WYDANIE ONLINE

Począwszy od 1 stycznia 2021 r., wykonawca może zakwestionować prawidłowość każdej czynności zamawiającego, podjętej między innymi w toku postępowania o udzielenie zamówienia. Przedmiotem zaskarżenia może być również zaniechanie podjęcia czynności przez zamawiającego, pomimo istnienia w tym zakresie obowiązku ustawowego. Prawo to przysługuje wykonawcy niezależnie od tego, czy postępowanie prowadzone jest z zastosowaniem procedury krajowej, czy unijnej.

czytaj więcej »

Obowiązek zgłaszania zagranicznych wkładów finansowych, jakie przedsiębiorcy działający w UE otrzymali od władz państw spoza UE, będzie dotyczył, m.in. postępowań o zamówienia publiczne o wartości co najmniej 250 mln euro i subsydium co najmniej 4 mln euro. Nowy obowiązek wynika z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 z 14 grudnia 2022 r. w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny.

czytaj więcej »

Urząd Zamówień Publicznych w Informatorze nr 1/2023 opublikował dane statystyczne podsumowujące zlecanie zamówień publicznych w I kwartale 2023 roku. Wśród nich znalazły się, m.in., informacje, jak dużo ofert zamawiający otrzymują w postępowaniach poniżej progów unijnych oraz ile średnio trwa procedura udzielenia zamówienia publicznego z uwagi na przedmiot zamówienia.

czytaj więcej »

Ogłoszenie o wykonaniu umowy to obowiązek, który wprowadziła ustawa Pzp z 2019 roku. W praktyce nadal jest on źródłem wątpliwości wielu zamawiających i wciąż otrzymujemy pytania w tym zakresie. Sprawdź, czy Twoja wiedza na temat ogłoszenia jest wystarczająca.

czytaj więcej »

Pytanie: W jakim trybie ma być udzielone zamówienie (tj. zamówienie w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania), którego łączna wartość w chwili tworzenia planu zamówień nie przekraczała progów unijnych, jednak w trakcie roku zachodzi potrzeba zwiększenia wartości jednej z części, co powoduje przekroczenie progów unijnych? Czy wartość tej części zamówienia (po zwiększeniu) należy połączyć z pierwotną wartością ustaloną w chwili tworzenia planu zamówień i w związku z przekroczeniem progów unijnych zastosować procedurę unijną dla części zamówień, które nie zostały jeszcze zrealizowane? Czy też wartość tej części zamówienia (po zwiększeniu) trzeba zsumować z wartością niezrealizowanych części, co powoduje, że nie zmienia się tryb udzielenia zamówień i nadal jest to procedura krajowa?

czytaj więcej »

Pytanie: Przed przetargiem prowadziliśmy wstępne konsultacje rynkowe. Informację o tym wraz z protokołami konsultacji opublikowaliśmy na stronie WWW. Jednocześnie w SWZ wskazaliśmy: „Przed wszczęciem postępowania przeprowadzone zostały wstępne konsultacje rynkowe. Udział w konsultacjach jest traktowany jako zaangażowanie w przygotowanie postępowania i należy uwzględnić ten fakt przy wypełnianiu JEDZ. Protokoły z przeprowadzonych wstępnych konsultacji rynkowych zamawiający udostępnia na swojej stronie WWW”. Wykonawca w formularzu JEDZ nie zaznaczył, że brał udział w konsultacjach, mimo że faktycznie tak było. Czy wskazana okoliczność podlega wyjaśnieniu?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy zgodnie z ustawą Pzp zamawiający może przeprowadzić dialog techniczny przed postępowaniem w trybie podstawowym? Artykuł 84 ustawy Pzp przewiduje możliwość realizacji tzw. wstępnych konsultacji rynkowych (odpowiadających dawnemu dialogowi technicznemu). Jednak wydaje się, że możliwość ta odnosi się wyłącznie do postępowań powyżej progów unijnych, a zatem nie dotyczy trybu podstawowego.

czytaj więcej »

Pytanie: Przygotowujemy się do wprowadzenia elektronicznego obiegu dokumentów. Chcemy, aby system ten obejmował cały szpital, tzn. część administracyjną i tzw. część białą. Mamy jednak problem z opisem przedmiotu zamówienia, nie dysponujemy osobami merytorycznymi, które przygotowałyby OPZ i potrzebna nam w tym zakresie pomoc. Zamówienie jest o wartości mniejszej niż progi unijne. Czy moglibyśmy wcześniej skorzystać ze wstępnych konsultacji rynkowych i pomocy wykonawców w przygotowaniu OPZ? Jak je przeprowadzić i jak po nich dokonać wyboru najkorzystniejszej  oferty, aby dochować zasady uczciwej konkurencji?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy po wpłynięciu wniosku wykonawcy o zwrot wadium z art. 98 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp należy odrzucić jego ofertę i poinformować o tym pozostałych wykonawców? Jakich jeszcze formalności dopełnić?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy pełnomocnictwo, które składa wykonawca z ofertą, musi wskazywać termin obowiązywania lub informację, że obowiązuje bezterminowo? Do oferty złożonej w tym tygodniu dołączono pełnomocnictwo z datą 16 stycznia 2023 r. Tego też dnia zostało ono elektronicznie podpisane przez właściwą osobę z KRS. Wszystkie pozostałe informacje w pełnomocnictwie są poprawne, ale zastanawia mnie brak daty, na jaki okres zostało ono udzielone. Czy należy wezwać wykonawcę do uzupełnienia dokumentu?

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonawca w postępowaniu przed terminem składania ofert złożył ofertę w formie papierowej. Następnie złożył ofertę w formie elektronicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami. Obydwa dokumenty są identyczne co do zakresu. Jak w przypadku takich ofert powinien postąpić zamawiający?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający otrzymał w postępowaniu jedną ofertę. Następnie odrzucił ją na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit c. ustawy Prawo zamówień publicznych, zgodnie z którym: „Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez Wykonawcę, który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu, lub innych dokumentów lub oświadczeń”.Zamawiający 26 maja 2023 r. na podstawie art. 274 ust. 2 ustawy Pzp wezwał wykonawcę do złożenia podmiotowych środków dowodowych w terminie do 1 czerwca 2023 r. do godz. 11.00. Wykonawca złożył dokumenty, które wzbudziły wątpliwości zamawiającego. Zamawiający w SWZ wskazał warunki udziału w postępowaniu, w tym wymóg dotyczący sytuacji ekonomicznej lub finansowej w postaci posiadania przez wykonawcę ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na sumę gwarancyjną nie niższą niż 750.000 zł. Wykonawca wraz z ofertą z 17 maja 2023 r. złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 125 ust. 1 w zw. z art. 266 ustawy Pzp, w którym oświadczył, że spełnia warunki udziału w postępowaniu. Następnie na wezwanie zamawiającego z 26 maja 2023 r. do przedłożenia podmiotowych środków dowodowych wniósł aneks do polisy ubezpieczeniowej z okresem obowiązywania od 27 maja 2023 r. do 09 października 2023 r. Z treści aneksu wynika, iż podwyższył sumę ubezpieczenia z kwoty 500.000 zł do 800.000 zł. Wskazany aneks nie obejmuje swym obowiązywaniem daty złożenia oferty.Ponadto zamawiający powziął wątpliwości co do dokumentu złożonego przez wykonawcę dotyczącego wykazu wykonanych robót. Ze złożonych referencji wystawionych przez gminę można odczytać, że wykonawca w ramach wykonanych robót dokonał przebudowy budynku oraz innych prac wykraczających poza zakres wymagany przez zamawiającego. W przedstawionych referencjach wskazano tylko łączną wartość wszystkich przeprowadzonych prac, natomiast nie podano, jaka jest wartość prac polegających na przebudowie budynku. Zamawiający w SWZ sprecyzował, że wymaga wykazania przez wykonawcę wykonania budowy lub przebudowy budynku lub budynków o wartości co najmniej 750.000 zł.Dodatkowo wykonawca nie opatrzył przedstawionych referencji podpisem, zgodnie z wymaganiami SWZ. W związku z powyższym zamawiający na podstawie art. 128 ust. 1 w zw. z art. 266 ustawy Pzp 6 czerwca 2023 r. wezwał wykonawcę do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych w terminie do 12 czerwca 2023 r. do godz. 10.00. Wykonawca do upływu wymaganego terminu nie złożył wymaganych dokumentów. Okoliczność ta spowodowała konieczność odrzucenia oferty.Zamawiający unieważnił przedmiotowe postępowanie, ponieważ złożona oferta podlegała odrzuceniu. Czy opisane okoliczności przemawiają za tym, aby zamawiający zatrzymał wadium na podstawie art. 98 ust. 6 pkt 1 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: W postępowaniu na dostawę serwera ofertę złożyła spółka cywilna. Wezwana do złożenia podmiotowych środków dowodowych w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu (warunek zdolności technicznej lub zawodowej) przedstawiła wykaz dostaw wraz z referencjami wystawionymi na tę spółkę cywilną. Czy w takiej sytuacji spółka cywilna powinna złożyć oświadczenie z art. 117 ust. 4 ustawy Pzp, skoro referencje były wystawione na spółkę cywilną bez określenia, jakie dostawy wykonują poszczególni wykonawcy? Co w przypadku gdy umowa została już zawarta, a oświadczenia brak? Czy należy takie oświadczenie uzupełnić?

czytaj więcej »

Pytanie: W przetargu najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka z o.o. spółka komandytowo-akcyjna. W KRS w rubryce 7 wpisano: Dane komplementariuszy XYZ sp. z o.o. Dział 2: Uprawnieni do reprezentowania spółki: spółkę reprezentują komplementariusze, w przypadku istnienia większej liczby komplementariuszy, każdy komplementariusz może samodzielnie reprezentować spółkę. Podrubryka 1: Dane komplementariuszy reprezentujących spółkę: XYZ sp. z o.o.Ofertę i oświadczenie z art. 125 ustawy Pzp podpisał prokurent samoistny. Jakich dokumentów w tym przypadku mam żądać od wykonawcy, by sprawdzić umocowanie, gdyż nie mam informacji, kto jest komplementariuszem?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający otrzymał w przetargu ofertę spółki akcyjnej uproszczonej oddziału w Polsce. Do oferty dołączono pełnomocnictwo do m.in. podpisywania ofert, umów i oświadczeń w postępowaniach. W ofercie i JEDZ wskazano KRS spółki akcyjnej uproszczonej oddziału w Polsce i jej NIP, REGON, KRS. Czy w odpowiedzi na wezwanie z art. 126 ustawy Pzp wykonawca powinien złożyć odpis informacji z KRS i informacje z KRK dla podmiotu zagranicznego czy dla spółki akcyjnej uproszczonej oddziału w Polsce? Kto podpisze z nami umowę?

czytaj więcej »

Pytanie: Kto powinien powołać komisję przetargową w postępowaniu prowadzonym przez podmiot, któremu powierzono jego prowadzenie? Ogłoszenie o zamówieniu opublikował zamawiający, pozostałe czynności w postępowaniu będzie prowadzić podmiot zewnętrzny. Zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy Pzp komisję powołuje kierownik zamawiającego. Czy zgodnie z tym przepisem komisję powinien powołać bezpośrednio sam zamawiający? Podmiot, któremu powierzono przeprowadzenie postępowania, stoi na stanowisku, że powołanie komisji jest po ich stronie. Udzielone upoważnienie nie wskazuje wprost, że ta czynność leży w gestii upoważnionego (obejmuje ono m.in. przygotowanie dokumentacji przetargowej).

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonawcą jest przedsiębiorstwo energetyczne, a zamawiającym jednostka samorządu terytorialnego (JST). Przedmiotem zamówienia jest dostawa energii elektrycznej. Czy zamawiający musi na gruncie art. 68 ust. 3 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych wymagać od wykonawcy oświadczenia o udziale pojazdów elektrycznych lub pojazdów napędzanych gazem ziemnym we flocie pojazdów samochodowych używanych przy wykonywaniu tego zadania, skoro do sprzedaży energii elektrycznej nie używa się pojazdów? Czy zamawiający mogą wymagać od wykonawcy, który sprzedaje energię elektryczną, oświadczenia o udziale pojazdów elektrycznych lub pojazdów napędzanych gazem ziemnym we flocie pojazdów samochodowych używanych przy wykonywaniu tego zadania?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający planuje udzielić zamówienia na zadanie określone w budżecie jako: „Budowa sieci światłowodowej na terenie gminy”. W ramach zadania do wykonania będą roboty budowlane, ale także dostawy wyposażenia wybudowanej sieci światłowodowej (sterowniki, elementy zarządzania) oraz dostawa oprogramowania. Wydział merytoryczny planuje udzielić zamówienia w podziale na trzy części (roboty budowlane, dostawa wyposażenia, dostawa oprogramowania). Wartość szacunkowa robót budowlanych wynosi 6.000.000 zł, natomiast wartość dostawy wyposażenia 400.000 zł, a oprogramowania 200.000 zł. Czy zamawiający ogłaszając zamówienie (w podziale na trzy części), ma przyjąć, że z uwagi na to, iż głównym jego przedmiotem są roboty budowlane – całe należy potraktować jako roboty budowlane i ogłosić je w trybie krajowym? Czy też z uwagi na to, że mimo jednego zadania budżetowego zakresy stanowią roboty budowlane i dostawy, można potraktować je odrębnie i ogłosić osobne postępowania?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający zawarł umowę na dostawę mebli X, Y, Z. Zamówienie składało się z zamówienia podstawowego (meble X, Y, Z) oraz objętego prawem opcji (meble X, Y, Z). Wartość umowy stanowi wynagrodzenie za zamówienie podstawowe oraz objęte prawem opcji. Zamawiający zrealizował całe zamówienie podstawowe (w zakresie mebli X, Y, Z). Z kolei zamówienie objęte prawem opcji zrealizował tylko w zakresie mebli X. Obecnie potrzebuje dokupić meble X. Czy w tym przypadku dopuszczalne są zmiany umowy na postawie art. 455 ust. 2 ustawy Pzp, jeżeli zamawiający nie zrealizował całej opcji?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy można zmienić kierownika budowy po wyborze najkorzystniejszej oferty (kierownik wskazany w wykazie osób), a jeszcze przed podpisaniem umowy? Wykonawca, po wyborze oferty najkorzystniejszej, a jeszcze przed podpisaniem umowy wystąpił z wnioskiem do zamawiającego o zmianę uprzednio wskazanego kierownika budowy na nową osobę, która spełnia wszystkie warunki postawione przez zamawiającego. Projekt umowy dopuszcza oraz opisuje procedurę zmiany personelu wykonawcy, natomiast z przyczyn osobistych wykonawca wnioskuje o wprowadzenie przedmiotowej zmiany jeszcze przed podpisaniem umowy na wykonanie robót budowlanych.

czytaj więcej »

Pytanie:  Zamawiający ogłosił postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego na usługi. Umowa ma być zawarta na okres 36 miesięcy. W projekcie umowy w paragrafie o rozwiązaniu i odstąpieniu do umowy znajduje się zapis: „Zamawiający może rozwiązać umowę w każdym czasie bez podania przyczyn – z zachowaniem 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia”. Czy taki zapis jest dopuszczalny?

czytaj więcej »

Zapisy w dokumentach zamówienia nie zawsze są sformułowane precyzyjnie. W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy wykonawcy w różny sposób zinterpretują wymogi podmiotu zamawiającego. Prowadzi to do rozbieżności, których ostateczne rozstrzygnięcie należy do instytucji zamawiającej. W zakresie działań, jakie powinny zostać podjęte w takim przypadku, wypowiadały się składy orzekające sądów i Krajowej Izby Odwoławczej. Sprawdź, jaki kierunek został wskazany i dowiedz się, jak postąpić w takiej sytuacji.

czytaj więcej »

Beneficjent środków unijnych, niezależnie od tego, czy jest zamawiającym w rozumieniu ustawy Pzp czy nie, wydatkując unijne pieniądze, zastosuje zasadę konkurencyjności, zaws ze wtedy gdy wartość zakupu zawiera się w przedziale 50.000,01 zł do 129.999,99 zł. Przy wydatkowaniu większych środków unijnych będzie go obowiązywać ustawa Pzp. Pozostali beneficjenci nadal zastosują zasadę konkurencyjności. Reguły i etapy postępowania w tej procedurze określają Wytyczne dotyczące kwalifikowalności na lata 2021–2027. W artykule omawiamy krok po kroku, jak przeprowadzić formalności.

czytaj więcej »