WYDANIE ONLINE

16 kwietnia 2022 roku weszła w życie ustawa o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (dalej specustawa). Ustawa ta przewiduje szereg mechanizmów umożliwiających zamrażanie funduszy oraz zasobów gospodarczych osób i podmiotów wspierających rosyjską agresję na Ukrainę m.in poprzez wstrzymywanie podejmowanych przez nie transakcji.

czytaj więcej »

W jednym z najnowszych opracowań Urząd Zamówień Publicznych przypomina, w jakich okolicznościach wolno aneksować umowę w sprawie zamówienia publicznego bez konieczności przeprowadzania procedury udzielenia zamówienia publicznego. Omawia w nim trzy przesłanki zmiany umowy zgodnie z art. 455 ust. 1 pkt 1 i pkt 4 oraz art. 455 ust. 2 ustawy Pzp. Przedstawiamy skrót najważniejszych informacji zawartych w opinii.

czytaj więcej »

Dnia 4 kwietnia br. moduł ofert i wniosków na Platformie e-Zamówienia został udostępniony wszystkim podmiotom. Każdy zamawiający może obecnie zorganizować na platformie elektroniczne postępowanie w sprawie zamówienia publicznego bądź konkurs. Warto pamiętać, że zamawiający w każdym trybie ma obowiązek rejestracji postępowania na Platformie e-Zamówienia. Jeśli następnie zdecyduje się na inny środek komunikacji elektronicznej, powinien zaznaczyć na Platformie, że nie będzie z niej korzystać.

czytaj więcej »

W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii COVID-19, i przez 90 dni od dnia jego odwołania, zamawiający nie może potrącić kary umownej zastrzeżonej na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonania umowy z wynagrodzenia wykonawcy lub z innych jego wierzytelności. Nie wolno mu także dochodzić zaspokojenia z zabezpieczenia należytego wykonania tej umowy. Warunkiem jest, że zdarzenie, w związku z którym zastrzeżono karę, nastąpiło w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii (art. 15r1 ustawy o COVID-19).

czytaj więcej »

Od 9 kwietnia 2022 r. zamawiający z państw unijnych nie mogą zlecać zamówień publicznych podmiotom rosyjskim. Zakaz dotyczy także rosyjskich podwykonawców, dostawców i podmiotów, na których zdolności polega wykonawca, gdy przypada na nich ponad 10% wartości zamówienia. Nowe regulacje dyrektywy obowiązują bezpośrednio także Polskę. W krótkim opracowaniu sprawdzisz definicję podmiotu rosyjskiego i dowiedz się, do jakich konkretnie zamówień stosować nowe przepisy oraz w których sytuacjach wolno odstąpić od zakazu.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający realizuje obecnie umowę na cykliczne dostawy zawartą na okres 36 miesięcy. Planowane jest zawarcie aneksu na podstawie art 144 ust 1 pkt 6 poprzedniej ustawy Pzp zwiększającego wynagrodzenie wykonawcy o mniej niż 10%. Czy w takim przypadku również przedłużenie terminu realizacji o mniej niż 10% czasu obowiązywania umowy (np o 1 miesiąc) będzie dopuszczalne?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w sytuacji w której wykonawca wystąpił do zamawiającego o udostępnienie dokumentów z postępowania na podstawie art. 96 ust. 3 poprzedniej ustawy Prawo Zamówień Publicznych możemy poinformować go o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia?

czytaj więcej »

Pytanie: Proszę o wyjaśnienie, jak szacować szkolenia w dwóch rożnych projektach unijnych zgodnie z nową ustawą? Według nowej ustawy sumuje się usługi tożsame. Projekty zupełnie z innej bajki, szkolenia dotyczą innych dziedzin. Czy można dzielić szkolenia w ramach jednego projektu jeżeli dotyczą innej tematyki?

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonawca nie spełnia warunków udziału w postępowaniu tylko podmiot trzeci, który wykazuje referencje. Staje się on również podwykonawcą. I tu mam wątpliwość, ponieważ dział inwestycji musi wykonać harmonogram robót ale również do umowy z wykonawcą należy wpisać jakie roboty będzie wykonywał podwykonawca. Skoro w naszym przypadku podwykonawcom jest podmiot trzeci który wykazał spełnienie warunków udziału w postępowaniu to musi on wykonać wszystkie roboty razem z wykonawcą. Czy możemy tak to określić że roboty budowlane będą wykonywane przy udziale podmiotu trzeciego?

czytaj więcej »

Pytanie: Dzień dobry Proszę o pomoc w zakresie zastosowania procedury przetargowej jaką powinnam zastosować w stosunku do przedmiotu zamówienia dotyczącego stworzenia oprogramowania z zastosowaniem technik audiowizualnych, multimedialnych oraz laserowych w powstającym centrum edukacji komunikacyjnej. Odbiorcą będą dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Działalność prowadzona będzie nieodpłatnie w ramach statutu. Myślałam o możliwości zastosowania zamówienia z wolnej ręki art 214 ust 1 pkt 2, ,art. 11 ust 5 pkt 1 lub 2.

czytaj więcej »

Pytanie: Zrobiłam błąd w dacie na informacji o wyborze oferty. Wpisałam marzec, a powinien być kwiecień. Niestety minął już TZO. Czy mogę dać sprostowanie na stronę i do wykonawców, czy muszę wszystko unieważnić?

czytaj więcej »

Pytanie: Gmina zamierza powierzyć przygotowanie i przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych dotyczących podległych jednostek organizacyjnych jednej z tych jednostek. Zgodnie z art. 41 ustawy Pzp organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego może wyznaczyć, spośród podległych sobie jednostek organizacyjnych, zamawiającego, który będzie właściwy do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia lub udzielenia zamówienia na rzecz tych jednostek, a także może określić sposób współdziałania z wyznaczonym zamawiającym. Czy zarządzenie organu wykonawczego w tym przypadku zastępuje porozumienie o jakim mowa w art. 38 ust. 2 ustawy Pzp. Jakie kwestie powinno regulować zarządzenie organu wykonawczego oraz czy zachodzi dodatkowa konieczność ustanowienia wyznaczonego przez organ zamawiającego pełnomocnikiem pozostałych zamawiających (jednostek organizacyjnych)?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzimy postępowanie na dostawę oprogramowania w trybie podstawowym z możliwością negocjacji zgodnie z art. 275 ust. 2 ustawy Pzp. W postępowaniu wpłynęły 3 oferty. Po wstępnej kwalifikacji jedna z nich podlega odrzuceniu, dwie zaś będą negocjowane. Zamawiający w ogłoszeniu i SWZ wymagał złożenia podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie spełniania warunków na wezwanie z art. 274 ust. 1 ustawy Pzp, tj. oświadczenia wykonawcy w zakresie art. 108 ust. 5 ustawy Pzp oraz wykazu dostaw. W związku z tym, że dwie oferty będą podlegały negocjacjom – czy dla pełnej oceny ofert do złożenia dokumentów trzeba wezwać obydwu wykonawców, czy tylko tego, którego oferta na tym etapie jest najkorzystniejsza? Kiedy należałoby żądać od wykonawców wymaganych dokumentów – czy przed przesłaniem informacji na podstawie art. 287 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy Pzp? Czy termin, o którym mowa w art. 274 ust. 1 ustawy Pzp, dotyczy też ust. 2 tego artykułu?

czytaj więcej »

Pytanie: Jeżeli prowadzimy postępowanie zgodnie z art. 275 pkt 2 ustawy Pzp i przeprowadzamy dodatkowe negocjacje, to wysyłamy zaproszenie do negocjacji (jego skan – drogą mailową) np. trzem wykonawcom? Po negocjacjach w taki sam sposób wysyłamy do wykonawców biorących udział w negocjacjach na adresy mailowe ostateczne zaproszenie ze wskazaniem terminu złożenia kolejnej oferty? Rozumiem, że tych dokumentów nie zamieszczamy już na miniPortalu i że nowe oferty wykonawców będą przesyłane przez ePUAP? Czy powinniśmy w tym przypadku wygenerować kolejny kod szyfrujący?

czytaj więcej »

Co zrobić w sytuacji, gdy wykonawca opatrzył swoją ofertę kwalifikowanym podpisem elektronicznym, który jednak nie dał się zweryfikować w programach użytych przez zamawiającego? Czy podmiot zamawiający zobowiązany jest podjąć próbę ustalenia przyczyn braku weryfikacji podpisu? Czy można uznać, że wykonawca złożył poprawny podpis elektroniczny, który przechodzi pozytywnie przez pogłębioną weryfikację dokonaną przez dostawcę usługi? Czy w takiej sytuacji uzasadnione będzie odrzucenie oferty? Sprawdź, jakie sugestie zawarł w podobnej sprawie skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej.

czytaj więcej »

Jedną z przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych obligatoryjnych podstaw odrzucenia oferty jest fakt jej złożenia przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu z postępowania. Wśród podstaw wykluczenia jest zmowa przetargowa w ramach grupy kapitałowej. Pojęcie grupy kapitałowej kojarzy się z międzynarodowymi koncernami i dużymi firmami handlowymi. Czy grupą kapitałową może być również małżeństwo, które w tym samym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego złoży odrębne oferty? Kwestia ta została poruszona w kilku wyrokach KIO, które zostaną omówione w dalszej części. Warto zapoznać się z argumentami Izby przedstawionymi w tych orzeczeniach. Będzie to pomocne zarówno zamawiającym, na etapie badania i oceny ofert, jak i wykonawcom składającym oferty.

czytaj więcej »