WYDANIE ONLINE

Począwszy od 1 stycznia 2021 r., zaczęła obowiązywać tzw. pełna elektronizacja postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Tym samym aktualnie komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia i w konkursie, w tym składanie ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub konkursie, wymiana informacji oraz przekazywanie dokumentów lub oświadczeń między zamawiającym a wykonawcą, odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Sprawdź, jak w praktyce stosować te regulacje.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający sektorowy – rodzaj działalności: tworzenie sieci i węzłów przeznaczonych do świadczenia publicznych usług związanych z produkcją, przesyłaniem i dystrybucją ciepła, dostarczanie ciepła do takich sieci oraz kierowanie takimi sieciami (art. 132 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp), spółka z o.o. – spółka prawa handlowego. 60% kapitału ma Gmina Miasto, a 40% kapitału czy jest podmiotem prawa publicznego?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający ogłosił pod koniec 2021 roku postępowanie na budowę nowego budynku w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Jednostka posiadała PFU. Jak prawidłowo należało określić szacunkową wartość przedmiotu zamówienia, tj. robót budowlanych i prac projektowych? Czy są jakieś szczególne rozporządzenia dotyczące ustalenia wartości zamówienia dla tego rodzaju postępowań?

czytaj więcej »

Pytanie: Które z czynności zastrzeżonych dla kierownika zamawiającego zgodnie z nową ustawą Pzp można powierzyć pełnomocnikowi kierownika?

czytaj więcej »

Pytanie: Kiedy w procedurze podstawowej zamawiający ma obowiązek udostępnić informacje o wykonawcach, którzy złożyli oferty, oraz cenach bądź kosztach zawartych w ofertach?

czytaj więcej »

Pytanie: Oferta zaszyfrowana na miniPortalu bez uprzedniego jej podpisu została przesłana jako załącznik dokumentu elektronicznego podpisanego podpisem zaufanym przez platformę e-PUAP (wewnątrz dokumentu przekazano ofertę). W SWZ znajdował się zapis, że ofertę należy złożyć, pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, zaufanym lub osobistym oraz że sposób złożenia oferty, w tym jej zaszyfrowania, opisano w Instrukcji użytkownika dostępnej na stronie: miniportal.uzp.gov.pl. Czy tak złożona oferta podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy zamówienia do 50.000 i od 50.000 do 130.000 podlegają elektronizacji? Czy wykonawcy będą mogli składać oferty nadal w formie papierowej?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający przygotowuje postępowanie z zastosowaniem prawa opcji. W zakresie realizacji zamówienia chce przewidzieć następujące możliwości:1) realizacja zamówienia podstawowego w pełnej wysokości,2) realizacja zamówienia podstawowego oraz opcji,3) niewykupienie pełnej wartości zamówienia podstawowego.Na gruncie uchylonej ustawy Pzp UZP wskazał w opinii, iż „instytucja prawa opcji zakłada, że zamawiający każdorazowo określa minimalny poziom zamówienia, który zostanie na pewno zrealizowany, co pozwala wykonawcom na rzetelne i właściwe dokonanie wyceny oferty, wskazując jednocześnie dodatkowy zakres, którego realizacja jest uzależniona od wskazanych w kontrakcie okoliczności, i stanowi uprawnienie zamawiającego, z którego może, ale nie musi on skorzystać”. Nowa ustawa Pzp w art. 433 pkt 4 stanowi, iż „Projektowane postanowienia umowy nie mogą przewidywać: możliwości ograniczenia zakresu zamówienia przez zamawiającego bez wskazania minimalnej wartości lub wielkości świadczenia stron”.Czy zamawiający przewidując w postępowaniu możliwość zastosowania prawa opcji, może jednocześnie zastrzec w umowie (zgodnie z pkt 3) niewykupienie pełnej wartości zamówienia podstawowego (bez prawa opcji), ograniczając go do poziomu np. 50%?

czytaj więcej »

Pytanie: Postępowanie było prowadzone jeszcze w 2020 roku. Jaki jest okres, na jaki można było zawierać umowy w sprawie zamówienia publicznego? Zgodnie z art. 142 ustawy Pzp umowy mogą być zawierane na czas określony, na okres nie dłuższy niż 4 lata. Czy regulacje zawarte w ww. artykule mają zastosowanie również do umów zawieranych w ramach art. 4 pkt 8 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Instytucja unieważnienia postępowania jest często niefrasobliwie wykorzystywana przez podmioty zamawiającego. Nagminnie wręcz występują sytuacje, w których zamawiający nie zadaje sobie większego trudu, by wyjaśnić powody swojej decyzji. Co więcej, wiele problemów mogłoby być rozwiązanych w toku postępowania, ale zamawiający nie podejmują takiej próby. Wolą poprzestać na rozwiązaniu najprostszym – unieważnieniu procedury. Tymczasem KIO coraz częściej kwestionuje takie decyzje, przyznając rację odwołującym. Sprawdź, jakie stanowisko skład orzekający zajął w odniesieniu do argumentu zmiany strategii spółki. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 14 grudnia 2020 r., sygn. akt 3078/20

czytaj więcej »

Regulacje dotyczące wadium przewidziane w nowej ustawie Pzp w znaczącym stopniu różnią się od dotychczasowych rozwiązań. Wymagają w związku z tym wnikliwej analizy oraz zmiany utartych schematów działania zarówno zamawiającego, jak i wykonawcy. W artykule m.in. o tym, w jakich formach, w jakiej wysokości i kiedy będzie wnoszone wadium, oraz o nowych zasadach zwrotu wadium.

czytaj więcej »

Urząd Zamówień Publicznych wydał zalecenia dotyczące prowadzenia postępowania na miniPortalu i korzystania z funkcjonalności platformy e-Zamówienia. Część zamawiających próbuje prowadzić elektroniczne procedury na częściowo oddanej do testowania platformie e-Zamówienia. Tymczasem rejestracja na platformie, jak informuje UZP, ma na razie charakter jedynie techniczny. 

czytaj więcej »

UZP we współpracy z przedstawicielami branży informatycznej przygotował II tom rekomendacji dotyczących zamówień publicznych na systemy informatyczne pn. „OPZ i przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na system informatyczny”. Następnie projekt będzie konsultowany z uczestnikami rynku zamówień publicznych, w trakcie których można zgłaszać ewentualne uwagi.

czytaj więcej »

Pytanie: W postępowaniu przetargowym w trybie krajowym wykonawca złożył dokument z urzędu skarbowego, który zawiera informacje, że nie zawiera zaległości podatkowych. Jednak na drugiej stronie tego zaświadczenia jest adnotacja, że kwota xxx zł została odroczona do ... (tutaj jest data sprzed terminu otwarcia ofert). Czy taki dokument jest prawidłowy?

czytaj więcej »

Pytanie: Postępowanie prowadzone było w trybie przetargu nieograniczonego poniżej progów określonych w art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. Do postępowania wpłynęły 3 oferty, z czego dwie są identyczne (pod względem kryterium ceny i jakości). Zamawiający wzywa wykonawców do dostarczenia ofert dodatkowych (art. 91 ust. 4 ustawy). Wykonawcy w odpowiedzi składają oferty, które znów są identyczne pod względem kryteriów oceny ofert. Co w tej sytuacji powinien zrobić zamawiający? A) Unieważnić postępowanie? Na jakiej podstawie? B) Odrzucić oferty wykonawców, którzy złożyli identyczne oferty? Na jakiej podstawie? I procedować dalej, gdyż „posiada” jeszcze ofertę trzeciego wykonawcy.

czytaj więcej »

Pytanie: Po wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego dokonała się zmiana zamawiającego. Poprzedni kierownik zamawiającego na etapie składania ofert zatwierdził zmianę SIWZ. Następnie postępowanie będące nadal w toku (etap składania ofert) zostało przekazane do dalszego procedowania nowemu zamawiającemu. Czy w związku z powyższym poprzedni kierownik zamawiającego powinien złożyć oświadczenie o bezstronności na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: W 2020 roku prowadzone było postępowanie o wartości powyżej progów unijnych na roboty budowlane. Zamawiający rozstrzygnął postępowanie. Po ogłoszeniu wyniku postępowania wpłynęła informacja do zamawiającego od oferenta, który brał udział w postępowaniu, że zwycięzca postępowania w dokumencie dotyczącym udowodnienia doświadczenia technologa (postępowanie dotyczyło modernizacji oczyszczalni ścieków) podał informacje nieprawdziwe. Zamawiający wezwał zwycięzcę postępowania do złożenia wyjaśnień. W terminie wyznaczonym zamawiający otrzymał odpowiedź, z której wynika, że oferent podał w dokumencie nieprawdę (przyznał się do winy). W związku z powyższym zamawiający na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 i 17 ustawy Pzp wykluczył oferenta z postępowania. Następnie zamawiający unieważnił postępowanie (były dwie oferty) z uwagi na to, że druga oferta przekraczała znacznie możliwości finansowe zamawiającego. Następnie zamawiający na podstawie art. 46 ust. 5 punkt 3 ustawy Pzp zatrzymał wadium dla oferenta, który podał nieprawdę w dokumencie dotyczącym doświadczenia technologa. Czy zamawiający w tej sytuacji prawnej miał prawo zatrzymać wadium? Oferent domaga się zwrotu wadium i grozi procesem sądowym, natomiast nie wniósł w tej sprawie odwołania do KIO.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy wykonawca może zwrócić się z wnioskiem do zamawiającego o wydłużenie terminu składania ofert ze względu na COVID-19? Co w przypadku, gdy wniosek wpłynął po dniu, w którym upływa połowa wyznaczonego terminu składania ofert? Czy ww. wniosek należy publikować na stronie zamawiającego jako zapytanie do treści SIWZ?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający odrzucił ofertę X, a następnie chciał się zwrócić do wykonawców o wydłużenie terminu związania ofertą. Czy do wykonawcy, którego oferta została odrzucona, też ma się zwrócić o wydłużenie terminu związania ofertą? Jak ma postąpić zamawiający, jeśli wykonawca nie odpowie lub nie wyrazi zgody na wydłużenie terminu związania ofertą?

czytaj więcej »