WYDANIE ONLINE

Umowa w sprawie zamówienia publicznego ma dwustronnie zobowiązujący charakter. Uznawana jest za umowę cywilnoprawną choćby z tego względu, że w ramach przepisów wynikających z nowej ustawy Pzp podtrzymano dotychczasową zasadę wskazującą na to, że do umów w sprawach zamówień publicznych stosuje się przepisy ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2019 r. poz. 1145 i 1495), jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej. Sprawdź-my zatem, jak dokładnie będzie przebiegał proces zawierania umów między zamawiającymi a wykonawcami zgodnie z nowymi przepisami.

czytaj więcej »

Pytanie: Jako jednostka publiczna otrzymaliśmy nowe, nieplanowane na rok 2020 środki finansowe na realizację zadań w ramach projektu grantowego „Małopolska Tarcza Antykryzysowa – Pakiet Społeczny. Bezpieczny Dom”. Czy zamawiający powinien nieplanowane zadania projektu EU zsumować z zadaniami udzielonymi już w 2020 roku, czy traktować jako nowe pieniądze/niezaplanowane i szacować wartość zamówień od nowa?

czytaj więcej »

Pytanie: W prowadzonym postępowaniu publicznym powyżej progów UE wykonawca złożył dokumenty, w tym ofertę na formularzach z przetargu, który unieważniliśmy. Postępowanie unieważniono z uwagi na brak ofert niepodlegających odrzuceniu. Następnie dokonano modyfikacji formularza ofertowego, rezygnując ze wskazywania przez wykonawcę terminu realizacji dostawy zgodnie z SIWZ. Wszczęto nowe postępowanie z nowym zmienionym formularzem i o nowym numerze. Wykonawca, który uczestniczył w unieważnionym postępowaniu, wypełnił dokumenty z tego unieważnionego przetargu (oferta, JEDZ), powołując się również na numer unieważnionego postępowania. Czy taka oferta podlega odrzuceniu, bo jest niezgodna z treścią SIWZ?

czytaj więcej »

Pytanie: Ofertę firmy X sp. z o.o. złożoną w ramach przetargu nieograniczonego podpisał Pan Z – prezes zarządu. Z KRS wynika, iż spółka reprezentowana jest przez zarząd wieloosobowy – 2 prezesów zarządu. Dalej z KRS wynika, iż przy zarządzie wieloosobowym spółkę reprezentują dwaj członkowie zarządu albo członek zarządu łącznie z prokurentem lub pełnomocnikiem działającym w granicach umocowania. Przy zarządzie jednoosobowym spółkę reprezentuje samodzielnie prezes zarządu, prokurent lub pełnomocnik działający w granicach umocowania. Prezes zarządu Pan Z jest jednocześnie prokurentem spółki – prokura samoistna. Na ofercie widnieje jeden podpis Pana Z, pieczątka prezes zarządu. Czy tak podpisana oferta jest ważna?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty i zawarł umowę w postępowaniu na dostawę artykułów z włókniny jednorazowego użytku. W trakcie realizacji umowy okazało się, że wykonawca omyłkowo zamienił dwie pozycje z pakietu zawierającego kilka pozycji danych artykułów. Cena z pozycji 14 znalazła się w pozycji 15 i odwrotnie. Wykonawca nie może zachować tych cen, ponieważ różnica pomiędzy nimi jest znaczna. Czy zamawiający może zawrzeć aneks do umowy z wykonawcą na podstawie art. 144 ust. 6 ustawy Pzp, zamieszczając ceny na właściwych pozycjach, jeżeli różnica pomiędzy wartością umowy a wartością umowy po zamianie wspomnianych wyżej pozycji nie przekroczy 10% wartości zamówienia?

czytaj więcej »

Pytanie: Jako zamawiający mieliśmy zaplanowane postępowanie na kompleksowy remont siedziby, o orientacyjnej wartości 3.500.000 zł. Jednakże plany się zmieniły. Obecnie wiadomo, że przeprowadzony będzie częściowy remont elewacji, remont parkingu oraz remont części pomieszczeń wewnątrz budynku. Każda z tych robót będzie ogłoszona w odrębnym postępowaniu i w innym czasie. Parking i elewacja odrębnie prawdopodobnie nie przekroczą 30 tys. euro, a razem próg ten zostanie przekroczony. Wartość remontu pomieszczeń na pewno będzie większa niż próg stosowania ustawy Pzp. Czy w związku z tym należy sumować wartość zamówienia i każde postępowanie ogłaszać w trybie wynikającym z Pzp? Czy też każde z postępowań można ogłaszać zgodnie z wartością danego zamówienia, tzn. parking i elewacja poza ustawą, zgodnie z wewnętrznym regulaminem, a remont pomieszczeń w trybie przetargu nieograniczonego? Czy należy zaktualizować plan postępowań?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający ogłosił przetarg nieograniczony krajowy na roboty budowlane z wydłużonym terminem składania ofert (21 dni) z uwagi na urlopy pracowników. W tym samym dniu na stronie internetowej ogłoszono dwa przetargi i następnego dnia okazało się, że w obu procedurach są podłączone te same załączniki dotyczące jednego z tych postępowań. To oznaczało, że wykonawca wchodząc na stronę zamawiającego, w zakładce dotyczącej przetargu na remont w miejscowości X miał podłączone wszystkie załączniki dotyczące przetargu na remont w miejscowości Y. Po zauważeniu zaistniałej sytuacji od razu zaktualizowano załączniki na właściwe, ale powstaje pytanie, czy postepowanie zamawiającego było słuszne. Na pewno doszło do naruszenia ustawy Pzp w zakresie publikacji SIWZ w dniu publikacji ogłoszenia w BZP, ale czy fakt, iż było to wynikiem omyłki, wystarczy?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy można zlecić przedsiębiorstwu gospodarki komunalnej sp. z o.o., bez stosowania ustawy Pzp, wykonanie usługi związanej z bieżącym utrzymaniem pasa drogowego, tj. odśnieżanie, sprzątanie ulic, koszenie poboczy, naprawa chodników, naprawa dróg kruszywem, utrzymanie rowów, konserwacja oświetlenia (chodzi o typowe zadania gminy zlecane spółce komunalnej, w której 100% udziałów ma gmina zlecająca)?

czytaj więcej »

Pytanie: Postępowanie krajowe dotyczy projektu unijnego. Jesteśmy przed otwarciem ofert. Wykonawca złożył wniosek o udostępnienie informacji publicznej z prośbą o udostępnienie całej dokumentacji postępowania, w szczególności dokumentacji szacowania wartości zamówienia oraz założeń projektowych. Co zamawiający powinien uczynić? Czy jest zobligowany do udostępnienia informacji, o które wnosi wykonawca?

czytaj więcej »

Konieczne jest wymienienie w treści gwarancji bądź wszystkich wykonawców, którzy wspólnie ubiegają się o udzielenie zamówienia publicznego, a co najmniej zasygnalizowanie, że strona stosunku gwarancyjnego jest liderem – jednym z uczestników konsorcjum, działającym także w imieniu i na rzecz innych uczestników jako wykonawców, którzy wspólnie złożyli lub złożą w postępowaniu przetargowym ofertę. Tylko wówczas gwarant może prawidłowo zidentyfikować, kto jest wykonawcą w postępowaniu przetargowym, a interes zamawiającego jest zabezpieczony.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 23 grudni a 2019 r., sygn. akt KIO 2503/19

czytaj więcej »

W ostatnim czasie do wachlarza sposobów udostępnienia zasobów przez podmiot trzeci dołączyła nieznana szerzej dotychczas forma. Mowa o przedwstępnej umowie dzierżawy zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Czy zawiązanie takiego stosunku może być skuteczne i dawać wykonawcy uprawnienia do wykazywania się doświadczeniem takiego podmiotu jak doświadczeniem własnym? Kwestia ta podlegała rozpoznaniu przez Krajową Izbę Odwoławczą w trzyosobowym składzie. Sprawdź, do jakiego wniosku doszli arbitrzy. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 29 lipca 2020 r., sygn. akt KIO 1434/20

czytaj więcej »

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest procedurą silnie sformalizowaną. Ma to wpływ na proces składania ofert – ich treść w toku postępowania zasadniczo nie może już ulec zmianie. Mimo to ustawodawca przewidział w ustawie Pzp wiele  instytucji, dzięki którym drobne błędy, pomyłki lub niejasności w treści oferty mogą być poprawiane lub wyjaśniane. Istnieją również mechanizmy, które pozwalają wykonawcom (na wezwanie zamawiających) uzupełnić złożone przez nich oferty o określone przez zamawiających dokumenty. Jednakże nie wszystko, co zostaje przedstawiane instytucjom zamawiającym w trakcie postępowania o zamówienia publiczne, stanowi treść oferty, która następnie zostanie poddana badaniu i ocenie. Czym więc jest oferta w zamówieniu publicznym? Co stanowi jej treść? Jakie rodzaje dokumentów lub oświadczeń oferty nie stanowią?

czytaj więcej »

Informacja z Krajowego Rejestru Karnego na potwierdzenie braku podstaw wykluczenia zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 13, 14, 21 ustawy Pzp oraz art. 24 ust. 5 pkt 5, 6 ustawy Pzp w postępowaniu o udzielenie zamówienia prowadzonym w progach unijnych, sporządzona w oryginale w postaci dokumentu elektronicznego, nie wymaga dodatkowego opatrzenia kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez wykonawcę albo odpowiednio podmiot, na którego zdolnościach lub sytuacji polega wykonawca na zasadach określonych w art. 22a ustawy Pzp lub przez podwykonawcę.

czytaj więcej »

Od 1 stycznia 2021 r. wykonawcy i zamawiający będą stosować przepisy nowej ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych. Już dziś warto przygotować się na wszczęcie pierwszej procedury według nowych regulacji i sporządzić wzory dokumentacji do przeprowadzenia postępowania o zamówienie publiczne m.in. nową specyfikację warunków zamówienia (SWZ) oraz formularz badania i oceny ofert.

czytaj więcej »

Zmiany w nowej ustawie Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 r. (Dz.U. poz. 2019) zostały przyjęte bez poprawek przez Senat. Ustawa została podpisana przez Prezydenta RP. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2021 r. wraz z nową ustawą Pzp.

czytaj więcej »

Pytanie: 1 stycznia 2021 r. weszła w życie nowa ustawa Pzp. W myśl starej ustawy Pzp dokonywano adnotacji na fakturach „nie stosuje się w oparciu o art. 4 pkt 8 ustawy Pzp”, czyli ustawy nie stosuje się do 30.000 euro. W nowej ustawie nie ma jako takiego odpowiednika cytowanego wyżej artykułu. Który zatem artykuł należy zastosować do zakupów mniejszych niż 130.000 zł zgodnie z nową ustawą Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: W postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na roboty budowlane powyżej progów unijnych przewidujemy udzielenie zamówień z art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp. Czy na otwarciu ofert powinniśmy podawać wartość przeznaczoną na realizację zamówienia podstawowego wraz z kwotą szacowaną na roboty z art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp? Czy członkowie komisji powinni poinformować wyłącznie o kwocie przeznaczonej na realizację zamówienia podstawowego bez dodatkowego informowania o innych możliwych zamówieniach?

czytaj więcej »

Pytanie: W procedurze realizacji projektu grantowego oraz w umowie o powierzenie grantu zawarto wytyczne dotyczące wydatkowania środków. W umowie pojawia się zapis, że: „wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS i FŚ na lata 2014–2020 obowiązują Grantobiorcę w zakresie obejmującym postanowienia dotyczące: trwałości projektu, zakazu podwójnego finansowania, cross-financingu, technik finansowania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, podatku VAT oraz innych podatków i opłat, zasady faktycznego poniesienia wydatku”. Czy w związku z powyższym powinniśmy stosować w zależności od wartości zamówienia ustawę Pzp/bazę konkurencyjności/rozeznanie rynku? Czy też może wydatkować środki zgodnie z regulaminem wewnętrznym jednostki?

czytaj więcej »