WYDANIE ONLINE

Ustawa z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych od daty jej uchwalenia była już kilkukrotnie nowelizowana. Ustawodawca dwa razy wydał akt jednolity ustawy Pzp, aby ułatwić analizę jej przepisów. Ujednolicony tekst ustawy ukazał się 16 sierpnia 2022 r. Odnajdziemy go pod adresem: Dz.U. z 2022 r. poz. 1710.

czytaj więcej »

Na stronie WWW UZP ukazał się bilans dwóch lat obowiązywania nowego Prawa zamówień publicznych oraz zestawienie wyzwań i planów, jakie stoją przez rynkiem w 2023 roku. Pełna treść streszczonej informacji jest dostępna tutaj. Poniżej przedstawiamy skrót najważniejszych wniosków.

czytaj więcej »

Od 1 stycznia 2023 r. na stanowisko prezesa Krajowej Izby Odwoławczej powołano Jana Kuzawińskiego. Wcześniej – od 2019 roku – p. Jan Kuzawiński pełnił rolę wiceprezesa Krajowej Izby Odwoławczej.

czytaj więcej »

Do 30 grudnia 2022 r. wszyscy płatnicy składek (osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej) powinni założyć konto na PUE ZUS. Dzięki niemu m.in. każdy wykonawca, który jest płatnikiem składek, będzie w swoim profilu w sposób zautomatyzowany pobierał zaświadczenia o braku zaległości w płatności składek, by przekazać je zamawiającemu.

czytaj więcej »

Pytanie: Musimy dokonać zakupu gazu z sieci gazowej i dostaw energii elektrycznej. W przypadku energii elektrycznej zorganizowaliśmy przetarg nieograniczony, w którym nie otrzymaliśmy żadnych ofert. Następnie przeprowadziliśmy postępowanie w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp – wykonawca monopolista nie odpowiedział w ogóle na zaproszenie do negocjacji. W odniesieniu zaś do zamówień gazu z sieci gazowej przeprocedowaliśmy 2 postępowania w trybie podstawowym, w których także nie otrzymaliśmy ofert, a następnie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 305 pkt 2 ustawy Pzp, w którym nie osiągnęliśmy kompromisu w negocjacjach, wobec czego procedurę unieważniliśmy. Wykonawca zaproponował nam ceny wyższe, niż obecnie płacimy, oraz nalegał na istotną zmianę warunków wynikających z wcześniejszych postępowań. Co w tej sytuacji ma zrobić zamawiający? Czy należy po raz kolejny rozpisać postępowania konkurencyjne i osłabić wymagania zgodnie z żądaniami wykonawcy, np. skrócić termin zapłaty, usunąć kary umowne itp., czy może zgodnie z art. 214 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Pzp uznać, że panuje monopol i zastosować procedurę z wolnej ręki na tej podstawie prawnej? Jakich dokumentów wymagać wówczas w procedurze?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający zamierza udzielić zamówienia na dystrybucję energii elektrycznej w trybie zamówienia z wolnej ręki. W procedurze chce zastosować art. 217 ust. 3 ustawy Pzp i odstąpić od żądania złożenia  przez wykonawcę oświadczenia z art. 125 ust. 1 ustawy Pzp oraz skorzystać z możliwości wskazanej w art. 215 ust. 1 ustawy Pzp i nie podawać obligatoryjnych podstaw wykluczenia z postępowania, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy Pzp. Czy zamawiający może również tak postąpić w przypadku przesłanek wykluczenia wynikających z art. 7 ust 1 pkt 1–3 ustawy z 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego? Czy powinien jednak obowiązkowo wskazać te przesłanki i zażądać od wykonawcy stosownego oświadczenia w tej kwestii?

czytaj więcej »

Pytanie: Co zrobić w sytuacji, gdy po dwóch postępowaniach w trybie podstawowym na dostawy gazu (brak ofert) i w trybie z wolnej ręki (brak porozumienia w negocjacjach) nie można udzielić zamówienia zgodnie z ustawą Pzp, bo np. jedyny wykonawca domaga się całkowitego usunięcia z kontraktu kar umownych lub ich ograniczenia do minimum, skrócenia maksymalnie terminów płatności, oferuje cenę wyższą, niż zamawiający płaci w chwili negocjacji (zamawiający ma zapewnioną ciągłość dostaw, ale na umowach taryfowych monopolisty, które zawarł, by nie utracić ciągłości dostaw – stawki są ustalone na poziomie wynikającym z zastosowanych przez rząd RP zamrożonych cen maksymalnych). Czy zgodzić się na wszystkie żądania, skoro nie ma komu udzielić zamówienia? I rozpisać kolejne postępowanie, zachowując totalną uległość wobec wykonawcy? Co na to dyscyplina finansów publicznych?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w przypadku umowy na kompleksową dostawę energii elektrycznej wraz z dystrybucją zawieranej na okres 12 miesięcy konieczne jest zamieszczanie w tej umowie klauzuli waloryzacyjnej z art. 439 ustawy Pzp, biorąc pod uwagę, że:1) wynagrodzenie wykonawcy oparte jest na taryfie zatwierdzanej przez prezesa URE, która – co do zasady – uwzględnia koszt wytworzenia energii, jej dystrybucji i dostarczenia i w przypadku zmiany wysokości tych kosztów wykonawca występuje do prezesa URE o zmianę taryfy,2) ustawa z 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku wprowadza cenę maksymalną (zamawiający jest odbiorcą uprawnionym w rozumieniu tej ustawy)?

czytaj więcej »

Pytanie: Szpital zlecił zewnętrznemu podmiotowi przeprowadzenie przetargu na dostawy energii elektrycznej na 2023 rok (komórka organizacyjna organu założycielskiego szpitala). Podmiot zewnętrzny przeprowadził przetarg wspólny (szpital był jednym z kilku zamawiających), jednak w przetargu nie złożono żadnej oferty. Przetarg w analogicznej formule powtórzono, ale ponownie nikt do niego nie przystąpił. Wskazany podmiot zewnętrzny podjął próbę udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki, jednak zaproszony do negocjacji wykonawca odmówił wzięcia w nich udziału. Obecnie nie jest już planowane kolejne postępowanie wspólne w jakimkolwiek trybie. Wiele wskazuje na to, że dostawcy energii elektrycznej ze względu na niepewność sytuacji na rynku nie są obecnie zainteresowani wiązaniem się umowami. Jakkolwiek trzeba zauważyć, że w obecnym stanie prawnym dostawy prądu do szpitala nie są zagrożone, ponieważ z mocy prawa po wygaśnięciu obecnej umowy wejdzie w życie tzw. sprzedaż rezerwowa, to jednak pojawia się pytanie o to, w jakim trybie szpital te dostawy może realizować, w przypadku gdyby zaproszony wykonawca (lub kolejny wykonawca) odmówił wzięcia udziału w negocjacjach zamówienia z wolnej ręki.

czytaj więcej »

Pytanie: Nasza gmina zleciła przeprowadzenie zamówienia na energię elektryczną podmiotowi zewnętrznemu w ramach większej grupy zakupowej. Powtarzane zamówienia nie doprowadziły do udzielenia zamówienia. W związku z tym, że nie możemy na tym poprzestać i kupować prąd na podstawie umów rezerwowych, spróbujemy przeprowadzić własne postępowanie w trybie podstawowym bez negocjacji. I tu pojawia się problem UZP, a także publikatory internetowe wypowiadają się w kwestii postępowania w przypadku już podpisanej umowy, tj. na temat możliwości jej zmiany w związku z nowymi przepisami dotyczącymi ceny maksymalnej dla podmiotów uprawnionych. Trudność stanowi opracowanie SWZ i wzoru umowy w kontekście nowych przepisów. Przegląd aktualnie ogłaszanych postępowań wskazuje na to, że zamawiający robią wszystko po staremu, jakby nowych regulacji nie było. Zastanawiamy się, czy jest to prawidłowe. Nie znaleźliśmy rozwiązania sposobu opracowania zapisów SWZ i umowy, żeby wykonawca od razu wiedział, iż jesteśmy podmiotem uprawnionym i chcemy kupować prąd po cenie określonej w nowej ustawie. Nie jesteśmy przecież uprawnieni, aby wyznaczać wykonawcy cenę, za którą będzie realizował zamówienie. Takie postępowanie będzie bezcelowe, bo każdy wykonawca musiałby zaoferować tę samą cenę. Podpisanie umowy na starych zasadach, a następnie dążenie do jej aneksowania też byłoby dziwne, bo na etapie ogłaszania zamówienia mamy wiedzę o nowej cenie dla podmiotów uprawnionych. UZP mówi o zmianach umowy już istniejącej, a nie zawieranej pod rządami nowych przepisów. Czy w SWZ należy wskazać, że wymagamy obliczenia ceny zgodnie z nowymi przepisami w przeciwnym przypadku odrzucimy ofertę?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający wysłał do dostawcy energii elektrycznej aneks do umowy w związku ze zmianą ceny energii elektrycznej dla odbiorców uprawnionych (oświadczenie prawidłowo złożone w terminie). Wykonawca poinformował, że nie podpisze aneksów zmieniających ceny, ponieważ obowiązek stosowania ceny maksymalnej jest obowiązkiem ustawowym, niezależnym od zapisów umowy. Musi go zatem realizować wobec odbiorców uprawnionych, którzy złożyli prawidłowe oświadczenia odbiorcy uprawnionego. Co w takiej sytuacji powinien zrobić zamawiający, jeżeli zakup prądu realizowany był w ramach postępowania, a wykonawca (pomimo monitów) nie chce podpisać aneksu do umowy?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający kupił w tym roku 3 samochody osobowe w trybie przetargu nieograniczonego. Kwota, która była planowana na ten rok, została już całkowicie wydatkowana, jednak zamawiający podjął decyzję, że przesunie środki z innego budżetu na zakup 4 samochodu. Kwota ta nie przekroczy 130 tys. zł netto. W jaki sposób zamawiający powinien podejść do planu zamówień? Czy w związku z tym, że nie był to zakup planowany, należy zrobić korektę do planu zamówień i wprowadzić go jako wydatek nowy a następnie dokonać zakupu zgodnie z regulaminem wewnętrznym, ponieważ kwota szacowana nie przekroczy 130.000 zł netto? Czy dla ostrożności należy przeprowadzić postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego?

czytaj więcej »

Fakultatywne przesłanki udzielenia zamówienia mogą być zastosowane w postępowaniu, jeżeli zostało to wyraźnie przewidziane w dokumentach zamówienia. W praktyce zdarzają się przypadki, gdy instytucja zamawiająca wskaże w specyfikacji warunków zamówienia, natomiast postanowienie to nie znajduje odzwierciedlenia w treści ogłoszenia o zamówieniu. Jak postąpić w takiej sytuacji? Czy wówczas fakultatywna przesłanka wykluczenia może zostać zastosowana?

czytaj więcej »

Do obowiązków instytucji zamawiającej przygotowującej zamówienie publiczne należy określenie warunków udziału w postępowaniu w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia. Warunki te należy odczytywać jako minimalne poziomy zdolności wykonawcy do prawidłowego wykonania ogłoszonego zamówienia. Mogą one dotyczyć przede wszystkim zdolności do  występowania w obrocie gospodarczym, uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, sytuacji ekonomicznej lub finansowej, jak również zdolności technicznej lub zawodowej. Warto przy tym pamiętać, że zamawiający wcale nie musi ustanawiać warunków udziału w postępowaniu. Oznacza to, że zamawiający ma swobodę nie tylko co do określenia warunków zamówienia, ale również swobodę do decydowania, czy warunki te w ogóle zostaną określone.

czytaj więcej »

Do 1 marca każdego roku zamawiający mają obowiązek sporządzić roczne sprawozdanie o zamówieniach udzielonych w poprzednim roku. Z naszego opracowania dowiesz się m.in., które wydatki należy uwzględnić w sprawozdaniu. Przeczytasz, jak przekazać sprawozdanie w związku z działaniem platformy e-Zamówienia. Zyskasz pewność, czy właściwie wypełniasz obowiązek sprawozdawczy w odniesieniu do zamówień udzielonych z wyłączeniem procedur Pzp, np. względem zamówień covidowych lub tych udzielonych na potrzeby pomocy obywatelom Ukrainy.

czytaj więcej »