WYDANIE ONLINE

Rejestr umów powyżej 500 zł to potoczna nazwa repertorium, do którego zamawiający z sektora finansów publicznych będą musieli zgłaszać zawarte przez siebie kontrakty na zamówienia publiczne. Nowy obowiązek wejdzie w życie 1 lipca 2022 r., ale już dziś warto zapoznać się z głównymi założeniami nowych przepisów. Sprawdź, które umowy będziesz musiał zgłosić do rejestru i jak podejść do zamówień spoza ustawy Pzp zawartych np. ustnie. Dowiedz się, czy obowiązek obejmie jedynie umowy zawierane po 1 lipca 2022 r. czy te podpisane już po 1 stycznia 2022 r. W artykule piszemy także o katalogu informacji, jakie trzeba będzie publikować w rejestrze oraz terminie ich przekazywania. Przeczytasz w nim również, co grozi podmiotowi, który nie dopełnia opisanych obowiązków.

czytaj więcej »

Wojna za naszą wschodnią granicą wymaga niejednokrotnie pilnych działań ze strony różnych polskich podmiotów zamawiających. Część z nich musi być realizowana w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych. Urząd Zamówień Publicznych przypomina, że w nadzwyczajnych sytuacjach, jaką jest niewątpliwie konflikt zbrojny czy kryzys humanitarny, zamawiający może – zgodnie z ustawą Pzp – udzielić zamówienia w trybach niekonkurencyjnych.

czytaj więcej »

Określenie zasady, która pozwalałby zamawiającemu ustalić, kiedy będzie miał do czynienia z jednym zamówieniem, a kiedy z zamówieniami odrębnymi, jest niezbędne. Dzięki temu może on prawidłowo przygotować postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w zakresie opisu przedmiotu zamówienia i oszacowania jego wartości. UZP w najnowszej opinii prawnej daje wskazówki, jak oszacować wartość zamówień na produkty spożywcze.

czytaj więcej »

Ogłoszona w sobotę 12 marca br. tzw. specustawa ukraińska wyłącza reżim Prawa zamówień publicznych przy zlecaniu określonych zamówień publicznych. Chodzi m.in. o zakupy związane z udzielaniem pomocy obywatelom Ukrainy, którzy przybyli do Polski z terytorium tego państwa w związku z trwającą tam wojną, oraz informowaniem o tej pomocy. Przepisy weszły w życie z datą wsteczną i obowiązują od 24 lutego br.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający prowadząc postępowania, korzysta z miniPortalu. Na stronie internetowej postępowania podajemy identyfikator z miniPortalu. Oferty złożone w postępowaniu pobraliśmy ze skrzynki ePUAP. Jednej z nich nie możemy odszyfrować, pojawia się komunikat: „Rezultat deszyfrowania: Wybrany plik nie został przesłany przez ePUAP”. Jak to rozumieć, skoro oferta jednak była na ePUAP? Jak w takiej sytuacji postąpić? Czy tu jest błąd wykonawcy, czy zamawiającego? Czy może to wynikać z faktu, że w dniu składania ofert zawieszał się ePUAP oraz miniPortal i nie działały one prawidłowo? Czy może to wina wykonawcy, który jako identyfikator postępowania podał identyfikator z ogłoszenia o zamówieniu, a nie miniPortalu (wynika to z informacji na formularzu zgłoszenia oferty/wniosku wydrukowanym z ePUAP tego wykonawcy)? Czy jeżeli następnego dnia okaże się, że jednak plik dał się odszyfrować, bo zniknęły problemy techniczne, to będzie można skorygować opublikowaną wcześniej informację o złożonych ofertach i dopisać tę odszyfrowaną?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzimy postępowanie krajowe na roboty budowlane. Analiza oferty konkurenta wskazuje, iż gwarancja ubezpieczeniowa (wadium) podpisana została przez przedstawiciela gwaranta, a następnie przez przedstawiciela wykonawcy (podpis zweryfikowany prawidłowo, złożony przez osobę upoważnioną do składania ofert i wszelkiej dokumentacji w postępowaniu). Czy gwarancję tę nadal uważać za oryginał? Czy jest to podstawa do odrzucenia oferty konkurenta?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający sektorowy przeprowadził postępowanie publiczne powyżej progów unijnych. Wykonawcy ubiegający się o zamówienie wnieśli odwołania do KIO. KIO dokonała rozstrzygnięcia, jednak jeden z wykonawców wniósł skargę na wyrok KIO. Czy w tej sytuacji wykonawca nadal powinien utrzymać ważność oferty i przedłużać okres związania ofertą do momentu wyroku sądu?

czytaj więcej »

Pytanie: Gmina zamierza powierzyć przygotowanie i przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych dotyczących podległych jednostek organizacyjnych jednej z tych jednostek. Zgodnie z art. 41 ustawy Pzp organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego może wyznaczyć, spośród podległych sobie jednostek organizacyjnych, zamawiającego, który będzie właściwy do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia lub udzielenia zamówienia na rzecz tych jednostek, a także może określić sposób współdziałania z wyznaczonym zamawiającym. Czy zarządzenie organu wykonawczego w tym przypadku zastępuje porozumienie, o jakim mowa w art. 38 ust. 2 pustawy Pzp? Jakie kwestie powinno regulować zarządzenie organu wykonawczego oraz czy zachodzi dodatkowa konieczność ustanowienia wyznaczonego przez organ zamawiającego pełnomocnikiem pozostałych zamawiających (jednostek organizacyjnych)?

czytaj więcej »

Pytanie: Ośrodek Pomocy Społecznej w Świętochłowicach realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach RPO WSL na lata 2014–2020. W ramach projektu zaplanowano trzy działania:1. Poradnictwo specjalistyczne „Akademia Rodziców” prowadzone przez pedagoga zaangażowanego w ramach umowy zlecenia. Celem zajęć jest podniesienie kompetencji rodzicielskich i wzmocnienie funkcji opiekuńczo-wychowawczej rodzin przeżywających trudności w pełnieniu funkcji rodzicielskich.2. Prowadzenie zajęć wyrównawczych z matematyki dla dzieci na poziomie szkoły podstawowej (dla dzieci z rodzin objętych asystą rodzinną oraz dzieci umieszczonych w rodzinnej pieczy zastępczej) – zajęcia prowadzone przez nauczyciela zaangażowanego w ramach umowy zlecenia lub usługa zlecona. Celem zajęć jest wyrównanie braków edukacyjnych w zdiagnozowanym obszarze.3. Prowadzenie zajęć wyrównawczych z języka angielskiego dla dzieci na poziomie szkoły podstawowej (dla dzieci z rodzin objętych asystą rodzinną oraz dzieci umieszczonych w rodzinnej pieczy zastępczej) – zajęcia prowadzone przez nauczyciela zaangażowanego w ramach umowy zlecenia lub usługa zlecona. Celem zajęć jest wyrównanie braków edukacyjnych w zdiagnozowanym obszarze. Proszę o interpretację, czy w Państwa opinii w przypadku powyżej opisanych działań mówimy o jednym zamówieniu (tożsamość przedmiotowa) i czy te zamówienia należy sumować (łączyć).

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w postępowaniu prowadzonym w trybie podstawowym, zgodnie z art. 275 pkt 2 ustawy Pzp, w przypadku gdy zamawiający przewidział i chce prowadzić negocjacje w celu ulepszenia treści ofert i gdy jednym z kryteriów oceny ofert jest doświadczenie osoby wyznaczonej do realizacji zamówienia, wykonawca ma prawo zmienić w ofercie dodatkowej osobę, którą wskazał z imienia i nazwiska w ofercie pierwotnej? Czy w przypadku takiej zmiany zamawiający może żądać dodatkowych wyjaśnień od wykonawcy i czy zakres tych wyjaśnień może obejmować dodatkową weryfikację doświadczenia wykonawcy (wezwanie o dodatkowy wykaz doświadczenia wraz z referencjami)?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzę tryb podstawowy w wariancie II czyli z możliwością przeprowadzenia negocjacji. Czy przed otwarciem ofert publikuję na stronie internetowej prowadzonego postępowania informację o kwocie, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia? Czy należy dopełnić tej formalności również przed otwarciem ofert dodatkowych?

czytaj więcej »

Pytanie: Jak właściwie przeprowadzić otwarcie ofert w trybie podstawowym w jego trzech wariantach? Czy w przypadku wariantu III tj. z negocjacjami należy dwukrotnie dokonać formalności i poinformować wykonawców m.in. o cenach ofert itd.?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzę procedurę podstawową. Wykonawcy składają z ofertą jedynie oświadczenie z art. 125 ust. 1 ustawy Pzp. Na podstawie art. 274 ust. 1 ustawy Pzp wzywam wykonawcę, którego oferta jest najwyżej oceniona, do złożenia wymaganych środków dowodowych i okazuje się, że nie spełnia on warunków, więc odrzucam jego ofertę. Co należy teraz zrobić? Czy można wysłać wezwanie do kolejnego wykonawcy, tak jak w procedurze odwróconej? Czy może należy unieważnić postępowanie?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzimy postępowanie na dostawę oprogramowania w trybie podstawowym z możliwością negocjacji zgodnie z art. 275 ust. 2 ustawy Pzp. W postępowaniu wpłynęły 3 oferty. Po wstępnej kwalifikacji jedna z nich podlega odrzuceniu, dwie zaś będą negocjowane. Zamawiający w ogłoszeniu i SWZ wymagał złożenia podmiotowych środków dowodowych na  potwierdzenie spełniania warunków na wezwanie z art. 274 ust. 1 ustawy Pzp tj. oświadczenia wykonawcy w zakresie art. 108 ust. 5 ustawy Pzp oraz wykazu dostaw.W związku z tym, że dwie oferty będą podlegały negocjacjom – czy dla pełnej oceny ofert do złożenia dokumentów trzeba wezwać obydwu wykonawców czy tylko tego, którego oferta na tym etapie jest najkorzystniejsza? Kiedy należałoby żądać od wykonawców wymaganych dokumentów – czy przed przesłaniem informacji na podstawie art. 287 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy Pzp? Czy termin, o którym mowa w art. 274 ust. 1 ustawy Pzp dotyczy też ust. 2 tego artykułu?

czytaj więcej »

Pytanie: Jeżeli prowadzimy postępowanie zgodnie z art. 275 pkt 2 ustawy Pzp i przeprowadzamy dodatkowe negocjacje, to wysyłamy zaproszenie do negocjacji (jego skan – drogą mailową) np. trzem wykonawcom? Po negocjacjach w taki sam sposób wysyłamy do wykonawców biorących udział w negocjacjach na adresy mailowe ostateczne zaproszenie ze wskazaniem terminu złożenia kolejnej oferty? Rozumiem, że tych dokumentów nie zamieszczamy już na miniPortalu i że nowe oferty wykonawców będą przesyłane przez ePUAP? Czy powinniśmy w tym przypadku wygenerować kolejny kod szyfrujący?

czytaj więcej »

Pytanie: Posiadamy projekt na budowę kanalizacji sanitarnej ul. Wieżowej i Wodnej. Na realizację projektu sporządzono 1 kosztorys. Budowa została podzielona na 3 etapy realizowane planowo w kolejnych 3 latach. Tak też inwestycję ujęto w wieloletnim planie modernizacji urządzeń kanalizacyjnych. Wartość szacunkowa wynosi 3,9 mln zł. Czy przedmiot zamówienia należy potraktować jako całość i w związku z powyższym należy ogłosić jeden przetarg z możliwością składania ofert częściowych czy postępowania na 3 części, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania? Dział techniczny twierdzi, że nie ma zagwaranto wanych środków na każdy etap. W związku z tym pierwsze z postępowań (w ubiegłym roku) zrealizowano jako zupełnie odrębną procedurę, a wartością szacunkową była wartość dla tego etapu. Teraz chcemy wszcząć postępowanie na realizację 2 etapu. Czy prawidłowe będzie ogłoszenie przetargu w trybie podstawowym? Wartość szacunkowa to wartość tego etapu. Zgodnie z art. 91 ustawy Pzp podamy powody niedokonania podziału zamówienia.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający sektorowy ujął w planie postępowań i przeprowadzi na podstawie ustawy Pzp w procedurze właściwej dla progów unijnych postępowanie na zakup samochodów (dostawa będzie realizowana w 2022 roku). Ponadto okazało się, że zamawiający ma dodatkowe środki, aby nabyć pojazdy (nieujęte w planie) i chce dokonać zakupu. Czy dodatkowy zakup aut można potraktować oddzielnie i dokonać zakupu w procedurze właściwej dla wartości tylko tego zamówienia (około 600 tys. zł)?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający prowadzi przetarg nieograniczony. Zgodnie z treścią SWZ wykonawca był zobowiązany załączyć do formularza oferty kosztorys ofertowy jako obligatoryjny element oferty. Wykonawca, który przedstawił najkorzystniejszą cenę ofertową w załączonych do formularza oferty kosztorysach w poszczególnych pozycjach (KNR) kosztorysu w kolumnie „cena jednostkowa” wskazał cenę z trzema miejscami po przecinku. Wartości pomnożył przez ilość (m2). Wynik tego działania wskazał jako wartość pozycji już wyrażonej w kwocie z dwoma miejscami po przecinku. Przykładowo element KRN (opis), jednostka (m2), ilość (123 131,36 ), krotność (1), cena jednostkowa (0,247), wartość (30.413,45). Analogiczna sytuacja dotyczy większości pozycji danego kosztorysu. Suma kolumny tj. wartość (która jest określana z dwoma miejscami po przecinku) została wpisana do treści formularza ofertowego. Czy zamawiający jest w takiej sytuacji zobowiązany odrzucić ofertę? Czy może powinien uznać, że występuje tutaj omyłka i poprawić cenę jednostkową zgodnie z regułami zaokrąglania? To jednak doprowadzi do zmian w kolumnie wartości i zmiany ceny oferty.

czytaj więcej »

Pytanie:  Przygotowuję postępowanie krajowe na dostawę ładowarki kołowej. Jako jedyny warunek przyjęłam doświadczenie w wykonaniu dostaw. Czy od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia muszę wymagać oświadczenia, o którym mowa w art. 117 ust. 4 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Od 2020 roku w orzecznictwie KIO zaczęły pojawiać się rozbieżności co do tego, czy gwarancja wadialna wygasająca w ostatnim dniu związania ofertą stanowi skuteczne zabezpieczenie interesów zamawiającego. Kwestia ta ma doniosłe znaczenie, ponieważ wadium, które nie daje zamawiającemu pewności zaspokojenia swoich ewentualnych roszczeń, powinno być traktowane jako wniesione w sposób nieprawidłowy. Konsekwencją tego jest obowiązek odrzucenia oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 14 ustawy Pzp (art. 89 ust. 1 pkt 7a ustawy Pzp z 2004 r.).

czytaj więcej »

Zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki musi być uzasadnione. Jest to bowiem tryb niekonkurencyjny. Dlatego przesłanki jego zastosowania powinny być interpretowane ściśle. Od wyboru tego trybu przysługują wykonawcom środki ochrony prawnej. Jedną z takich spraw rozpatrywała Krajowa Izba Odwoławcza. Sprawdź, jakie zajęła stanowisko.

czytaj więcej »

Oświadczenie składane na formularzu Jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia (JEDZ) stanowi dowód potwierdzający brak podstaw do wykluczenia z udziału w postępowaniu, spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji. Tymczasowo zastępuje wymagane przez instytucję zamawiającą podmiotowe środki dowodowe. Z uwagi na standaryzację sformułowania zapisów w dokumencie mogą budzić wątpliwości interpretacyjne. Naprzeciw temu problemowi wyszedł Urząd Zamówień Publicznych, wydając instrukcję wypełniania JEDZ. Jej przekaz w dalszym ciągu nie jest jasny i powoduje wiele sporów. Sprawdź, czy orzecznictwo KIO podąża torem wytyczonym przez UZP i z jakimi zagadnieniami muszą zmierzyć się strony postępowania o zamówienie publiczne.

czytaj więcej »