WYDANIE ONLINE

Ustawa z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych zawiera określone nowe obowiązki, jakie muszą realizować podmioty z sektora administracji rządowej, samorządowej oraz wszystkie pozostałe jednostki zamawiające. Przykładowo art. 34 ust. 1 ustawy wymaga, aby od 1 stycznia 2025 r. wśród pojazdów samochodowych, jakie użytkują urzędy naczelnych i centralnych organów administracji państwowej, było co najmniej 50% pojazdów elektrycznych. Szczegółowe omówienie regulacji ustawy o elektromobilności znajdziesz w cyklu 4 artykułów, jaki ukazał się w naszym serwisie. W poniższym krótkim opracowaniu przeczytasz o tym, czy spółka miejska, która chce zamówić usługę ochrony powyżej 750 tys. euro, powinna stosować wymogi z ustawy o elektromobilności.   

czytaj więcej »

Urząd Zamówień Publicznych wydłużył działanie miniPortalu do końca bieżącego roku, mimo, że wcześniej zapowiadano jego wyłączenie na 1 września. Ponadto uruchomiono ostatnie moduły ogłoszeń unijnych na Platformie e-Zamówienia.

czytaj więcej »

Wartość udzielonych w 2021 roku zamówień publicznych wyniosła 184,6 mld złotych, co stanowiło 7,04% PKB w 2021 roku. Nadal zatem rynek przetargów daje przedsiębiorcom ogromne szanse na stały i pewny zarobek. Warto przy tym zaznaczyć, że średnia liczba ofert w postępowaniach nie jest zbyt duża, bo wynosi ok. 2,5, zatem nie ma tutaj znaczącej konkurencji. Inne ciekawe i istotne dla uczestników rynku zamówień publicznych wnioski wynikające ze sprawozdania opisujemy w tabeli poniżej.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający żądał od wykonawcy Oświadczenia JEDZ zgodnie z art. 139 ust. 2 ustawy Pzp – procedura odwrócona. Zamawiający wezwał wykonawcę na podstawie art. 126 ustawy pzp do złożenia podmiotowych środków dowodowych w tym także oświadczenia JEDZ. Złożony przez wykonawcę JEDZ ma błędy. Czy zamawiający wzywa wykonawcę do uzupełnienia JEDZ na podstawie art. 128 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Jakie czynności powinien podjąć zamawiający, który planuje postępowanie w trybie przetargu nieograniczonym w przedmiocie robót budowlanych i zamierza uwzględnić zamówienia uzupełniające o których mowa w art 214 ust 1 pkt 7 ustawy Pzp? Czy należy oszacować wartość zamówień uzupełniających łącznie z robotami podstawowymi? Czy należy wartości wyodrębnić? Czy kwotę przeznaczoną na realizację całego przetargu podaje się łącznie czy tylko robót podstawowych? Czy zamówienia uzupełniające powinny być z góry opisane i sprecyzowane czy wystarczy jedynie zapisać, że będą polegały na powtórzeniu podobnych robót budowlanych? Na jakim poziomie szczegółowości należy opisać przyszłe, ewentualne roboty budowlane?

czytaj więcej »

Pytanie: Jakie kryteria oceny ofert można zastosować do usług ochrony obiektów? Poza czasem dojazdu ekipy interwencyjnej (co i tak jest trudne do zweryfikowania i jest to kryterium pozorne, ale jak widzę często stosowane) i zatrudnieniem osoby niepełnosprawnej? Myślałem nad doświadczeniem w ochronie konkretnego typu instytucji (naukowych) ale to jest niemożliwe z tego co wiem jako że dotyczy to wykonawcy. Art. 244 wprowadza furtkę ale nie znalazłem rozporządzeń ułatwiających przeprowadzenie postępowania na ochronę. 

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonawca złożył ofertę przez miniportal. Cały plik został złożony jako .zip i przesłany na ePUAP. Po deszyfryzacji oferty okazało się, że otworzyło się 10 plików w formacie .XAD (każdy jeden). Dopiero program szafir po weryfikacji danego pliku wydawał komunikat, że podpis został poprawnie zweryfikowany certyfikatem kwalifikowanym, a w opcji: „Podgląd danych” po wyborze pliku WORD i otworzeniu tego pliku ukazywał się właściwy dokument np. oferty już bez żadnego podpisu. Czy taki podpisanie oferty i innych załączników można uznać za prawidłowe? Wykonawca twierdzi, że podpisywał każdy z plików, następnie zrobił zip, ponownie podpisał całą paczkę i wysłał na ePUAP. Jak zweryfikować jego działanie?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy termin realizacji zamówienia określony w SWZ np. 30 września 2022 to termin w którym powinien być spisany protokół końcowy robót, czy też termin w którym najpóźniej Wykonawca powinien zgłosić gotowość do odbioru, po czym Zamawiający wyznacza termin odbioru robót? W umowach stosujemy zapis: 1. Wykonawca zobowiązuje się do zakończenia robót i zgłoszenia gotowości do końcowego odbioru robót, związanych z przedmiotem umowy, określonym w § 1 umowy w terminie ..........miesięcy od daty podpisania umowy/udzielenia zamówienia tj. do dnia .......................... 2. Za termin wykonania umowy, przyjmuje się datę zgłoszenia przez wykonawcę gotowości do odbioru końcowego, pod warunkiem potwierdzenia wykonania robót przez zamawiającego w protokole końcowym. Jedna z instytucji twierdzi że protokół odbioru jest późniejszy niż termin określony w SWZ a zgodnie z umową za termin odbioru przyjmuje się datę zgłoszenia do odbioru pod warunkiem późniejszego odbioru na który to odbiór zamawiający ma 14 dni.

czytaj więcej »

Pytanie: Mamy taką ,,politykę,, u nas w jednostce, że w przypadku zgłoszenia podwykonawcy w trakcie realizacji zamówienia spisujemy z wykonawcą aneks, który wprowadza przedmiotowego podwykonawcę do realizacji zadania. Pojawia się pytanie, na jakiej podstawie dokonać zmiany. Czy właściwą podstawą będzie art. 455 ust 1 pkt 1? Wtedy taką zmianę należy wykazać w ogłoszeniu o wykonaniu umowy? Czy powinnam po zawarciu takiego aneksu tworzyć ogłoszenie o zmianie ogłoszenia o wyniku postępowania?

czytaj więcej »

Pytanie: Biorąc pod uwagę art. 5k rozporządzenia unijnego – czy jeżeli wykonawca nie podał w ofercie ani podwykonawców ani podmiotów, na których zdolnościach polega, to czy w takiej sytuacji musi wskazywać dostawców? Realizujemy zamówienie unijne, które dotyczy dostawy śmigieł do samolotów. Zamawiający wie, że wykonawca nie jest producentem tych śmigieł.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający otrzymał od wykonawcy wniosek dotyczący zmiany sposobu pakowania produktu oraz jego gramatury. Wykonawca zgodnie z opis em przedmiotu zamówienia ma dostarczać pasztet w puszcze w gramaturze 155 – 160 g. We wniosku wykonawca prosi o zgodę na dostawę pasztetu w alupaku o mniejszej gramaturze tj. 130 g, gdyż import opakowań metalowych pochodzi z Rosji i producenci mają problem z ich zakupem. Zamawiający w umowie nie przewidział możliwości zmiany sposobu pakowania produktów. Czy obecnie można wyrazić zgodę na czasowe dostawy pasztetu w innym opakowaniu, ze względu na wystąpienie wojny na Ukrainie? Czy można powołać się na zapisy z umowy dotyczące siły wyższej?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający prowadzi przetarg nieograniczony z procedurą odwróconą, z uwzględnieniem art. 139 ust. 2 ustawy Pzp. W trakcie postępowania weszły w życie przepisy dotyczące sankcji tj. rozporządzenie Rady (UE) nr 833/2014 oraz ustawa o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących oc hronie bezpieczeństwa narodowego. W związku z tym, w wezwaniu do złożenia oświadczenia z art. 125 ust. 1 zamawiający wskazał, że wykonawcy powinni wypełnić JEDZ w części III sekcja D – „Inne podstawy wykluczenia, które mogą przewidywać przepisy krajowe państwa danego zamawiającego”. Nie wszyscy w odpowiedzi na pierwsze wezwanie uzupełnili tę sekcję (JEDZ wcale nie zwierał sekcji D). W związku z tym zamawiający wezwał do jego poprawienia w tym zakresie (na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp), wskazując jednocześnie, że jeżeli występują problemy z zaimportowaniem JEDZ, który zamawiający załączył jako załącznik do SWZ, wykonawca może wypełnić ww. oświadczenie samodzielnie, na stronie: http://espd.uzp.gov.pl. Wykonawcy poprawili ww. oświadczenie zgodnie z wytycznymi, z wyjątkiem jednego podmiotu, który w treści wiadomości wpisał: „W załączonym do SWZ zał. nr 5 JEDZ część III podstawy wykluczenia kończy się na sekcji C . Brak sekcji D – inne podstawy wykluczenia. W związku z powyższym skorzystałem z ogólnodostępnych wzorów oświadczenia z art. 125 ust. 1, które składałem w innych postępowaniach”. Na tę okoliczność wykonawca załączył oświadczenie, którego wzór został załączony na stronie UZP. Następnego dnia dosłał uzupełniony prawidłowo JEDZ, mieszcząc się w terminie przewidzianym na uzupełnienie dokumentów. Jak powinien postąpić zamawiający? Czy należy odrzucić ofertę wykonawcy? Czy można uznać, że przedłożone przez wykonawcę oświadczenie ze strony UZP uzupełnia pierwotnie złożony JEDZ, o brakujące informacje, których zamawiający wymagał?

czytaj więcej »

Pytanie: Mam pytanie dotyczące dotacji na dzieci z Ukrainy. Gmina otrzymała na poszczególne szkoły i przedszkola, które przyjęły dzieci z Ukrainy, dotacje w różnych kwotach. Ponieważ nie określono, na co można je wydatkować, księgowa rozdzieliła kwoty na jednostki. Część przeznaczono na wynagrodzenia a część na zakupy. Czy ten podział jest prawidłowy i można je wykorzystać według uznania? Jak dokonywać zakupów z tych środków? Czy można skorzystać z wyłączenia stosowania ustawy Pzp na podstawie ustawy z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa? Czy wolno zakupić laptopy do pracowni komputerowej jeśli np. do szkoły doszło 3 dzieci z Ukrainy i potrzebne były 3 dodatkowe stanowiska? Czy wolno uzupełnić środki czystości, materiały biurowe czy tonery, w związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem na te artykuły? Jak to się ma do umów podpisanych na te same dostawy na cały rok? Tego typu dotacje mamy otrzymywać w transzach i w różnych kwotach.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy można ogłosić postępowanie o udzielenie zamówienia przed uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (zastępuje pozwolenie na budowę) wydawanego na podstawie ustawy z 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, tzw. specustawy drogowej?

czytaj więcej »

Pytanie: Postępowanie dotyczy zakupu i dostawy artykułów spożywczych do domu pomocy społecznej, i prowadzone jest na miniPortalu. Procedura toczy się w trybie podstawowym bez negocjacji zgodnie z art. 275 pkt 1 ustawy Pzp. Postępowanie podzielono na 7 części (zadań): mięso i wędliny (2 oferty od tego samego wykonawcy), owoce i warzywa (złożono tylko 1 ofertę –wykonawca prawidłowo wycofał wcześniej złożoną ofertę i złożył nową ofertę), produkty mleczarskie, oleje, tłuszcze roślinne i zwierzęce (oferty odrzucone), różne produkty spożywcze (nie złożono żadnej oferty), jaja (2 oferty od tego samego wykonawcy), pieczywo oraz świeże wyroby piekarsko-ciastkarskie (2 wykonawców, z których to każdy złożył po dwie oferty), ryby, mrożonki, konserwy (złożone 2 oferty przez tego samego wykonawcę). Zamawiający ogłosił postępowanie 2 czerwca z terminem składania ofert do 20 czerwca do godz. 10:00. W dniu 20 czerwca zamawiający wydłużył termin składania ofert do 24 czerwca do godz. 10:00. Powodem wydłużenia terminu składania ofert był fakt, iż zamawiający zauważył, że nie zastosował w prowadzonym postępowaniu podstaw wykluczenia z art. 7 ust. 1 ustawy z 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego. Zamawiający zmienił ogłoszenie, SWZ i wzór oświadczenia, dodając do niego zapisy dotyczące wymienionych powyżej przesłanek wykluczenia zgodnie z art. 7 ust. 1. Ponadto w formularzu zmienił termin realizacji zamówienia stosownie do zapisów ogłoszenia i SWZ tj. do końca bieżącego roku (wcześniej w formularzu był zapis realizacji zamówienia przez okres 12 miesięcy). W prowadzonym postępowaniu wpłynęły oferty do chwili wprowadzenia zmian przez zamawiającego tj.: do 20 czerwca. Wykonawcy złożyli ponownie oferty w nowo wyznaczonym terminie na nowym formularzu oferty i nowym oświadczeniu. Niestety nie wycofali oni uprzednio złożonych ofert (tylko jeden wykonawca zrobił to zgodnie z zapisami instrukcji wycofania/zmiany oferty instrukcji umieszczonej na miniPortalu). Przez to zamawiający ma po dwie oferty tego samego wykonawcy. Odrzucono więc oferty wykonawców na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp w związku z art. 218 ust. 1 ustawy Pzp i unieważniono postępowanie o udzielenie zamówienia, w zadaniach gdzie wykonawcy złożyli po dwie oferty na podstawie art. 255 pkt 2 ustawy Pzp. Czy w sytuacji odrzucenia ofert zamawiający może skorzystać z art. 305 pkt 1 w związku z art. 214 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp i udzielić zamówienia do końca bieżącego roku dla zadań: mięso i wędliny, produkty mleczarskie, oleje, tłuszcze roślinne i zwierzęce, jaja, pieczywo oraz świeże wyroby piekarsko–ciastkarskie, ryby, mrożonki, konserwy?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający kieruje pracownika w podróż służbową do Ghany, gdzie istnieje konieczność uzyskania wizy (pracownik będzie uzyskiwał wizę samodzielnie). O ile podróż służbowa nie jest zamówieniem publicznym, to jak sprawa się ma do samego uzyskania wizy? Czy istnieje możliwość wyłączenia takiego zamówienia na podstawie art. 11 ust. 4 pkt 1 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, dla którego organem założycielskim jest województwo, ma obowiązek przy udzielaniu zamówień na podstawie ustawy Pzp stosować art. 68 ust. 3 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych? Stosownie do tej regulacji zamawiający, udzielając zamówień na zadania publiczne, powinien wymagać od wykonawcy, by łączny udział pojazdów elektrycznych lub pojazdów napędzanych gazem ziemnym we flocie pojazdów samochodowych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym używanych przy wykonywaniu tego zadania wynosił co najmniej 10%. Czy ww. przepis dotyczy tylko jednostki samorządu terytorialnego, tj. gminy, powiatu, województwa?

czytaj więcej »

Pytanie: Powiat planuje budowę 3 placówek opiekuńczo-wychowawczych (szacowana wartość netto zamówienia to ok. 9,5 mln zł). Na ten cel zabezpieczono w budżecie powiatu na 2022 rok kwotę ok. 5,8 mln zł (w tym wkład własny powiatu oraz dofinansowanie pozyskane z Programu Strategicznego Polski Ład). Zadanie nie zostało jednak wpisane do Wieloletniej Prognozy Finansowej (WPF). Obecnie powiat planuje uruchomić/ogłosić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego mającego na celu wybór wykonawcy ww. zadania w latach 2022–2024 (zadanie 2,5-letnie w formule zaprojektuj i wybuduj). Czy wobec tego nie będzie naruszeniem dyscypliny finansów publicznych uruchomienie postępowania, w sytuacji kiedy zadanie inwestycyjne wpisano do budżetu powiatu na rok 2022, ale nie ujęto go jednak w Wieloletniej Prognozie Finansowej? Ujęcie zadania w WPF planuje się w toku prowadzonego postępowania, zaś samo rozstrzygnięcie postępowania nastąpi nie wcześniej niż po wpisaniu zadania do WPF i ewentualnym zabezpieczeniu niezbędnych środków na realizację zadania (w sytuacji kiedy kwota/cena najkorzystniejszej oferty przewyższać będzie wartość środków przeznaczonych na ten cel w budżecie powiatu).

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzę postępowanie w trybie podstawowym. Czy dokumenty załączane do umowy typu ubezpieczenie kontraktu, zaświadczenie z izby inżynierów budownictwa itp. muszą być wniesione w formie elektronicznej poświadczone za zgodność z oryginałem kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym lub profilem zaufanym?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzę tryb podstawowy w wariancie drugim z możliwością negocjacji. W SWZ wskazałem: „2.1. Zamawiający przewiduje wybór najkorzystniejszej oferty z możliwością prowadzenia negocjacji w celu ulepszenia treści ofert, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert. 2.1.A W przypadku prowadzenia negocjacji ofert zamawiający ograniczy liczbę wykonawców, których zaprosi do negocjacji ofert do 3 wykonawców z zastrzeżeniem ust. 2.1.B W przypadku mniejszej liczby ofert zamawiający zaprosi do negocjacji wszystkich wykonawców. 2.1.B W celu ograniczenia liczby wykonawców zamawiający przyjmie kryterium najniższej ceny. Zaproszenie zostanie skierowane do wykonawców, którzy w rankingu opracowanym na podstawie powyższego kryterium zajmą miejsca od 1 do 3. Jeśli na pozycji 3 zostanie sklasyfikowanych dwóch lub więcej wykonawców, zamawiający zaprosi do negocjacji wszystkich wykonawców sklasyfikowanych na pozycji nr 3”. Czy SWZ musi jeszcze zawierać jakieś postanowienia, które są odmienne niż w wariancie pierwszym trybu podstawowego? Czy zaproszenie do negocjacji może nastąpić w jakimś terminie od przekazania takiego zaproszenia? Czy sama treść złożonej oferty dodatkowej musi zawierać postanowienia inne niż np. cena i gwarancja, które są kryteriami oceny ofert podlegającymi negocjacjom?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający prowadzi postępowanie na sukcesywną dostawę rękawic. Otrzymał w nim ofertę ze Słowacji. W ofercie wskazany jest reprezentant Pan XXX. Zamawiający nie jest w stanie sprawdzić, czy Pan XXX jest właścicielem, pełnomocnikiem itp., gdyż nie ma możliwości weryfikacji tego na podstawie KRS czy CEiDG – ogólnodostępnych baz danych. Zamawiający nie wzywał do złożenia podmiotowych środków dowodowych. Czy w takim przypadku mamy obowiązek wezwać wykonawcę do wyjaśnień lub do złożenia pełnomocnictwa? Wykonawca w formularzu ofertowym zaznaczył, że jest podatnikiem VAT, następnie oświadczył, że oferta prowadzi do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego i wskazał nazwę towaru i wartość VAT (w kalkulacji cenowej wskazał wartość netto, wartość VAT oraz wartość brutto). Czy w tym zakresie także należy wymagać od niego wyjaśnień?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający – jednostka samorządu terytorialnego 25 kwietnia 2022 r. – zawarł umowę w ramach postępowania prowadzonego na podstawie art 275 pkt 1 ustawy Pzp. Wybór oferty najkorzystniejszej nastąpił 14 kwietnia 2022 r. Zamawiający przed zawarciem umowy zweryfikował wybranego wykonawcę w ramach przesłanek z art. 7 ust 1 ustawy z 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego i sporządził pisemną notatkę służbową. Czy w zaistniałej sytuacji jest to wystarczające, aby potwierdzić brak podstaw do wykluczenia wykonawcy?

czytaj więcej »

Pytanie: Dnia 21 czerwca 2022 r. wysłałam przez formularz do komunikacji ePUAP informację do wykonawców o wyborze oferty. Tego samego dnia zamieściłam informację na stronie internetowej prowadzonego postępowania. W dniu 28 czerwca br. wpłynęła do mnie informacja od jednego z wykonawców z zarzutem, że nie poinformowałam go w jeszcze inny sposób (e-mail) o czynnościach, jakie podejmowałam w postępowaniu. W SWZ mam zapis „W postępowaniu o udzielenie zamówienia komunikacja między zamawiającym a wykonawcami odbywa się przy użyciu miniPortalu, który dostępny jest pod adresem: https://miniportal.uzp.gov.pl/, ePUAP, dostępnego pod adresem: https://epuap.gov.pl/wps/portal oraz poczty elektronicznej zamawiającego. Wykonawca zamierzający wziąć udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, musi posiadać konto na ePUAP. Wykonawca posiadający konto na ePUAP ma dostęp do następujących formularzy: »Formularz do złożenia, zmiany, wycofania oferty lub wniosku« oraz do »Formularza do komunikacji«”. Czy popełniłam błąd, wysyłając dokumenty do wykonawców jedynie przez formularz do komunikacji na miniPortalu?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający w przetarg nieograniczonym przed terminem składania ofer) zmodyfikował SWZ. Doprecyzował w niej ilość towaru rozbieżnie podanego w formularzu ofertowym i OPZ. Przedłużył też termin składania ofert o 4 dni robocze i sprostował ogłoszenie w Dz.Urz.UE. W terminie 48 godzin nie otrzymał potwierdzenia publikacji ogłoszenia i zamieścił zmodyfikowane dokumenty na stronie WWW. W dniu otwarcia ofert zamawiający otrzymał informację, że nie opublikowano sprostowania. Co zrobić w tej sytuacji?

czytaj więcej »

Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia w celu zawarcia umowy. Uchylanie się od zawarcia umowy ze strony wykonawcy skutkuje sankcją w postaci zatrzymania wadium, o ile zostało ono ustanowione w postępowaniu. Odmowa powinna być jednak wyraźna. W przypadku wątpliwości zamawiający nie powinien interpretować zachowań wykonawców na ich niekorzyść. W szczególności, gdy po stronie instytucji zamawiającej leżą przyczyny wahań wykonawcy.

czytaj więcej »

Jeżeli osoba zainteresowana chce uzyskać informacje zawarte w protokole lub załącznikach do niego sporządzonych – w ramach konkretnego postępowania o zamówienie publiczne – to przepisy ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej nie znajdą tutaj zastosowania. W takim przypadku ustawa Prawo zamówień publicznych ma pierwszeństwo, a zamawiający powinien udostępniać dokumenty niezwłocznie, a nie w terminie 14 dni, jak wynika to z ustawy o dostępie do informacji publicznej.

czytaj więcej »

Przygotowując postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, zamawiający sporządza dokumenty zamówienia. Sprawdź, co to jest i jakie są przykładowe dokumenty. Pod tym pojęciem rozumiemy m.in. specyfikację warunków zamówienia (SWZ) oraz opis potrzeb i wymagań (OPiW). W opracowaniu zawarto tabelę z dokumentami właściwymi dla poszczególnych procedur zamówieniowych.

czytaj więcej »

W przypadku usług społecznych i innych szczególnych usług ustawa Pzp przewiduje pewne ułatwienia w ich zlecaniu. Jeśli zamawiasz np. usługi hotelowe bądź restauracyjne, zdrowotne albo pocztowe, zapoznaj się z naszym artykułem. Omawiamy w nim szczegółowo procedury, jakie zastosujesz do tego typu zamówień.

czytaj więcej »