WYDANIE ONLINE

Ustawodawca zdecydował się na określenie w nowej ustawie Pzp tzw. progu bagatelności. Oznacza on kwotę zakupu, od której trzeba stosować ustawę Pzp, wynosi ona 130.000 zł. Jest to wartość zamówienia, poniżej której zamawiający ma prawo do bezpośredniego, czyli z pominięciem przepisów ustawy Pzp, udzielenia zamówienia. Ostatecznie nowa ustawa Pzp nie zawiera przepisów, które także w przypadku zamówień o wartościach niższych niż 130.000 zł nazywanych potocznie zamówieniami bagatelnymi zobowiązywały do zastosowania pewnych określonych ustawowych reguł – zostały z niej wykreślone z datą 1 stycznia 2021 r. Nie oznacza to jednak, że zamawiający mogą zupełnie dowolnie wydatkować powierzone im środki – także te w ramach zamówień bagatelnych poniżej 130.000 zł. W artykule przeczytasz m.in. o tym:1) jakie przepisy jesteś zobowiązany stosować do zamówień o wartości szacunkowej mniejszej niż 130.000 zł,2) jak wygląda kwestia właściwego oszacowania niewielkich zamówień,3) jak rozwiązać najczęściej pojawiające się problemy związane z udzielaniem zamówień podprogowych.

czytaj więcej »

Obecnie zamawiający musi łącznie szacować zamówienia na podobne dostawy. Pojęcie „podobne” sprawia nie lada problemy interpretacyjne. Pojawiają się wątpliwości, czy zamawiający ma obowiązek w jednym postępowaniu zamówić wszystkie artykuły spożywcze? Czy może musi najpierw sprawdzić, czy jeden i ten sam wykonawca jest w stanie je zrealizować? To tylko jeden z przykładów dostaw, co do których nie wiadomo, czy je łączyć, czy zamawiać w osobnych procedurach. W artykule piszemy o praktycznych aspektach związanych z sumowaniem w jednym zamówieniu różnych zakupów. Nasz ekspert bazuje na aktualnych komentarzach do nowej ustawy Pzp (2022) oraz uniwersalnych wyrokach KIO.

czytaj więcej »

Wszczęcie każdego konkursu rozpoczyna się od publicznego ogłoszenia o konkursie. W zależności od wartości konkursu jego wszczęcie następuje przez przekazanie ogłoszenia o konkursie Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej (w przypadku gdy wartość konkursu jest równa lub przekracza progi unijne) lub poprzez zamieszczenie ogłoszenia o konkursie w Biuletynie Zamówień Publicznych (w razie, gdy wartość konkursu jest mniejsza niż progi unijne).

czytaj więcej »

Czy dla inwestycji realizowanych z dofinansowaniem z programu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych, zamawiający jest zobowiązany wprowadzić do umowy dodatkowe klauzule bądź zasady, jeśli udziela zamówienia zgodnie z przepisami ustawy Pzp? Sprawdź wyjaśnienie eksperta.

czytaj więcej »

Z ustawy Pzp zniknął ustęp 2 art. 12. Regulacja mówiła o tym, że zamawiający może samodzielnie zdecydować, czy stosować ustawę Pzp do realizowania zamówień dotyczących produkcji lub handlu bronią, amunicją lub materiałami wojennymi, o których mowa w art. 346 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Z ustawy Pzp wykreśla się także art. 15.

czytaj więcej »

Czy w związku ze zmianą w art. 108 ust. 1 pkt 1 lit. c, która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., należy zmienić podstawę prawną wskazywaną w zaświadczeniu z KRK? Zaświadczenie jest wystawiane w 2022 dla osoby fizycznej w zakresie danych z art. 108 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych. Nasz ekspert wyjaśnia, że nie jest istotne, czy we wniosku wskazano aktualną podstawę prawną dla wydawanej informacji. Jeśli wykonawca składa zaświadczenie z adnotacją „NIE FIGURUJE”, to pozwala to jednoznacznie stwierdzić, że nie był karany za jakiekolwiek przestępstwa. Szczegóły w artykule.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy postępowania powyżej progów unijnych zamawiający rejestruje także na platformie e-Zamówienia? Proszę o podstawę prawną.

czytaj więcej »

Pytanie: W postępowaniu prowadzonym w trybie podstawowym z art. 275 pkt 1 ustawy Pzp wykonawca złożył zobowiązanie podmiotu trzeciego, które zostało w wersji papierowej podpisane przez podmiot trzeci, a następnie zeskanowane i opatrzone podpisem zaufanym podmiotu trzeciego. Z rozporządzenia w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji (...) zgodnie z par. 7 ust. 3 pkt 2 wynika, że cyfrowego odwzorowania dokumentu papierowego dokonuje wykonawca lub wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia. Czy zatem należy wezwać wykonawcę do poprawy zobowiązania poprzez opatrzenie tego zobowiązania właściwym podpisem? Czy też należy przyjąć zobowiązanie podmiotu trzeciego jako właściwie sporządzone?

czytaj więcej »

Pytanie: Co zrobić, jeśli zamawiający naruszył art. 98 ustawy i sam bez wniosku wykonawcy zwrócił wadium wykonawcy, którego oferta nie została wybrana (ale też nie została odrzucona)? Wykonawca ten jest drugi w rankingu.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający zamieścił na stronie internetowej prowadzonego postępowania 26 maja 2021 r. Specyfikację warunków zamówienia (SWZ) wraz z załącznikami. W dniu 25 czerwca 2021 r. zamawiający na stronie internetowej prowadzonego postępowania w wyniku  pytań dokonał zmiany treści SWZ, w tym załącznika nr 1 – Formularza oferty. Wykonawca 9 lipca 2021 r. złożył ofertę na nieaktualnym formularzu. Zmiana dotyczyła tego, że zamawiający dodał do oferty tabelkę „Wyszczególnienie prac”, gdzie wymagał od wykonawców wskazania wartości netto w zł w 17 określonych przez siebie pozycjach, które składały się na koszt całkowity podany w ofercie. Najkorzystniejszy wykonawca jako jedyny nie podał zakresu świadczenia i jego wartości netto, czyli elementów istotnych do wykonania zamówienia. Ponadto wykonawca nie potwierdził, że zakres oferowanego świadczenia odpowiada warunkom zamówienia i że uwzględnił w wycenie wszystkie wymogi i elementy, jakie postawił zamawiający. Czy ta niezgodność zobowiązania, które wykonawca wyraża w swojej ofercie i przez jej złożenie na siebie przyjmuje, z zakresem zobowiązania, które zamawiający opisał w treści specyfikacji warunków zamówienia i którego przyjęcia oczekuje, jest możliwa do uzupełnienia w trybie art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp? Zamawiający bowiem przed odrzuceniem oferty zwrócił się do wykonawcy o wyjaśnienie, a ten w odpowiedzi przyznał, że złożył ofertę omyłkowo na złym wzorze, oraz załączył nową ofertę już z tabelką. Czy taka zmiana będzie uważana jako istotna zmiana oferty? W związku z powyższym, czy zamawiający jest zobowiązany do odrzucenia oferty wykonawcy na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.)? Czy może zamawiający powinien powołać się na art. 187 i uznać informację przedstawioną przez wykonawcę za dodatkową informację uzyskaną w toku badania oferty?

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonawca będący spółką cywilną złożył w postępowaniu w trybie podstawowym bez negocjacji ofertę, którą podpisał jeden ze wspólników. Do oferty została złożona umowa spółki cywilnej, która zawiera następujące zapisy: § 8 Prowadzenie spraw Spółki: 1. Do prowadzenia spraw Spółki uprawnieni są samodzielnie: wspólnik nr 1 i wspólnik nr 2; § 9 Reprezentacja: 1. Każdy wspólnik jest umocowany do reprezentowania Spółki w granicach, w jakich jest uprawniony do prowadzenia jej spraw. Czy w związku z powyższym można uznać, że wspólnik, który złożył ofertę, jest uprawniony do reprezentowania spółki? Czy należy go wezwać do uzupełnienia oferty o pełnomocnictwo drugiego wspólnika?

czytaj więcej »

Nowa ustawa Pzp utrzymała obowiązującą w poprzednim stanie prawnym sankcję wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu za podanie nieprawdziwych informacji. Aktualnie konsekwencje wprowadzenia zamawiającego w błąd są jednak bardziej dotkliwe dla podmiotów ubiegających się o udzielenie zamówienia. Wprowadzony bowiem został wydłużony okres wykluczenia. Co więcej, przesłanki te zostały przeniesione do fakultatywnych. Oznacza to, że jeżeli zamawiający ich nie przewidzi w danym postępowaniu, nie będzie mógł z nich skorzystać. Sprawdź, co jeszcze powinieneś wiedzieć, aby umieć poradzić sobie z nieprawdziwą informacją w procedurze udzielenia zamówienia publicznego.

czytaj więcej »

Litewski sąd odsyłający zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z pięcioma pytaniami prejudycjalnymi. Miał wątpliwości, czy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na usługi gospodarowania odpadami wymóg posiadania przez wykonawcę zgody właściwych organów państw członkowskich, na przemieszczenie odpadów z jednego państwa do innego, stanowi warunek realizacji tego zamówienia. Ponadto, czy brak wykazania spełniania tego warunku w chwili składania oferty stanowi podstawę do jej odrzucenia? Sprawdź, jakie stanowisko zaprezentował skład orzekający TSUE.

czytaj więcej »