WYDANIE ONLINE

Dnia 25 października 2023 roku odbyła się konferencja organizowana przez Urząd Zamówień Publicznych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój współfinansowanego ze środków UE, zatytułowana „Funkcjonowanie systemu zamówień publicznych – raporty z przeprowadzonych badań”.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający ogłosił postępowanie na zawarcie umowy ramowej. W przeddzień otwarcia ofert wykonawca zwrócił uwagę, że w jednym z kryteriów oceny ofert jest błąd. Z uwagi na termin otwarcia ofert nie można było skorygować pomyłki. Zamawiający w opisie kryteriów do wyboru umowy wykonawczej wskazał, że maksymalna liczba pkt do przyznania w tym kryterium (czasochłonność) to 30, podając wzór, z którego wynikało, że 30 pkt otrzyma oferta wykonawcy, który zaoferuje najmniej korzystne warunki realizacji (zaoferuje największą liczbę godzin na realizację zamówienia). Z kolei wykonawcy z lepszymi parametrami (mniejszą liczbą godzin/czasochłonności) uzyskają zawsze więcej pkt niż 30, czyli ocena ich oferty zawsze będzie najkorzystniejsza, ale niezgodna z opisem wzoru. Po podstawieniu do wzoru wykonawca z korzystniejszymi parametrami otrzyma więcej pkt niż maksymalna liczba wskazana w opisie wzoru (łączna punktacja najkorzystniejszej oferty wykonawczej przekroczy zakładane 100 pkt/100%). Kryteria oceny ofert na wybór umowy ramowej są poprawne i umożliwiają wybór oferty. Powyższy problem dotyczy wyboru oferty wykonawczej, w sytuacji gdyby złożono więcej ofert. W postępowaniu bierze udział jeden wykonawca. Firma, która zadała pytanie, nie złożyła oferty. W związku z tym podany przykład jest hipotetyczny, przy jednej ofercie taki błąd nie będzie negatywnie wpływać na wybór wykonawcy. Czy opisany stan faktyczny kwalifikuje postępowanie do unieważnienia na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy Pzp w związku z 457 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający wymagał wraz z ofertą złożenia m.in. formularza oferty i formularza asortymentowo-cenowego. W formularzu oferty żądano zadeklarowania terminu dostawy zamówienia (który stanowił też kryterium oceny ofert). Wykonawca, który przystąpił do postępowania, nie złożył formularza oferty wymaganego w treści SWZ. Do oferty załączył formularz asortymentowo-cenowy, z którego można wyczytać wartość brutto i netto oferty. Jaką podstawę prawną odrzucenia oferty należy w tym przypadku zastosować?

czytaj więcej »

Pytanie:  Wykonawca złożył ofertę, w tym formularz ofertowy, który podpisał właściwie elektronicznym podpisem, jednakże do oferty załączył niepodpisane: oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu i spełnianiu warunków oraz załącznik dotyczący spełnienia kryteriów oceny ofert. Zamawiający zastrzegł w SWZ, że załącznik z kryteriami oceny ofert nie podlega uzupełnieniu. Co należy w tej sytuacji zrobić?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy zamawiający (gmina) może w postępowaniu na zakup i dostawę samochodu 9-osobowego przystosowanego do przewozu osoby na wózku inwalidzkim zastosować cenę jako jedyne kryterium oceny ofert?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający sektorowy prowadzi postępowanie na dostawę jednego specjalistycznego pojazdu do odbioru odpadów segregowanych. Jakie obowiązki w związku z ustawą z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych ciążą na zamawiającym sektorowym? W okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2025 r. będzie to jedyny pojazd zakupiony w ramach postępowania prowadzonego na podstawie przepisów ustawy Pzp.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy wykonanie centralnej klimatyzacji należy traktować jako robotę budowlaną (kod CPV 45331220-4) i trzeba je opisać za pomocą PFU? Czy też stanowi ono dostawę z instalacją i opisem kierują zasady ogólne?

czytaj więcej »

Pytanie: W zamówieniu na roboty budowlane wszystkie złożone oferty odbiegają o 39–51% od obliczonej przez zamawiającego wartości zamówienia na podstawie kosztorysu inwestorskiego (5 ofert). Czy w tej sytuacji zasadna jest aktualizacja tej wartości z uwzględnieniem realiów rynkowych bądź czy należy wdrożyć procedurę wyjaśniania rażąco niskiej ceny w stosunku do wszystkich wykonawców? A może zaktualizować wartość zamówienia dopiero po odpowiedziach wykonawców i analizie ich wyjaśnień?

czytaj więcej »

Pytanie: W kwietniu br. zamawiający przeznaczył dla swoich pracowników karty podarunkowe na święta. Całość wyniosła ok. 40.000 zł. Czy jeżeli na święta Bożego Narodzenia zamawiający również będzie chciał przekazać karty podarunkowe, to ich wartość należy sumować z kartami wielkanocnymi, czy potraktować je jako osobne/nieprzewidziane zamówienie?

czytaj więcej »

Pytanie: W ogłoszeniu o zamówieniu i SWZ wprowadziłam zapis: „Zamawiający informuje, że przewiduje możliwość udzielenia zamówień, o których mowa w art. 214 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. Zamawiający przewiduje, w okresie 3 lat od dnia udzielenia zamówienia podstawowego, udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówienia polegającego na powtórzeni u podobnych usług i robót budowlanych (tj. w zakresie określonym kodami CPV), do 50% wartości zamówienia podstawowego”. W związku z powyższym, jaką wartość należy wskazać w ogłoszeniu o wyniku postępowania w sekcji IV Przedmiot zamówienia w pkt 4.3 – Wartość zamówienia? Czy szacunkową wartość zamówienia bez VAT dla zamówienia podstawowego, czy wartość zamówienia podstawowego powiększoną o 50%?

czytaj więcej »

Pytanie: Po wyborze oferty odrzucony wykonawca wniósł odwołanie do KIO. Odwołujący w odpowiedzi na wezwanie z art. 128 ust. 1 ustawy Pzp nie złożył wszystkich wymaganych dokumentów. KIO oddaliła odwołanie w całości. Po rozstrzygnięciu odwołania zamawiający dowiedział się, że wybrany wykonawca w wykazie usług wskazał zadanie, które nie potwierdza spełniania jednego z warunków. Czy unieważniając wybór oferty oraz przystępując do ponownego badania i oceny ofert (zamawiający chciałby wezwać wybranego wykonawcę na podstawie art. 128 ust. 1 do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych), należy również unieważnić odrzucenie oferty? Czy odwołujący będzie mógł znów wnieść odwołanie?

czytaj więcej »

Pytanie: Obecnie trwa postępowanie na usługi społeczne (art. 359 pkt 2 ustawy Pzp), tj. na usługę ochrony w trybie podstawowym bez negocjacji. Postępowanie wszczęto na początku sierpnia, ale nie z winy zamawiającego trwa ono bardzo długo (m.in. z uwagi na niezłożenie podmiotowych środków dowodowych, zatrzymanie wadium itp.). W pierwszej połowie października wybrano ofertę, ale następnie złożono odwołanie. Usługa powinna być realizowana od początku listopada i najprawdopodobniej nie uda się rozstrzygnąć ostatecznie postępowania przed ww. terminem. Wartość zamówienia to 2,5 mln zł. Jakie możliwości ma zamawiający? Jaka opcja będzie najrozsądniejsza, aby zapewnić bezpieczeństwo obiektów zamawiającego na czas niezbędny na stosowne rozstrzygnięcia w KIO i zawarcie przedmiotowych umów? Z uwagi na wartość comiesięcznej usługi zamówienie tymczasowe na październik z całą pewnością przekroczy 130.000 zł. Czy jeśli zajdzie konieczność udzielenia zamówien ia na listopad, to wolno udzielić go z wolnej ręki, zgodnie z art. 214 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp? Czy można zastosować art. 455 ust. 2 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: W jaki sposób uzupełniać daty zamieszczane w protokole z postępowania? Przykładowo w pkt 24.1 – „Prace komisji przetargowej zakończyły się w dniu” należy wpisać dzień rozstrzygnięcia postępowania, zawarcia umowy czy zamieszczenia ogłoszenia o wyniku postępowania w Biuletynie Zamówień Publicznych? Kiedy kierownik zamawiającego zatwierdza pkt 24.2 – „Prace komisji przetargowej, wynik oceny ofert oraz propozycja wyboru najkorzystniejszej oferty albo unieważnienia postępowania” – z datą rozstrzygnięcia postępowania, czyli jeszcze przed zawarciem umowy? Czy daty te powinny być różne, czy takie same? Wyboru oferty dokonaliśmy i informację w tej mierze przesłaliśmy 7 września, a umowę zawrzemy za kilka dni po dopełnieniu formalności przez wykonawcę – prawdopodobnie 14 września. W regulaminie prac komisji mamy zapis, że jej prace kończą się z dniem podpisania umowy albo unieważnienia postępowania.

czytaj więcej »

Pytanie:  Czy kierownik zamawiającego może podpisać umowę po przeprowadzonym postępowaniu przetargowym, jeżeli nie wszystkie osoby złożyły oświadczenia z art. 56 ust. 4 ustawy Pzp (z powodu przebywania na urlopie wypoczynkowym)?

czytaj więcej »

Pytanie: Postępowanie jest prowadzone w trybie podstawowym bez negocjacji. Wpłynęły trzy oferty, jeden wykonawca wniósł wadium w formie gwarancji, dwóch pozostałych w gotówce. Termin związania ofertą upływał 9 września 2023 r. (w sobotę). W dniu 6 września 2023 r. zamawiający skierował do wykonawców wniosek o wyrażenie zgody na przedłużenie TZO. Do 9 września tylko jeden wykonawca przesłał oświadczenie o wyrażeniu zgody. Dnia 11 września zamawiający skierował pismo do księgowości w sprawie zwrotu wadium dla wykonawcy, w zw. z upływem TZO. Następnie, zamawiający 11 września otrzymał pismo od tego wykonawcy, że zgadza się przedłużyć TZO. Wadium zostało już jednak zwrócone. Co w tej sytuacji powinien zrobić zamawiający? Czy w związku z tym, że TZO przypadał w sobotę, wykonawca mógł złożyć oświadczenie w poniedziałek?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający w formularzu ofertowym kolejno wpisał ilości podstawową i opcjonalną oraz razem (przykład 2 szt. ilość podstawowa; 2 szt. ilość opcja; razem 4 szt.) Wykonawca w złożonej ofercie podał cenę jednostkową, jednakże wartość oferty opiewa tylko na zamówienie podstawowe. Co należy zrobić z tak złożoną ofertą?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy podmiot udostępniający zasoby oraz podwykonawca, co do którego na mocy art. 462 ust. 5 ustawy Pzp zamawiający bada brak podstaw wykluczenia, może korzystać z samooczyszczenia (art. 110 ust. 2 ustawy Pzp)?

czytaj więcej »

Pytanie: W przetargu nieograniczonym ofertę złożył wykonawca, który ma siedzibę w Polsce i jest zarejestrowany w Polsce – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (w KRS). Jego prezes i dwaj członkowie zarządu mieszkają w Belgii, jeden w Francji. Jakie dokumenty powinni złożyć prezes i członkowie zarządu (art. 108 ust. 1 pkt 2) spółki z o.o. w celu potwierdzenia braku podstaw do wykluczenia określonych w 108 ust. 1 pkt 1 Pzp (KRK)? Czy może to być tylko informacja z polskiego rejestru KRK? Czy informacja z polskiego KRK powinna zawierać informację z systemu ECRIS czy jeszcze inne dokumenty? Dodam, że wykonawca w celu potwierdzenia braku podstaw do wykluczenia z art. 108 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp odnośnie do prezesa i członków zarządu mieszkających we Francji i Belgii złożył tylko informację z polskiego rejestru KRK, bez informacji z ECRIS.

czytaj więcej »

Pytanie: Analizuję możliwość zakupu usługi pośrednictwa w zakresie zakupu biletów lotniczych i kolejowych. W Internecie znalazłam opinię, w której autor stawia zapytanie, czy prowadzenie takich postępowań znajduje w ogóle uzasadnienie w przepisach ustawy Pzp. Zgodnie z ustawą zamawiający ma obowiązek opisania przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Jeżeli przyjmiemy, iż przedmiotem zamówienia miałby być zakup i dostawa biletów lotniczych i kolejowych, to warunek ten nie będzie spełniony bez podania konkretnych tras przelotów oraz ich dat. Jeżeli bowiem zamawiający zaniecha podania tych informacji, to nie ma fizycznej możliwości złożenia oferty obejmującej wycenę tych usług. Możliwe jest jedynie określenie szacunkowe. Czy w sytuacji gdy zamawiający nie zna konkretnych dat przelotów i miejsc docelowych, ma obowiązek kupować usługi pośrednictwa tylko po to, aby przeprowadzić jakiekolwiek postępowania o udzielenie zamówienia publicznego? Czy w przypadku zakupu biletów lotniczych i kolejowych występuje jedno duże zamówienie czy też każdy przelot i przejazd będzie zamówieniem odrębnym? Czy zamawiający ma obowiązek prowadzić  postępowanie na wybór pośrednika, a więc korzystać z wariantu bez wątpienia droższego?

czytaj więcej »

Zawarcie umowy na określoną kwotę i z określonym zakresem nie oznacza, że wykonawca z chwilą jej zawarcia nabywa pełne doświadczenie objęte umową. Skoro umowa jeszcze trwa, nie można mówić, że wykonawca nabył z niej pełne doświadczenie. Warunki udziału w postępowaniu przetargowym muszą być spełnione na dzień złożenia oferty, a stan ich spełnienia musi trwać przez całe postępowanie.

czytaj więcej »

Procedura udzielenia zamówienia publicznego może ulec znacznym wydłużeniom w stosunku do planowanego czasu. Często też wnioski zakupowe są składane z opóźnieniem. Niejednokrotnie generuje to konieczność zapewnienia świadczenia danych usług do czasu wyboru nowego wykonawcy i zawarcia kontraktu. Jedną z takich spraw badała Krajowa Izba Odwoławcza. Zamawiający udzielił zamówienia z wolnej ręki, aby zapewnić ciągłość świadczeń. Sprawdź, czy podstawa, na którą się powoływał, okazała się uzasadniona.

czytaj więcej »

Wszelkie wątpliwości dotyczące zapisów SWZ powinny zostać rozstrzygnięte jeszcze przed upływem terminu składania ofert. Również wszelkie wady treści SWZ powinny zostać naprawione w tym okresie. W przeciwnym wypadku SWZ, nawet jeśli będzie zawierała wady bądź niejasności, będzie musiała być stosowana w brzmieniu, jakie pozostawało aktualne na dzień upływu terminu składania ofert. Jeżeli zatem w toku przygotowania oferty pojawi się po stronie wykonawcy niepewność co do właściwej interpretacji treści dokumentu zamówienia, stwierdzi on rozbieżności pomiędzy poszczególnymi wytycznymi w zakresie realizacji zamówienia lub zaobserwuje nieprecyzyjność wytycznych, powinien wystąpić do zamawiającego z wnioskiem o wyjaśnienie.

czytaj więcej »

Wstępne ogłoszenie informacyjne może dotyczy planowanych w kolejnych 12 miesiącach zamówień publicznych. Można je opublikować w dowolnym czasie. Co możesz zyskać jako zamawiający? Z pewnością szersze zainteresowanie Twoimi przetargami. Wstępne ogłoszenie pozwala wykonawcom lepiej przygotować się do postępowania, co może także ułatwić ocenę otrzymanych ofert. No i wreszcie – ogłoszenie to szansa skrócenia procedury, gdyż jego publikacja jest warunkiem skrócenia terminu składania ofert. W artykule piszemy o tym, jak dopełnić formalności publikacyjnych, aby ziściły się wszystkie wymienione benefity.

czytaj więcej »