WYDANIE ONLINE

Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia stanowi czynność zamawiającego o charakterze wyjątkowym, która kończy postępowanie, co wprost wynika z art. 254 ustawy Pzp. Zamyka zatem drogę wykonawcom do uzyskania zamówienia i nie zostaje osiągnięty cel postępowania, jakim jest udzielenie zamówienia (zawarcie umowy). Przepisy ustawy Pzp przewidują zarówno obligatoryjne, jak i fakultatywne przesłanki unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia, wyznaczając tym samym ramy działania zamawiającego.

czytaj więcej »

Co działo się w zamówieniach publicznych w 2022 roku? Ustawodawca nie pozwolił nam się nudzić. Z jednej strony na bieżąco dostosowywano przepisy do trudnej sytuacji na rynku spowodowanej m.in. wojną i konsekwencjami pandemii, z drugiej wprowadzano zmiany systemowe, niezwiązane z wojną w Ukrainie, inflacją bądź COVID-19. Zestawienie nowelizacji przepisów publikujemy w poniższej tabeli. Nie wszystkie zmiany odnosiły się bezpośrednio do przepisów Prawa zamówień publicznych, ale każda wpływała na ich stosowanie. Sprawdź zmiany Pzp z 2022 roku.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający ma w strukturze centralę i kilka oddziałów. Czy zgodnie z rozporządzeniem z 20 grudnia 2021 r. w sprawie zakresu informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach, jego wzoru, sposobu przekazywania oraz sposobu i trybu jego korygowania (Dz.U. poz. 2463) sprawozdania roczne przygotują oddzielnie centrala oraz oddziały?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy prawidłowo interpretuję, że w sprawozdaniu do prezesa UZP za 2022 rok zamawiający sektorowy prowadzący działalność polegającą na produkcji energii cieplnej w części VIII „Zamówienia udzielone z wyłączeniem stosowania przepisów ustawy” w poz. 58 wskaże wartość udzielonych zamówień na zakup zarówno energii elektrycznej, jak i paliw do wytwarzania energii cieplnej (miał węglowy, pellet, olej napędowy grzewczy)?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w sprawozdaniu w IX części (zamówienia klasyczne poniżej 130.000 zł) szpital zamieszcza wydatki:na szkolenia personelu w zakresie BHP;specjalistyczne (podwyższające kwalifikacje personelu);na zatrudnienie prawnika na okres pierwszego roku na umowę zlecenia?

czytaj więcej »

Pytanie: Nasza spółka jest przedsiębiorstwem sektorowym i podlega ustawie Pzp, lecz ze względu na progi nie stosowała jej w 2022 roku, by zlecać zamówienia. Czy w sprawozdaniu na platformie e-Zamówienia uzupełniamy tylko tabelę IX „Zamówienia klasyczne o wartości mniejszej niż 130.000 zł oraz zamówienia sektorowe i zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa o wartości mniejszej niż progi unijne”?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający – jednostka samorządu – chce zakupić bilety od miejskiego przedsiębiorstwa komunikacji na podstawie zawartej umowy. Czy jest to zamówienie publiczne i podlega pod przepisy ustawy Pzp? Czy umowę na zakup biletów trzeba wykazać w sprawozdaniu rocznym? Czy takie opłaty należy traktować np. jak opłaty za parkowanie w strefie płatnego parkowania na podstawie ustawy o drogach publicznych jako daninę publiczne?

czytaj więcej »

Pytanie: Moje pytanie dotyczy danych do sprawozdania z zamówień publicznych (jestem zamawiającym klasycznym). Czy zamówienia o wartości niższej od 130.000 zł, które zakupiono w wyniku zawarcia umowy ustnej, a dowodem ich zawarcia są paragony, rachunki, faktury (dotyczy to drobnych zakupów), mam ujmować w sekcji IX tabeli w wartości netto (bez VAT) czy brutto?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w sprawozdaniu należy ująć wydatek za szkolenie pracownika, będący refundacją części kosztów poniesionych przez pracownika?

czytaj więcej »

Pytanie: Na terenie pewnej gminy działają dwie szkoły – jednostki budżetowe. Czy sprawozdanie za dany rok urząd gminy może sporządzić łącznie ze szkołami, czy każda szkoła i urząd składają odrębne sprawozdania?

czytaj więcej »

Pytanie: Jesteśmy jednostką budżetową urzędu miasta i mamy konto w Biuletynie Zamówień Publicznych. Z uwagi na brak konta ePUAP do udzielania zamówień publicznych w 2022 roku podpisaliśmy umowę z portalem komercyjnym i to tam będziemy zamieszczać ogłoszenia o postępowaniach. Moje pytanie dotyczy rejestracji na platformie e-Zamówienia. Czy mając konto w BZP, musimy się rejestrować na platformie e-Zamówienia? Gdzie zamieścić plan postępowań na 2022 rok? Czy ogłaszając postępowanie na portalu komercyjnym, dodatkowo musimy je zamieścić na platformie e-Zamówienia?

czytaj więcej »

Pytanie: Nasza jednostka jest zamawiającym publicznym zobowiązanym do sporządzenia planu zamówień i jego publikacji w BZP. Na przełomie lat 2022 i 2023 zawarliśmy umowy z wykonawcami np. na dostawę artykułów spożywczych, chemicznych itp. na okres do końca 2023 roku. Postępowania zapewniające realizację dostaw i usług od stycznia 2023 roku opublikowano pod koniec 2022 roku. Większość umów została już zawarta na czas od stycznia do końca grudnia 2023 roku. Co rok sytuacja będzie się powtarzać, gdyż księgowość nie chce wyrazić zgody na zawieranie umów przechodzących na kolejny rok budżetowy. W związku z tym zwracam się z pytaniem – w jaki sposób mamy przygotować plan zamówień na 2023 rok, skoro większość zamówień została udzielona w grudniu 2022 roku? Część postępowań jest w trakcie procedury. Jeżeli nie uda się wybrać wykonawcy i/lub podpisać umowy, to zaktualizuję plan zamówień o te postępowania, które będziemy publikować ponownie w 2023 roku. Co należy wskazać w planie zamówień, skoro wszystkie zaplanowane na 2023 rok postępowania zostały opublikowane w 2022 roku? Pod koniec roku będziemy przeprowadzać postępowania dla zamówień, dla których umowy będą obowiązywać od 2024 roku, jednakże tych postępowań nie powinnam zamieszać w planie zamówień, gdyż art. 23 ustawy Pzp wyraźnie mówi o przyjęciu budżetu.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy zamawiający może ogłosić postępowanie przed przygotowaniem i opublikowaniem planu postępowań o udzielenie zamówień w danym roku? Tak, ale należy dokonać odpowiednich formalności na platformie e-Zamówienia podczas prowadzenia postępowania. Sprawdź, jaką opcję wybrać na platformie – czy zaznaczyć, że ogłoszenie nie jest powiązane z planem postępowań, czy wskazać, że jest powiązane z planem ubiegłorocznym, jeżeli było tam ono wskazane w IV kwartale, ale nie zostało wszczęte?

czytaj więcej »

Pytanie: Reprezentuję jednostkę będącą podmiotem prawa publicznego zgodnie z art. 4 pkt 3 ustawy Pzp. W związku z tym nie jesteśmy zobowiązani ustawowo do przygotowania planu zamówień publicznych, jednak co roku taki plan jest tworzony na wewnętrzny użytek. Czy w związku ze zmianami w przepisach nadal możemy tworzyć wewnętrzny plan zamówień publicznych w dowolnej formie? Czy samo powstanie takiego planu w naszej jednostce wymusza na nas zastosowanie się do art. 23 ustawy Pzp włącznie z publikacją i obowiązkową aktualizacją planu oraz w formie określonej rozporządzeniem?

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonawca w odpowiedzi na wezwanie w trybie art. 126 ust. 1 ustawy Pzp złożył dokumenty i oświadczenia, z których nie wynika, aby spełniał warunek w zakresie posiadania wiedzy i doświadczenia. Wobec powyższego został wezwany w trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp do uzupełnienia. W wyznaczonym terminie nie złożył jednak żądanych dokumentów, natomiast 28 listopada (w ostatnim możliwym terminie) złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, kwestionując zasadność wezwania, a 9 grudnia je wycofał. Rozumiem, że jego oferta podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy Pzp? Czy w takiej sytuacji zachodzi przesłanka zatrzymania wadium? Jeżeli tak, to czy przed skierowaniem żądania zapłaty musimy najpierw wystąpić do wykonawcy, aby wykazał, iż niezłożenie dokumentów nie wynikało z przyczyn leżących po jego stronie, czy też możemy wystąpić od razu do gwaranta, informując o tym wykonawcę? Istotną kwestią w sprawie jest fakt, że 19 grudnia upływa termin związania ofertą. Dnia 5 grudnia, do wszystkich wykonawców, którzy złożyli oferty, skierowano wezwanie do przedłużenia terminu związania ofertą (zakładamy, że wykonawca nie przedłuży tego terminu i podejmuje wszelkie możliwe działania, aby doprowadzić do upływu terminu związania ofertą i zachowania wadium). Obawiam się, że w sytuacji, gdy w pierwszej kolejności wezwiemy wykonawcę, to procedura wyjaśniająca spowoduje, że upłynie termin związania ofertą i nie będziemy uprawnieni do zatrzymania wadium, którego de facto wtedy już nie będzie. Mamy przy tym na uwadze, że niezatrzymanie wadium stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

czytaj więcej »

Wykluczenie wykonawcy zaangażowanego w przygotowanie postępowania jest przesłanką obligatoryjną. Wykluczenie nie następuje w sytuacji, gdy zaistniałe zakłócenie konkurencji może być wyeliminowane w inny sposób niż poprzez eliminację wykonawcy z postępowania. Poniżej omawiamy sytuacje, które były rozpatrywane przez Krajową Izbę Odwoławczą. Sprawdź, jaki pogląd wyraziły składy orzekające i jakiego rodzaju zaangażowanie wykonawcy zostało ocenione jako dopuszczalne, a które jako zakłócające konkurencję.

czytaj więcej »

Kryteria oceny ofert powinny być jednoznacznie określone i w sposób przejrzysty gwarantować wybór najkorzystniejszej oferty. Wszelkie niejasności w tej materii, w szczególności dowolność zamawiającego w przyznaniu punktów w kryteriach oceny ofert, powinny stanowić podstawę do unieważnienia postępowania. Jednej z takich spraw, zaistniałej w toku kontroli doraźnej prowadzonej przez Prezesa UZP, przyglądała się Krajowa Izba Odwoławcza.

czytaj więcej »