WYDANIE ONLINE

Od 1 stycznia 2024 r. zmieniają się progi unijne w zamówieniach publicznych oraz kurs euro do przeliczania kwot zamówień publicznych. Zamawiający pytają nas, czy aby wszcząć postępowanie unijne w progu obowiązującym w 2023 roku i po kursie euro z 2023 roku, ogłoszenie o zamówieniu należy przekazać do publikacji Urzędowi Publikacji UE do 31 grudnia 2023 r. włącznie? Czy może musi ono zostać do tego dnia faktycznie opublikowane w Dz.Urz. UE?

czytaj więcej »

Pytanie: Zgodnie z art. 23 ustawy Pzp zamawiający publiczni sporządzają plan postępowań nie później niż w terminie 30 dni od przyjęcia budżetu lub planu finansowego. Czy w przypadku przyjęcia wstępnego planu finansowego (tzw. prowizorium budżetowego) należy również sporządzić plan postępowań, czy należy poczekać na przyjęcie właściwego planu finansowego?

czytaj więcej »

Pytanie: Od początku roku w planie zamówień w katalogu „dokumentacja projektowa” zawarto 7 postępowań, z czego do dziś zrealizowano 6. Orientacyjna wartość ujętego w planie zamówienia, które pozostało do realizacji, wynosi około 20.000 zł. Na dziś suma wszystkich zamówień nie przekracza 130.000 zł. Zamawiający oszacował siódme zamówienie i okazało się, że wartość zadania jest wyższa od tej ujętej w planie zamówień. Gdyby zamawiający przyjął ją do planu, suma katalogu „dokumentacja projektowa” przekroczyłaby 130.000 zł (budżet nadal jest na poziomie 20.000 zł).Czy zamawiający powinien dokonać korekty planu i zmienić dotychczasową wartość na wyższą – tę z szacowania (pomimo niższej wartości w budżecie)? Czy może zamawiający powinien pozostawić wartość w planie zamówień na dotychczasowym poziomie i przeprowadzić postępowanie na takich zasadach jak wszystkie pozostałe, czyli do 130.000 zł? A może należy pozostawić plan postępowań na dotychczasowym poziomie, a samo postępowanie (z uwagi na oszacowanie) przeprowadzić na zasadach dla zamówień powyżej 130.000 zł?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy zamawiający może ogłosić postępowanie przed przygotowaniem i publikacją planu postępowań o udzielenie zamówień w danym roku? Jakich formalności dokonać na platformie e-Zamówienia podczas prowadzenia postępowania? Jaką opcję wybrać w systemie – czy zaznaczyć, że ogłoszenie nie jest powiązane z planem postępowań, czy wskazać, że jest powiązane z planem ubiegłorocznym, jeżeli było tam ono wskazane w IV kwartale, ale nie zostało wszczęte?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający wpisuje w plan postępowań w kolumnę: „Orientacyjna wartość zamówienia” wartość szacunkową zakupu. Czy w tym miejscu należy wpisać kwotę netto wyliczoną z promesy z dofinansowania Polskiego Ładu, czy kwotę z np. PFU lub z kosztorysów dokumentacji projektowej? Zaznaczam, że po aktualizacji kosztorysów kwoty różnią się od tych, na które przyznano dofinansowanie i stąd biorą się nasze wątpliwości.

czytaj więcej »

Pytanie: Zanim zamawiający przystąpi do stworzenia planu postępowań na dany rok, musi przeprowadzić właściwe pogrupowanie różnego rodzaju zamówień, aby właściwie zaplanować procedury na poszczególne przedmioty. W tym celu musi kierować się zasadą trzech tożsamości – podmiotowej, przedmiotowej i czasowej. Jak to zrobić w praktyce?

czytaj więcej »

Pytanie: Przewidzieliśmy fakultatywną przesłankę wykluczenia. Na jej potwierdzenie wykonawca ma dostarczyć dokumenty z KRS lub CEiDG. Czy jeśli ich nie złoży, możemy sami je pobrać z bazy danych?

czytaj więcej »

Pytanie: W postępowaniu na zakup usługi zamawiający postawił tylko jeden warunek udziału dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej (odnoszący się do wykształcenia i kwalifikacji zawodowych) w zakresie dysponowania minimum 2 osobami mającymi kwalifikacje do wykonywania zawodu: animator/terapeuta zajęciowy/instruktor terapii (minimum 1 osoba) oraz kierownikiem (osoba musi spełniać kwalifikacje określone w art. 122 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej tzn. mieć co najmniej 3-letni staż pracy w pomocy społecznej oraz specjalizację z zakresu organizacji pomocy społecznej). Czy jeśli ofertę składa konsorcjum, wykonawcy są zobowiązani złożyć oświadczenie, o którym mowa w art. 117 ust. 4 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy po upływie okresu, na który wykonawca zostaje wykluczony z postępowań, o którym mowa w art. 111 np. pkt 4 ustawy Pzp, tj. 3 lat od zaistnienia zdarzenia będącego podstawą wykluczenia na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 7 należy:1) w JEDZ wskazywać informację TAK w odpowiedzi na pytanie „Czy wykonawca znajdował się w sytuacji, w której wcześniejsza umowa w sprawie zamówienia publicznego, wcześniejsza umowa z podmiotem zamawiającym lub wcześniejsza umowa w sprawie koncesji została rozwiązana przed czasem, lub w której nałożone zostało odszkodowanie bądź inne porównywalne sankcje w związku z tą wcześniejszą umową” i podać szczegółowe informacje na ten temat;2) przeprowadzić self-cleaning?

czytaj więcej »

Pytanie:  Wykonawca wraz z ofertą złożył oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, w którym poinformował: „Oświadczam, że spełniam warunki udziału w postępowaniu określone przez zamawiającego – nie dotyczy”. Zamawiający wezwał na mocy art. 128 ust. 4 ustawy Pzp do udzielenia wyjaśnień treści oświadczenia. Wykonawca we wskazanym terminie nie złożył żadnego pisma. Czy taką ofertę należy odrzucić z uwagi na to, że wykonawca nie spełnia warunków udziału w postępowaniu? Czy może jest jakieś inne wyjście z tej sytuacji?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający wymagał złożenia z ofertą przedmiotowych środków dowodowych dla jednego z zamawianych produktów oraz nie dopuścił ich uzupełniania. Przedmiotowym środkiem dowodowym miał być uzupełniony formularz techniczny, który uprzednio przygotował zamawiający, przy czym dopuścił równoważne środki dowodowe. Jeden z wykonawców złożył kartę katalogową, która nie potwierdza wszystkich wymaganych parametrów (brak w niej wszystkich informacji). Wydaje się, że oferta powinna podlegać odrzuceniu, jednakże wątpliwości budzi fakt, że oferowany produkt generalnie spełnia warunki zamówienia, a jednocześnie oferowali go także inni wykonawcy, którzy uzupełnili formularz techniczny według wymagań zamawiającego. Czy ofertę wykonawcy należy odrzucić?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający prowadzi postępowanie na Platformie e-zamówienia. Po wygenerowaniu raportu z przebiegu otwarcia ofert, w jednej z ofert w pliku dotyczącym Formularza ofertowego pojawił się następujący komunikat: „Czy formularz został poprawnie przetworzony: Tak, ale wymaga weryfikacji własnej po stronie użytkownika, Czy został podpisany: Tak, ale zmodyfikowany po podpisaniu, Podpis wymaga weryfikacji we własnym zakresie przez użytkownika: Tak. Z weryfikacji tego pliku przez zamawiającego wynika, że: Integralność: Zachowana. Podpisane dane nie zostały zmodyfikowane od czasu ich elektronicznego uwierzytelnienia. Status certyfikatu: Zweryfikowano pozytywnie”.Jak ocenić taką ofertę? Czy należy wezwać do wyjaśnień?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzę postępowanie krajowe. Czy mogę wezwać do wyjaśnień/lub przedstawienia ponownego wykazu osób, który potwierdzał kryterium oceny doświadczenia kierownika budowy?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający opisał przedmiot zamówienia, używając nazw własnych oprogramowania i dopuszczając jednocześnie możliwość złożenia oferty na oprogramowanie równoważne. Czy w odniesieniu do zaoferowania oprogramowania równoważnego dopuszczalne są zapisy SWZ: „Dodatkowo w przypadku zaoferowania oprogramowania równoważnego w poszczególnych zadaniach, wykonawca wliczy w cenę ofertową wszelkie koszty, jakie zamawiający musi ponieść w związku ze zmianą oprogramowania, w tym koszty związane z zainstalowaniem, wdrożeniem oraz przeprowadzeniem szkolenia w zakresie obsługi danego oprogramowania:a) w zadaniu nr 1 – dla grupy użytkowników liczącej minimum 10 pracowników zamawiającego, przeprowadzone w siedzibie zamawiającego oraz trwające minimum 8 godzin,b) w zadaniu nr 2 – dla grupy użytkowników liczącej minimum 10 pracowników zamawiającego, przeprowadzone w siedzibie zamawiającego oraz trwające minimum 40 godzin,c) w zadaniu nr 3 – dla grupy użytkowników liczącej minimum 10 pracowników zamawiającego, przeprowadzone w siedzibie zamawiającego oraz trwające minimum 8 godzin. Podczas szkolenia użytkowników musi zostać przekazana niezbędna wiedza w zakresie poprawnego użytkowania oprogramowania w obrębie poszczególnych modułów wskazanych w SWZ. Zakres szkoleń musi obejmować praktyczną obsługę wszystkich funkcjonalności oprogramowania”?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzimy postępowanie dotyczące montażu instalacji fotowoltaicznej w kilku obiektach gminy. W postępowaniu złożono 8 ofert, z czego 4 podlegają odrzuceniu z powodu braku podpisu lub braku wadium. Zamawiający wymagał od wykonawców m.in. przedmiotowych środków dowodowych dotyczących paneli fotowoltaicznych i falowników, tj. kart technicznych tych urządzeń. Jedną z wymaganych informacji na kartach było, aby zawierały okres gwarancji na produkt. W przypadku paneli wszystkie karty techniczne wskazywały wymaganą gwarancję. W przypadku falowników tylko część złożonych kart zawierała tę informację. W związku z tym trzech wykonawców, którzy złożyli karty techniczne bez informacji o gwarancji, wezwano do uzupełnienia przedmiotowych środków dowodowych. Dwóch nie odpowiedziało na wezwanie, a jeden złożył wyjaśnienie, że karty techniczne nie wszystkich producentów zawierają informację dotyczącą okresu gwarancji. Tak jest w jego przypadku. Chociaż z innych informacji, np. na stronach internetowych wynika, że udzielana jest gwarancja wymagana przez zamawiającego. Prawdopodobnie jest to również powodem braku odpowiedzi od wspomnianych dwóch wykonawców. Efektem powyższego jest to, że pozostaje nam tylko jedna oferta ze złożonych ośmiu. W związku z tym obawiamy się, że swoimi wymaganiami stworzyliśmy nierówne warunki udziału w postępowaniu, i rozważamy unieważnienie postępowania na podstawie art. 255 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp oraz jego ponowne ogłoszenie. Czy w opisanej sytuacji decyzja o unieważnieniu postępowania jest prawidłowa i zgodna z prawem?

czytaj więcej »

Pytanie: Realizujemy umowę na roboty budowlane na zadanie „Rozbudowa gminnego przedszkola” dofinansowane z Rządowego Funduszu Polski Ład. W projekcie umowy zamieszczonym do przetargu przewidzieliśmy 4 płatności częściowe – 2 płatności ze środków własnych gminy i 2 z dofinansowania zgodnie z przyznaną promesą. Wykonawca zawnioskował o jeszcze jedną płatność częściową (ze środków gminnych) w związku z trudną sytuacją i brakiem pieniędzy na zakup materiałów. Czy możemy przychylić się do jego prośby i aneksem do umowy wprowadzić kolejną płatność?

czytaj więcej »

Wykluczenie wykonawcy z powodu nienależytego wykonania poprzedniej umowy na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 7 Prawa zamówień publicznych jest dopuszczalne w przypadku zaistnienia wszystkich określonych w tym przepisie czterech przesłanek łącznie.

czytaj więcej »

Platforma e-Zamówienia jest bezpłatnym narzędziem komunikacji elektronicznej. Jej funkcjonalności umożliwiają pełne przeprowadzenie postępowania o udzielenie-Zamówienia. Za pomocą platformy zamawiający nie tylko publikują plany postępowań, ogłoszenia w Biuletynie ZP, przekazują informacje do prezesa UZP oraz składają roczne sprawozdanie z udzielonych zamówień. Umożliwia ona również pełną komunikację z wykonawcami, pozyskiwanie ofert, a następnie ich otwarcie. Dzięki wdrożonej usłudze eSendera z poziomu Platformy można też przekazywać do publikacji w TED ogłoszenia unijne. Aby skorzystać z dostępnych funkcjonalności, trzeba oczywiście zarejestrować się na platformie e-Zamówienia. Wykonawcy za pośrednictwem platformy przekazują zapytania do treści dokumentu zamówienia, składają oferty oraz inne wymagane w toku postępowania dokumenty.

czytaj więcej »