WYDANIE ONLINE

Wykonawcy i zamawiający często stają przed potrzebą modyfikacji zapisów umów, które zawarto w reżimie poprzednio obowiązującej ustawy Pzp z 2004 roku. Jak podejść do przewidzianej w nich waloryzacji wynagrodzenia, jeśli dotyczy ona zmiany cen proporcjonalnie do obowiązującego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, podczas gdy obecna inflacja znacznie go przewyższa? Czy ta okoliczność wystarczy, aby zmienić jedynie umowne ceny cząstkowe bez dalszych modyfikacji kontraktu? Okazuje się, że nie.

czytaj więcej »

W module można już przeglądać raporty z ogłoszeń opublikowanych w Biuletynie Zamówień Publicznych i Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Daje on także dostęp do raportu danych ogólnych o funkcjonowaniu rynku zamówień publicznych w Polsce. Wprawdzie nie wdrożono jeszcze danych z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, ale ma to nastąpić do końca lipca br.

czytaj więcej »

W obliczu elektronizacji systemu zamówień publicznych problematyczne może być zagadnienie zawarcia umowy. Zgodnie bowiem z art. 432 ustawy Pzp umowa, pod rygorem nieważności, wymaga zachowania formy pisemnej, chyba że przepisy odrębne wymagają formy szczególnej. Kwestia ta już jakiś czas temu została podniesiona w pytaniach kierowanych przez instytucje kontrolujące do Urzędu Zamówień Publicznych: „Czy zgodnie z przepisami nowej ustawy Pzp można zawrzeć umowę w formie elektronicznej, czyli w postaci elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym?”.

czytaj więcej »

Warto przypomnieć, że w obrębie otwarcia ofert ustawa Pzp zawiera pewne praktyczne rozwiązania, które wprowadzono do jej regulacji z uwagi na praktyczne problemy zamawiających i wykonawców. Zawarto je w art. 222 ustawy Pzp. Mówi on m.in. o sytuacji awarii systemu, za pomocą którego otwiera się oferty.

czytaj więcej »

Pytanie: Jak postąpić w sytuacji, gdy wykonawca nie załączył do oferty pierwotnego pliku o nazwie „Oferta.pdf”, a jedynie „Oferta.pdf.XAdES”. Zamawiający fizycznie oferty nie otrzymał. W programie Szafir możemy odczytać treść oferty z pliku „Oferta.pdf.XAdES”.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający prowadził w trybie podstawowym postępowanie na usługi tłumaczenia pisemnego. Wymagał złożenia wraz z ofertą przedmiotowego środka dowodowego w postaci Wykazu osób– Doświadczenie osób i potencjał kadrowy oceniane w pozacenowych kryteriach oceny. Zamawiający zaznaczył, że przedmiotowy środek dowodowy nie będzie podlegał uzupełnieniu. Dokument był wymagany w celu dokonania oceny złożonych ofert. Punktowane były potencjał i doświadczenie osób skierowanych do realizacji zamówienia Jeden z wykonawców nie załączył tego dokumentu. Czy prawidłowe będzie działanie zamawiającego polegające na przyznaniu 0 pkt? Czy może zamawiający powinien odrzucić taką ofertę? Jeśli tak, to jaka będzie podstawa prawna? Poza tym, że dokument nie będzie podlegał uzupełnieniu w SWZ, nie zawarto więcej postanowień w jego kwestii.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy wykonawca, składając ofertę w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego, może skorzystać z potencjału kilku podmiotów trzecich na podstawie art. 118 ustawy Pzp w celu spełnienia wszystkich warunków udziału, które określił zamawiający? Chodzi o sytuację, w której potencjalny wykonawca nie spełnia żadnego warunku udziału w przetargu, ale może dysponować potencjałem innych podmiotów, które zobowiążą się do wykonania zamówienia w zakresie, co do którego przekazali swoje zasoby.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający w warunkach udziału w postępowaniu dotyczącym zdolności technicznej lub zawodowej żądał od wykonawców skierowania do wykonania zamówienia osób o konkretnych kwalifikacjach niezbędnych do realizacji zamówienia: co najmniej 15 osób, w tym minimum 1 osoba w zawodzie pielęgniarka/pielęgniarz, 1 osoba w zawodzie pielęgniarka/pielęgniarz anestezjologiczna/-y i minimum 1 osoba w zawodzie rehabilitant, przeznaczonych do realizacji zamówienia, które mają kwalifikacje w myśl § 3 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia ministra polityki społecznej z 22 września 2005 r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych (Dz.U. z 2005 r. nr 189, poz. 1598 ze zm.), i biegle posługujących się językiem polskim. Biegłe posługiwanie się językiem polskim przez osobę świadczącą przedmiotową usługę rozumiane jest jako sprawne i skuteczne komunikowanie się z osobami korzystającymi z usług opiekuńczych, z osobami z ich otoczenia, personelem medycznym i pomocy społecznej. Ponadto osoba świadcząca usługi opiekuńcze powinna umieć sprawnie i rzetelnie prowadzić w języku polskim dokumentację. Wykonawca złożył wykaz osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji przedmiotowego zamówienia. W rubryce posiadane kwalifikacje zawodowe wykazał osoby skierowane do wykonania zamówienia, zgodnie z rozporządzeniem, lecz wpisał tylko pielęgniarki, bez wskazania specjalizacji anestezjologicznej wymaganej zapisami SWZ w części warunków udziału w postępowaniu. Nadmieniam dodatkowo, iż w wykazie osób znajduje się rubryka z informacją na temat stażu pracy wskazanych przez wykonawcę osób, który jest jednocześnie jednym z kryteriów oceny ofert (staż pracy osób skierowanych do realizacji zamówienia). Czy zamawiający powinien wezwać (zgodnie z art. 128 ustawy Pzp) wykonawcę bezpośrednio do złożenia w całości nowego wykazu osób zgodnego z SWZ?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy na oświadczeniu z art. 56 ust. 1 i ust. 3 ustawy Pzp wystarczy parafa składającego oświadczenie? Ewentualnie parafa plus pieczątka? Czy konieczny jest własnoręczny podpis w postaci imienia i nazwiska?

czytaj więcej »

Pytanie: Gmina otrzymała w tym roku dwa granty: jeden w ramach Cyfrowej Gminy na zakup sprzętu komputerowego i urządzeń wielofunkcyjnych do urzędu (kwota 400 tys. zł brutto) i drugi w ramach Granty PPGR na zakup komputerów/laptopów/tabletów dla krewnych pracowników byłych PPGR (kwota 820 tys. zł). W jaki sposób oszacować wartość zamówienia (czy może być to wartość otrzymanych grantów netto?), czy będzie to jedno zamówienie, ale udzielane w częściach, czy traktować to jako dwa odrębne zamówienia? Jaki zastosować tryb udzielenia zamówienia?

czytaj więcej »

Powszechnie stosowana jest zasada, że zapisy zawarte w SWZ są obowiązujące, jeśli nie zostały zakwestionowane przez wykonawców. Jedną z takich spraw rozpatrywał ostatnio skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej. Warto wiedzieć, jakie zajął stanowisko, i uniknąć kłopotów na etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Sprawdź, czy zapis SWZ może zostać podważony po upływie terminu składania ofert.

czytaj więcej »

W postępowaniu pierwotny termin składania ofert został wyznaczony na 22 października 2021 r., a termin związania ofertą na 19 stycznia 2022 r. Zamawiający przesunął termin składania ofert, który ostatecznie upłynął 28 października 2021 r., zaś termin związania ofertą upłynąłby 25 stycznia 2022 r. W ślad za wskazanymi datami kluczowymi dla złożenia oferty i określenia horyzontu czasowego ważności wadium jeden z wykonawców wniósł wadium w formie gwarancji bankowej, której termin ważności został określony na 25 stycznia 2022 r., czyli ostatni dzień terminu związania ofertą. Zamawiający zdecydował o odrzuceniu tej oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 14 ustawy Pzp. W uzasadnieniu swojego stanowiska wskazał, że przedłożona wadialna gwarancja bankowa w sposób niewystarczający zabezpiecza jego interesy, ponieważ zawiera postanowienia skracające okres ważności gwarancji poniżej terminu związania ofertą. Z decyzją tą nie zgodził się wykonawca i wniósł odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej.

czytaj więcej »

Procedura udzielenia zamówienia publicznego podlega ścisłym regułom określonym w ustawie. Jedna z nich stanowi, iż treść złożonej przez wykonawcę oferty nie może ulec zmianie na żadnym etapie postępowania. Od powyższego istnieje jednak wiele wyjątków, dzięki którym drobne błędy, pomyłki, braki czy niejasności w treści oferty mogą zostać naprawione lub wyjaśnione przez wykonawcę. Zasadą jest jednak, że owe poprawki lub wyjaśnienia nie mogą skutkować zmianą samej oferty. Wezwanie wykonawcy do jej uzupełnienia służy wyłącznie ustalaniu treści zobowiązania będącej zgodną z rzeczywistym zamiarem wykonawcy.

czytaj więcej »

Wykonawca podlegający wykluczeniu we wskazanych w ustawie Pzp okolicznościach jest uprawniony do skorzystania z tzw. Procedury self-cleaningu. W tej kwestii niezwykle istotny jest jeden element. Mianowicie moment podjęcia działań ze strony wykonawcy. Takiej sprawie przyglądał się skład orzekający KIO. Zbadał, kiedy możemy mówić o spóźnionej realizacji wykonawcy oraz czy zamawiający jest zobowiązany dokonać oceny złożonych w ramach procedury samooczyszczenia wyjaśnień. Sprawdź, do jakich wniosków doszła Izba.

czytaj więcej »

Jawność postępowania o zamówienie publiczne jest zasadą nadrzędną. Jest prawem każdego wykonawcy, któremu gwarantuje dostęp do informacji o toczącym się postępowaniu. Stanowi również nakaz dla instytucji zamawiającej, obligujący do zapewnienia wykonawcom dostępu do informacji na temat zamówienia publicznego, niezależnie od etapu postępowania. Oznacza to, że jakiekolwiek próby wyłączenia jawności w trakcie procesu o zamówienie publiczne muszą być traktowane jako wyjątek od ogólnej reguły i być stosowane wyłącznie w wypadkach ściśle określonych przez prawodawcę. Dotyczy to w głównej mierze zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa. Samo powoływanie się wykonawcy na tę instytucję nie będzie zatem wystarczające, konieczne jest wypełnienie ustawowych przesłanek.

czytaj więcej »

Jednym z przykładów ustawy, która ogranicza swobodę kształtowania przez strony stosunku prawnego, jest ustawa Pzp. Zgodnie z nią strony nie mogą w sposób dowolny go zmieniać, gdyż muszą stosować się do ograniczeń wynikających z treści ustawy Pzp, co przejawia się tym, że umowa może zostać zmieniona wyłącznie w przypadku zaistnienia przesłanek w niej wymienionych. Jedna z zasad wynikających z ustawy Pzp ograniczających swobodę umów mówi, że istotna zmiana zawartej umowy wymaga przeprowadzenia nowego postępowania o udzielenie zamówienia (art. 454 ust. 1 ustawy Pzp).

czytaj więcej »