WYDANIE ONLINE

Kluczowym celem prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest dokonanie wyboru wykonawcy zamówienia publicznego, który zrealizuje zamawiane świadczenie, zgodnie z oczekiwaniami zamawiającego zawartymi w dokumentach zamówienia. Wykonawca wyłoniony w toku procedury powinien zatem z jednej strony dawać rękojmię należytej realizacji zamówienia, z drugiej zaś oferta przez niego złożona powinna w najwyższym stopniu odpowiadać uzasadnionym oczekiwaniom zamawiającego. Proces badania rzetelności wykonawcy, zgodności oferowanego świadczenia z wytycznymi zamawiającego, a także ocena stopnia poziomu satysfakcji zamawiającego odbywa się na etapie badania i oceny ofert. 

czytaj więcej »

Pytanie: Przedmiotem zamówienia jest przebudowa budynku na żłobek (wynagrodzenie ryczałtowe). Zadanie oszacowano na kwotę 1.300.000,00 zł. W trakcie prowadzone są drobne prace, jak np. nowa podbitka, która nie była objęta projektem, a trzeba ją wymienić. Czy można swobodnie skorzystać z art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp i np. w przypadku innych drobnych prac zlecać za każdym razem, robiąc aneks do umowy z zachowaniem 15% wartości zamówienia (ogółem)? Jak rozumieć ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Postępowanie prowadzone jest w progach krajowych. Przedmiotem są usługi tłumaczeń pisemnych. Czy zamawiający, precyzując warunek udziału w postępowaniu dotyczący zdolności technicznych lub zawodowych w zakresie dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, musi, wymagając wykazania się przez osobę skierowaną do wykonania zamówienia zrealizowaniem tłumaczenia, określać go w czasie – w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert? Czy można zrezygnować z ograniczeń czasowych (wystarczy, że w ogóle je wykonano) albo dowolnie je kształtować, np. wykonawca spełni warunek, gdy wykaże, że osoba wykonała tłumaczenia w okresie ostatnich 7 lat przed terminem składania ofert? Czy można żądać tylko oświadczenia w tym zakresie, np. w formularzu ofertowym, czy można dodatkowo wymagać przedłożenia dowodów wykonania usługi?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy zamawiający, prowadząc postępowanie w procedurze krajowej, może wymagać sporządzenia ofert przez wykonawców wyłącznie w postaci elektronicznej? Czy poniższe wypełnienie ogłoszenia o zamówieniu w BZP do procedury krajowej jest zgodne z ustawą Pzp, wymagając od wykonawców tylko złożenia ofert w formie elektronicznej (nie ma możliwości złożenia oferty w formie pisemnej)? „I.4) KOMUNIKACJA: Nieograniczony, pełny i bezpośredni dostęp do dokumentów z postępowania można uzyskać pod adresem (URL). Tak https:// …….. – wskazanie platformy, na której będzie prowadzone postępowanie. Adres strony internetowej, na której zamieszczona będzie specyfikacja istotnych warunków zamówienia. Tak https:// …….. – wskazanie platformy, na której zamieszczona będzie SIWZ i będzie prowadzone postępowanie. Dostęp do dokumentów z postępowania jest ograniczony – więcej informacji można uzyskać pod adresem: Nie. Oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu należy przesyłać: elektronicznie. Tak adres https:// …….. – wskazanie platformy do złożenia oferty w formie elektronicznej. Dopuszczone jest przesłanie ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w inny sposób: Nie. Inny sposób: – niewskazanie złożenia oferty w formie pisemnej na adres zamawiającego. Wymagane jest przesłanie ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w inny sposób: Nie. Inny sposób: – niewskazanie złożenia oferty w formie pisemnej. Adres: niewskazanie adresu zamawiającego, na który można składać oferty w formie pisemnej”. Czy zamawiający w zamówieniu prowadzonym w procedurze krajowej powinien przede wszystkim wymagać składania ofert w formie pisemnej, a jedynie dopuścić możliwość składania ofert w formie elektronicznej, wskazując adres platformy do komunikacji elektronicznej?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający prowadzi przetarg ograniczony na zamówienia z dziedziny obronności i bezpieczeństwa wszczęte w grudniu 2020 roku. Jakimi przepisami należy kierować się w trakcie przygotowania i prowadzenia procedury, jeśli zahacza ona o 2021 rok? Czy we wzorze umowy zawieranej w 2021 roku należy uwzględnić zmiany przepisów wchodzących w życie od stycznia 2021 roku?

czytaj więcej »

Pytanie: Przygotowując się do wdrożenia nowej ustawy Pzp i analizując przepisy, zauważyliśmy pewną przeszkodę, o której istnienie i ewentualne sposoby jej ominięcia pragniemy spytać. Zgodnie z treścią nowej ustawy Pzp postępowania powinny być przeprowadzane oraz dokumentowane i archiwizowane elektronicznie (wynika to m.in. z art. 70 nowej ustawy). W nowej ustawie tak jak i w starej zawarto obowiązek po stronie osoby dokonującej czynności w postępowaniu (uczestniczącej w pracach komisji) polegający na złożeniu oświadczenia o braku podstaw do wykluczenia z uczestniczenia w jej pracach (stary art. 17, nowy art. 56). Oświadczenie to stanowi załącznik do protokołu z postępowania, więc powinno przybrać formę elektroniczną. Protokoły z obrad komisji i zgoda wyrażana przez członków akceptująca wyniki jej prac mogą być dokumentowane w postępowaniu za pomocą narzędzi elektronicznego obiegu dokumentów, kont na serwisach zakupowych itp. Oświadczenie jednak musi mieć formę pisemną i spełniać wymogi zarezerwowane dla tego typu czynności zgodne z przepisami Kodeksu cywilnego. Czy powyższe okoliczności zobowiązują zamawiającego do zapewnienia swoim pracownikom certyfikowanych podpisów elektronicznych? Naszym zdaniem nie możemy wymagać od pracowników, aby ci – oświadczając, wykorzystywali swoje osobiste konto na ePUAP czy też inne własne narzędzie. Proszę o nakreślenie podejścia, jakie powinien przyjąć zamawiający w interpretacji wspomnianych przepisów kluczowych do sporządzenia nowego regulaminu udzielania zamówień w instytucji zobowiązanej do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych.

czytaj więcej »

Pytanie: Proszę o szczegółową interpretację i przykłady zastosowania art. 11 ust. 5 pkt 3 nowej ustawy Pzp. Czy ten przepis może stosować instytucja kultury, która w swoich zadaniach ma realizowanie i streaming (na stronę internetową, kanał YouTube oraz Facebook) organizowanych przez siebie koncertów muzycznych i konkursów pianistycznych? Przedmiotem zamówienia będzie usługa realizacji na żywo audiowizualnej transmisji przez zespół składający się z realizatora wizji, operatorów kamer, realizatora grafiki, realizatora dźwięku, technika emisji, inżyniera wozu realizacyjnego wraz z potrzebnym do tego sprzętem. Wykonawca będzie również zobowiązany zapewnić montażystę i sprzęt niezbędny do wykonania montażu wykonanych nagrań. Czy zamówienia na wyżej określoną usługę możemy udzielić na podstawie art. 11 ust. 5 pkt 3 nowej ustawy Pzp? Przewidujemy procedurę konkurencyjną na wybór firmy świadczącej takie usługi.

czytaj więcej »

To bezsporne, że wykonawca zobowiązany jest wykazać, iż będzie w stanie rzetelnie i efektywnie wykonać zamówienie oraz że jest wiarygodnym podmiotem, któremu zamawiający powierzy wykonanie przedmiotu zamówienia. W celu takiej weryfikacji zamawiający ma prawo posłużyć się narzędziem przewidzianym w art. 22d ustawy Pzp. Czy negatywna ocena zdolności podmiotowych może być podstawą do wykluczenia wykonawcy? Na ile możliwe jest skorzystanie z tego rozwiązania i czy skuteczna jest eliminacja wykonawcy z postępowania na tej podstawie? Sprawdź, jakie stanowisko w tym zakresie zaprezentowała Krajowa Izba Odwoławcza. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 września 2020 r., sygn. akt KIO 2140/2020

czytaj więcej »

Spośród ofert złożonych przez wykonawców spełniających wymagania zamawiającego oraz niepodlegających odrzuceniu instytucja zamawiająca musi wybrać ofertę najkorzystniejszą. Wyboru tego zamawiający dokonuje na podstawie kryteriów oceny ofert. Kryteria te muszą zostać określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Ustawa Pzp stanowi, iż zamawiający nie może ograniczyć się do podania samych kryteriów, jakimi będzie się on kierował przy wyborze oferty najkorzystniejszej. Musi także dokładnie opisać te kryteria, jak również podać ich wagi oraz sposób oceny ofert na podstawie wskazanych kryteriów. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 31 lipca 2020 r., sygn. akt KIO 1494/20

czytaj więcej »

Unieważnienie postępowania z uwagi na wady tegoż postępowania jest stosunkowo często nadużywane przez instytucje zamawiające. Nie każde uchybienia w postępowaniu powodują takie konsekwencje. Aby zaistniała podstawa unieważnienia, w postępowaniu musi wystąpić nieusuwalna wada, skutkująca unieważnieniem umowy. Jak interpretować takie okoliczności w obliczu stanowisk wyrażonych przez KIO, wskazujemy w poniższym tekście.

czytaj więcej »

Rynek zamówień publicznych nie istniałby bez dwóch grup interesariuszy – zamawiających i wykonawców. W nowym Pzp wprowadzonych zostało wiele rozwiązań, które bezpośrednio wpływają na pozycję wykonawców i które oddziałują mocno na relacje pomiędzy zamawiającymi a wykonawcami w czasie prowadzenia postępowania i późniejszej realizacji zamówienia.

czytaj więcej »

BIM (Building Information Modeling) jest metodyką prowadzenia inwestycji budowlanej opartą na efektywnym wykorzystaniu informacji. Akronim BIM oznacza również cyfrowy model (Building Information Model), czyli „cyfrowego bliźniaka” obiektu budowlanego. Celem stosowania metodyki BIM jest zwiększenie efektywności oraz jakości procesu inwestycyjnego oraz obniżenie kosztów eksploatacji dzięki zastosowaniu „cyfrowego bliźniaka” jako kompletnej bazy danych o obiekcie budowlanym.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w sytuacji, gdy zaplanowane jest w budżecie zrealizowanie trzech lub czterech dokumentacji projektowych na budowy lub przebudowy dróg, każda z tych dróg jest osobnym zadaniem inwestycyjnym, to czy zamawiający ma obowiązek ogłaszać przetarg na wspólne wykonanie tych dokumentacji? Każda dokumentacja indywidualnie wg szacunkowej wartości nie przekracza 100.000 zł. Czyli kwalifikowana jest w zamówieniach bagatelnych. Czy zatem należy łączyć zamówienia dotyczące dokumentacji przetargowej na osobne zadania inwestycyjne, czy można uwzględniając wytyczne zamówień bagatelnych, realizować każdą dokumentację osobno?

czytaj więcej »

Pytanie: W przypadku zamówień, do których należy stosować przepisy ustawy Pzp, sytuacja jest jasna, tj. najpierw szacuję wartość, np. robiąc rozeznanie rynku – 3 ceny uzyskane od wykonawców, obliczam średnią cenę jako wartość zamówienia, składam wniosek o wszczęcie postępowania i po zatwierdzeniu przystępuję do przeprowadzenia procedury np. w trybie przetargu nieograniczonego. A jak jest w przypadku zamówień poniżej 30 tys. euro? W firmie obowiązuje wniosek o udzielenie zamówienia o wartości poniżej 30 tys. euro, nie ma regulaminu udzielania zamówień publicznych poniżej 30 tys. euro. Czy właściwe jest następujące postępowanie? Załóżmy, że na dostawę X szacuję wartość np. na podstawie 5 cen ze stron internetowych, wybieram najtańszy produkt, jego cenę wpisuję jako wartość we wniosku i po akceptacji kupuję w tym sklepie internetowym po tej cenie, wydruki z cenami dołączam do wniosku i notatkę z rozeznania rynku. A jak chcemy przeprowadzić proste zapytanie ofertowe na stronie internetowej i wybrać najtańszą ofertę? Czy wtedy najpierw muszę oszacować wartość zamówienia i we wniosku wpisać np. średnią cenę z uzyskanych ofert, złożyć wniosek do akceptacji i dopiero przystąpić do tej uproszczonej procedury zapytania? Czy wniosek należy złożyć po przeprowadzeniu uproszczonej procedury na konkretną najtańszą cenę, jak już będziemy mieć oferty, i załączyć do wniosku notatkę z przeprowadzonej procedury?

czytaj więcej »

Pytanie: Jednostka jest po podpisaniu umowy na przebudowę drogi (Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych) – inwestycja dofinansowana. Gdy składała wniosek o dofinansowanie, zaprojektowany został chodnik wzdłuż całości jezdni, jednak instytucja dofinansowująca twierdziła, że chodnik ma mieć 2 m szerokości, w związku z tym zaprojektowano tylko chodnik na części – wzdłuż jezdni (50% długości), gdyż pozostała część chodnika wyniosłaby 1,5 m ze względu na szerokość pasa drogowego. Teraz po podpisaniu umowy otrzymano informację, że chodnik może mieć 1,5 m i na pozostałej części można go wykonać, jednak nie będzie to koszt kwalifikowany. Czy zamiast przewidzianego pasa zieleni można teraz wykonać chodnik na pozostałej części, nanieść zmianę do projektu uzgodnioną przez projektanta, zrobić aneks do umowy i potraktować to jako np. roboty zamienne lub też skorzystać z art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp (wynagrodzenie ryczałtowe – kwota zadania ok. 800.000 zł, chodnik dodatkowy ok. 35.000 zł)?

czytaj więcej »

Pytanie: Podwykonawca, na którego zdolnościach polega wykonawca w celu wykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu, jest spółką z o.o. w restrukturyzacji. Zgodnie z wpisem do KRS dane nadzorcy sądowego, zarządcy, nadzorcy układu wykonującego uprawnienia nadzorcy sądowego oraz osoby powołanej w toku postępowania restrukturyzacyjnego do reprezentowania dłużnika, a w przypadku przymusowej restrukturyzacji – dane administratora lub pełnomocnika, wskazany został nadzorca sądowy. Kto w takim wypadku powinien podpisać zobowiązanie do oddania zasobów?

czytaj więcej »