WYDANIE ONLINE

Możliwość dochodzenia swoich racji w każdej dziedzinie prawa oparte jest na odpowiednich przepisach zawierających zarówno merytoryczne wytyczne, jak i wskazujących określone procedury pozwalające na prawidłowe zachowanie się w sytuacji spornej. Również ustawa Pzp zawiera odpowiednie regulacje, które dotyczą środków ochrony prawnej. Są to przepisy istotne dla profesjonalnych pełnomocników reprezentujących strony w postępowaniach odwoławczych, jednocześnie pełnią one ważną rolę w kwestii zapewniającej skuteczność całego systemu zamówień publicznych, w tym zapewnienie realizacji jego podstawowych zasad, jakimi są uczciwa konkurencja i równe traktowanie wykonawców oraz rzetelne i transparentne wydatkowanie środków publicznych.

czytaj więcej »

Pytanie: W umowie (okres realizacji czerwiec 2020–2023) na ,,Pełnienie funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego” nie zawarto zapisów dotyczących możliwości zmiany wysokości wynagrodzenia. Inspektor nadzoru/wykonawca wybrany jest w trybie przetargu nieograniczonego (wartość przedmiotu zamówienia przekraczała próg 30.000 euro). Określono płatność jednorazową za wykonanie zadania, która nie przekracza kwoty 50.000 zł. Czy można dokonać zmian w umowie w trakcie jej realizacji, np. zawrzeć aneks i dopisać w umowie postanowienia art. 142 ust. 5 pkt 2, 3, 4 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Postępowanie dotyczyło dostawy warzyw i owoców do stołówki szkolnej. Jeden z oferentów wygrał w jednej kategorii. Po czym otrzymał zawiadomienie o odrzuceniu jego oferty. Jako powód podano brak ceny netto produktu, przy którym szacowana ilość zamówienia wynosi 0. W SIWZ jest zapis mówiący, że zamawiający może zwiększyć lub zmniejszyć ilość zamawianego produktu w granicy, która nie wpłynie na ostateczną kwotę przetargu. Czy w sytuacji, gdy w formularzu cenowym szacowana ilość wynosi 0 i wypełniając formularz cenowy, wykonawca nie podał żadnej ceny, to zamawiający miał podstawę do odrzucenia oferty? Czy istnieje możliwość odwołania się od decyzji zamawiającego?

czytaj więcej »

Ustawa Pzp nie reguluje określania wysokości kar umownych i zasady ich naliczania. Oznacza to dowolność w ich określaniu zgodnie z zasadą „swobody umów”, z czego zamawiający – mając uprzywilejowaną pozycję w postępowaniu o zamówienia publiczne – chętnie korzystają. Takie zachowanie instytucji zamawiających może prowadzić do braku zachowania równowagi stron umowy, niemniej jednak w postępowaniach odwoławczych bywa akceptowane. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 22 września 2020 r., sygn. akt KIO 2067/20

czytaj więcej »

Zmiana warunków udziału w postępowaniu może być uznana za ograniczającą konkurencję, jeżeli w jej wyniku część wykonawców zostanie wyeliminowana z procedury. Zmawiający ma prawo do dokonywania w toku postępowaniu zmian dokumentacji, natomiast prawo to nie jest nieograniczone. Rozważnego podejścia wymaga w szczególności sytuacja, gdy nie nastąpiły zmiany w opisie przedmiotu zamówienia, które mogłyby wymagać weryfikacji dodatkowych zdolności podmiotów ubiegających się o udzielenie zamówienia.

czytaj więcej »

Artykuł 91 ust. 2 ustawy Pzp z 29 stycznia 2004 r. (aktualnie art. 242 ust. 2 ustawy Pzp z 11 września 2019 r.; Dz.U. poz. 2019 ze zm.) zawiera otwarty katalog możliwych do zastosowania jakościowych kryteriów oceny ofert, podając jedynie przykłady, z zastrzeżeniem, że muszą się one odnosić do przedmiotu zamówienia. Niemniej ww. regulacja nie może być interpretowana w oderwaniu od podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych określonych w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp (aktualnie art. 16 i 17 ustawy Pzp z 11 września 2019 r.) – wyrok KIO z 4 listopada 2020 r. (sygn. akt KIO 2575/20).

czytaj więcej »

Urząd Zamówień Publicznych cyklicznie publikuje na swojej stronie WWW odpowiedzi na pytania związane ze stosowaniem nowych regulacji ustawy Pzp. Dwa z nich dotyczą pojęcia „konflikt interesów” oraz związanych z nim oświadczeń. Sprawdź, kto i w jakiej sytuacji jest zobowiązany złożyć oświadczenie o bezstronności.

czytaj więcej »

W opisie przedmiotu zamówienia powinno się unikać specyfikowania urządzeń komputerowych przez wskazywanie szczegółowych parametrów komponentów wykorzystywanych do ich budowy, gdyż podobne właściwości użytkowe mogą być zapewnione przez wiele różnych konstrukcyjnie urządzeń.

czytaj więcej »

Pytanie: W postępowaniu powyżej progów unijnych najwyżej oceniony wykonawca jest podmiotem zagranicznym (czeski). Został on wezwany do złożenia dokumentów na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp potwierdzających brak podstaw do wykluczenia z postępowania, tj. informacja z KRK (art. 24 ust. 1 pkt 13, 14, 21); zaświadczenie z US, że nie zalega z opłacaniem podatków; zaświadczenie ZUS, że nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne; odpis z właściwego rejestru (art. 24 ust. 5 pkt 1). Wykonawca złożył tylko wyciąg z wykazu zatwierdzonych dostawców potwierdzających brak podstaw do wykluczenia. Wezwanie wysłano 02.12.2020 r., natomiast dokument wystawiony jest z datą 04.12.2020 r. (pobrany samodzielnie przez wykonawcę i przetłumaczony na język polski). W dokumencie tym jest zapis „Dane na temat podmiotu gospodarczego zapisane w wykazie na dzień 04.12.2020 r., natomiast w punkcie data złożenia wniosku o wpisie do wykazu zapisane jest „Ostatniej zmiany zapisów w wykazie dokonano 27.01.2020 r.”. Czy należy uznać, że dokument jest wystawiony prawidłowo?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający w celu pilnego zakupu komputerów, tabletów, monitorów i rzutników do pracy zdalnej chce skorzystać z art. 6a ust. 1 specustawy. Zgodnie z ust. 2 wspomnianej ustaw zamawiający ma obowiązek wpisania w Biuletynie ZP w ciągu 7 dni informacji o udzieleniu zamówienia. Czy zamawiający może puścić trzy odrębne zapytania za dostawę sprzętu i wpisać w Biuletynie ZP 3 informacje o udzieleniu zamówienia przy zaznaczeniu, że przy szacowaniu traktował to jako wspólne zamówienie, gdzie jest tożsamość przedmiotowa, podmiotowa i czasowa?

czytaj więcej »

Pytanie: Jesteśmy szpitalem sp. z o.o., z 90-proc. udziałem samorządu powiatowego i 10-proc. udziałem samorządu gminnego. Ogłaszamy przetarg na dostawę sprzętu medycznego, który w 85% jest finansowany przez Unię Europejską. W organizowanym postępowaniu chcemy zastosować jedno kryterium „Cena”, a ponieważ jesteśmy spółką prawa handlowego, krajowe przepisy dopuszczają taką możliwość. Czy w związku z tym, że zamówienie jest współfinansowane ze środków Unie Europejskiej, musimy stosować także inne kryteria oceny ofert? Wartość zamówienia nie przekracza progu unijnego, w naszym przypadku 214.000 euro.

czytaj więcej »