WYDANIE ONLINE

Problematyka oświadczeń składanych przez osoby występujące w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego po stronie instytucji zamawiającej jest obszerna. Ustawodawca przewiduje oświadczenia w stosunku do istnienia lub braku skazania oraz występowania lub nie konfliktu interesów. Na tle tych dwóch zagadnień zrodziły się problemy praktyczne, których rozwiązanie staramy się przybliżyć w niniejszym opracowaniu. Sprawdź, na co zwrócić szczególną uwagę oraz jakie konsekwencje mogą pojawić się w obliczu niedochowania obowiązków.

czytaj więcej »

W dniu 20 lipca 2023 roku zostaje wstrzymana możliwość wysyłania za pośrednictwem usługi eSendera Platformy e-Zamówienia, w celu publikacji ogłoszeń w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, formularzy unijnych F01, F02, F04, F05, F07, F12, F17 oraz F24 dla wszystkich typów ogłoszeń oraz formularzy F21, F22 oraz F23 dla typów ogłoszenia innych niż Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia.

czytaj więcej »

Pytanie: Umowa i SWZ nie dają wprost możliwości ani nie zakazują realizacji zamówienia w dwóch ośrodkach (wykonawca miał podać po prostu adres). W umowie nie przewidziano też takiej sytuacji jako upoważniającej do zmiany umowy. Wskazano jedynie inne przypadki zmian oraz wpisano, że zmiana może być dokonana w przypadku wystąpienia przesłanek z art. 455 ustawy Pzp. Nie wskazano wprost w umowie możliwości zmiany umowy, w przypadku gdy zmiana ta będzie nieistotna.

czytaj więcej »

Pytanie: Mamy wątpliwości związane z waloryzacją wynagrodzenia z uwagi na zmianę minimalnego wynagrodzenia od 1 stycznia 2023 r. Umowa na usługę sprzątania zawarta jest na 2 lata (do 1 grudnia 2024 r.). W kontrakcie w paragrafie dotyczącym wynagrodzenia jest zapis: „Wynagrodzenie brutto za jeden miesią  c wykonywania usługi określonej w § 1 ust. 1 niniejszej umowy wynosi: dla budynku A 25.000 zł (bez serwisu sobotnio-niedzielnego, sprzątanie pokoi gościnnych, prania pościeli oraz ręczników używanych w pokojach gościnnych),dla budynku B 11.000 zł (bez serwisu sobotnio-niedzielnego)”. W formularzu ofertowym były do wypełnienia tabele z rodzajami prac (sprzątanie wewnątrz budynku, na zewnątrz, mycie okien, pranie wykładzin). W kolumnach podano orientacyjne liczby jednostek do wykonania w metrach oraz cenę netto za robociznę i cenę netto za materiały za jednostkę miary.Czy wyliczając miesięczne zwaloryzowane wynagrodzenie, biorę pod uwagę wartości podane w umowie (25 tys. i 11 tys. zł)? Czyli liczy się robocizna z materiałem, czy może powinniśmy wyliczyć samą robociznę bez materiału na podstawie tabel do formularza ofertowego?

czytaj więcej »

Pytanie: W wyniku postępowania o udzielenie zamówienia na podstawie ustawy Pzp zawarto umowę na usługi, do której jednym z załączników w postępowaniu był wzór umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych. Po wybraniu wykonawcy umowa została podpisana wraz z umową powierzenia według wzoru z postępowania. Obecnie na etapie realizacji prac okazało się, że zamawiający powinien zmienić umowę (na skutek błędnej oceny zamawiający wskazał siebie jako administratora danych, podczas gdy w danej sytuacji powinien określić się podmiotem przetwarzającym). W konsekwencji umowa powierzenia będzie umową dalszego powierzenia przetwarzania danych. Nie zmienią się natomiast obowiązki i środki techniczne które ma stosować wykonawca. Ponadto należy rozszerzyć zakres powierzanych danych. Czy taka zmiana będzie dopuszczalna na gruncie ustawy Pzp (brak jest przewidzenia takiej sytuacji w umowie) i czy będzie traktowana jako zmiana umowy o udzielenie zamówienia publicznego?

czytaj więcej »

Pytanie:  Mamy zawartą umowę na dostawę opału w cenie 2275 zł/brutto za tonę. Dostawca wyraził zgodę na obniżenie ceny do 1800 zł/brutto za tonę. Umowa nie zawiera klauzuli waloryzacyjnej na okoliczność zmniejszenia ceny opału. Proszę o podpowiedź, jaką można zastosować podstawę prawną do zmiany umowy w wymienionym zakresie.

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzimy równocześnie kilka postępowań w trybie podstawowym i przetargu nieograniczonego. Procedury te są jeszcze w toku, są to postępowania z dużą liczbą części a co za tym idzie – także ofert do zbadania. Nie zdążymy w kilku sprawach zawrzeć umów na czas. Jesteśmy szpitalem i wiele umów bezwzględnie musi zacząć obowiązywać. W SWZ i ogłoszeniu ma my zapisy, że na wypadek przedłużającej się procedury umowa będzie obowiązywała od dnia jej zawarcia. Czy ze względu na fakt, że nie zdążymy zawrzeć umów, możemy udzielić dotychczasowym wykonawcom zamówień na czas przejściowy, tzn. do zakończenia trwających postępowań? W jakim trybie i na jakiej podstawie? Czy należy podpisać nową umowę czy zawrzeć aneks? W poprzednich umowach nie ma przewidzianych takich zmian.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający dokonał zmiany umowy, powołując się na art. 455 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp tj.: konieczność zmiany umowy spowodowana była okolicznościami, których zamawiający, działając z należytą starannością, nie mógł przewidzieć. Zmieniono przy tym tylko wartość ceny za konkretny produkt objęty umową. Czy dopuszczalna jest zmiana umowy poprzez zwiększenie ceny za konkretny produkt objęty umową, jeżeli nie prowadzi to do zmiany wartości pierwotnej umowy? Czy powyższa zmiana może zostać dokonana na podstawie art. 455 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, jeżeli zostały spełnione wszystkie przesłanki wymienione w powyższym przepisie? Czy zmiana wysokości ceny, która nie powoduje zmiany wartości pierwotnej umowy wymaga zamieszczenia ogłoszenia o zmianie umowy w Biuletynie Zamówień Publicznych lub przekazania Urzędowi Zamówień Publicznych?

czytaj więcej »

Pytanie: Otrzymaliśmy raport z weryfikacji kwalifikowanego podpisu elektronicznego (program Sigilum Sign): „Status podpisu: niekompletnie zweryfikowany, brak potwierdzenia znacznikiem czasu, weryfikacja przeszłego podpisu nie jest rozstrzygająca, Użyty algorytm nie jest dłużej uznany za bezpieczny, Podpis nie może zostać określony jako zgodny z ETSI EN 319 102-1”. Certyfikat podpisu jest ważny. Czy powinno się odrzucić ofertę?

czytaj więcej »

Pytanie: Ofertę złożyła spółka cywilna – XX s.c. imię i nazwisko pierwszego wspólnika, imię i nazwisko drugiego wspólnika. Formularz ofertowy podpisało dwóch wspólników. Do oferty nie złożono pełnomocnictwa ani umowy spółki cywilnej. Zamawiający na mocy art. 128 ustawy Pzp wezwał wykonawcę do uzupełnienia oświadczenia z art. 125 przez każdego ze wspólników oraz do uzupełnienia pełnomocnictwa. W komentarzu UZP do ustawy Pzp wyjaśniono, że: „(…) ustanowienie pełnomocnika do reprezentowania współwykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia jest obowiązkowe, natomiast pełnomocnictwo do zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego jest fakultatywne. Celem tego uregulowania jest ułatwienie komunikacji z takim wykonawcą. Pisma i zawiadomienia przekazane na adres pełnomocnika wywołują skutki dla wszystkich wykonawców składających ofertę wspólną. Art. 58 ust. 2 Pzp nakłada na współwykonawców obowiązek ustanowienia pełnomocnika, ale nie wprowadza przymusu działania przez pełnomocnika”. Wykonawca uzupełnił oświadczenia z art. 125 Pzp dla każdego ze wspólników. Nie złożył jednak pełnomocnictwa. Czy w tym przypadku zamawiający powinien odrzucić ofertę?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzę przetarg nieograniczony na dostawę środków ochrony roślin, wadium wymagane jest do godziny składania ofert. Czy wadium sprawdzam przed otwarciem ofert czy po otwarciu i sprawdzeniu ofert (po podaniu informacji z otwarcia ofert)? Czy podajemy w informacji z otwarcia ofert (zgodnie z art. 222 ust. 5 pkt 2 ustawy Pzp) ceny lub koszty oferenta, którego wadium nie wpłynęło o czasie, czy wpisujemy w informacji z otwarcia, że oferta jes t odrzucona (art. 226 ust. 1 pkt 14 Pzp)?

czytaj więcej »

Pytanie: W prowadzonym postępowaniu na dostawę energii elektrycznej na okres 12 miesięcy (01.06.2023 r.–31.05.2024 r.) wprowadziliśmy do SWZ zapisy (dotyczące sposobu obliczenia ceny): „Wykonawca nie może zaproponować w ofercie wyższej ceny za energię niż przewidziana ustawą o środkach nadzwyczajnych. Oferta Wykonawcy, który poda stawkę wyższą niż 785 zł netto/MWh, zostanie odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, jako niezgodna z warunkami zamówienia. Przepisy ustawy o środkach nadzwyczajnych ustalają maksymalną cenę energii elektrycznej, a tym samym nie ma przeszkód, aby składając ofertę, Wykonawca zaoferował cenę niższą”. Powyższy zapis powoduje jednak u potencjalnego wykonawcy całkowite niezrozumienie, gdyż twierdzi on, że zamawiający nie jest uprawniony, aby wyznaczać wykonawcy cenę  maksymalną, za którą będzie realizował zamówienie, a wykonawca w składanej ofercie ma prawo określić tzw. cenę rynkową sprzedaży energii. W przypadku wyboru oferty z ceną wyższą niż maksymalna (urzędowa), zamawiający do 31.12.2023 r. może i tak korzystać z ceny maksymalnej poprzez złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do uznania za odbiorcę uprawnionego. W tej sytuacji mamy następujące wątpliwości: 1. Czy nasze zapisy o cenie maksymalnej w SWZ są zasadne w kontekście uregulowań ustawowych, a wykonawca składając ofertę, nie może przekroczyć pułapu ceny maksymalnej?2. Jeśli wykonawca przekroczy pułap ceny maksymalnej, to czy kwalifikować to jako podstawę do odrzucenia oferty zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp? 3. Jeśli wykonawca przekroczy pułap ceny maksymalnej, a oferty nie odrzucimy, to jaką cenę jednostkową przyjąć do przeliczeń ogólnej ceny oferty w okresie do 31.12.2023 r. (cenę maksymalną ustawową, czy cenę rynkową wykonawcy określoną w ofercie)?

czytaj więcej »

Sąd Zamówień Publicznych rozpoznawał skargę wniesioną od wyroku Krajowej Izby Odwoławczej, wydanego w kwestii zastrzeżenia informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa. Skład orzekający ocenił stanowisko zajęte przez Izbę i doszedł do wniosku, że KIO pominęła istotne elementy dokumentacji oraz niewłaściwie oceniła przedstawiony materiał dowodowy. Ostatecznie sąd zmienił zaskarżone orzeczenie, przyznając rację wykonawcy zastrzegającemu dokumenty. Sprawdź, jaką argumentację zastosowano.

czytaj więcej »

Dokumenty zamówienia określają próg przystąpienia do postępowania poprzez ukształtowane przez zmawiającego warunki udziału w postępowaniu. Mogą one dotyczyć posiadania odpowiednich uprawnień, wymaganej zdolności technicznej lub zawodowej oraz sytuacji ekonomiczno-finansowej wykonawcy. W tym ostatnim zakresie mamy do czynienia m.in. z obowiązkiem posiadania odpowiedniego ubezpieczenia. Sprawdź, jaką problematyką w tym aspekcie zajmowała się Krajowa Izba Odwoławcza, i bądź pewien, w jaki sposób prawidłowo zweryfikować, czy postawiony w danym postępowaniu warunek został wykazany.

czytaj więcej »