WYDANIE ONLINE

Na stronach WWW UZP pojawiła się kolejna publikacja dotycząca zamówień publicznych w krajach unijnych – tym razem w Republice Słowackiej. Autor opracowania omawia słowackie regulacje prawne w tym obszarze, zasady, procedury udzielania zamówień zarówno o wartości powyżej tzw. progów unijnych, jak i zamówień poniżej tych progów oraz charakterystyczne dla słowackich zamówień publicznych instrumenty prawne.

czytaj więcej »

Zarówno zaświadczenie wydane przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, jak i naczelnika urzędu skarbowego, potwierdza informacje dotyczące niezalegania z opłacaniem podatków i opłat dotyczących danego wykonawcy.

czytaj więcej »

W ramach projektu „Profesjonalizacja kadr w zamówieniach publicznych” UZP prowadzi platformę e-learningową. Sprawdź, jakie komponenty edukacyjne udostępnia swoim użytkownikom.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy dopuszczalny jest zapis w umowie na dostawę leków o treści: „Strony dopuszczają możliwość przesunięć ilościowych pomiędzy pozycjami wyrobów wyszczególnionych w danym pakiecie formularza cenowego, który stanowi załącznik nr 1 do umowy, przy zachowaniu maksymalnej wartości danego pakietu (części)”? Reasumując, czy można w trakcie realizacji umowy robić „przesunięcia” ilościowe między pozycjami i np. jednego leku zamówić więcej, a innego mniej, niż to wynika z formularza cenowego, przy zachowaniu wartości sumarycznej całego pakietu (zadania częściowego)?

czytaj więcej »

Pytanie: Postępowanie jest prowadzone w trybie podstawowym z możliwością negocjacji na roboty budowlane. Inwestycja jest dofinansowana z Polskiego Ładu (edycja 2). W postępowaniu zamawiający nie przewidział odbiorów i płatności częściowych a jedynie zaliczkę w wysokości 5% wysokości wynagrodzenia, tak jak wskazywały początkowe przepisy Polskiego Ładu. Po podpisaniu umowy i rozpoczęciu robót wykonawca zwrócił się z wnioskiem o wprowadzenie jednej płatności częściowej w wysokości 30% wartości umowy, argumentując to zmianami w regulaminie naboru z Polskiego Ładu, a także faktem, że przyspieszy to realizację zamówienia. Czy taka zamiana będzie zmianą istotnych postanowień umowy?

czytaj więcej »

Pytanie: W dniu 30.04.2020 r. zamawiający w trybie przetargu nieograniczonego zawarł umowę na modyfikację systemu informatycznego z usługą opieki serwisowej systemu. Umowa przewiduje możliwość modyfikacji dodatkowych aplikacji systemu, których zamawiający nie był w stanie przewidzieć, podpisując umowę, o łącznej wartości do 50% kwoty brutto wykonania wszystkich modyfikacji podstawowych. Zamawiający skorzystał już z opisanej powyżej opcji, lecz pojawiła się konieczność wykonania pilnych modyfikacji systemu. Czy bazując na art. 455 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp może zmienić umowę w zakresie możliwości wykonania modyfikacji dodatkowych (z 50% na 80% wartości brutto wykonania wszystkich modyfikacji podstawowych)?

czytaj więcej »

Pytanie: Proszę o weryfikację klauzuli waloryzacyjnej do umowy dla zamówienia w trybie Pzp poniżej progów unijnych na dowóz dzieci. Klauzula brzmi: „1. Strony umowy przewidują możliwość waloryzacji wynagrodzenia prowadzącej do dokonywania zmian jego wysokości w przypadku zmiany ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia, zgodnie z art. 439 ust. 1 Pzp. Waloryzacja ta będzie dokonywana z zachowaniem poniższych zasad: jeżeli w czasie trwania umowy hurtowe ceny netto paliwa (oleju napędowego Ekodiesel), publikowane przez PKN Orlen S.A. na https://www.orlen.pl/dla-biznesu/hurtowe-ceny-paliw zmienią się o co najmniej 5% względem hurtowej ceny paliwa netto przyjętej w dniu składania oferty, każda ze Stron ma prawo wystąpić do drugiej Strony z wnioskiem o zmianę wynagrodzenia za zakupywane bilety; Strona żądająca zmiany wynagrodzenia na tej podstawie przedłoży dowody na wpływ zmiany ceny paliwa na ceny biletów; waloryzacja wynagrodzenia następuje po raz pierwszy po upływie pierwszych 6 miesięcy realizacji przedmiotu umowy, a początkowym terminem ustalenia zmiany wynagrodzenia jest pierwszy dzień kolejnego miesiąca w danym roku kalendarzowym, w którym waloryzacja przysługuje i następuje po raz pierwszy; waloryzacji będzie podlegać część wynagrodzenia należnego Wykonawcy pozostała do wypłaty, tj. część wynagrodzenia należna za realizację przedmiotu umowy w okresie, w którym waloryzacja następuje; waloryzacji podlegać będą jednostkowe ceny biletów określone w § 7, w wyniku zastosowania postanowień związanych z waloryzacją wynagrodzenia; maksymalna zmiana wysokości wynagrodzenia całkowitego, jaką dopuszcza zamawiający, nie może przekroczyć wysokości 15% wynagrodzenia całkowitego określonego w § 7 ust. 1 umowy; w przypadku złożenia wniosku o zmianę wysokości wynagrodzenia z powodów, o których mowa w ust. 1, druga Strona jest zobowiązana w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku do ustosunkowania się do niego, w szczególności poprzez: a) zaakceptowanie wniosku o zmianę, b) wezwanie Strony wnioskującej o zmianę do uzupełnienia wniosku lub przedstawienia dodatkowych wyjaśnień wraz ze stosownym uzasadnieniem takiego wezwania, c) zaproponowanie podjęcia negocjacji treści umowy w zakresie wnioskowanej zmiany, odrzucenie wniosku o zmianę z podaniem uzasadnienia. Dokonanie zmian wysokości wynagrodzenia wymaga podpisania aneksu do umowy. Zawarcie aneksu nastąpi nie później niż w terminie 10 dni roboczych od dnia zatwierdzenia wniosku o dokonanie zmiany wysokości wynagrodzenia należnego Wykonawcy. Nowe wynagrodzenie będzie obwiązywało od pierwszego dnia miesiąca następującego po dacie zawarcia aneksu”.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy żądanie w warunkach udziału w postępowaniu na roboty budowlane ubezpieczenia OC na sumę 2.000.000 zł, jeżeli wartość zamówienia wynosi 2.500.000 zł, narusza zasadę proporcjonalności, a tym samym art. 16 pkt 1 oraz art. 112 ust. 1 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Biorę udział w procedurze trybu podstawowego z możliwością negocjacji na roboty budowlane. Proszę o informację, jak orzecznictwo KIO i sądów podchodzi do następującej kwestii: zatrzymanie wadium na podstawie art. 98 ust. 6 pkt 1 ustawy Pzp – bez zastosowania art. 128 ust. 1 ustawy Pzp, zatrzymanie wadium na podstawie art. 98 ust. 6 pkt 3 wykonawcy, którego oferta nie została wybrana jako najkorzystniejsza (była potencjalnie najkorzystniejsza, ale odrzucono ją na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp).

czytaj więcej »

Pytanie: W postępowaniu złożono ofertę, w której kwota cyfrowo wyśw ietla się jako „1,#R”, natomiast kwota podana słownie jest prawidłowa. W ofercie nie ma dokumentów, na których moglibyśmy zweryfikować cenę oferty. Czy możemy poprawić w formularzu ofertowym kwotę oferty podaną cyfrowo, by odpowiadała wartości podanej słownie?

czytaj więcej »

Pytanie: W jaki sposób wykonawca ma wykazać brak podstaw wykluczenia dotyczących prawomocnego skazania, w sytuacji gdy wykonawca ma siedzibę w Polsce, ale w skład jego zarządu wchodzą osoby mieszkające w państwie, które nie jest państwem członkowskim Unii Europejskiej (Kanadyjczyk tam mieszkający, obywatel Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej tam mieszkający oraz Japończyk tam mieszkający)? Jakie zaświadczenie należy złożyć?

czytaj więcej »

Pytanie: Kto składa dokument z KRK w przypadku wykonawcy działającego jako uczelnia wyższa publiczna? Co powinno zawierać takie zaświadczenie?

czytaj więcej »

Pytanie: W związku z ogłoszeniem 17.11.2022 r. orzeczenia TSUE w sprawie C-54/21 proszę o krótkie omówienie wskazanego wyroku ze szczególnym uwzględnieniem kwestii związanych z zastrzeganiem przez wykonawców informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w dokumentach składanych na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu i kryteriów oceny ofert. Czy informacje zawarte w dokumentach składanych na potwierdzenie kryterium takich jak metodologie, czy koncepcje badania mogą być zastrzeżone w całości jako tajemnica przedsiębiorstwa?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy jeśli w opisie przedmiotu zamówienia zamawiający wskazuje, że dana rzecz ma posiadać odpowiedni certyfikat, to powinien także żądać tego certyfikatu wraz z ofertą jako przedmiotowego środka dowodowego?

czytaj więcej »

Pytanie: Zmawiający na początku roku kalendarzowego oszacował wartość zamówienia na usługi hotelarskie na 6.000.000 zł. W związku z koniecznością zapewnienia ciągłości usług w styczniu – w trybie art. 30 ust. 4 ustawy Pzp zawarł umowę na kwotę 129.000 zł netto na okres 3 miesięcy. Jednocześnie został ogłoszony przetarg nieograniczony, umowa w jego wyniku może zostać zawarta w maju. Umowa podprogowa uległa wyczerpaniu a zamawiający musi zapewnić pracownikom usługi hotelarskie w związku z wykonywanymi zadaniami służbowymi. W chwili zawierania umowy podprogowej nie można było przewidzieć wysokiego wzrostu zapotrzebowań na usługi hotelarskie i przedterminowego zakończenia tej umowy. Czy w zaistniałej sytuacji możliwe jest (w świetle art. 30 ust. 4, biorąc pod uwagę art. 29 ust. 2) zawarcie kolejnej umowy bez stosowania ustawy Pzp, czy konieczne jest przeprowadzenie postępowania w trybie Pzp w postępowaniu krajowym? Szacuje się, że wartość zamówienia wyniesie około 129.000 zł netto.

czytaj więcej »

Pytanie: Przedmiot zamówienia obejmuje dostawę i montaż paneli fotowoltaicznych na dachu obiektu. Jednakże okazało się, że dach nie spełnia wymogów technicznych i należy przygotować go pod montaż paneli. W związku z powyższym: 1. Czy można wszcząć jedno postępowanie obejmujące dostawę i montaż paneli f otowoltaicznych wraz z wymianą dachu – jaki byłby rodzaj zamówienia? 2. Czy należy przeprowadzić  odrębne postępowania: jedno na wymianę dachu, zaś drugie na dostawę i montaż paneli fotowoltaicznych?

czytaj więcej »

Pytanie: Gmina nie jest właścicielem urządzeń oświetlenia drogowego. Przedsiębiorstwo energetyczne będące ich właścicielem nie wyraża zgody na powierzenie konserwacji i bieżącego ich utrzymania podmiotom trzecim. Czy w takiej sytuacji gmina może zlecić temu przedsiębiorstwu konserwację i bieżące utrzymanie urządzeń na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 1a lub 1b ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Prawidłowa i zaspokajająca interesy podmiotu zamawiającego treść gwarancji wadialnej jest częstym zagadnieniem spornym pomiędzy stronami postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Kolejna rozpatrywana przez Krajową Izbę Odwoławczą sprawa dotyczyła analizy, czy zamawiający miał prawo zastrzec w SWZ, że spory sądowe powstałe na tle gwarancji wadialnej mają być rozstrzygane przed polskim sądem. Stanowisko wyrażone w tym zakresie przez Izbę jest interesujące zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców.

czytaj więcej »

Opis przedmiotu zamówienia nie musi być sporządzony w sposób umożliwiający złożenie ofert wszystkim wykonawcom na rynku. Opis ten musi bowiem uwzględniać potrzeby konkretnego zamawiającego i jeżeli potrzeby te są zasadne, przedmiot zamówienia może być opisany w sposób ograniczający konkurencję. Zatem od tego, czy opis przedmiotu zamówienia wynika z uzasadnionych potrzeb zamawiającego, zależy, czy jego ewentualny ograniczający konkurencję charakter, jest dopuszczalny czy nie.

czytaj więcej »

Treść art. 462 ust. 2 Prawa zamówień publicznych wprowadzająca fakultatywne wymaganie żądania informacji o częściach zamówienia, których wykonanie wykonawca zamierza powierzyć podwykonawcom, faktycznie przesądza o jego informacyjnym charakterze. Tym samym wprowadzanie przez wykonawcę zmian w zakresie podwykonawstwa po terminie składania ofert należy uznać za dopuszczalne, o ile tylko nie stoi w sprzeczności z wymaganiami zamawiającego w zakresie osobistego wykonania zamówienia.

czytaj więcej »

Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia stanowi czynność zamawiającego o charakterze wyjątkowym, która kończy postępowanie, co wprost wynika z art. 254 ustawy Pzp. Zamyka zatem drogę wykonawcom do uzyskania zamówienia i nie zostaje osiągnięty cel postępowania, jakim jest zawarcie umowy. Przepisy ustawy Pzp przewidują zarówno obligatoryjne, jak i fakultatywne przesłanki unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia, wyznaczając tym samym ramy działania zamawiającego.

czytaj więcej »

Rękojmia i gwarancja to dwie różne instytucje prawne. Każdy wykonawca zamówienia publicznego obowiązkowo odpowiada z tytułu rękojmi (niezależnie od swojej decyzji). Ma przy tym prawo (ale już nie obowiązek!) udzielić także gwarancji jakości. Przepisów o rękojmi nie można wyłączyć w umowie w sprawie zamówienia publicznego – będą one obowiązywać niezależnie od woli stron umowy. Uprawnienia z tytułu zarówno rękojmi, jak i gwarancji można dodatkowo punktować w ramach kryteriów oceny ofert. W artykule przeczytasz o różnicach w obydwu pojęciach oraz o tym, jakie podkryteria można w nich oceniać.

czytaj więcej »