WYDANIE ONLINE

Niedługo po udostępnieniu miniPortalu Urząd Zamówień Publicznych opublikował przykładowe zapisy SWZ dotyczące korzystania z tego narzędzia. Od kiedy uruchomiono platformę e-Zamówienia i można na niej prowadzić procedury zamówieniowe, zamawiający byli zmuszeni zmienić zapisy dokumentów zamówienia. Podpowiadamy, jak zmodyfikować wzory dokumentacji.

czytaj więcej »

Na mocy art. 1 pkt 23 rozporządzenia 2022/576 do rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 z 31 lipca 2014 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz.Urz. UE nr L 229 z 31 lipca 2014 r. str. 1) zostały dodane przepisy art. 5k, który dotyczy ogólnounijnego zakazu udziału rosyjskich wykonawców w zamówieniach publicznych obowiązuje od 9 kwietnia 2022 r.

czytaj więcej »

W odpowiedzi na informacje o trudnościach w realizacji umów o zamówienie publiczne, w szczególności polegających na przerwach i opóźnieniach w łańcuchu dostaw. Urząd Zamówień Publicznych zwrócił uwagę na mechanizmy ustawy Pzp, które mogą być pomocne w usprawnieniu realizacji planowanych umów w sprawie zamówienia publicznego.

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzę postępowanie na kompleksową dostawę energii elektrycznej wraz z usługą dystrybucji lub przesyłu. Procedura ma być wszczęta w czerwcu z rozpoczęciem realizacji zamówienia od 1 października 2022 r. Czy zamawiający może w SWZ wpisać, że określając ceny, wykonawca ma obowiązek uwzględnić 23% VAT, mimo iż obecnie z uwagi na tarczę antykryzysową VAT na energię jest czasowo (do 31 lipca 2022 r.) obniżony do 5%?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy aktualizując plan zamówień publicznych, zamawiający zamieszcza kwoty z budżetu, czy z kosztorysów (w przypadku robót budowlanych)? Nie zawsze kwoty zabezpieczone w budżecie pokrywają się z tymi z kosztorysów.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w przypadku zastosowania procedury odwróconej i przewidzenia w SWZ żądania JEDZ jedynie od wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona, można umieścić ten dokument w SWZ wśród dokumentów podmiotowych, składanych na wezwanie zamawiającego w terminie 10 dni od dnia otrzymania wezwania? Czy też należałoby, konstruując SWZ, wskazać ten dokument jako oddzielny od podmiotowych środków dowodowych?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy oferty niepodpisane podpisem elektronicznym należy sprawdzać pod względem formalnym, tj. w zakresie błędów rachunkowych, pisarskich i innych błędów, a także uwzględniać w średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu? Artykuł 224 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp mówi o wszystkich ofertach niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10 ustawy Pzp. Chodzi o te, które wpłynęły w terminie i nie zawierają błędów w obliczeniu ceny lub kosztu. Żeby stwierdzić, czy nie ma błędu w obliczeniu, należy wezwać do złożenia wyjaśnień. Jakie czynności podjąć w takim przypadku?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w przypadku zastosowania procedury odwróconej w postępowaniu przekraczającym progi unijne i żądania JEDZ na wezwanie zamawiającego zamawiający ma obowiązek żądać i wymagać obok JEDZ oświadczenia o aktualności informacji zawartych w JEDZ, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt rozporządzenia w sprawie podmiotowych środków dowodowych? Czy złożenie przez wykonawcę na późniejszym etapie postępowania oświadczenia wstępnego (np. w ramach uzupełnienia dokumentów w trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp, czy też w ramach procedury odwróconej), może być poczytane jako jednoczesne złożenie oświadczenia o aktualności informacji zawartej w oświadczeniu wstępnym? Wszak oświadczenie wstępne nie stanowi podmiotowego środka dowodowego w rozumieniu art. 7 pkt 17 ustawy Pzp w przeciwieństwie do oświadczenia o aktualności informacji.

czytaj więcej »

Pytanie: Prezes Urzędu Zamówień Publicznych na wniosek wszczął postępowanie wyjaśniające, które stanowi wstępny etap kontroli doraźnej, w sprawie udzielenia zamówienia na usługi społeczne, tj. usługi ochrony mienia w naszej jednostce. We wniosku podniesiono zarzut naruszenia art. 224 ust. 1 ustawy Pzp i rażąco niskiej ceny. Firma, która wygrała postępowanie, jest zakładem pracy chronionej i korzysta z pomocy publicznej na podstawie przepisów ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych. Zamawiający wezwał do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. Wykonawca złożył wyjaśnienia i jednocześnie zastrzegł kalkulację cenową jako tajemnicę przedsiębiorstwa. Czy możemy ujawnić prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych tę zastrzeżoną jako tajemnicę przedsiębiorstwa kalkulację cenową w ramach prowadzonego postępowania wyjaśniającego?

czytaj więcej »

Pytanie: Mam pytanie dotyczące kwestii związanej z odwołaniem do KIO i wykonalnością nakazu KIO zawartego w orzeczeniu. Odwołanie dotyczy zastrzeżenia wyjaśnień dotyczących rażąco niskiej ceny przez jednego z wykonawców. Odwołujący podniósł w odwołaniu, że wykonawca X zastrzegł je bezskutecznie. Rozprawa odbyła się 21 czerwca 2021 r., odczytanie orzeczenia nastąpiło 23 czerwca 2021 r. KIO uznała odwołanie i stwierdziła, że zastrzeżenie wyjaśnień rażąco niskiej ceny jest bezskuteczne. Nakazała przy tym odtajnić dokumenty. Czy po ustnym orzeczeniu KIO mogę udostępnić dokumenty odwołującemu, czy muszę czekać na ewentualne wniesienie skargi do sądu przez wykonawcę X?

czytaj więcej »

Pytanie: Mamy wątpliwości dotyczące zakwalifikowania zamówienia na wymianę okien w budynkach komunalnych. Zamówienie nie przekracza 130.000 zł netto. Jak potraktować zamówienie – jako dostawę z montażem czy robotę budowlaną? Nadmieniam, że otwory okienne nie będą zmieniane, okna 1:1 na wymiar istniejących. Zamówienie obejmie też montaż i roboty wykończeniowe przy oknach, tzw. drobne obróbki wykończeniowe wewnętrzne.

czytaj więcej »

Pytanie: Jak oszacować wartość zamówienia, w sytuacji gdy zamawiający wie, że rocznie na określone usługi wydaje ponad 130.000 zł? Są to usługi, które można zakwalifikować jako zamówienia jednorodne, udzielane w częściach, sukcesywnie. Niestety z uwagi na różne okoliczności zamawiający nie jest w stanie oszacować ich konkretnej ilości zgodnie z art. 28 ustawy Pzp. Przykładem takiego zamówienia jest produkcja spotów reklamowych. Zamawiający rocznie zleca produkcję kilku różnych spotów. Mogą to być zarówno spoty animowane 2D, 3D, jak i spoty filmowe, każdy np. 15- lub 30-sekundowy. Wybór konkretnego rodzaju produkowanego spotu zależy od przyjętych założeń lub zaproponowanego scenariusza (scenariusz jest wliczony w cenę usługi produkcji spotów). Gdyby na początku roku znany był przedmiot danego spotu – temat/produkt, który ma promować/reklamować, można by wyprodukować je jednorazowo – stąd wniosek o ich jednostkowym charakterze. Ale z drugiej strony zamawiający nie jest w stanie przewidzieć, kiedy i jakie tematy będą wymagały takiej promocji, choć jest świadomy, że łączna ich wartość przekroczy 130.000 zł. Czy takie zamówienia można szacować zgodnie z art. 35 ustawy Pzp jako usługi powtarzające się?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający kupił meble biurowe, meble tapicerowane, laboratoryjne i regały do archiwum. Wysłał 4 zapytania ofertowe do różnych firm i dla każdego rodzaju mebli wybrał najkorzystniejszą ofertę. Czy mógł w ten sposób dokonać zakupu mebli, czy powinien zastosować ustawę Pzp dla przetargów dla czterech części?

czytaj więcej »

Pytanie: Dwukrotnie przeprowadzono postępowanie w trybie podstawowym na te same roboty budowlane. W jednym postępowaniu wpłynęła oferta, która została odrzucona zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2 ustawy, a w drugim postępowaniu nie złożono żadnej oferty. W postępowaniach tych zamawiający żądał oświadczenia o braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej jako podmiotowego środka dowodowego, na wezwanie. Wobec braku wpływu jakiejkolwiek oferty zamawiający chce przeprowadzić postępowanie na podstawie art. 305 w pkt 2 w trybie z wolnej ręki. Czy musi oczekiwać tak samo dokumentu w postaci braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej dla zachowania tożsamych warunków zamówienia? Nie może tu pojawić się inna oferta, ale z drugiej strony w pierwszym postępowaniu na te same roboty jedna oferta została złożona.

czytaj więcej »

Pytanie: Jesteśmy spółką z o.o., której 100% udziałów ma gmina. Prowadzimy działalność sektorową (art. 4 pkt 3 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp). Czy udzielając zamówienia sektorowego, musimy sporządzić analizę potrzeb i wymagań?

czytaj więcej »

Pytanie: Nasze pytanie dotyczy poprzedniego stanu prawnego. Na spotkaniu wykonawca wskazał na wzrost cen materiałów budowlanych i zasugerował zmianę cen podanych w kosztorysie ofertowym (umowa jest zawarta na 11 miesięcy). W tym przypadku chodzi m.in. o ceny stali i styropianu. Czy istnieje możliwość zmiany cen jednostkowych podanych w kosztorysie ofertowym? W przetargu otrzymaliśmy trzy oferty. Cena oferty, która wygrała, była o ok. 25% niższa od dwóch pozostałych. Na etapie postępowania wyjaśnialiśmy elementy ceny oferty.

czytaj więcej »

Zgodnie z zasadami wymóg zabezpieczenia wyższego niż 5% musi być uzasadniony przedmiotem zamówienia lub wystąpieniem ryzyka związanego z realizacją zamówienia. Maksymalna wysokość zabezpieczenia nie może przekroczyć 10% ceny całkowitej podanej w ofercie albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającego z umowy. Okoliczności, które leżą u podstaw zwiększenia zabezpieczenia, muszą być wskazane w SWZ. Sprawdź, jakie zdanie w kwestii uzasadnienia działań zamawiającego ma Krajowa Izba Odwoławcza.

czytaj więcej »

Zamawiający ma prawo uzależnić udział wykonawców w postępowaniu przetargowym od ich zdolności technicznych i zawodowych. W szczególności takie warunki mogą odnosić się do wykształcenia, kwalifikacji zawodowych, doświadczenia, potencjału technicznego i zaplecza technologicznego wykonawcy. Zamawiający ma prawo zbadać nie tylko uczestniczącego wykonawcę, ale i osoby skierowane do realizacji zamówienia. Wymóg wykazania niezbędnego wykształcenia i kwalifikacji musi być związany z planowanym przedsięwzięciem i być wyrażony w dokumentach zamówienia. Zadaniem instytucji zamawiającej jest bowiem przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców.

czytaj więcej »

Od 9 i 16 kwietnia br. zamawiający muszą stosować nowe przesłanki wykluczenia tzw. podmiotów rosyjskich z postępowań oraz zakaz udzielania rosyjskim podmiotom zamówień publicznych. Z artykułu dowiesz się m.in., w jakich procedurach stosować nowe regulacje, wobec których podmiotów sprawdzać brak przesłanek wykluczenia oraz jak podchodzić do postępowań, które trwały w czasie wejścia w życie nowych przepisów. Artykuł omawia zarówno procedury unijne, jak i krajowe. W kolejnej części opracowania piszemy o postępowaniach, które nie podlegają reżimowi ustawy Pzp.

czytaj więcej »

Jakie czynności i zaniechania zamawiającego może zaskarżyć wykonawca, w jakiej formie trzeba złożyć odwołanie do KIO oraz jaką powinno mieć treść, aby Izba skutecznie je rozpatrzyła? Dowiedz się, jaki skutek będzie miał wniosek o zwrot wadium w trakcie toczącego się postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz jak liczyć terminy na złożenie odwołania.

czytaj więcej »