023 r. przekazał do publikacji ogłoszenia o zamówieniu na starych formularzach (e-Notice). Ogłoszenie mimo to zostało przyjęte i wyznaczono termin jego publikacji. Czy obecnie należy opublikować postępowanie ponownie na nowym formularzu (e-Notice2)? Co w takim wypadku z ogłoszeniem opublikowanym na starym e-Notice?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający wszczął postępowanie z wolnej ręki na dostawy gazu znacznie przed 25 października 2023 r., wysyłając zaproszenie do udziału w negocjacjach. Nie zamieszczał ogłoszenia. Do negocjacji mimo licznych zmian terminu nie doszło, gdyż wykonawca do nich nie przystąpił. Postępowanie w procedurze unijnej zostało unieważnione. Jak powinno być opublikowane ogłoszenie o wyniku postępowania – przy użyciu eNotices czy eNotices2? Zamówienie było wszczęte przed 25 października br., ale ogłoszenie do niego nie było publikowane.

czytaj więcej »

Pytanie: Proszę o pomoc z ustaleniem numeru ogłoszenia o zamówieniu, który powinnam wprowadzić w zarejestrowanym postępowaniu na platformie e-Zamówienia. Chciałabym wprowadzić numer ogłoszenia o zamówieniu Dz.Urz.UE. Obecnie ogłoszenia różnią się od tych sprzed 25 października br. Jak wpisać numer, aby system pobrał ogłoszenie? Zarejestrowałam postępowanie, oznaczyłam jako wszczęte, wprowadziłam termin składania i otwarcia ofert, załączyłam wszystkie załączniki, ale jak wchodzę w wyszukiwarkę BZP to nie mogę znaleźć swojego postępowania. Bardzo proszę o pomoc.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy przy wypełnianiu w eNotice2 ogłoszenia o zamówieniu w procedurze przetarg nieograniczony wystarczy wypełnić tylko pola obowiązkowe, które obejmują podstawowe i bardzo ogólne informacje dotyczące postępowania? Czy można pozostawić jako puste pola na podanie terminu na składanie i otwarcie ofert czy kryteriów oceny ofert?

czytaj więcej »

Pytanie: W postępowaniu na dostawy o wartości poniżej 130 tys. zł zastosowano, jako metodę szacowania wartości zamówienia, rozeznanie rynku poprzez otrzymanie 3 ofert. Spośród 3 otrzymanych od wykonawców ofert jako wartość szacunkową zamówienia przyjęto najniższą wycenę. Mieściła się ona w kwocie poniżej progu stosowania ustawy Pzp, jednak 2 pozostałe  opiewały powyżej 130 tys. zł. Czy biorąc pod uwagę zakaz zaniżania wartości zamówienia w celu uniknięcia stosowania ustawy, prawidłowo oszacowano wartość zamówienia?

czytaj więcej »

Pytanie: W bieżącym roku wymianie podlegały części pieców grzewczych zlokalizowanych w kotłowni w jednym obiekcie. Wnioski o udzielenie zamówienia administrator składał w „trybie awaryjnym”. Co roku zawieramy umowę na przegląd i serwis kotłów grzewczych. Dla pracowników działu zamówień publicznych dziwne jest, że w trakcie prowadzonych przeglądów (np. w protokołach) nie stwierdzono, iż pewne części należy wymienić np. ze względu na długą eksploatację kotłów (wieloletnią). Wnioski o zamówienie w ramach awarii były składane wielokrotnie i łączna wartość udzielonych zamówień wynosi prawie 130.000 zł netto. Czy kolejny wniosek należy potraktować znowu jako „awaryjny” (teoretycznie awarii się nie sumuje) i udzielić zamówienia w trybie regulaminowym? Czy jednak należy przeprowadzić postępowanie w procedurze ustawy Pzp, biorąc pod uwagę łączną wartość zamówienia od początku 2023 roku?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający w planie zamówień zawarł 3 pozycje, które po zsumowaniu (narzędzia i materiały warsztatowe) opiewały na kwotę orientacyjną 200.000 zł. Przy każdej z pozycji wskazano tryb podstawowy. Przez cały rok udzielono zamówienia tylko na 1 pozycję w trybie podstawowym na wartość 30.000 zł. Czy jeśli okaże się, że do zamówienia jest już tylko jedna pozycja (zrezygnujemy z trzeciej) i jej wartość wynosi 50.000 zł, to musimy do jej zakupu stosować Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: W postępowaniu krajowym wykonawca złożył ofertę w terminie składania ofert wraz z pełnomocnictwem udzielonym osobie upoważnionej w sprawach i czynnościach dotyczących postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Raport z wyniku weryfikacji dokumentów wykazał pod plikiem pełnomocnictwa status weryfikacji: „Certyfikat zweryfikowano warunkowo pozytywnie – certyfikat wygasł. Brak znacznika czasu uniemożliwia stwierdzenie, czy podpis elektroniczny był ważny w momencie jego składania”. Ponadto w raporcie są inne następujące informacje: „Typ podpisu: Kwalifikowany podpis elektroniczny Data złożenia podpisu: 2023-04-14 15:07:35 (+02:00) Złożony przez: ......... Wystawca certyfikatu: CN=Centrum Kwalifikowane EuroCert,O=EuroCert Sp. z o.o.,C=PL,organizationIdentifier=VATPL-9512352379 Numer seryjny: ......... Ważny od: 2020-07-22 10:13:50 (+02:00) Ważny do: 2023-07-22 10:13:50 (+02:00)”. Czy w związku z powyższym oferta podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Moje pytanie dotyczy oświadczenia wykonawcy dotyczącego przesłanek wykluczenia z postępowania związanych z sankcjami wobec Rosji. Zazwyczaj startujemy w przetargu i oferujemy produkty hiszpańskiego producenta, którego jesteśmy w Polsce wyłącznym dystrybutorem (zazwyczaj jest to ponad 10% wartości zamówienia). Czy powinnam uzupełnić oświadczenie dotyczące dostawcy, na którego przypada ponad 10% wartości zamówienia? Czy należy podać tam dane tego właśnie producenta? W jakich przypadkach powinno się uzupełniać takie oświadczenie?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający oczekiwał od wykonawców w SWZ, aby w formularzu ofertowym oprócz ceny oferty wskazali średnią cenę jednostkową za wykonywaną usługę, a w niej ujęli 3 ważne koszty (podane z nazwy) i wyrazili je w PLN. W toku badania oferty zamawiający wystosował do wykonawcy wezwanie w trybie art. 223 ust. 1 ustawy Pzp i poprosił o szczegółowe rozbicie tych 3 ważnych kosztów na kolejne bardziej szczegółowe pozycje, dla których przygotował nową tabelę do wypełnienia. Czy zamawiający podczas badania oferty może wymagać od wykonawcy kolejnych szczegółowych informacji, o których nie wspominał w SWZ, bądź innych dokumentach postępowania, że w ogóle oczekuje ich podania? Na marginesie dodam, że cena oferty przewyższa kwotę, którą zamawiający przeznaczył na realizację zamówienia i nie nosi znamion rażąco niskiej ceny.

czytaj więcej »

Przygotowując postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, zamawiający ma prawo określić warunki udziału w postępowaniu. Zasadniczym celem ustanowienia warunków udziału w postępowaniu jest ocena zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia. Jednym z warunków, których spełnienia zamawiający może wymagać od wykonawcy, jest – w ramach zdolności technicznej lub zawodowej – doświadczenie w realizacji robót budowlanych, usług lub dostaw w zakresie zbliżonym (proporcjonalnym) do przewidzianego w dokumentach zamówienia.

czytaj więcej »

Zastrzeżenie jawności informacji ze względu na tajemnicę przedsiębiorstwa stanowi wyjątek od zasady jawności postępowania, zatem przesłanki umożliwiające jego zastosowanie powinny być interpretowane ściśle. Wykonawca zastrzegający tajność oferty lub innych składanych dokumentów jest zobligowany do przedstawienia w stosunku do każdej informacji objętej tajemnicą przedsiębiorstwa szczegółowego uzasadnienia oraz  wykazania łącznego wystąpienia przestanek definicji tajemnicy przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

czytaj więcej »

Jeżeli zamówienie przewiduje prawo opcji, w przypadku unieważnienia postępowania na podstawie art. 255 pkt 3 Prawa zamówień publicznych zamawiający ma prawo odnosić się do kwoty podawanej bezpośrednio przed otwarciem ofert, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, która dotyczy środków przeznaczonych na realizację zamówienia gwarantowanego, bez odnoszenia się do zakresu zamówienia, który może, ale nie musi być realizowany w ramach prawa opcji. W sytuacji jednak gdy zamawiający podaje jedną kwotę, bez rozróżnienia na kwotę dotyczącą zakresu podstawowego i prawa opcji, to należy uznać, iż dotyczy ona tylko i wyłącznie zakresu podstawowego i w odniesieniu do tej kwoty powinna być analizowana przesłanka do unieważnienia postępowania, o której mowa w art. 255 pkt 3 Pzp.

czytaj więcej »

Do 1 marca każdego roku zamawiający mają obowiązek sporządzić roczne sprawozdanie o zamówieniach udzielonych w poprzednim roku. Z tematu dowiesz się, m.in. które wydatki należy uwzględnić w sprawozdaniu. Przeczytasz, jak przekazać sprawozdanie w związku z działaniem platformy e-Zamówienia. Zyskasz także pewność, czy właściwie wypełniasz obowiązek sprawozdawczy w odniesieniu do zamówień udzielonych z wyłączeniem procedur Pzp np. względem zamówień udzielonych na potrzeby pomocy obywatelom Ukrainy.

czytaj więcej »

Urząd Zamówień Publicznych opublikował przykłady klauzul tzw. społecznych związanych z wymogami zatrudnienia przez wykonawców osób na podstawie stosunku pracy oraz osób społecznie marginalizowanych, np. niepełnosprawnych, bezrobotnych czy młodocianych. Zapisy mają charakter przykładowy, ale z pewnością stanowią ułatwienie dla zamawiających projektujących treść dokumentów zamówienia w tym postanowienia umów z wykonawcami.

czytaj więcej »