WYDANIE ONLINE

Sprawdź, jak przygotować postępowanie na zamówienie zgodnie z Prawem zamówień publicznych. Podpowiadamy krok po kroku, m.in. w jaki sposób opisać przedmiot zamówienia i oszacować jego wartość. Z artykułu dowiesz się także, o czym pamiętać, przeprowadzając konsultacje rynkowe. Przeczytasz o tym, jak sporządzić projekt umowy z wykonawcą. Zobacz, jak przygotować postępowanie na zamówienie publiczne w 5 uporządkowanych etapach.

czytaj więcej »

Na stronie WWW Urzędu Zamówień Publicznych pojawiły się interpretacje nowych przepisów tzw. specustawy ukraińskiej. Sprawdź wyjaśnienia wątpliwości zamawiających i wykonawców, którzy w bardzo krótkim czasie musieli przystosować dokumentację do nowych regulacji prawnych.

czytaj więcej »

Od 1 lipca br. zamierzano wprowadzić obowiązek informowania o umowach, jakie zawierają zamawiający, w rejestrze ministra finansów. Obowiązek w założeniu dotyczył kontraktów, których wartość nie przekracza 500 zł (po zmianach ma to być 5.000 zł). Czy wobec tego wskazane są modyfikacje regulaminu zamówień tzw. bagatelnych, który dotyczy zakupów poniżej 130.000 zł?

czytaj więcej »

Od 1 lipca br. miał wejść w życie obowiązek rejestrowania umów w kwotach od 500 zł przez określonych zamawiających. Rejestr dotyczy umów, które zawarto w formie pisemnej, dokumentowej, elektronicznej albo innej formie szczególnej. Trwają prace nad poprawkami Polskiego Ładu. Przy tej okazji przewidziano także zmiany dotyczące rejestru umów. Obowiązek przesunięto nawet na październik 2022 roku i początek 2023 roku – w zależności od jednostki zamawiającej. Sprawdź, od kiedy będziesz rejestrować umowy.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy oferty niepodpisane podpisem elektronicznym należy sprawdzać pod względem formalnym, tj. w zakresie błędów rachunkowych, pisarskich i innych błędów, a także uwzględniać w średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu? Artykuł 224 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp mówi o wszystkich ofertach niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10 ustawy Pzp. Chodzi o te, które wpłynęły w terminie i nie zawierają błędów w obliczeniu ceny lub kosztu. Żeby stwierdzić, czy nie ma błędu w obliczeniu, należy wezwać do złożenia wyjaśnień. Jakie czynności podjąć w takim przypadku?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w przypadku zamówień z wolnej ręki zamawiający, zgodnie z ustawą Pzp, może nie żądać od wykonawcy żadnych dokumentów, w tym oświadczenia z art. 125 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamieściliśmy ogłoszenie w bazie konkurencyjności. Wskazaliśmy w nim, że warunkiem koniecznym jest, aby wykonawca posiadał odpowiednie referencje. Działamy poza ustawą Pzp (jesteśmy spółką z o.o.). Zadano nam pytanie, czy wykonawca musi spełnić wymóg samodzielnie, czy może polegać na wiedzy i doświadczeniu podmiotów trzecich. W ogłoszeniu nie doprecyzowaliśmy tej kwestii. Czy działając poza reżimem ustawy Pzp, możemy wymagać, aby wykonawca sam spełniał warunek i nie polegał na zasobach innych podmiotów? Czy byłoby to zgodne z obowiązującymi przepisami?

czytaj więcej »

Pytanie: Jeżeli braku formularza oferty nie można zakwalifikować wyłącznie jako swego rodzaju „braku formalnego”, wówczas ofertę należy odrzucić jako niezgodną z ustawą na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp. Oferta podlega ujawnieniu w informacji z otwarcia ofert, publikowanej na podstawie art. 222 ust. 5 ustawy Pzp.

czytaj więcej »

Pytanie: Termin składania ofert przewidziano do godz. 9. Otrzymałem 6 ofert, w tym siódmą o godz. 9.02, a więc po terminie. Zgodnie z art. 222 ust. 5 ustawy Pzp musimy niezwłocznie po otwarciu ofert udostępnić na stronie WWW prowadzonego postępowania informacje o złożonych ofertach. Przepis nie wskazuje, że chodzi tutaj tylko o oferty złożone w terminie. Czy należy je również uwzględnić? A co z informacją przesyłaną do prezesa UZP?

czytaj więcej »

Pytanie: Jak oszacować wartość zamówienia, w sytuacji gdy zamawiający wie, że rocznie na określone usługi wydaje ponad 130.000 zł? Są to usługi, które można zakwalifikować jako zamówienia jednorodne, udzielane w częściach, sukcesywnie. Niestety z uwagi na różne okoliczności zamawiający nie jest w stanie oszacować ich konkretnej ilości zgodnie z art. 28 ustawy Pzp. Przykładem takiego zamówienia jest produkcja spotów reklamowych. Zamawiający rocznie zleca produkcję kilku różnych spotów. Mogą to być zarówno spoty animowane 2D, 3D, jak i spoty filmowe, każdy np. 15- lub 30-sekundowy. Wybór konkretnego rodzaju produkowanego spotu zależy od przyjętych założeń lub zaproponowanego scenariusza (scenariusz jest wliczony w cenę usługi produkcji spotów). Gdyby na początku roku znany był przedmiot danego spotu – temat/produkt, który ma promować/reklamować, można by wyprodukować je jednorazowo – stąd wniosek o ich jednostkowym charakterze. Ale z drugiej strony, zamawiający nie jest w stanie przewidzieć, kiedy i jakie tematy będą wymagały takiej promocji, choć jest świadomy, że łączna ich wartość przekroczy 130.000 zł. Czy takie zamówienia można szacować zgodnie z art. 35 ustawy Pzp jako usługi powtarzające się?

czytaj więcej »

Pytanie: Jak powinien postąpić zamawiający, gdy wykonawca złożył oświadczenie o przedłużeniu terminu związania ofertą, ale po terminie wskazanym w wezwaniu? Termin złożenia oświadczenia został ustalony przez zamawiającego na 28 maja 2021 r. do godz. 12:00. Jeden wykonawca złożył oświadczenie 28 maja 2021 r. o godz. 14:29. Termin związania ofertą upływał 3 czerwca 2021 r.

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzimy postępowanie powyżej progów. Jakie dokumenty powinien złożyć na wezwanie wykonawca, ale odnoszące się do podmiotu trzeciego? Na potwierdzenie braku podstaw wykluczenia z postepowania żądam od wykonawcy: 1) oświadczenia wykonawcy, w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy, o braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, 2) informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie dotyczącym podstaw wykluczenia wskazanych w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy Pzp, 3) odpisu lub informacji z Krajowego Rejestru Sądowego lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, 4) oświadczenia wykonawcy o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp. W zakresie spełnienia warunku wykonawca ma złożyć odnośnie do podmiotu trzeciego wykaz narzędzi i wyposażenia zakładu. Wydaje mi się, że co do dokumentów dotyczących podstaw wykluczenia wykonawca składa odnośnie do podmiotu trzeciego wszystkie ww. dokumenty poza tym dotyczącym grupy kapitałowej.

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzimy postępowanie powyżej progów. W postępowaniu wpłynęła jedna oferta, która podlega odrzuceniu ze względu na niezałączenie do oferty przedmiotowego środka dowodowego niepodlegającego uzupełnieniu. W związku z tym powinnam unieważnić postępowanie na podstawie art. 255 pkt 2, tj. ze względu na to, iż wszystkie złożone w postępowaniu oferty podlegały odrzuceniu. Co z informacją dla wykonawcy o odrzuceniu oferty, czy wysyłamy w jednym piśmie o unieważnieniu i tam wpisujemy uzasadnienie faktyczne odrzucenia w pełni opisując sytuację? Jak ma wyglądać uzasadnienie faktyczne unieważnienia postępowania w informacji, która idzie na stronę internetową? Skoro w ogłoszeniu o wyborze oferty na stronie WWW nie podaje się informacji o ofertach odrzuconych, to chyba analogicznie w informacji o unieważnieniu zamieszczanej na WWW też nie podajemy takich informacji?

czytaj więcej »

Pytanie: Na początku roku przeprowadzono przetarg na przebudowę budynku (art. 275 pkt 1). Dokumentacja obejmowała budowę szybu windy, jednak zrezygnowano z jego wykonania. Teraz zamawiający zdecydował się na wykonanie tego szybu. Jak oszacować wartość zamówienia? Moim zdaniem łącznie z poprzednią kwotą na przebudowę. Samo wykonanie szybu to ok. 70.000–80.000 zł. Jak obliczyć kwotę wadium? Czy od całości wartości szacunkowej, jeżeliby wartość miała być z przebudową budynku?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający ogłosił dwa przetargi nieograniczone na roboty budowlane, w których nie zostały złożone żadne oferty. Na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 6 chce udzielić zamówienia z wolnej ręki. Wykonawca, którego zamawiający chce zaprosić do negocjacji, wykonywał już roboty dla zamawiającego i w związku z tym spełnia warunki udziału w postępowaniu postawione w przetargu nieograniczonym. Czy zamawiający musi w zaproszeniu do negocjacji określić warunki udziału w postępowaniu i żądać od wykonawcy dokumentów potwierdzających w myśl brzmienia art. 214 ust. 1 pkt 6, że pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione, czy mając wiedzę na podstawie tego, że wykonawca robił już roboty dla zamawiającego i spełnia warunki, odstąpić od postawienia tych warunków i żądania dokumentów.

czytaj więcej »

Celem każdego prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest zawarcie umowy. Po prawomocnym wyborze oferty podpisanie umowy powinno być priorytetem dla obu stron. Oczekiwana jest także współpraca w tym zakresie. Warto podkreślić, że przekazany do podpisania projekt umowy powinien być zgodny z tym obowiązującym na etapie postępowania. Ewentualne zmiany mogą być wprowadzane jedynie za zgodą obu stron. Czy odmowę podpisania zmienionych bez uzgodnienia zapisów umowy można traktować w kategoriach uchylania się wykonawcy od tej czynności? Sprawdź, co w takiej sprawie orzekł skład orzekający KIO, i nie dopuść do podobnych sytuacji we własnej jednostce.

czytaj więcej »

W praktyce zamówień publicznych problematyczna jest kwestia wnoszenia wadium, w formach innych niż pieniądz, przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia. Konsekwencją braku skutecznego zabezpieczenia oferty wadium jest konieczność jej odrzucenia przez zamawiającego. Przede wszystkim nastąpi to, w przypadku gdy konsorcjum w ogóle nie wniosło wadium. Przyczyną odrzucenia oferty może być również sytuacja, w której konsorcjum wniosło wadium, ale w sposób nieprawidłowy. Dzieje się tak, pomimo załączenia do oferty gwarancji wadialnej, gdy jej treść nie pozwala na uznanie, że oferta jest nią skutecznie zabezpieczona. Powodem tego może być między innymi nieprawidłowe określenie w treści gwarancji wadialnej wykonawców (podmiotów), których zaniechania mogą pozwolić zamawiającemu na skuteczne zaspokojenie swoich roszczeń z takiej gwarancji.

czytaj więcej »

Instytucja zamawiająca jest gospodarzem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Wykonawcy decydujący się na uczestnictwo w przetargu są obowiązani spełnić wymogi stawiane w ogłoszeniu o zamówieniu oraz SWZ. Jeżeli treść oferty – w ocenie zamawiającego – jest niezgodna z warunkami zamówienia, jest on zobowiązany do jej odrzucenia. Wykonawca zatem, występując w roli podmiotu profesjonalnego, musi dołożyć szczególnej staranności, aby złożona przez niego oferta była poprawna pod względem formalnym, a także aby była jednoznaczna i zrozumiała w swojej treści. Zamawiający nie może domyślać się intencji wykonawcy i interpretować treści jego oferty pod własne wymagania. Takie zachowanie mogłoby narazić zamawiającego na zarzut naruszenia zasady zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.

czytaj więcej »