WYDANIE ONLINE

Począwszy od 1 stycznia 2021 r., wszelkie procedury zakupowe, realizowane w celu udzielenia zamówienia publicznego o wartości co najmniej 130.000 zł netto, muszą być prowadzone zgodnie z wytycznymi zawartymi w ustawie z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych.

czytaj więcej »

Od 1 stycznia 2021 r. wszystkie postępowania o udzielenie zamówienia zostały objęte pełną elektronizacją. Wielu zamawiających zdążyło zaznajomić się już z elektronicznymi narzędziami komunikacji w toku prowadzonych od 2018 roku postępowań unijnych o wyższych wartościach. Nadal jednak liczna grupa, zwłaszcza tych „małych” zamawiających, mierzy się z wyzwaniami, jakie niosą za sobą platformy zakupowe w zamówieniach publicznych. Skorzystaj z pomocy naszych ekspertów. Sprawdź, jak zarejestrować się na ogólnodostępnej platformie e-Zamówienia oraz jak korzystać z jej dostępnych funkcjonalności.

czytaj więcej »

Prócz informacji o punktacji przyznanej poszczególnym ofertom zamawiający musi również przytoczyć uzasadnienie faktycznie i prawne w odniesieniu do oceny ofert. Powołanie się w tym przypadku na tajemnicę przedsiębiorstwa nie uzasadnia w sposób automatyczny braku tych informacji w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia.

czytaj więcej »

Pytanie: Proszę o informację, co się dzieje w sytuacji, kiedy na wezwanie zamawiającego wykonawca nie przedłoży podmiotowych środków dowodowych, ewentualnie innych oświadczeń. Czy oferta, według nowego Prawa zamówień publicznych, podlega odrzuceniu? Jakie są konsekwencje dla wykonawcy?

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonawca w styczniu zwrócił się do zamawiającego z wnioskiem o zmianę wysokości wynagrodzenia świadczonej usługi przygotowania posiłków, uzasadniając wzrostem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę i wzrostem wysokości minimalnej stawki godzinowej w roku 2021. Umowa na świadczenie usługi (wieloletnia) obowiązuje od 11 września 2020 r. W umowie występują zapisy regulujące zasady zmiany wynagrodzenia wykonawcy, w tym wynikające z ustawowego wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę. Wykonawca złożył dokumenty uzasadniające zmianę umownego wynagrodzenia. Zamawiający po analizie przedłożonych dokumentów ma wątpliwości co do zasadności złożonego wniosku. Według zamawiającego wykonawca na etapie przygotowania i złożenia oferty (termin składania ofert upływał 11 sierpnia 2020 r.) posiadał wiedzę o przewidywanej wysokości wzrostu minimalnego wynagrodzenia w 2021 roku i w cenie ofertowej powinien ten wzrost uwzględnić. Okres świadczenia przez wykonawcę usługi w 2020 roku to tylko 3,5 mies. Propozycje płacy minimalnej na 2021 rok były już znane w lipcu 2020 roku. Czy zmianę wynagrodzenia wykonawca mógł przewidzieć i powinien skalkulować cenę ofertową z uwzględnieniem przewidywanego wzrostu m.in. minimalnego wynagrodzenia za pracę? Czy zamawiający powinien wniosek wykonawcy uznać za nieuzasadniony i pozostawić wynagrodzenie bez jego zmiany? Jakich dokumentów może żądać zamawiający do zweryfikowania zatrudnienia przez wykonawcę na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności w zakresie realizacji zamówienia (z umowy o pracę nie wynika, iż dana osoba jest zatrudniona przy realizacji zamówienia)? Czy do obliczenia wysokości zmiany wynagrodzenia wykonawcy będzie wyłącznie brane pod uwagę wynagrodzenie minimalne osób zatrudnionych przy realizacji zamówienia?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Zamawiający wezwał wykonawcę, na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, do złożenia w terminie do 15 lutego 2021 r. Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ) oraz Oświadczenia o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej. Wykonawca przesłał te oświadczenia 16 lutego 2021 r. na platformę zakupową. Czy zamawiający może przyjąć te oświadczenia, czy musi wykonawcę wykluczyć z postępowania? Zamawiający jest szpitalem działającym w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z 90-proc. udziałem samorządu powiatowego i 10-proc. udziałem samorządu gminnego.

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Zamawiający weryfikował elektroniczny podpis pod ofertą dostępnymi dla zamawiającego programami – Szafir, Sigiullum Sign oraz weryfikacja podpisu.pl. Programy nie znalazły podpisanego pliku. W pliku widać znak graficzny podpisu wskazujący imię i nazwisko oraz konkretną datę wraz z adnotacją „podpisane elektronicznie”, sugerujące, że wykonawca podpisał ofertę. Z uwagi na długi proces weryfikacji zamawiający wezwał wykonawcę do przedłużenia związania ofertą. Wykonawca przedłużył związanie ofertą, podpisując pismo w analogiczny sposób jak ofertę (zamawiający ponownie nie może pozytywnie zweryfikować podpisu). Jak powinien postąpić zamawiający ze wskazaną ofertą?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Przeprowadziłam przetarg nieograniczony (stara ustawa) podzielony na części; po pierwszym postępowaniu wyłoniono wykonawców na nie wszystkie części. Przetarg powtórzyłam takim samym trybem i też nie na wszystkie części udało wyłonić się wykonawcę. Dla jednej części przeprowadziłam przetarg z wolnej ręki. Po wszystkich postępowaniach zostałam z jedną częścią, gdzie wykonawca proponował wysoką cenę. Podjęłam decyzję o przeprowadzeniu przetargu w trybie negocjacji bez ogłoszenia (weszłam w nowy rok 2021). Zaprosiłam wykonawców do złożenia oferty ostatecznej i popełniłam błąd techniczny polegający na tym, że zaproszeni wykonawcy nie mogli złożyć oferty w zakładce oferty, a jeden zainteresowany wykonawca dodał dokumenty w zakładce etapy. Co powinnam zrobić? Na dzień otwarcia ofert wygenerowałam na platformie informację, że nie wpłynęła żadna oferta. Proszę o pomoc.

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Czy zamawiający ma obowiązek, w celu określenia procedury, jaką należy zastosować do wyłonienia osób do prowadzenia zajęć edukacyjnych na uczelni wyższej, sumować wszystkie usługi edukacyjne? Czy jednak należy każdy przedmiot z racji swojego zakresu i kwalifikacji kadry traktować osobno? Do tej pory stosowano ogólnie tryb z art. 138o. Po zmianie ustawy, jeżeli konieczna jest agregacja usług edukacyjnych, wchodzimy w próg przetargu krajowego. Obawiamy się, że osoby mogące prowadzić zajęcia nie będą składać ofert i wtedy muszę powtarzać postępowanie, bo nie ma nawet w nowej ustawie możliwości zastosowania trybu z wolnej ręki. Sparaliżuje to pracę dydaktyczną na uczelni. Nadmienię jeszcze, że wyłonienie wykonawców usług edukacyjnych realizowane jest w ramach projektów z dofinansowaniem z UE.

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Czy radca prawny, który sprawdza projekt umowy pod względem formalnoprawnym, a następnie dokonuje zmian umowy w wyniku odpowiedzi na zapytania do projektu umowy, powinien złożyć oświadczenia, o których mowa w art. 56 ust. 4? Czy jest on inną osobą wykonującą czynności związane z przeprowadzeniem postępowania? Czy może powinien złożyć jedynie oświadczenie z art. 56 ust. 3? Chociaż w przypadku radcy mija się to z celem, ponieważ gdyby był karany, nie mógłby wykonywać zawodu.

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: W związku z zawartymi umowami wchodzimy w etap zasypywania nas wnioskami podwykonawców. Przy umowach niezbędne jest „oświadczenie wykonawcy lub podwykonawcy o zatrudnieniu pracownika na podstawie umowy o pracę, zawierające informacje, w tym dane osobowe niezbędne do zweryfikowania zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, w szczególności imię i nazwisko zatrudnionego pracownika, datę zawarcia umowy o pracę, rodzaj umowy o pracę, wymiar etatu oraz zakres obowiązków pracownika”. Podwykonawcy często nie mają podpisu kwalifikowalnego. Jak powinniśmy postąpić, dopuścić oświadczenie podpisane za zgodność przez wykonawcę czy obligatoryjnie oryginał musi dotrzeć do nadleśnictwa? Podobny problem jest z przedkładanymi zaświadczeniami pracowników, umowami, dokumentami z ZUS, czy wykonawca może za zgodność podpisać dokumenty za podwykonawcę.

czytaj więcej »

W przypadku gdy zaoferowana cena lub koszt bądź ich istotne części składowe wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub też budzą usprawiedliwione wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia, zamawiający ma prawo zażądać od wykonawcy wyjaśnień oraz złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu. Aktualnie tę możliwość daje przepis art. 224 ustawy Pzp (wcześniej art. 90 ustawy Pzp z 2004 r.).Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 29 marca 2021 r., sygn. akt KIO 437/21

czytaj więcej »

Przyznawanie punktów w kryteriach oceny ofert to kwestia, na tle której powstaje wiele sporów. Jednym z nich jest uprawnienie zamawiającego do wyjaśniania informacji stanowiących podstawę do uzyskania przez wykonawcę wyższej pozycji w rankingu oceny ofert. Takiej sprawie przyjrzała się Krajowa Izba Odwoławcza. Wnioski płynące z orzeczenia pozostają aktualne w obecnym stanie prawnym. Sprawdź, jakie stanowisko zaprezentował skład orzekający. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 25 maja 2021 r., sygn. akt KIO 1088/21

czytaj więcej »

Zamówienie publiczne to odpłatna umowa zawierana pomiędzy zamawiającym a wykonawcą. Jej odpłatny charakter objawia się tym, że w ofercie wykonawca wskazuje, za jaką cenę jest w stanie wykonać robotę budowlaną, usługę lub dostawę. Sposób i szczegółowość przedstawienia ceny zależą od sposobu rozliczenia (ryczałtowe/kosztorysowe), jak również od wymagań zamawiającego opisanych w dokumentach zamówienia. Jeżeli cena zaproponowana przez wykonawcę wydaje się rażąco niska, zamawiający ma obowiązek zwrócić się do wykonawcy o wyjaśnienie w zakresie wyliczenia ceny. W sytuacji gdy wykonawca nie zdoła udowodnić, że jego cena ma charakter rynkowy, zamawiający musi odrzucić taką ofertę. Co jednak, gdy jedna z dwóch składowych ceny ofertowej jest znacznie zawyżona? Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 8 września 2020 r., sygn. akt 1850/20Wyrok Sądu Okręgowego w Kielcach z 17 lutego 2021 r., sygn. akt VII Ga 627/20

czytaj więcej »