WYDANIE ONLINE

Współfinansowanie projektów w ramach działań z rozmaitych programów operacyjnych, grantów czy funduszy jest doskonałym narzędziem nie tylko do sprawnej realizacji zamierzeń i projektów objętych naborem wniosków czy prac konkursowych, ale – poprzez uzyskanie funduszy – do odciążenia budżetu samorządów, gmin, administracji publicznej czy innych podmiotów ubiegających się o takie współfinansowanie.

czytaj więcej »

Platformy e-Zamówienia nie udostępniono jeszcze w pełni do prowadzenia elektronicznych procedur. Jest bezpłatnym narzędziem komunikacji elektronicznej. Docelowo ma ona zapewnić zamawiającemu możliwość przeprowadzenia kompleksowej elektronicznej procedury udzielenia zamówienia publicznego. Na razie nie jest to możliwe, ponieważ nadal trwają prace nad systemem.

czytaj więcej »

Katalog osób zobowiązanych do złożenia oświadczeń, o których mowa w art. 56 ust. 4 ustawy Pzp. Artykuł 56 ust. 4 ustawy Pzp wskazuje jaki jest katalog osob zobowiązanych do złożenia oświadczenia. Sprawdź, kto ma taki obowiązek.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy budowę obiektu oraz jego wyposażenie w meble należy potraktować jako jedno zamówienie, czy zamówienie z podziałem na części?

czytaj więcej »

Pytanie: W postępowaniu poniżej progów wykonawca złożył pełnomocnictwo. Jest to skan pisemnej wersji, z której wynika, iż pełnomocnictwo sporządzono w dniu 8 grudnia 2020 roku. Plik zawiera podpis zaufany osoby udzielającej pełnomocnictwa złożony w dniu 8 kwietnia 2021 r. oraz podpis elektroniczny osoby upoważnionej do składania ofert (upoważnionej w pełnomocnictwie) złożony w 28 czerwca 2021. Czy jest to poprawna forma złożenia, czy należy poświadczyć taki dokument przez notariusza?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy zamawiający może wezwać oferenta do uzupełnienia dokumentów, które podlegają ocenie? Jeden z oferentów nie załączył dokumentów na podstawie, których przyznawane są punkty. Zamawiający chce wezwać go do ich uzupełnienia, aby mógł ocenić ofertę. Drugi z oferentów załączył wymagane w SWZ dokumenty.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy jeżeli jako wykonawca zamieścimy w ofercie nazwę podwykonawcy (nie jest on podmiotem trzecim, jedynie podwykonawcą) to czy możemy go na etapie realizacji inwestycji zmienić bez żadnych konsekwencji jeżeli wynegocjujemy korzystniejsze warunki z kimś innym? Czy też ten podwykonawca ma prawo w jakikolwiek sposób rościć od nas fakt, że został wpisany do oferty?

czytaj więcej »

Pytanie: W wyniku cofnięcia koncesji na obrót paliwami ciekłymi wykonawcy, z którym w wyniku przeprowadzonego przetargu nieograniczonego (stara ustawa Pzp) mieliśmy podpisane umowy – odstąpiliśmy od umowy. W związku z tym faktem, będziemy musieli na nowo ogłosić postępowanie. I tu pojawiają się następujące pytania: jeżeli będziemy chcieli zawrzeć umowę do końca roku, czy szacujemy wartość zamówienia za okres od np. od lipca do grudnia i nie uwzględniamy wydatków, które miały miejsce w tym roku ? Czy musimy zliczać wartość zamówienia wszystkich jednostek organizacyjnych gminy, czy też każda z jednostek może w zależności od wartości zamówienia ogłosić postępowanie we właściwym trybie? Czy w przypadku łącznego przeprowadzania postępowania dla jednostek organizacyjnych gminy możliwe jest by każda z tych jednostek podpisywała odrębne umowy z wykonawcą czy też lepszym rozwiązaniem jest zawarcie przez zamawiającego jednej umowy, gdzie w treści wymienione są wszystkie jednostki? Nadmienię, że w postępowaniu bierze wówczas udział 5 jednostek, z czego tylko 2 w stosunku rocznym przekraczają próg stosowania ustawy Pzp.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy kierownik zamawiającego w chwili wszczęcia postępowania tj. zamieszczenia ogłoszenia w BZP, ma obowiązek złożyć oświadczenie o niekaralności na podstawie art. 56 ust. 4, jeżeli nie powierzył innej osobie czynności zastrzeżonej dla kierownika zamawiającego.

czytaj więcej »

Pytanie: Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego na roboty budowlane. Wynagrodzenie jest ryczałtowe, a kosztorys ofertowy ani inwestorski nie był wymagany na etapie składania ofert. Czy zamawiający musi badać oferty pod kątem rażąco niskie ceny w częściach składowych?

czytaj więcej »

Pytanie: W prowadzonym postępowaniu zamawiający dopuścił formę komunikacji z wykonawcą poprzez platformę zakupową FINN Zamówienia Publiczne. Na podstawie art. 223 ust.1 ustawy Pzp zamawiający wezwał wykonawcę do wyjaśnienia treści oferty. W wyznaczonym terminie, wykonawca poprzez dedykowaną platformę FINN odpowiedział na wezwanie. Wykonawca udzielił wyjaśnień zamieszczając niepodpisany plik (dokument) w formacie pdf. Czy zatem zamawiający powinien uznać niepodpisane wyjaśnienia wykonawcy za prawidłowo złożone?

czytaj więcej »

Pytanie: Projektant wykonał dokumentację projektową oraz kosztorys inwestorski na zlecenie zamawiającego z datą 1 września 2020 r. Osoba merytoryczna przygotowuje postępowanie w maju 2021 roku i szacuje wartość zamówienia na podstawie kosztorysu inwestorskiego, który sporządził ww. projektant. Zamówienie na roboty budowlane powinno być oszacowane maksymalnie 6 miesięcy wstecz. Czy należy wziąć tutaj pod uwagę datę, w której osoba merytoryczna dokonała wyliczeń tj. maj 2021 rok? Czy czas ten liczymy od dnia sporządzenia kosztorysu inwestorskiego, a więc od 1 września 2020 r.?

czytaj więcej »

Pytanie: IHIT jest jednostką badawczą oraz jednocześnie szpitalem. Oprócz planu zamówień publicznych tworzy także plan naukowy na dany rok kalendarzowy. W IHIT mamy w planie naukowym 4 projekty, które trwają 4 lata. Kupujemy w ramach tych projektów np. odczynniki i sprzęt laboratoryjny. Zakupy z 4 projektów są odpowiednio agregowane i realizowane zgodnie z wartościami w planie. Plan był akceptowany w styczniu, w kwietniu okazuje się, że IHIT podpisał umowę na 5 projekt, w maju na 6 a w lipcu na 7 projekt. Jakie w takiej sytuacji podjąć działania? Czy nowe projekty należy traktować jako nieplanowane w danym roku i agregować zakupy na następne lata? Jeżeli zagregujemy 7 projektów, wartości będą się różniły. Może się okazać, że od lipca – odczynniki, które kupowano bez stosowania ustawy Pzp – teraz będę nabywać w przetargu.

czytaj więcej »

Pytanie: W jaki sposób oszacować zamówienie na platformę bądź system informatyczny dedykowany jednostce? Dysponujemy już opisem przedmiotu zamówienia przygotowanym przez informatyka. Nie podjął się on jednak szacowania. Czy wartość zamówienia należy ustalić na podstawie OPZ czy jakiegoś okrojonego zakresu? Czy osoba zewnętrzna może w imieniu instytucji przeprowadzić szacowanie, wysyłając zapytania o podane ceny?

czytaj więcej »

Pytanie: W związku z planowanym zastąpieniem aktualnie funkcjonującego w naszej firmie systemu telefonii stacjonarnej systemem telefonii IP (VoIP), zamierzamy dokonać zakupu telefonów IP (VoIP). Ponieważ w planach mamy też zakup różnego rodzaju sprzętu komputerowego, pojawiły się wątpliwości, czy sprzęt komputerowy i telefony IP mogą stanowić przedmiot zamówienia tego samego rodzaju, czy też są to zamówienia odrębne. Bardzo proszę o pomoc w rozstrzygnięciu tej wątpliwości.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający otrzymał środki finansowe z funduszu covidowego na zaprojektowanie i wybudowanie szkoły podstawowej wraz z wyposażeniem w meble, sprzęt RTV oraz komputery. Ogólna wartość zamówienia 1.770.000 zł. Zamawiający planuje podzielić zamówienie na trzy części:I część jako robota budowlana – zaprojektuj i wybuduj budynek szkoły,II część dostawa – umeblowanie iIII część – dostawa sprzętu RTV i komputerów.Czy do części II i III można zastosować art. 30 pkt 4 ustawy Pzp? Czy zamawiający może następnie skorzystać z art. 2 pkt 2 do cz. II i III?

czytaj więcej »

Pytanie: Jak prawidłowo archiwizować dokumentację w postępowaniu o udzielenie zamówienia w tym objętą tajemnicą przedsiębiorstwa?

czytaj więcej »

Pytanie: Mam wątpliwości dotyczące uzupełniania protokołu postępowania w trybie podstawowym bez negocjacji (art. 275 pkt 1 ustawy Pzp). Czy punkt 22 protokołu „Najkorzystniejsza oferta” należy wypełnić w poniższy sposób?Zastosowanie aukcji elektronicznej: onie zostało przewidziane ozostało przewidziane – rozumiem, że zaznaczam tutaj „nie zostało przewidziane”.Najkorzystniejszą ofertę wybrano: o z zastosowaniem aukcji elektronicznej (załączyć zestawienie wiążących postąpień w postaci wydruku z platformy, na której prowadzono aukcję, albo – jeżeli brak możliwości wydruku – zestawienie w innej formie) obez zastosowania aukcji elektronicznej ze względu na ..................– tutaj zaznaczam „bez zastosowania aukcji”, ale nie wiem co wskazać w miejscu wykropkowanym.Ocena ofert (podać łączną punktację przyznaną ofertom w kolejności przyznanych punktów wraz z podaniem nazwy albo imienia i nazwiska wykonawcy)1) ...........................................................................2) ...........................................................................– czy to jest to miejsce, w którym należy wymienić otrzymane oferty i ich punktację?Jako najkorzystniejszą(-sze) wybrano (podać nazwę albo imię i nazwisko wykonawcy, siedzibę lub miejsce zamieszkania, jeżeli jest miejscem wykonywania działalności wykonawcy, krajowy numer identyfikacyjny, a w przypadku polskich wykonawców – numer REGON lub NIP, oraz cenę lub koszt, a w przypadku dopuszczenia możliwości składania ofert częściowych podać informację odrębnie dla każdej części zamówienia) ofertę – czy tu należy wpisać, czyją ofertę wybrano?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający zleca usługi projektowe wraz z przygotowaniem kosztorysu inwestorskiego. Następnie sporządza opis przedmiotu zamówienia na podstawie otrzymanej dokumentacji projektowej. Pracownik merytoryczny przygotowuje dokumentację przetargową i za wartość szacunkową przyjmuje kwotę z otrzymanego kosztorysu inwestorskiego. Czy w protokole – jako osobę szacującą zamówienie – należy podać projektanta, który przygotował kosztorys? Czy może pracownika merytorycznego?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy zamawiający, wyznaczając termin składania ofert zgodnie z art. 138 ust. 4 ustawy Pzp (30 dni), udziela odpowiedzi na pytania w czasie 6 czy 4 dni przed upływem terminu składania ofert? Czy ten termin należy traktować jako skrócony, o którym mowa w art. 138 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Od początku roku w planie zamówień w katalogu „dokumentacja projektowa” zawartych jest 7 postępowań, z czego do dziś zrealizowano 6. Orientacyjna wartość ujętego w planie zamówienia, które pozostało do realizacji, wynosi około 20.000 zł. Na dziś suma wszystkich zamówień nie przekracza 130.000 zł. Zamawiający oszacował siódme zamówienie i okazało się, że wartość zadania jest wyższa od tej ujętej w planie zamówień. Gdyby zamawiający przyjął ją do planu, suma katalogu „dokumentacja projektowa” przekroczyłaby 130.000 zł (budżet nadal jest na poziomie 20.000 zł).Czy zamawiający powinien dokonać korekty planu i zmienić dotychczasową wartość na wyższą – tą z szacowania (pomimo niższej wartości w budżecie)? Czy może zamawiający powinien pozostawić wartość w planie zamówień na dotychczasowym poziomie i przeprowadzić postępowanie na takich zasadach jak wszystkie pozostałe czyli do 130.000 zł? A może należy pozostawić plan postępowań na dotychczasowym poziomie, a samo postępowanie (z uwagi na oszacowanie) przeprowadzić na zasadach dla zamówień powyżej 130.000 zł?

czytaj więcej »

Pytanie: Artykuł 6 ust. 1 lit. c ustawy Pzp nie może być traktowany jako samodzielna podstawa przetwarzania danych osobowych, gdyż norma ta legalizuje przetwarzanie wyłącznie w połączeniu z odpowiednim przepisem prawa, którego adresatem jest administrator. Jaka wobec tego jest prawidłowa podstawa prawna przetwarzania danych określona w prawie unijnym lub państwa członkowskiego, któremu podlega administrator? Cel przetwarzania jak rozumiem, musi być określony w tej podstawie prawnej i klauzuli informacyjnej zamieszczanej w SWZ?

czytaj więcej »

Pytanie: Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów „W celu potwierdzenia, że osoba działająca w imieniu wykonawcy jest umocowana do jego reprezentowania, zamawiający może żądać od wykonawcy odpisu lub informacji z Krajowego Rejestru Sądowego, Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej lub innego właściwego rejestru”. Stosownie do ust. 2 tego samego przepisu wykonawca nie jest zobowiązany do złożenia dokumentów, o których mowa w ust. 1, jeżeli zamawiający może je uzyskać za pomocą bezpłatnych i ogólnodostępnych baz danych, o ile wykonawca wskazał dane umożliwiające dostęp do tych dokumentów. Czy jeżeli wykonawca wskaże takie adresy, to zamawiający faktycznie nie ma obowiązku wzywać go na późniejszym do ewentualnego uzupełnienia dokumentu?

czytaj więcej »

Przepisy zarówno ustawy Prawo zamówień publicznych, jak i dyrektywy 2014/24/UE przewidują, że wykonawcy mają prawo utajnić niektóre informacje przekazywane w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Ograniczenie dostępu do informacji ma charakter wyjątkowy. Stanowi odstępstwo od zasady jawności postępowania i nie może być nadużywane.

czytaj więcej »

Zamawiający może dokonać podziału zamówienia na części. Szczególnie zachęcany jest do tego działania w celu zwiększenia zaangażowania wykonawców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Działanie to nie może jednak służyć ominięciu stosowania przepisów ustawy Pzp. Takiej sprawie przyglądał się w ostatnim czasie Prezes UZP w toku prowadzonej kontroli doraźnej, a zastrzeżenia od jej wyniku rozpatrywała Krajowa Izba Odwoławcza. Sprawdź, jakich czynności powinieneś unikać.

czytaj więcej »

Warunek udziału w postępowaniu nie może być interpretowany w oderwaniu od zasad logiki

czytaj więcej »