WYDANIE ONLINE

Beneficjenci projektów współfinansowanych przez Unię Europejską muszą przy ich realizacji przestrzegać określonych zasad, warunków i procedur. Podmioty te są przede wszystkim zobowiązane do ponoszenia wszelkich wydatków w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny. Dodatkowo, jeżeli wartość zamówienia przekracza 50.000 zł netto – należy pamiętać o poszanowaniu zasady uczciwej konkurencji.

czytaj więcej »

Artykuł 7 ust. 1–8 ustawy o wspieraniu Ukrainy stosujemy do wszystkich postępowań o udzielenie zamówienia, tj. zarówno krajowych, jak i unijnych. Dodatkowo ma on zastosowanie w postępowaniach pozaustawowych również tych, w których wartość zamówienia nie przekracza 130.000 zł.

czytaj więcej »

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opublikowało listę sankcyjną – listę osób i podmiotów, których dotyczy sankcja wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z nowymi przesłankami wykluczenia, jakie wskazuje ustawa o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz.U. poz. 835).

czytaj więcej »

Od 16 kwietnia br. obowiązuje ustawa z 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz.U. poz. 835). Ustawa wprowadza m.in. nowe przesłanki wykluczenia do Prawa zamówień publicznych określonych podmiotów wspierających agresję rosyjską oraz kary pieniężne m.in. wobec podmiotów, które w czasie stanu wykluczenia ubiegają się o zamówienia publiczne. W ustawie powierzono także ministrowi spraw wewnętrznych zadanie prowadzenia listy podmiotów, wobec których stosuje się opisane w niej środki sankcyjne (m.in. przesłanki wykluczenia). Ustawa weszła w życie 16 kwietnia 2022 r.

czytaj więcej »

Pytanie: Nasze pytanie dotyczy poprzedniego stanu prawnego. Na spotkaniu wykonawca wskazał na wzrost cen materiałów budowlanych i zasugerował zmianę cen podanych w kosztorysie ofertowym (umowa jest zawarta na 11 miesięcy). W tym przypadku chodzi m.in. o ceny stali i styropianu. Czy istnieje możliwość zmiany cen jednostkowych podanych w kosztorysie ofertowym? W przetargu otrzymaliśmy trzy oferty. Cena oferty, która wygrała, była o ok. 25% niższa od dwóch pozostałych. Na etapie postępowania wyjaśnialiśmy elementy ceny oferty.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy któryś z przepisów specustawy o COVID-19 umożliwia zmianę asortymentu w umowie w porozumieniu z zamawiającym? Niektóre produkty, które przewidywano w SWZ, są obecnie niedostępne. W odniesieniu do innych producent zmienił warunki handlowe na tyle, że dalsza ich dostawa naraża wykonawcę na straty. Na jakiej podstawie zmienić umowę? Jakie dokumenty przedstawić zamawiającemu?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w świetle obowiązujących przepisów można zmienić umowę, podwyższając cenę jednego z dostarczanych produktów, a co za tym idzie – zwiększając wartość umowy? Na jakiej podstawie dokonać zmiany (art. 144 i 145 ustawy Pzp)? Czy specustawa koronawirusowa również uwzględnia takie modyfikacje? Jakie dokumenty przedstawić, by zamawiający uwzględnił wniosek wykonawcy? Czy wykonawca może odmówić przedstawienia konkretnych wyliczeń swojego zysku, tzn. ceny zakupowej na dzień kalkulacji, a także ceny zakupowej na dzień składania wniosku? Czy wystarczy pismo od dostawcy o procentowej wysok ości podwyżek? A może lepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest całkowita odmowa realizacji dostaw ze stratą dla wykonawcy?

czytaj więcej »

Pytanie: Wśród uczniów szkoły przeprowadzono ankietę, która pokazała, że 20 osób chce odbyć kurs prawa jazdy kat. B. W związku z tym zorganizowano tryb podstawowy bez negocjacji na zamówienie kursu dla 10 osób. Po wyborze wykonawcy podpisano umowy na kurs dla 10 osób. Okazało się jednak, że chętnych uczniów jest ostatecznie tylko 6. Czy w tej sytuacji w porozumieniu z wykonawcą można ograniczyć liczbę kursantów i pomniejszyć jego wynagrodzenie?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający otrzymał od swojej jednostki nadrzędnej wytyczne dotyczące prowadzenia postępowań przetargowych o następującej treści:„Obligatoryjnym kryterium w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na projekt albo projekt i realizację inwestycji obejmującej budowę/remont/rewitalizację budynków użyteczności publicznej/komunalnych i ich otoczenia stanowiących własność lub współwłasność gminy jest najniższa suma kosztów robót i eksploatacji energetycznej obiektu w okresie co najmniej 10 lat”.Jak zamawiający może stworzyć powyższe kryterium? Jak rozumieć sumę kosztów robót, a nie cenę? Czy cena i koszt są w zamówieniach tożsame? W jaki sposób badać eksploatację energetyczną obiektu? Za pomocą jakich dokumentów można to zbadać?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzimy postępowanie na usługę kompleksowego utrzymania ciągłości druku wraz z dzierżawą nowych urządzeń (art. 275 pkt 1 ustawy Pzp). Jako jedno z kryteriów oceny ofert chcemy przyjąć kryterium jakościowe. Będziemy mianowicie wymagać, aby wykonawca udokumentował powszechnie znanymi, stosowanymi, wdrażanymi certyfikatami, że przestrzega norm jakości usług serwisowych w odniesieniu do drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych ogólnie oraz będących przedmiotem dzierżawy w szczególności a także stosuje te normy. Dodatkowo certyfikaty powinny także potwierdzać jakość usługi wsparcia dla klienta (użytkownika), bezpieczeństwa informatycznego i bezpieczeństwa informacji w zakresie polityki bezpieczeństwa, organizacji bezpieczeństwa informacji, zarządzania aktywami, bezpieczeństwem zasobów ludzkich, bezpieczeństwa fizycznego i środowiskowego, zarządzania systemami i sieciami, kontroli dostępu, pozyskiwania, rozwoju i utrzymania systemów informatycznych, zarządzania incydentami związanymi z bezpieczeństwem informacji, zarządzania zmianą i ciągłością działania. Wykonawca otrzyma odpowiednią liczbę punktów, kiedy wykaże się np.: minimum trzema/dwoma/jednym ogólnie znanymi i powszechnie stosowanymi certyfikatami. Czy wskazane rozwiązanie może stanowić kryterium oceny ofert? Jeśli nie, to czy zamawiający może żądać, aby wykonawca wykazał się ww. certyfikatami w kontekście warunków udziału w postępowaniu? Czy mogą one stanowić przedmiotowe środki dowodowe?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający sektorowy prowadzi przetarg nieograniczony w celu zawarcia umów ramowych z 3 wykonawcami, których oferty otrzymają największą liczbę punktów w ocenie kryteriów selekcji. W SWZ przewidział procedurę odwróconą z art. 139 ustawy Pzp. Przewidział również, że JEDZ będzie składany na wezwanie zamawiającego przez 3 wykonawców, których oferty nie będą podlegały odrzuceniu i zostaną najwyżej ocenione. Zamawiający w kryterium oceny ofert oprócz ceny chce punktować wykonawców, którzy wykażą posiadanie jak największej liczby protokołów spawania, tzw. WPQR. W tym celu zamawiający wymagał w SWZ, aby wykonawcy w formularzu oferty wskazali liczbę posiadanych WPQR oraz przedłożyli wraz z ofertą listę posiadanych WPQR. W postępowaniu wpłynęło 5 ofert. Dwóch wykonawców przedstawiło wspomnianą listę WPQR bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Zamawiający w SWZ wskazał formę elektroniczną, w jakiej należy złożyć dokumenty inne niż oferta oraz JEDZ. Czy wolno wezwać wykonawcę na podstawie art. 128 ust. 4 ustawy Pzp, by złożył dokument opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym? Czy wezwanie powinno nastąpić przed uzyskaniem czy po uzyskaniu od wykonawców JEDZ?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający prowadzi postępowanie w trybie art. 275 ust. 1 ustawy Pzp na dostawę paliw płynnych (ON, PB95). Ustalił następujące kryteria oceny ofert:cena – 60%,rabat – 40%.Punktacja przedstawia się następująco:1) oferta 1: cena – 60 pkt, rabat – 36,92 pkt, suma – 96,92 pkt,2) oferta 2: cena – 56,92 pkt, rabat – 40 pkt, suma – 96,92 pkt.Zatem trzeba będzie zastosować art. 248 ust. 1 ustawy Pzp. Czy w związku z tą regulacją zamawiający wybiera ofertę nr 2, gdyż uzyskała najwyższą ocenę w kryterium o najwyższej wadze (pozacenowym), czy jednak  ofertę nr 1, bo jest to oferta z najniższą ceną? Czy kryteriami o najwyższej wadze, o których mowa w art. 248 ust. 1 ustawy Pzp, są kryteria pozacenowe, czy jednak kryterium ceny także się tu zawiera?

czytaj więcej »

Pytanie: Prezes mojej firmy (podmiot zagraniczny) nie dysponuje podpisem elektronicznym, więc może przygotować pełnomocnictwo jedynie w postaci papierowej. Aby sporządzić je poprawnie w postaci elektronicznej, poświadczenia zgodności cyfrowego odwzorowania z dokumentem w postaci papierowej może dokonać również notariusz swoim podpisem elektronicznym. Czy jeśli dostarczę tłumaczowi przysięgłemu skan dokumentu z podpisami ręcznymi (cyfrowe odwzorowanie dokumentu w postaci papierowej) w języku obcym potwierdzony za zgodność z oryginałem podpisem elektronicznym przez osobę umocowaną (a nie mocodawcę), a tłumacz przetłumaczy dokument na język polski i opatrzy go podpisem elektronicznym, to pełnomocnictwo będzie zgodne z prawem?

czytaj więcej »

Pytanie: W procedurze podstawowej na świadczenie przez 6 miesięcy usług sprzątania wpłynęło 5 ofert. Najkorzystniejsza oferta zawiera niestety liczne błędy rachunkowe. Złożyło ją konsorcjum, w którym lider jest podatnikiem VAT, jego członek zaś nie. W ofercie w pozycji % VAT zaznaczono „nie dotyczy”, zatem cena oferty netto powinna odpowiadać cenie brutto. W formularzu ofertowym wpisano:cena oferty netto (tabela 1+2+3) – 72.735,70 zł, a słownie: siedemdziesiąt dwa tysiące siedemset trzydzieści trzy złote i dwadzieścia groszy (nie zgadzają się cyfry i słownie),cena oferty brutto (tabela 1+2+3) – 71.987,50 zł, a słownie: sześćdziesiąt osiem tysięcy pięćset trzydzieści trzy złote i dwadzieścia groszy (te kwoty najprawdopodobniej przez pomyłkę skądś skopiowano).W formularzu szczegółowo wyliczono sprzątanie poszczególnych jednostek (łączna liczba metrów x stawka za 1 m² x 6 miesięcy). Tabele są trzy i po ich zsumowaniu możemy wyliczyć cenę oferty. Jedna z tabel również zawiera błędy w wyliczeniach o 7 groszy w stosunku do naszych wyliczeń. Cena netto 72.735,70 wynika zatem z błędnego sumowania tabel. Czy należy odrzucić ofertę, wezwać wykonawcę do wyjaśnień, czy też poprawić omyłki? Na podstawie tabel i wpisanych w nich stawek za sprzątanie 1 m² oraz informacji o zwolnieniu z VAT możemy sami wyliczyć cenę oferty.

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonawca złożył polisę OC z datą zawarcia 1 miesiąc po terminie składania ofert. W treści polisy wskazano wstecznie jej okres obowiązywania, który zawiera datę składania ofert. Czy można uznać, że wykonawca potwierdził spełnienie warunku w zakresie posiadania OC?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy oferty niepodpisane podpisem elektronicznym należy sprawdzać pod względem formalnym, tj. w zakresie błędów rachunkowych, pisarskich i innych błędów, a także uwzględniać w średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu? Artykuł 224 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp mówi o wszystkich ofertach niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10 ustawy Pzp. Chodzi o te, które wpłynęły w terminie i nie zawierają błędów w obliczeniu ceny lub kosztu. Żeby stwierdzić, czy nie ma błędu w obliczeniu, należy wezwać do złożenia wyjaśnień. Jakie czynności podjąć w takim przypadku?

czytaj więcej »

Podanie nieprawdziwych informacji w postępowaniu jest podstawą wykluczenia wykonawcy i odrzucenia jego oferty. Czy zamawiający może wnikać w historię kontraktową wykonawcy? Czy brak podania tych informacji to podstawa do uznania, że wykonawca wprowadził w błąd? Jak głęboka powinna być weryfikacja wykonawcy w zakresie naliczonych mu wcześniej kar umownych? Co zrobić, gdy wykonawca składa wyjaśnienia niepoparte stosownym oświadczeniem w JEDZ? Takiej sprawie przyglądała się Krajowa Izba Odwoławcza w jednej z ostatnio rozpoznawanych spraw. Sprawdź, do jakich wniosków doszła.

czytaj więcej »

Jednym z głównych elementów realizacji zamówień publicznych jest umożliwienie zaangażowania podwykonawcy. Regulacje ustawy Pzp wskazują, że Wykonawca może powierzyć część zamówienia podwykonawcy. Czy możliwe jest wykonanie całości zamówienia z udziałem podwykonawców? Czy takie działanie może być traktowane w kategoriach obejścia przepisów ustawy Pzp? Sprawdź, jakie stanowisko zaprezentowała Krajowa Izba Odwoławcza oraz sąd okręgowy, i uchroń się od popełnienia błędów.

czytaj więcej »