WYDANIE ONLINE

Aukcja elektroniczna stanowi szczególny sposób dokonywania przez zamawiającego oceny ofert złożonych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Celem stosowania tej instytucji jest zwiększenie konkurencyjności pomiędzy wykonawcami ubiegającymi się o udzielenie zamówienia publicznego, na skutek czego zamawiający ma możliwość otrzymania korzystniejszych ofert. Korzyść ta może polegać na uzyskaniu niższej ceny, dłuższego okresu gwarancji, lepszych warunków obsługi serwisowej, w tym na przykład krótszego czasu naprawy czy krótszego terminu realizacji zamówienia.

czytaj więcej »

Nowa ustawa Prawo zamówień publicznych, której regulacje obowiązują od 1 stycznia 2021 r., wprowadziła pełną elektronizację postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Dotychczas wymogiem tym objęte były tylko procedury o wyższej wartości – przekraczające próg unijny. W obecnym stanie prawnym dotyczy to również procedur o wartości mniejszej niż wskazane progi, do których zastosowanie znajdują regulacje o zamówieniach publicznych. Jakie są najważniejsze elementy związane z ofertą elektroniczną i w jakiej formie powinna zostać złożona, aby była ważna – omawiamy poniżej.

czytaj więcej »

Urząd Zamówień Publicznych opublikował opinię prawną pt. „Katalog osób zobowiązanych do złożenia oświadczeń, o których mowa w art. 56 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych”. Wynika z niej, że kierownik zamawiającego, który powierzył realizację swoich czynności w postępowaniu innej osobie, nie jest zobowiązany do złożenia oświadczenia. Zwolnione z tego obowiązku są także osoby, które przygotowywały postępowanie, np. szacowały wartość zamówienia bądź opisywały jego przedmiot. Skrót innych ważnych informacji zawartych w opinii przedstawiamy poniżej.

czytaj więcej »

Urząd Zamówień Publicznych poinformował na swojej stronie WWW, że udostępnił narzędzie, które wspomaga osoby niesłyszące w korzystaniu z niej. Aby zapewnić większą dostępność cyfrową oraz informacyjno-komunikacyjną, UZP zakupił system pn. Komunikacja bez barier.

czytaj więcej »

Pytanie: Co to jest oświadczenie opisane w art. 127 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp? Czy jest to oświadczenie, o którym mowa w rozporządzeniu w sprawie podmiotowych środków dowodowych, w par. 2 ust. 2 i par. 3? Czy w przypadku postępowania poniżej progu unijnego, jeśli nie żądamy oświadczenia z art. 125 ustawy Pzp w zakresie wykluczenia i spełniania warunku udziału i podmiotowych środków dowodowych, to w jaki sposób realizujemy wykluczenie wykonawcy w oparciu o art. 108 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy zamawiający, chcąc opublikować wstępne ogłoszenie informacyjne, musi zrobić to po zatwierdzeniu albo uchwaleniu planu finansowego zgodnie z obowiązującymi zamawiającego przepisami, statutem, czy też nie ma takiego obowiązku? Nie wskazuje na to art. 89 nowej ustawy Pzp.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy można w regulaminie komisji przetargowej powierzyć znaczną część czynności zastrzeżonych dla kierownika zamawiającego np. przewodniczącemu komisji? W starostwie powiatowym zamawiającym jest powiat, kierownikiem zamawiającego jest zarząd powiatu. Sporym utrudnieniem jest zwoływanie zarządu, w sytuacji gdy chcemy wydłużyć termin składania ofert, odpowiedzi na pytania wpływają na zmianę SWZ lub ogłoszenia. Członkowie zarządu nie zawsze są dostępni. Wcześniej wydłużano terminy składania ofert i całą procedurę tak, aby dostosować się do posiedzeń zarządu. Czy kierownik zamawiającego może (w formie uchwały) np. zatwierdzić SWZ, czy lepiej, żeby zatwierdził wypełniony przez pracownika merytorycznego i zatwierdzony przez skarbnika wniosek o wszczęcie postępowania, a samo przeprowadzenie postępowania aż do zatwierdzenia wyboru wykonawcy (czyli opracowanie SWZ, ogłoszenie, odpowiedzi na pytania, badanie ofert itd.) powierzyć przewodniczącemu komisji przetargowej? Obecnie na podstawie uchwały wykonanie jej powierza się przewodniczącemu zarządu, czyli odpowiedzi na pytania i wezwania do uzupełnienia dokumentów itp. podpisywał przewodniczący zarządu, a nie np. przewodniczący komisji przetargowej.

czytaj więcej »

Pytanie: Zgodnie z art. 74 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp „oferty wraz z załącznikami udostępnia się niezwłocznie po otwarciu ofert, nie później jednak niż w terminie 3 dni od dnia otwarcia ofert, z uwzględnieniem art. 166 ust. 3 lub art. 291 ust. 2 zdanie drugie”. Czyli kiedy dokładnie? Czy należy zamieścić oferty na platformie? Czy chodzi tu tylko o udostępnianie dokumentów na wniosek? Jeśli tak, to po co ten 3-dniowy termin liczony od dnia otwarcia ofert?

czytaj więcej »

Pytanie: Przed wejściem w życie nowej ustawy Pzp z 11 września 2019 r., przy udzielaniu zamówień z dziedziny nauki korzystano z wyłączenia stosowania ustawy Pzp zgodnie z art. 4d ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. W Biuletynie Zamawiającego zamieszczano informacje o zamiarze udzielenia oraz informacje o udzieleniu takich zamówień. Co zmieniło się (w odniesieniu do zamieszczania na BIP ww. ogłoszeń) zgodnie z aktualnym stanem prawnym oraz jak obecnie należy prawidłowo udzielać zamówień na podst. art. 11 ust. 5 pkt 1 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonawca zgłosił błąd zamawiającego, według którego jeden z warunków powoduje, że żaden wykonawca nie będzie mógł  wykazać tego warunku w tym zakresie. Postępowanie wszczęto 31 grudnia 2020 r. Postępowanie krajowe. Jak należy postąpić w tej sytuacji?

czytaj więcej »

Pytanie: Otwarcie ofert w przetargu nieograniczonym (krajowy) na budowę sali gimnastycznej w Cieciułowie odbyło się 20 stycznia 2021 r. Wymagane było wadium w wysokości 40.000 zł. Jak ocenić gwarancję bankową o następującej treści: „Gwarancja bankowa wadialna nr 2/21 W imieniu Banku Spółdzielczego w Zawadzkiem (Gwaranta), niniejszym oświadczamy, że na zlecenie MODERN-BUD Marcin Strugała Spółka komandytowa z siedzibą: 42–161 Starokrzepice, ul. Oleska 406 ( Wykonawcy) Bank udziela Gminie Rudniki z siedzibą w Rudnikach ( 46–325), ul. Wojska Polskiego 12A wypłaty kwoty 40.000 zł (słownie złotych: czterdzieści tysięcy 00/100) tytułem wadium w związku z ubieganiem się przez MODERN-BUD Marcin Strugała Spółka komandytowa z siedzibą 42–161 Starokrzepice, ul. Oleska 406 ( Wykonawcę) o dzielenie zamówienia publicznego w trybie ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tj. Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655 ze zm.). Udzielenie niniejszej gwarancji jest nieodwołalne i bezwarunkowe. Bank zobowiązuje się do niezwłocznego wypłacenia Zamawiającemu kwoty do wysokości określonej powyżej na pierwsze pisemne wezwanie wystosowane przez Zamawiającego, zawierające informację, że nastąpiła jedna z przesłanek (ze wskazaniem która) zatrzymania wadium (wniesionego przez Wykonawcę w postaci niniejszej gwarancji bankowej) wymieniona w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych lub w Specyfikacji Istotnych Warunków zamówienia wydanych dla przedmiotowego zamówienia. Gwarancja ważna jest od dnia 20 stycznia 2021 do 18 lutego 2021 roku włącznie. Oryginał gwarancji powinien zostać zwrócony do nas po upływie terminu ważności lub zaspokojeniu wszystkich Państwa roszczeń z gwarancji. Gwarancja staje się bezprzedmiotowa i nieważna wraz z upływem terminu jej ważności, nawet jeśli nie zostanie nam zwrócona. Ponadto gwarancja wygasa automatycznie i całkowicie, gdy wysokość świadczeń z gwarancji zrealizowanych przez nas osiągnie kwotę gwarancji lub gdy oryginał dokumentu gwarancji zostanie nam zwrócony przed upływem terminu ważności gwarancji. Dla celów identyfikacyjnych prosimy, aby Państwa pisemne żądanie zostało przekazane listem poleconym za pośrednictwem banku prowadzącego Państwa rachunek. Bank ten potwierdzi, że podpisy złożone na żądaniu zapłaty należą do osób upoważnionych do zaciągania zobowiązań finansowych w Państwa imieniu. Radłów, dnia 19 stycznia 2021 r. Podpis i pieczęć banku”. Na wybór oferty najkorzystniejszej wpłynęło odwołanie zarzucające, że gwarancja jest wadliwa i nie zabezpiecza w sposób należyty interesów zamawiającego. Jak postąpić?

czytaj więcej »

Pytanie: Gmina chce wykonać budowę i rozbudowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz rozbudowę lub budowę oczyszczalni dla mieszkańców gminy. Czy według nowej ustawy Pzp w dalszym ciągu jest to zamówienie sektorowe?

czytaj więcej »

W marcu 2021 roku Krajowa Izba Odwoławcza wydała wyrok interpretujący przepisy nowej ustawy Pzp. Rozpatrywane zagadnienie dotyczyło proporcjonalności w odniesieniu do kształtowaniu warunków udziału w postępowaniu. Czy nowe regulacje zmieniają podejście do żądania wykazania doświadczenia wykonawcy i na co może sobie legalnie pozwolić podmiot zamawiający? Czy konkurencja może zostać ograniczona, a jeżeli tak, to w jaki sposób? Sprawdź, jakie stanowisko wyraził skład orzekający. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 4 marca 2021 r., sygn. akt KIO 356/21

czytaj więcej »

Jeśli zastrzeżone dokumenty i oświadczenia nie stanowią ogólnych informacji, powtarzalnych w wielu postępowaniach, znanych ogólnie branży, ale opracowane zostały w sposób autorski, odpowiadający zindywidualizowanym potrzebom zamawiającego, wówczas można je zastrzec jako tajemnicę przedsiębiorstwa. Jednak wykonawca musi wykazać, że dokonał wszelkich starań, aby pozostały one poufne.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 15 lutego 2021 r.; sygn. akt KIO 158/21

czytaj więcej »