WYDANIE ONLINE

Od 3 listopada br. samorządy mogą nabywać dostawy paliwa stałego z przeznaczeniem dla gospodarstw domowych poza przepisami ustawy Pzp. Po dokonaniu takiego zakupu muszą ogłosić go w Biuletynie Zamówień Publicznych. Urząd Zamówień Publicznych wydał instrukcję krok po kroku, jak wypełnić i opublikować ogłoszenie. Poniżej krótkie streszczenie instrukcji.

czytaj więcej »

Dnia 4 listopada br. weszły w życie przepisy ustawy z 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku (Dz.U. poz. 2243). Reguluje ona m.in. maksymalną cenę sprzedaży energii elektrycznej stosowaną w rozliczeniach z odbiorcami uprawnionymi od 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. Zamawiający zastanawiają się, co z umowami na energię elektryczną, które zostały już zawarte i przykładowo zawierają wyższe ceny niż przewidziane ustawą. Urząd Zamówień Publicznych wydał w tym zakresie opinię, w której omawia reguły ewentualnej zmiany umowy o zamówienie publiczne z uwagi na nowe przepisy prawa.

czytaj więcej »

Od 10 listopada 2022 r. weszły w życie nowe regulacje ustawy Pzp związane z projektowanymi postanowieniami umów. Klauzule waloryzacyjne trzeba będzie zawrzeć we wszystkich umowach o zamówienia publiczne bez względu na przedmiot, jeśli tylko okres ich trwania przekracza 6 miesięcy.

czytaj więcej »

Sam fakt naliczenia kary umownej nie jest podstawą automatycznego wykluczenia wykonawcy z postępowania zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. Do wykluczenia muszą zaistnieć wszystkie przesłanki wskazane w tym przepisie. Tylko jeśli zostały spełnione, należy uwzględnić tę informację w JEDZ. Takie wnioski płyną z opinii prezesa UZP pt. „Kara umowna w kontekście przesłanki wykluczenia wykonawcy z powodu nieprawidłowości w realizacji wcześniejszych umów a sposób wypełnienia JEDZ”.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy waloryzacja w umowach z terminem powyżej 6 miesięcy wprowadzona od 10 listopada br. ustawą z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz.U. poz. 2185) dotyczy również postępowań poniżej 130.000 zł, jeżeli umowy zawierane są na okres przekraczający 6 miesięcy?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający jest w trakcie przygotowania postępowania w trybie podstawowy m bez negocjacji na dostawy sukcesywne artykułów spożywczych na potrzeby przygotowania posiłków dla pensjonariuszy domu pomocy społecznej (podział na zadania, np.: mięso, nabiał, ryby, jajka, owoce i warzywa, pieczywo i pozostałe art. spożywcze). Postępowanie zostanie ogłoszone pod koniec listopada tego roku. Umowa będzie obowiązywać od 2 stycznia 2023 r. do 30 czerwca 2023 r. Czy zamawiający w takim przypadku zobowiązany jest do stosowania zmienionego brzmienia art. 439 ust. 1 ustawy Pzp: „umowa, której przedmiotem są roboty budowlane, dostawy lub usługi, zawarta na okres dłuższy niż 6 miesięcy, zawiera postanowienia dotyczące zasad wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia”? Czy w związku z tym umowa musi zawierać zapisy waloryzacyjne?

czytaj więcej »

Pytanie: W związku ze zmianą Pzp ustawą z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców proszę o zajęcie stanowiska w opisanej sprawie. W umowie zawieranej na okres 12 miesięcy na dostawę paliwa wskazano, że rozliczenie będzie się odbywać według aktualnych cen na danej stacji w dniu ich wydawania z uwzględnieniem  stałego, obowiązującego przez cały okres umowy upustu w złotych od każdego litra zakupionego w danym dniu paliwa. Strony dopuściły rozliczenie na podstawie średniej ceny za dany okres rozliczeniowy. Czy w takiej sytuacji należy określić zasady wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia? Jak przykładowo mogą brzmieć te zapisy? Czy wymóg określenia reguł zmian umów, o których mowa w art. 44 ustawy nowelizującej z 7 października br., jest bezwzględnie obowiązujący i dotyczy wszystkich kontraktów zawieranych na okres dłuższy niż 6 miesięcy?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy zmiany umowy (waloryzacja) na podstawie art. 48 ust. 1 i 2 ustawy z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców mogą dotyczyć części umowy już wykonanej, którą zamawiający odebrał i za którą zapłacił, czy jedynie robót realizowanych od momentu wprowadzenia klauzul waloryzacyjnych/zmian?

czytaj więcej »

Pytanie: Mam pytanie dotyczące waloryzacji umowy, gdy zapisy są wymagane przepisami prawa. Czy mogę tak sformułować postanowienia kontraktu, aby waloryzacja odbywała się na wniosek wykonawcy, ograniczając zmianę do wskaźnika podawanego przez GUS, ale bez konieczności dokumentowania ponoszenia wyższych kosztów przez wykonawcę? Dotychczas wymagałem udokumentowania, np. w postaci faktur lub innych dokumentów obrazujących zmianę kosztów po stronie wykonawców. Wielokrotnie jednak spotkałem się ze stanowiskiem, iż wykonawca twierdzi, że woli dopłacać do zamówienia, niż przygotować dokumentację. Brakuje często pracownika, który to zrobi. W związku z tym wykonawca przysyła jako dokumenty potwierdzające wzrost jego kosztów faktury zupełnie niezwiązane z przedmiotem zamówienia, nieaktualne itp. Automatyczna, uproszczona waloryzacja byłaby zdecydowanie prostsza.

czytaj więcej »

Pytanie: Po zmianach przepisów umowa ponad 6-miesięczna musi zawierać postanowienia dotyczące zasad wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany ceny materiałów lub kos ztów związanych z realizacją zamówienia. Poprzednio w naszych umowach mieliśmy zapis, że waloryzacja może nastąpić w sytuacji, gdy dojdzie do znacznej i nieprzewidzianej zmiany cen materiałów lub kosztów i za znaczną i nieprzewidzianą zmianę przyjmowaliśmy sytuację, gdy ogłaszany w komunikacie prezesa GUS średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w roku poprzednim w stosunku do roku bieżącego wynosił mniej niż 80 lub więcej niż 120 (tj. nastąpiła zmiana cen o ponad 20% w stosunku do roku poprzedniego). Jaki wskaźnik powinniśmy zastosować obecnie? Prosimy o sugestie i podpowiedzi w tym zakresie.

czytaj więcej »

Pytanie: W projekcie dofinansowanym ze środków unijnych w częściach udzielane jest zamówienie na pełnienie funkcji personelu merytorycznego. Wartość netto całego zamówienia (w projekcie obejmującym lata 2018–2023) nie przekracza 130.000 zł (wcześniej nie przekraczała 30 tys. euro), zatem zamówienia częściowe były udzielane zgodnie z zasadą konkurencyjności w bazie konkurencyjności. Obecnie wartość udzielonych zamówień (netto) zbliża się do progu 130.000 zł i istnieje ryzyko, że przy udzieleniu kolejnego zamówienia przekroczy ten próg. Wartość zamówienia jest określana za każdym razem przed wszczęciem kolejnego postępowania i jak do tej pory nie przekracza 130.000 zł dla całego zamówienia. Czy fakt, że wartość udzielonych zamówień tożsamych zbliża się do progu stosowania ustawy, obliguje do zastosowania trybu ustawowego w kolejnym postępowaniu?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w każdym przypadku do wartości umowy należy doliczyć wartość wynikającą z prawa opcji? Czy formularz ofertowy należy tak sporządzić, by wykonawca podał kwotę z uwzględnieniem prawa opcji i czy w informacji do prezesa UZP o złożonych ofertach oraz w ogłoszeniu o wyniku postępowania podaję odpowiednio wartości ofert i umowy z uwzględnieniem opcji? Podobnie w sprawozdaniu z udzielonych zamówień – czy do umowy dolicza się opcję? Mamy standardowe umowy na dostawy żywności dla zwierząt. Opcja jest przewidziana na wszelki wypadek, z wyceną wynikającą z cen jednostkowych podanych w ofercie. Niezmiernie rzadko jest wykorzystywana.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy gwarancja ubezpieczeniowa/bankowa, która w treści zawiera określenie terminu ważności w sposób następujący „od dnia otwarcia ofert do okresu związania ofertą”, jest skutecznie wniesionym wadium, czy powinny być w niej podane konkretne daty? Jeśli termin otwarcia ofert ulega wydłużeniu, to czy taka gwarancja przedłuża się automatycznie, czy też gwarant musi ponownie wystawić gwarancję?

czytaj więcej »

Pytanie: W postępowaniu powyżej stosowania progów unijnych wykonawca złożył niepodpisane oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu z postępowania w związku z sankcjami związanymi z wojną na Ukrainie. Wykonawca na podstawie art. 128 ustawy Pzp został wezwany do poprawienia oświadczenia, miał na to 10 dni.Czy jeżeli termin składania ofert minął np. 22 sierpnia 2022 r., a wykonawca złożył oświadczenie 1 września 2022 r. i na podpisie kwalifikowanym jest data 22 sierpnia 2022 r., to należy uznać taki dokument?

czytaj więcej »

Pytanie: Mamy ofertę, do której wymagaliśmy wykazu parametrów technicznych w formie tabeli. Wykonawca w części pozycji musiał zaznaczyć odpowiedź TAK/NIE. W pozycji dotyczącej wymogu, że silnik ma być elektryczny, wykonawca nie zaznaczył ani TAK ani NIE. Po prostu pominął ten parametr. Chcę to pominięcie potraktować jako oczywistą omyłkę pisarską, ponieważ w karcie katalogowej pojazdu, która też miała być załączona do oferty jako przedmiotowy środek dowodowy, jest jasno napisane, że oferowany pojazd posiada silnik elektryczny. Moje obawy dotyczą jednak zapisu, który mamy przypięty do załącznika, którym jest wykaz parametrów technicznych, a mianowicie: „Brak zgodności z wymaganiami technicznymi zamawiającego lub brak wypełnienia którejkolwiek pozycji będzie skutkować odrzuceniem oferty wykonawcy na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych”. Czy stosować się twardo do tego zapisu i odrzucić ofertę wykonawcy za niewypełnienie wymienionej wyżej pozycji, mimo że z karty katalogowej wynika, że pojazd spełnia wymogi? Czy uznać niewypełnienie za oczywistą pomyłkę pisarską i uratować tym samym ofertę? A może poprosić o uzupełnienie przedmiotowego środka dowodowego co do tej pozycji na podstawie wiedzy, jaką mam na temat tego parametru, a wynikającej z karty katalogowej?

czytaj więcej »

Pytanie: Proszę o poradę w sprawie zamówień, „których przedmiotem są dostawy lub usługi służące wyłącznie do celów prac badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez zamawiającego produkcji masowej służącej osiągnięciu rentowności rynkowej lub pokryciu kosztów badań lub rozwoju” (chodzi o art. 11 ust. 5 pkt 1 ustawy Pzp). Czy zgodnie z tym punktem można zamówić usługę transportu odczynnika, komórek itp. służących do prowadzenia pracy badawczej? Chodzi tylko o usługę transportu realizowaną przez firmę kurierską z punktu A do B.

czytaj więcej »

Pytanie: W związku z wahaniami cen na towarowej giełdzie energetycznej, a co za tym idzie (w przypadku długotrwałego procedowania zamówienia) – częstym wycofaniem się oferentów z  podpisania umowy, proszę o informację, jaki okres związania z ofertą można wskazać w SWZ. Prowadzimy tryb podstawowy, w którym wezwiemy wykonawcę do przedłożenia podmiotowych środków dowodowych.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający w SWZ w rozdziale „Sposób obliczenia ceny” napisał „Wykonawca zobowiązany jest do określenia w złożonej ofercie stawki VAT zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Dla towarów wymienionych w załączniku nr 8 do tej ustawy cena złożonej oferty musi zawierać preferencyjną stawkę VAT 0%. Zamawiający przewiduje/potwierdza, że w odniesieniu do udzielanego zamówienia zostaną dochowane warunki wynikające z tej ustawy, uprawniające do zastosowania preferencyjnej stawki VAT 0% dla towarów wymienionych w jej załączniku nr 8. Zamawiający (organ nadzorujący placówki oświatowe) po udzieleniu zamówienia (podpisaniu umowy) wyda właściwe potwierdzenie na potrzeby rozliczenia VAT (zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący placówki oświatowe zgodnie z art. 83 ust. 14 pkt 1 o podatku od towarów i usług). Wykonawca zobowiązany jest skalkulować cenę za wykonanie przedmiotu zamówienia w oparciu o wymagania zamawiającego zawarte w SWZ wraz z załącznikami”. Zamawiający zamieścił we wzorze ofertowym następujące rubryki do wypełnienia: zakres zamówienia, cena jednostkowa netto, stawka VAT (%), cena jednostkowa brutto (PLN), ilość, łączna cena brutto. Wykonawca w złożonej ofercie podał następujące dane:Zakres zamówienia: komputer przenośny typu laptop, cena jednostkowa netto: 2.500,00 zł.Stawka VAT (%): 0%.Cena jednostkowa brutto: 3.075,00 zł.Liczba: 2 szt.Łączna cena brutto: 6.150,00 zł.Wykonawca wpisał stawkę VAT 0% a powinien 23%. Natomiast jednostkowa cena brutto oraz łączna cena brutto wpisana kwotowo uwzględnia stawkę VAT 23%. Zgodnie z ustawą o VAT stawka na ten produkt wynosi 23%. Czy zamawiający może w formularzu ofertowym złożonym przez wykonawcę poprawić stawkę VAT z 0% na 23%, gdyż cena jednostkowa brutto i łączna cena brutto została wyliczona z uwzględnieniem stawki VAT 23% a nie 0% (na jakiej podstawie prawnej z ustawy Pzp)? Czy zamawiający ma obowiązek odrzucić ofertę wykonawcy?

czytaj więcej »

W orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej nadal istnieje, zapoczątkowana wyrokami z 2020 roku, rozbieżność co do tego, czy gwarancja wadialna, z której wynika, że roszczenie zamawiającego o zapłatę wadium z takiej gwarancji wygasa w ostatnim dniu związania ofertą, stanowi skuteczne zabezpieczenie oferty. W wyrokach wydanych w maju i czerwcu 2022 roku KIO uznała, że gwarancja, która uniemożliwia zaspokojenie roszczenia zamawiającego powstałego w ostatnim dniu terminu związania ofertą, powinna być traktowana jako wniesiona w sposób nieprawidłowy. W konsekwencji oferta wykonawcy, którą zabezpieczała taka gwarancja, powinna być odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 14 ustawy Pzp.

czytaj więcej »

Zgodnie z art. 106 ust. 1 Prawa zamówień publicznych zamawiający może żądać innych niż wskazane w art. 104 i 105 tej ustawy środków dowodowych na potwierdzenie, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają określone przez zamawiającego wymagania cechy lub kryteria, w celu potwierdzenia, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają określone przez zamawiającego wymagania, cechy lub kryteria, jeżeli są one niezbędne do przeprowadzenia postępowania. Mogą to być różnego rodzaju wymagania, w tym przede wszystkim oznakowania (etykiety), certyfikaty, dokumenty lub też inne środki.

czytaj więcej »

O ile warunki udziału w postępowaniu ustala zamawiający i dotyczą one wyłącznie wykonawcy, o tyle sam obowiązek uzyskania pozwoleń w zakresie wytwarzania, transportu, przetwarzania i zbierania odpadów, jak też  i podmiotów, które muszą je posiadać, wynika z przepisów prawnych i zamawiający nie może ich modyfikować postanowieniami specyfikacji istotnych warunków zamówienia czy ogłoszenia o zamówieniu. Ustawodawca dopuścił poleganie na zdolnościach technicznych lub zawodowych lub sytuacji finansowej lub ekonomicznej innych podmiotów, nie jest natomiast możliwe posiłkowanie się cudzymi uprawnieniami.

czytaj więcej »

Zgodnie z definicją legalną zawartą w art. 7 pkt 25 ustawy Pzp przez udzielenie zamówienia należy rozumieć zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego. Co za tym idzie wyłonienie wykonawcy w procedurze udzielania zamówień publicznych i zawarcie z nim umowy (a także unieważnienie postępowania) kończy postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego. Jednak pamiętać należy, że zgodnie z art. 7 ust. 18 ustawy Pzp, samo zawarcie umowy nie jest czynnością w postępowaniu. Zakończenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nie stanowi o zakończeniu pracy po stronie zamawiającego.

czytaj więcej »