WYDANIE ONLINE

Zamieszczenie ogłoszenia o wykonaniu umowy w terminie 30 dni od wykonania umowy stanowi niezmiernie ważny obowiązek zamawiającego wynikający z art. 448 ustawy Pzp. Ogłoszenie to zamieszcza się w Biuletynie Zamówień Publicznych (BZP) na zasadach określonych w dziale III rozdziale 2 ustawy Pzp (zob. art. 276 ust. 2 pkt 8 ustawy Pzp). Nie ma przy tym wymogu zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy na stronie internetowej prowadzonego postępowania.

czytaj więcej »

Od 1 lipca br. Urząd Zamówień Publicznych prowadzi swój serwis informacyjny pod nowym adresem WWW https://www.gov.pl/web/uzp. Użytkownicy nadal mają dostęp do archiwalnej strony https://www.uzp.gov.pl/.

czytaj więcej »

Od 1 sierpnia br. zamawiający będą mogli przekazywać kolejne ogłoszenia unijne za pośrednictwem eSendera Platformy e-Zamówienia do publikacji w TED. Nowa funkcjonalność API MO i BZP umożliwi także przekazywanie ogłoszeń z zewnętrznych portali e-usług do Biuletynu Zamówień Publicznych. UZP uprzedza o niedostępności platformy w związku z wdrożeniem nowych modułów w dniach 29 – 31 lipca br.

czytaj więcej »

Rozporządzenie ma na celu wprowadzić narzędzia, które ułatwią wykonawcom z państw unijnych konkurowanie o zamówienia publiczne w państwach trzecich. Instrumenty Zamówień Międzynarodowych mają wspomóc otwarcie rynku zamówień dla przedsiębiorców z państw Unii Europejskiej.

czytaj więcej »

Od 1 lipca br. miał wejść w życie obowiązek rejestrowania umów w kwotach od 500 zł przez określonych zamawiających. Rejestr ma dotyczyć umów sektora finansów publicznych, które zawarto w formie pisemnej, dokumentowej, elektronicznej albo innej formie szczególnej. Przy okazji prac nad poprawkami Polskiego Ładu przewidziano także zmiany dotyczące rejestru umów. Ostatecznie obowiązek przesunięto o półtora roku, bo na styczeń 2024 roku. Zmiana wynika z art. 15 ustawy z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1265). Sprawdź, od kiedy będziesz rejestrować umowy.  

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający ogłosił postępowanie 20 kwietnia br. i zapomniał zamieścić w ogłoszeniu i SWZ informacji o wykluczeniu wykonawców na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1–3 ustawy z 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego. Kilka dni później natomiast zmienił SWZ w tym zakresie oraz przedłużył termin składania ofert. Czy takie postępowanie można uznać za prawidłowe?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzę postępowanie w trybie podstawowym. Termin otwarcia ofert przypadał przed 16 kwietnia br. Ofertę wybrałem  po 16 kwietnia. Jesteśmy teraz na etapie przed podpisaniem umowy. Czy zamawiający może, i ewentualnie na jakiej podstawie prawnej, wezwać do złożenia oświadczenia w związku z art. 7 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego? Czy wykonawca może złożyć takie oświadczenie np. pisemnie przed podpisaniem umowy, czy musi mieć ono formę elektroniczną?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy badanie podstaw wykluczenia, o których mowa w rozporządzeniu UE nr 833/2014 art. 5k, dotyczy wszystkich wykonawców, którzy złożyli oferty w danym postępowaniu, czy tylko tego, którego oferta została oceniona najwyżej?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy zamawiający w umowach zawartych po 4 maja 2022 r. zarówno na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych, jak również zgodnie z regulaminami wewnętrznymi (umowa poniżej 130.000 zł) powinien monitorować, czy umowy nie zawarto z podmiotem, który znajduje się na liście osób i podmiotów objętych sankcjami lub w wykazie osób fizycznych i prawnych, podmiotów i organów, o których mowa w art. 2 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006 oraz w wykazie osób fizycznych i prawnych, podmiotów i organów, o których mowa w art. 2 rozporządzenia Rady (UE) nr 269/2014? Czy wystarczy weryfikacja, którą zamawiający przeprowadza przed podpisaniem umowy, czy powinien również dokonać weryfikacji już po zawarciu kontraktu? Co w sytuacji gdy na etapie realizacji umowy zamawiający poweźmie informację, że podmiot/osoba znajduje się na liście lub w wykazach, o których mowa powyżej?

czytaj więcej »

Pytanie: Po wezwaniu do złożenia podmiotowych środków dowodowych wykonawca przesłał je, lecz jednocześnie w odrębnym piśmie stwierdził, iż w wyniku niepewnej sytuacji (działania wojenne na terenie Ukrainy) wycofuje swoją ofertę. Zamawiający nie rozstrzygnął jeszcze przetargu. Co zrobić w takiej sytuacji? Kolejna oferta przekracza środki, jakie przeznaczono na realizację zamówienia. Czy należy wybrać tego wykonawcę i ewentualnie uznać, że odmówił podpisania umowy?

czytaj więcej »

Pytanie: Jakie treści powinien zawierać wniosek o waloryzację wynagrodzenia? Jakie dokumenty złożyć zamawiającemu? W jaki sposób udokumentować wpływ pandemii i działań wojennych na wydłużenie realizacji inwestycji? Zwłaszcza w sytuacji kiedy i pandemia, i działania wojenne towarzyszyły wykonawcom i zamawiającemu w trakcie postępowania, składania oferty i zawierania umowy?

czytaj więcej »

Pytanie: Na dzień składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu (przetarg ograniczony) wykonawca złożył wszystkie dokumenty stanowiące załączniki do wniosku, w tym JEDZ (wzór zamieściliśmy na platformie), ale nie złożył samego wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Czy na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp możemy wezwać wykonawcę do złożenia tego dokumentu?

czytaj więcej »

Pytanie: W postępowaniu krajowym w trybie podstawowym złożono 2 oferty. Jeden wykonawca zastosował podstawową stawkę VAT 23% na całość przedmiotu zamówienia, drugi 5% stawkę VAT na całość przedmiotu zamówienia. W związku z tym ten drugi został wezwany do złożenia wyjaśnień w kwestii zastosowania obniżonej stawki VAT. W wyniku tych wyjaśnień okazuje się, że stawka VAT 5% jest prawidłowa. W SWZ zamawiający nie określił wysokości podatku. Co zrobić w takim przypadku z ofertą, która zawiera podstawową stawkę VAT 23%?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający prowadzi przetarg nieograniczony, w którym zastrzegł, że o zamówienie mogą się ubiegać wyłącznie wykonawcy, którzy spełniają zapisy art. 94 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. Wpłynęła jedna oferta, w której wykonawca oświadczył, że spełni ww. wymóg na poziomie przekraczającym 30% (38,2%). Jednocześnie poinformował, że przedmiotową usługę zleci podwykonawcy X. Na jakiej podstawie zamawiający powinien zweryfikować po dwykonawcę pod względem spełniania wymogu z art. 94 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp oraz czy w ogóle jest uprawniony do takiego działania? Co w przypadku gdy ww. podwykonawca nie spełni zastrzeżenia? Nadmienię tylko, że zamawiający nie przewidział w SWZ dyspozycji art. 462 ust. 5 oraz art. 121 ustawy Pzp.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający wybrał najkorzystniejszą ofertę w terminie związania ofertą, jednak umowę z wybranym wykonawcą będzie zawierał już po upływie tego terminu. Czy w związku z tym faktem zamawiający ma jakieś dodatkowe obowiązki wynikające z przepisów ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzę postępowanie na miniPortalu. Wykonawca złożył dwie oferty, w których podał dwie różne ceny. SWZ nie dopuszcza składania ofert wariantowych. Wykonawca nie zmienił ani nie wycofał oferty przez miniPortal bądź ePUAP. Widnieją tam zatem wciąż dwie oferty o statusie złożone. Czy w takim przypadku należy je odrzucić?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający ogłosił postępowanie w trybie podstawowym. Wykonawca nie złożył pełnomocnictwa we właściwej formie (przedstawił skan z podpisami odręcznymi). Na jakiej podstawie należy odrzucić ofertę wykonawcy? Była to oferta na ostatnim miejscu w rankingu ofert. Czy w związku z tym trzeba zwrócić wadium wykonawcy?

czytaj więcej »

Pytanie: Mam pytanie dotyczące wykonania dwóch robót budowlanych. Pierwsza to roboty w zakresie okablowania oraz instalacji elektrycznych CPV 45311000-0 – koszt około 130.000 zł. Druga robota to prace instalacyjne przeciwpożarowe CPV 45343000-3 i wydatek rzędu około 60.000 zł. Czy obie te roboty należy zsumować i np. na drugą z nich ogłosić przetarg? Czy obie roboty są różne i mogę zastosować wewnętrzny regulamin zamówień?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający zamierza przewidzieć zgodnie z art. 441 Prawa zamówień publicznych warunki skorzystania z opcji i uwzględnić wartość opcji w kwocie w szacowanego zamówienia w specyfikacji warunków zamówienia. Jaka może być maksymalna wartość opcji i czy istnieje w tym zakresie górna granica określona przepisami prawa?

czytaj więcej »

Pytanie: Jakie daty należy wstawić w punkcie 24 protokołu z prowadzonego postępowania, tj. „Prace komisji przetargowej zakończyły się w dniu ........”? Czy podajemy tutaj datę zawarcia umowy o zamówienie z wykonawcą, czy zawiadomienia o wyborze oferty, czy też przesłania ogłoszenia o udzieleniu zamówienia? Jak uzupełnić punkt protokołu „Prace komisji przetargowej wynik oceny ofert oraz propozycję wyboru najkorzystniejszej oferty w dniu ............. zatwierdził kierownik zamawiającego”? Czy w tej rubryce podajemy datę wyboru najkorzystniejszej oferty?

czytaj więcej »

Pytanie: Dzień przed otwarciem ofert w postępowaniu na świadczenie usług programistycznych prowadzący postępowanie zwrócił się do osób merytorycznych z prośbą o informację, jaką kwotę zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Usługa miała być realizowana przez 18 miesięcy i łącznie około 1500–1600 godzin podstawowych. Udzielono odpowiedzi, że ma to być kwota, którą podano we wniosku o wszczęcie postępowania. Problem w tym, że kwota z wniosku stanowiła tę oszacowaną kilka miesięcy wcześniej. Dotyczyła 2000 godzin i 24 miesięcy świadczenia usługi. Działając zgodnie z art. 222 ust. 4 ustawy Pzp, zamawiający poinformował, że na sfinansowanie zamówienia zamierza przeznaczyć 326.273,68 zł brutto. Była to kwota zawyżona i niewłaściwa, biorąc pod uwagę okres świadczenia usługi. Wpłynęły dwie oferty z cenami: 196.560 zł i 241.768,80 zł. Czy i ewentualnie jak poprawić kwotę podaną przed otwarciem ofert?

czytaj więcej »

Pytanie: W naszej gminie wszystkie czynności dotyczące przetargów wykonuje jeden pracownik. Czy w związku z tym w procedurze krajowej istnieje obowiązek sporządzania wniosku o uruchomienie postępowania przetargowego? Jeśli tak, to czy powinien on zawierać podpisy również działu finansowego o potwierdzeniu zabezpieczenia środków w budżecie na ten cel?

czytaj więcej »

Pytanie: Nasze pytanie dotyczy kosztorysu ofertowego. Czy błędne jednostki w kosztorysie ofertowym np. „m3” zamiast „m2”, „kpi” zamiast „kpl” powodują bezwarunkowe wykluczenie wykonawcy z postępowania, czy zamawiający koryguje błędne jednostki, informując o tym wykonawcę?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy można unieważnić postępowanie, jeżeli wykonawca wniósł zażalenie na czynność zamawiającego po terminie i zgodnie z zasadami określonymi w dziale IX ustawy Pzp? Wykonawca twierdzi, że nie odczytał wiadomości przesłanej przez formularz do komunikacji na miniPortalu i oczekiwał dodatkowej wiadomości pocztą e-mail. Zamawiający wskazał w SWZ komunikację przez formularz do komunikacji, ale dopuścił również komunikację e-mail. Czy zamawiający popełnił błąd i jest to podstawa, aby uznać zażalenie wykonawcy?

czytaj więcej »

W poprzednim wydaniu opisywaliśmy wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 17 grudnia 2021 r., sygn. akt KIO 3482/21. Orzeczenie dotyczyło ważności wadium wniesionego w formie gwarancji i wadliwości decyzji podjętej przez zamawiającego. Gwarancja została uznana za nieprawidłową, ponieważ obowiązywała równo w okresie terminu związania ofertą. Zamawiający natomiast zapisał w SWZ, że gwarancja musi być ważna dłużej, tak aby umożliwić instytucji zamawiającej skuteczne dochodzenie roszczeń. Skład orzekający przyznał rację odwołującemu się wykonawcy i wskazał, że gwarancja obowiązująca równo w terminie związania ofertą jest prawidłowa. Druga strona sporu – zamawiający – wniósł skargę. W konsekwencji zagadnieniu przyjrzał się Sąd Zamówień Publicznych. Dnia 22 kwietnia 2022 r. wydał niezwykle istotne dla systemu zamówień publicznych w Polsce orzeczenie.

czytaj więcej »

Od 1 stycznia 2021 r. postępowań o wartości poniżej progów unijnych udziela się w trybie podstawowym. Przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp) przewidują trzy warianty tego trybu:bez możliwości negocjacji (art. 275 pkt 1 ustawy Pzp),z możliwymi negocjacjami (art. 275 pkt 2 ustawy Pzp),z obligatoryjnymi negocjacjami (art. 275 pkt 3 ustawy Pzp).

czytaj więcej »