WYDANIE ONLINE

Zamówienie publiczne to umowa odpłatna zawierana między zamawiającym a wykonawcą, której przedmiotem jest nabycie przez zamawiającego od wybranego wykonawcy robót budowlanych, dostaw lub usług. Zawarcie takiej umowy następujące w wyniku przeprowadzonej i regulowanej przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych procedury nie jest swobodne i wymaga od uczestników postępowania dokonania pewnych określonych czynności. 

czytaj więcej »

18 października 2021 r. wystartował pilotaż modułu składania ofert i wniosków. Jak poinformował na swojej stronie Urząd Zamówień Publicznych – w pilotażu biorą udział wykonawcy i 100 zamawiających.

czytaj więcej »

Zmiany regulacji w obrębie zamówień publicznych mogą wywołać zamieszanie, w szczególności w obrębie ubezpieczeniowych i bankowych gwarancji zapłaty wadium. Prawidłowość tych dokumentów jest o tyle istotna, że nie podlegają one uzupełnieniu w toku badania i oceny ofert. Jednocześnie zamawiający powinien mieć pewność, że będzie mógł skorzystać z udzielonej gwarancji w przypadku ziszczenia się okoliczności skutkujących zatrzymaniem wadium. Takiej sprawie przyjrzała się Krajowa Izba Odwoławcza. Sprawdź, do jakich wniosków doszedł skład orzekający.

czytaj więcej »

Podobnie jak w poprzednim stanie prawnym instytucja zamawiająca ma uprawnienie do zastrzeżenia kluczowych zadań do osobistego wykonania wykonawcy. Ograniczenie takie wpływa na konkurencję, uniemożliwia bowiem powołanie się na zasoby podmiotów udostępniających zasoby, a więc powoduje, że to wykonawca osobiście musi wykazać się spełnianiem warunku udziału w postępowaniu. Zamawiający powinien być ostrożny w formułowaniu takich wymogów, ponieważ wykonawcy mają prawo je kwestionować. Jedną z takich spraw, w zakresie zasadności wprowadzonego zastrzeżenia, rozstrzygała Krajowa Izba Odwoławcza.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy powody niedokonania podziału zamówienia muszą zostać opisane przez zamawiającego w SWZ? Czy te powody można opisać jedynie w protokole postępowania?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy protokół z postępowania może zostać sporządzony pisemnie, czy istnieje obowiązek jego sporządzenia jedynie w formie elektronicznej z podpisami elektronicznymi członków komisji i kierownika zamawiającego?

czytaj więcej »

Pytanie: W ogłoszeniu o wyniku postępowania znajduje się punkt dotyczący wartości zamówienia. Wskazano tam, że zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, zaznaczając „tak”. Jak wypełnić rubrykę „Łączna wartość poszczególnych części zamówienia”. Należy podać wartość netto w złotych polskich. Wartość zamówienia stanowiącego przedmiot tego postępowania (bez VAT)? Zgodnie z planem postępowań na wycenę nieruchomości przeznaczyliśmy 250 tys. zł. W ciągu roku wszczynamy kilka postępowań (etapów), z których każde dodatkowo dzielimy  na zadania. Przykładowo: I etap ma 9 zadań, na łączną kwotę np. 35 tys. zł, w II etapie jest 5 zadań o łącznej wartości 25 tys. zł. Czy w pozycji „Łączna wartość poszczególnych części zamówienia” powinniśmy wpisać wartość z planu postępowań? A w pozycji „Wartość zamówienia stanowiącego przedmiot tego postępowania” – wartość danego etapu? Czy może w pozycji „Łączna wartość poszczególnych części zamówienia” należy podać łączną kwotę danego etapu i przy każdym kolejnym etapie tę wartość sumować z tym, co już zlecone? W pozycji „Wartość zamówienia stanowiącego przedmiot tego postępowania” – wpisać zaś wartość danego etapu?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzimy procedurę podstawową na zamówienie o wartości ok. 800.000 zł netto. Chcemy postawić wymóg doświadczenia w budowie/przebudowie dróg w zakresie objętym zamówieniem o wartości nie mniejszej niż 400.000 zł brutto, wykonanych nie wcześniej niż w ciągu ostatnich 5 lat. Czy taki warunek jest prawidłowy?

czytaj więcej »

Pytanie: W jakiej formie wykonawca składa:1) wyjaśnienie rażąco niskiej ceny,2) wyjaśnienie dotyczące złożonej oferty,3) oświadczenie o wyrażenie zgody na przedłużenie terminu związania ofertą?Czy te dokumenty muszą być opatrzone podpisem elektronicznym wykonawcy?

czytaj więcej »

Wykonawca może złożyć tylko jedną ofertę w postępowaniu. Co więcej, dokonywanie poprawek w jego ofercie, nie może prowadzić do uprzywilejowania jego pozycji i umożliwiać decydowania o pozycji, którą uzyska złożona przez niego oferta w rankingu. Sprawdź, czy niespójności pomiędzy ceną podaną liczbowo i słownie podlegają korektom i nie naruszają przepisów ustawy Pzp.

czytaj więcej »

Instytucje zamawiające mają obowiązek prowadzenia postępowań o zamówienia publiczne w zgodzie z zasadami uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców oraz przejrzystości. Wszędzie tam, gdzie działanie wykonawcy stoi w sprzeczności z tymi zasadami, zamawiający ma obowiązek takiego wykonawcę wykluczyć. Zgodnie z art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp (dawniej art. 24 ust. 1 pkt 20 ustawy Pzp) wykluczeniu podlega wykonawca, który zawarł z innymi wykonawcami układ mający na celu zakłócenie konkurencji w postępowaniu. Jest to sankcja za wszelakie praktyki polegające na porozumieniu się wykonawców w celu manipulacji rozstrzygnięciem postępowania.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający chce wymóc na wykonawcach, aby jeden plik stanowił jeden kosztorys. Dotychczas wykonawcy składali oferty w ten sposób, że w jednym pliku znajdował się np. formularz, oświadczenie i kosztorysy lub wszystkie kosztorysy w jednym pliku. Umieszczanie ich na zasadzie plik = kosztorys znacznie usprawniłoby ich sprawdzanie. Czy postawienie takiego wymogu jest prawidłowe? Jeśli tak, to co zrobić, jeśli wykonawca się do tego nie zastosuje?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w postępowaniu prowadzonym w trybie podstawowym zamawiający ma obowiązek wezwać wykonawcę, który złożył oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu oraz o braku podstaw do wykluczenia z postępowania zawierające błędy, do jego ponownego złożenia? Nadmieniam, iż oferta tego wykonawcy nie jest najkorzystniejsza. Jeżeli zamawiający będzie miał taki obowiązek, czy w tym samym czasie może wezwać wykonawcę, którego oferta jest najkorzystniejsza, do złożenia dokumentów podmiotowych?

czytaj więcej »

Pytanie: Ogłoszenie o zamówieniu i wszczęcie postępowania na portalu elektronicznym miało miejsce 11.09, jednocześnie z racji awarii systemu teleinformatycznego dokumentacja postępowania na portalu elektronicznym została zamieszczona kolejnego dnia, tj. 12.09. Termin składania ofert upływa 19.09. Czy zamieszczenie dokumentacji kolejnego dnia zakłóca przebieg postępowania? Moim zdaniem wykonawca nadal ma 7 dni na złożenie oferty.

czytaj więcej »