WYDANIE ONLINE

Dnia 16 czerwca 2023 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego. Wedle jego zapisów, z dniem 1 lipca 2023 r., zostaje odwołany obowiązujący w Polsce od 16 maja 2022 r. stan zagrożenia epidemicznego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. Co to oznacza dla zamawiających i wykonawców? Sprawdź w opracowaniu.

czytaj więcej »

Pytanie: Przy rozstrzygnięciu postępowania zamawiający skorzystał z wyroku KIO o sygn. akt KIO 12/23 wydanego w podobnej sprawie i odrzucił ofertę wykonawcy bez jej badania. Wykonawca złożył odwołanie do KIO. Jakie mogą być konsekwencje dla zamawiającego?

czytaj więcej »

Pytanie: Jesteśmy wykonawcą. Świadczymy usługi przewozu osób i wzięliśmy udział w przetargu na dowóz uczniów do szkół na rok szkolny 2022/2023. 4 lipca 2022 r. zamawiający poinformował nas o wyborze oferty innego wykonawcy. 5 lipca 2022 r. wysłaliśmy wniosek o udostępnienie oferty i innych dokumentów, które złożył w postępowaniu wybrany wykonawca. 11 lipca 2022 r. otrzymaliśmy od zamawiającego dokument złożonej oferty najkorzystniejszej. Oferta składała się z dwóch części, w których należało podać cenę za bilety oraz cenę za sprawowanie opieki nad przewożonymi dziećmi. Wybrany wykonawca podał standardowe ceny biletów, zaś w częściach dotyczących sprawowania opieki wskazał 1 zł miesięcznie (za okres 10 miesięcy 10 zł). Kwota przy zatrudnieniu 3 osób do części I oraz 3 osób do części II jest wprost absurdalna. Czy ten fakt może stanowić odwołanie się do KIO? Dziś mamy 15 lipca.

czytaj więcej »

Pytanie: W przetargu nieograniczonym na odbiór i zagospodarowanie odpadów, wpłynęło odwołanie na zaniechanie unieważnienia postępowania z uwagi na wadę postępowania. Zamawiający na podstawie wyroku KIO unieważnił postępowanie. Wykonawca, który został wybrany w tym postępowaniu, złożył jednak skargę na wyrok KIO. Skarga została uwzględniona przez sąd. Czy teraz zamawiający powinien unieważnić swoją czynność (w zakresie unieważnienia postępowania) i podpisać umowę z wybranym wykonawcą?

czytaj więcej »

Pytanie: W dniu 12 maja 2022 r. otwarto przetarg unijny na dostawę sprzętu medycznego. Zamawiający zawarł w SWZ wymóg, że z ofertą należy przesłać dokumenty, które nie podlegają uzupełnieniu, a ich brak będzie skutkować odrzuceniem oferty. Jednym z dokumentów był załącznik, w którym wykonawca miał wskazać okres gwarancji stanowiący kryterium oceny ofert. Wykonawca nie dołączył go do oferty, więc zamawiający chce ją odrzucić. W jakim terminie wykonawca może odwołać się od tej decyzji i kiedy po przekazaniu odrzucenia wykonawcy, zamawiający może powtórzyć postępowanie? Oferta była jedyną złożoną ofertą w postępowaniu.

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonawca do ubezpieczenia gwarancji zapłaty wadium dołączył pełnomocnictwo. Skan pełnomocnictwa został podpisany przez dwie osoby ręcznie, następnie jedna osoba opatrzyła go podpisem kwalifikowanym z datą: 4.02.2022. Wykonawca złożył takie pełnomocnictwo w przetargu 28.02.2023 r. Po weryfikacji w Szafirze mamy komunikat, że podpis został negatywnie zweryfikowany – „Certyfikat podpisujący nie jest ważny w weryfikowanym czasie”. Co możemy zrobić w tej sytuacji? Czy należy wezwać do uzupełnienia podpisów? Na kiedy powinny być ważne?

czytaj więcej »

Pytanie: Zwracam się z pytaniem dotyczącym możliwości zastrzeżenia przedmiotowego środka dowodowego w postaci certyfikatu ISO 9001 oraz ISO 14001 jako tajemnicy przedsiębiorstwa. Czy wykonawca może w swojej ofercie utajnić tego typu dokumenty?

czytaj więcej »

Pytanie: W przetargu nieograniczonym w SWZ żądano próbki produktu na potwierdzenie wymagań zamawiającego, która powinna być złożona do wyznaczonego terminu i godziny składania ofert. Dopuszczono też uzupełnienie próbek. Jeden z wykonawców dostarczył próbkę, jednak już po terminie z SWZ. Formalnie należy wezwać wykonawcę do złożenia tej próbki w trybie art. 107 ust. 2 ustawy Pzp. Moja wątpliwość dotyczy tego, czy można byłoby uznać przesłane przez wykonawcę oświadczenie z informacją o zgodzie na zbadanie złożonej po terminie próbki, która jest u zamawiającego, czy jednak wykonawca powinien złożyć drugą próbkę (ponieważ jest to przedmiotowy, a nie podmiotowy środek dowodowy, i nie można zastosować art. 127 ust. 2 ustawy Pzp)? A może jest inne rozwiązanie tej kwestii?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzę przetarg nieograniczony. Wykonawca za pośrednictwem platformy zakupowej złożył plik o nazwie oferta, który zawiera 6 plików xades bez plików źródłowych. Czy należy odrzucić taką ofertę? Jeśli tak, to proszę o wskazanie podstawy prawnej odrzucenia. Czy potraktować może tę sytuację za brak oferty?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający wyznaczył składanie i otwarcie ofert na 15 marca 2023 r. kolejno o godz. 10.00 i 11.00. Wykonawca złożył ofertę podpisaną przez pełnomocnika podpisem zaufanym 14 marca 2023 r. o godz. 11.47.04. Pełnomocnictwo natomiast podpisano 14 marca 2023 r. o godz. 15.01.18 czyli po złożeniu podpisu na ofercie. Czy zamawiający może przyjąć, że w momencie podpisywania oferty osoba, która złożyła podpis, była do tego nieumocowana?

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonawca złożył ofertę, w której wykonawca w wykazie rozwiązań równoważnych zaoferował urządzenia w 2 wariantach: planowanym i rezerwowym. W uwagach pod tabelą wpisał, że dla danej pozycji przyjął 2 warianty zamienne w zależności od zadeklarowanego przez producenta terminu produkcji urządzeń. Zamawiający w SWZ wpisał, że nie przewiduje składania ofert wariantowych. Jak potraktować ofertę wykonawcy?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w trakcie przetargu na robotę budowalną z wynagrodzeniem ryczałtowym i z dotacją unijną zamawiający może dopisać następującą informację w SWZ bądź w umowie: „Zamawiający może wymagać innych dokumentów pomocniczych potrzebnych do rozliczenia etapów prac przez instytucję dotującą, np. kosztorys” oraz dopisać do wymaganego harmonogramu: „Wykonawca powinien przedstawić harmonogram robót uwzględniający szczegółowe zestawienie wykonanych przez wykonawcę prac, umożliwiający zamawiającemu ich potwierdzenie”. Sprawa dotyczy dotacji unijnej, gdzie rozliczenie będzie następować fakturami częściowymi. Zamawiający nie mając kosztorysu ofertowego, nie będzie w stanie potwierdzić wykonanego zakresu prac, który wykonawca będzie chciał zafakturować.

czytaj więcej »

Pytanie: W ubiegłym roku w ramach wniosku o dofinansowanie Cyfrowa Gmina podzielonego na 4 części, zrealizowano 3 z nich. Pozostała jedna część o wartości ok. 6 tys. zł. Czy w tym roku, udzielając tej części, należy stosować tryb z uwzględnieniem wartości wszystkich czterech części? W przypadku oszczędności poprzetargowych zamierzamy wystąpić do instytucji dofinansowującej z wnioskiem o zgodę na dodatkowy zakup z wykorzystaniem oszczędności. Czy udzielając zamówienia na tę pozostałą część, należy zastosować tryb odpowiedni do wysokości kwoty oszczędności?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający w 2014 roku kupił oprogramowanie do szpitala wraz z obsługą techniczną na okres 4 lat. W 2019 roku zamawiający podpisał kolejną umowę z wolnej ręki na 4 lata w zakresie wsparcia technicznego systemu. Zamawiający nie ma kodów źródłowych do systemu. Czy wolno mu wobec tego zawierać kolejne umowy z wolnej ręki na obsługę systemu? Wartość zamówienia przekracza progi unijne.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający musi przeprowadzić postępowania na zagospodarowanie odpadów. Docelowo zaplanował zamówienie w 3 częściach, z których każda będzie stanowić przedmiot odrębnego postępowania unijnego. Czy z uwagi na fakt, że zamawiający dwa z trzech postępowań planuje wszcząć we wrześniu bieżącego roku, może te dwa postępowania połączyć i ogłosić w jednym postępowaniu z podziałem na 2 zadania? Czyli docelowo w roku budżetowym zamiast 3 odrębnych postępowań będą 2, w tym jedno z podziałem na 2 zadania.

czytaj więcej »

Pytanie: Kiedy zamawiający powinien zabezpieczyć środki finansowe na realizację zamówienia publicznego udzielanego na podstawie ustawy Pzp w ramach opcji? W momencie zawierania umowy o udzielenie zamówienia publicznego zawierającego zakres podstawowy i opcję, czy w chwili złożenia przez zamawiającego deklaracji o uruchomieniu opcji?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający chce zorganizować szkolenie specjalistyczne dla medyków prowadzone przez lekarzy specjalistów. W ramach zamówień publicznych zamawiający chce także zlecić organizację tego szkolenia, tzn. wynajem sali i catering. Czy możliwe jest zorganizowanie jednego postępowania na całość zadania, w którym wykonawca kompleksowo zorganizowałby szkoleniowców, sale i catering? Zapewne wymagałoby to od wykonawców korzystania z podwykonawców, np. lekarz, który miałby przeprowadzić szkolenie, musiałby wynająć salę i zorganizować catering. A może zamawiający powinien podzielić zamówienie na części – jeśli tak, to na jakie?

czytaj więcej »

Pytanie: Gmina zatrudnia prawników, którzy zajmują się opiniowaniem umów, zarządzeń, uchwał oraz występowaniem przed KIO i sądami. Uważam, że tego rodzaju usługi nie są wyłączone od stosowania ustawy Pzp. Czy mam rację? Jeden z radców prawnych zajmuje się obsługą prawną jednostki i jednocześnie prowadzi sprawę przed sądem, która będzie trwać jeszcze w 2023 roku. Czy w takiej sytuacji możemy przedłużyć z nim umowę poza ustawą Pzp, mimo że jego zadaniem jest obsługa bieżąca urzędu oraz występowanie przed sądami?

czytaj więcej »

Ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu nie powinna skupiać się jedynie na formalnym potwierdzeniu ich spełniania. Chodzi o ustalenie, czy wykonawca jest zdolny do realizacji zamówienia oraz czy w rzeczywistości dysponuje potencjałem kadrowym i technicznym, który pozwoli mu zrealizować zamówienie. Zamawiający ma praco do sprawdzenia, czy niezbędne zasoby wykonawca będzie miał dostępne na etapie realizacji umowy. Jeżeli uzna, że zaangażowanie zasobów technicznych lub zawodowych wykonawcy w inne przedsięwzięcia gospodarcze wykonawcy może mieć negatywny wpływ na realizację jego zamówienia publicznego, to ma prawo do odrzucenia oferty. Wynika to wprost z regulacji ustawy Pzp. Sprawdź, jakie stanowisko w zakresie jego wykonania zajęła Krajowa Izba Odwoławcza.

czytaj więcej »

Zamawiający powinien posiadać informacje, które umożliwiają jednoznaczne określenie faktycznego stanu rozliczeń pomiędzy wykonawcą a podwykonawcą lub podwykonawcą a dalszym podwykonawcą. W przeciwnym razie zamawiający może narazić się na konieczność dwukrotnej zapłaty wynagrodzenia za te same roboty budowlane, dostawy bądź usługi. Raz wobec nierzetelnego wykonawcy/podwykonawcy, a drugi raz wobec podwykonawcy/dalszego podwykonawcy.

czytaj więcej »

W sytuacji gdy zamawiający stwierdzi, że zaoferowana cena jest zbyt niska, musi zażądać od wykonawcy odpowiednich wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu wykonania zamówienia. Procedura wyjaśniania rażąco niskiej ceny nie jest łatwa dla obu stron postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Z jednej strony podmiot zamawiający powinien precyzyjnie sformułować swoje wątpliwości oraz sprecyzować pytania. Z drugiej strony wykonawca zobligowany jest wyczerpująco odnieść się do zagadnień podniesionych przez zamawiającego oraz odpowiednio udokumentować składane wyjaśnienia. Im bardziej szczegółowe i konkretne tłumaczenia oraz argumenty, tym większa szansa, że przekonają one zamawiającego o realności oferty. Poznaj najważniejsze aspekty procedury wyjaśniania rażąco niskiej ceny oraz orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej odnoszące się do tego zagadnienia.

czytaj więcej »

Kiedy umowa w sprawie zamówienia będzie unieważniona?

czytaj więcej »

Roboty budowlane to zagadnienie zdefiniowane w dwóch aktach prawnych. Na potrzeby ustaleń, z jakim rodzajem zamówienia mamy do czynienia (usługa, dostawa czy robota budowlana), a następnie aby przygotować i udzielić zamówienia publicznego w odpowiedniej procedurze, zamawiający traktują te regulacje, jako uzupełniające się nawzajem.

czytaj więcej »