WYDANIE ONLINE

Razem z nową ustawą Pzp z 11 września 2019 r. weszło w życie także rozporządzenie z 23 grudnia 2020 r. w sprawie rodzajów podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz.U. poz. 2415). Zastąpiło ono dotychczasowy akt wykonawczy regulujący tę materię, tj. rozporządzenie ministra rozwoju z 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1282). W artykule przeczytasz o tym, jakie zmiany zaszły w obszarze dokumentów składanych przez wykonawcę, aby potwierdzić warunki udziału w postępowaniu i niepodleganie wykluczeniu. Dowiesz się m.in., jak będą oceniane zaświadczenia z KRK wydane na potrzeby starej ustawy Pzp, a składane w nowych procedurach, oraz jakich nowych dokumentów będzie mógł żądać zamawiający od wykonawców.

czytaj więcej »

Pytanie: Jak prawidłowo opisać następujące wydatki, tj. opłaty skarbowe, podatki, opłaty patentowe?

czytaj więcej »

Aby zamawiający miał szansę wybrać najkorzystniejszą ofertę, powinien mieć jak najszerszą gamę ofert do wyboru. W związku z tym prawodawca przewidział instytucję pozwalającą uzupełnić braki w ofertach, w sytuacjach, kiedy braki te nie noszą charakteru rażącego. Ustawa Pzp przewiduje obowiązek wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentów w przypadku, gdy nie zostały one dostarczone, posiadają wady lub braki. Zasadą jest, że wezwanie do uzupełnienia tych samych dokumentów lub o te same elementy można wystosować jeden raz. Istnieje jednak wiele przypadków, w których możliwe będzie ponowne wezwanie wykonawcy do uzupełnienia tej samej dokumentacji.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 lipca 2020 r., sygn. akt KIO 1598/20

czytaj więcej »

Instytucja zamawiająca ma obowiązek odrzucić ofertę, jeżeli zawiera ona błędy w obliczeniu ceny lub kosztu. Błąd występuje zawsze, gdy nie uwzględniono lub uwzględniono w sposób nieprawidłowy, w wyliczeniu ceny lub kosztu, wszystkich elementów ceno- lub kosztotwórczych, wynikających z przepisów prawa oraz cech przedmiotu zamówienia, jego zakresu lub warunków realizacji. Do popełnienia błędu w obliczeniu ceny lub kosztu może dojść poprzez błędne rozpoznanie stanu prawnego lub faktycznego przez wykonawcę i przyjęcia nieprawidłowych podstaw dokonywanej kalkulacji, które nie znajdują uzasadnienia w ustawie lub w SIWZ.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 5 października 2020 r., sygn. akt KIO 2057/20

czytaj więcej »

Rozwiązania związane ze środkami ochrony prawnej zawarte w treści nowej ustawy Pzp z 11 września 2019 r. mają zwiększać efektywność postępowań odwoławczych, a także – w odniesieniu do postępowania skargowego – rozszerzyć dostępność skarg na orzeczenia KIO oraz zapewnić większą jednolitość orzeczeń KIO. Przypominamy w kilku punktach najważniejsze przepisy nowej ustawy Pzp dotyczące postępowań odwoławczych i skargowych.

czytaj więcej »

Według stanu ustawy Pzp sprzed nowelizacji wykonawca, który nie wyraził zgody na przedłużenie terminu związania ofertą, podlegał wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia. Po nowelizacji oferta wykonawcy, który nie wyraził zgody na przedłużenie terminu związania ofertą, podlega odrzuceniu. Zmianie kwalifikacji czynności eliminacyjnej z podmiotowej na przedmiotową nie towarzyszyło zatem rozwiązanie dylematu dotyczącego konsekwencji braku przedłużenia terminu związania ofertą z inicjatywy własnej wykonawcy oraz bytu prawnego takiej oferty. Jednak nowa ustawa Prawo zamówień publicznych w art. 252 ust. 2 dopuszcza możliwość wyboru oferty i udzielenia zamówienia wykonawcy, który nie jest już związany złożoną przez siebie ofertą, co de lege lata jest jedynie wyinterpretowane z przepisów ustawy przez część orzecznictwa.

czytaj więcej »

Pojęcie „wartości gospodarczej” informacji ma charakter nieostry. Informacje posiadają wartość gospodarczą, jeżeli wpływają na wartość przedsiębiorstwa w obrocie gospodarczym lub mają znaczenie w działalności gospodarczej osoby uprawnionej lub osoby trzeciej. Aby uznać, czy dana informacja ma wartość gospodarczą, należy ocenić, czy jej posiadanie przez innego wykonawcę daje mu przewagę konkurencyjną oraz czy jej ewentualne pozyskanie przez konkurencję może przysporzyć korzyści lub zaoszczędzić kosztów (zakłócić konkurencję). Załączone przez wykonawcę do oferty dokumenty w postaci polityki bezpieczeństwa, regulaminu pracy czy umowy o pracę stanowią jedynie wyciągi i wzory dokumentów i nie zawierają żadnych informacji o charakterze technicznym, technologicznym, organizacyjnym czy posiadającym wartość gospodarczą, która zasługiwałaby na ochronę jako tajemnica przedsiębiorstwa (wyrok KIO z 6 października 2020 r., sygn. akt KIO 2331/20).

czytaj więcej »

Pytanie: Pracodawca przeznacza rocznie 180 tys. zł na zakup bonów dla pracowników. Zamierza przeprowadzić dwa postępowania związane z bonami świątecznymi. Jakie procedury najlepiej zastosować? Do tej pory z uwagi na nieprzekraczanie progów unijnych sprawdzał się przetarg nieograniczony. Wartość każdego zamówienia nie przekroczy 130 tys. zł. Czy można udzielić dwóch zamówień, bez zarzutu o dzielenie zamówień? Planowane jest postępowanie, które jest uwzględnione w planie finansowym, ale z uwagi na spadek finansów stoi pod znakiem zapytania. Czy należy je już umieścić w planie i wysłać do BZP, a potem w zależności od decyzji zamawiającego uwzględnić lub zaktualizować i odwołać?

czytaj więcej »