WYDANIE ONLINE

Począwszy od 1 stycznia 2021 r. wszelkie procedury zakupowe, realizowane w celu udzielenia zamówienia publicznego o wartości co najmniej 130.000 zł netto, muszą być prowadzone zgodnie z wytycznymi zawartymi w ustawie z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (dalej nowa ustawa Pzp). Trybem udzielania zamówień, dotychczas najczęściej wybieranym przez zamawiających, jest przetarg nieograniczony. Tendencja taka znajduje uzasadnienie, w szczególności, w braku obowiązku wykazania jakiejkolwiek przesłanki warunkującej możliwość zastosowania wskazanego trybu. Dodatkowo, wybór przetargu nieograniczonego służy zachowaniu zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Tym samym, nie może zostać zakwestionowany przez wykonawców. Po wejściu w życie nowej ustawy Pzp przetarg nieograniczony znajdzie zastosowanie do udzielania zamówień o wartości w progach unijnych, a jego odpowiednikiem w procedurze krajowej będzie tryb podstawowy w wersji bez negocjacji. 

czytaj więcej »

Przygotowano projekt rozporządzenia ministra do sprawy gospodarki w sprawie planu postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Na gruncie obowiązujących przepisów zamawiający samodzielnie sporządzają plany postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Po wejściu w życie nowej ustawy Pzp od 1 stycznia 2021 r. będzie obowiązywał jeden odgórny wzór planu.

czytaj więcej »

Potencjał ekonomiczny jest zasobem, który najtrudniej udostępnić. Wskaźniki takie jak wielkość obrotów, zysków czy płynność finansowa są bowiem ściśle związane z kondycją ekonomiczną danego podmiotu. Brak jest zatem możliwości przeniesienia ich „wprost” na innego wykonawcę. Jak zatem udowodnić zamawiającemu, że potencjał ekonomiczny zostanie faktycznie i sposób rzeczywisty przekazany przez podmiot trzeci wykonawcy?

czytaj więcej »

Postępowanie odwoławcze służy do zbadania poprawności czynności i zaniechań zamawiającego w zakresie wyznaczonym podniesionymi zarzutami. Ocena tego powinna nastąpić przez pryzmat wymagań stawianych w postępowaniu o zamówienie publiczne i z uwzględnieniem instrumentów, jakie zamawiający przewidział w nim dla zbadania ofert. Nie jest rzeczą postępowania odwoławczego analiza dostępnych na rynku produktów, ich cech i właściwości, dochodzenie z zastosowaniem środków nieprzewidzianych w postępowaniu walorów oferowanego przedmiotu (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 25 maja 2020 r. sygn. akt KIO 531/20).

czytaj więcej »

Postępowanie o udzielenie zamówienia jest co do zasady jawne. Zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych z postępowaniem tylko w przypadkach określonych w ustawie Pzp, do których zalicza się m.in. ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa. W obliczu nagminnego, nieuzasadnionego zastrzegania informacji przez wykonawców, instytucje zamawiające coraz częściej podejmują działania zmierzające do odtajnienia oświadczeń i dokumentów. Warto wiedzieć jak podejść do tego zagadnienia, aby działać transparentnie i nie narazić się na zarzuty ze strony uczestników postępowania. 

czytaj więcej »

Podział kosztów postępowania odwoławczego powinien podlegać rozdzieleniu w takiej części, w jakiej odwołanie odniosło skutek. Pomimo że odwołanie zostało uwzględnione, to w sytuacji gdy Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła jeden z trzech zgłoszonych przez odwołującego zarzutów, zasadnie rozdzieliła koszty postępowania, stosunkowo obciążając nimi w 1/3 zamawiającego i w 2/3 odwołującego. Taką optykę potwierdził sąd okręgowy rozstrzygający skargę na orzeczenie. Sprawdź, jaką argumentację zastosował skład orzekający. 

czytaj więcej »

W procesie przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w praktyce często zdarzają się uchybienia, omyłki czy innego rodzaju niedociągnięcia, spowodowane nieuważnością zamawiającego. Czy ich wykrycie po upływie terminu składania ofert, a w konsekwencji brak możliwości ich usunięcia powoduje, że zawarta w jego wyniku umowa będzie podlegać unieważnieniu. Sprawdź, jakiego rodzaju wady będą obligować zamawiającego do unieważnienia postępowania. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 26 maja 2015 r., sygn. akt KIO 994/15

czytaj więcej »

W treści SIWZ zamawiający nie zawarł postanowienia, w którym zostałaby wykluczona możliwość powołania się na doświadczenie w realizacji robót budowlanych na podstawie więcej niż jednej umowy, których dopiero łączna wartość odpowiadałaby treści postawionego przez zamawiającego warunku udziału w postępowaniu. Takie ograniczenie nie wynikało również z samej treści opisu warunku, który odwoływał się jedynie do pojęcia robót budowlanych. Nie można go również wywieść z definicji pojęcia „roboty budowlane” zawartej w art. 2 pkt 8 ustawy Pzp czy art. 3 pkt 7 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2019 r. poz. 1186 ze zm.). 

czytaj więcej »

Osoba pełniła funkcję głównego inspektora nadzoru robót budowlanych w okresie od 3 września 2015 r. do 17 marca 2018 r. oraz od 2 stycznia 2019 r. do 30 listopada 2019 r., a także funkcję inżyniera rezydenta w okresie od 19 marca 2018 r. do 31 grudnia 2018 r. Nie świadczy o braku ciągłości w nabyciu doświadczenia przez osobę na danym kontrakcie przerwa w jej wykonywaniu przez dwie doby, które były w dodatku dniami wolnymi od pracy. W takim przypadku nie mamy do czynienia z sytuacją przerwy w nabyciu doświadczenia przez wskazywaną osobę. 

czytaj więcej »

Ze złożonego wykazu wynika jedynie, że osoba wskazana do pełnienia określonych funkcji pełniła funkcję kierownika. Brak jest natomiast wykazania, że osoba: pełniła funkcję kierownika budowy lub kierownika robót elektrycznych na kontrakcie obejmującym budowę, przebudowę lub rozbudowę drogi (minimum 5-letnie doświadczenie); zadania polegały na budowie/przebudowie/rozbudowie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych o wartości brutto minimum 400.000,00 zł.

czytaj więcej »

Prawidłowo zorganizowane i przeprowadzone postępowanie w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego powinno zagwarantować instytucji zamawiającej, iż wykonawcy ubiegający się o udzielenie zamówienia dadzą rękojmię należytej realizacji umowy. Jedną z instytucji Prawa zamówień publicznych, które temu służą, jest możliwość wykluczenia wykonawcy z postępowania. Samo wykluczenie nie jest oczywiście wyłącznie zależne od swobodnej decyzji zamawiającego, aby do tego doszło, wykonawca musi spełnić jedną z przesłanek wykluczenia. Warunki wykluczenia zostały szczegółowo uregulowane zarówno w prawie Unii Europejskiej, jak i prawie krajowym. 

czytaj więcej »

Pytanie: Gmina prowadziła postępowanie na roboty budowlane w trybie przetargu nieograniczonego w procedurze krajowej, tj. o wartości poniżej progów unijnych. Zamawiający w specyfikacji istotnych warunków zamówienia określił dokumenty, które wykonawca powinien dostarczyć na wezwanie zamawiającego, w celu ich oceny. Są to: wykaz zrealizowanych zamówień, wykaz osób, dokument potwierdzający ubezpieczenie OC, wyciąg z KRS, zaświadczenia ZUS, urzędu skarbowego i KRK. W wezwaniu skierowanym do wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona, zamawiający wymienił dokumenty, jakie wykonawca ma obowiązek przedłożyć w celu oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu. Zamawiający zdecydował nie żądać zaświadczeń ZUS i US, a także KRK. Po otrzymaniu wymaganych dokumentów ofertę uznano za najkorzystniejszą. Czy zamawiający miał obowiązek żądać wszystkich wymienionych w SIWZ dokumentów?

czytaj więcej »

Pytanie: Ograniczone możliwości zatrudnienia pracowników na podstawie umowy o pracę z jednej strony a konieczność realizacji zadań z drugiej stwarzają potrzebę zatrudnienia osób w ramach umów zlecenia w jednostce budżetowej. Czy umowy zlecenia należy traktować tak jak umowy z zakresu prawa pracy i nie stosować do nich przepisów ustawy Pzp? Jeżeli podlegają one procedurom zamówieniowym, to czy prawidłowe byłoby ustalenie wartości szacunkowej zamówienia według utworzonych grup dotyczących tego samego rodzaju pracy, np.: wprowadzanie danych do systemu komputerowego; dostarczanie danych poprzez przygotowywanie korespondencji do wysłania; archiwizowanie danych (chodzi o segregowanie dokumentacji w paczki, sporządzanie spisów i przekazanie do archiwum zakładowego.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego w reżimie krajowym. Procedura prowadzona jest w formie elektronicznej na komercy jnej platformie zakupowej. Komunikacja pomiędzy zamawiającym a wykonawcami, zgodnie z wyborem zamawiającego, odbywa się przy użyciu środka komunikacji elektronicznej (platforma zakupowa). Poniżej zapisy SIWZ dotyczące komunikacji (istotne): „1. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone jest za pośrednictwem Platformy pod adresem: https://akademia-mil.ezamawiajacy.pl/servlet/HomeServlet. 2. Zamawiający dopuszcza składanie ofert w formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy lub osobiście, listownie w formie papierowej. 3. Komunikacja między Zamawiającym a Wykonawcami, w tym wszelkie oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje, przekazywane są w formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy (chyba że Zamawiający wskaże inaczej w wezwaniu do złożenia lub uzupełnienia dokumentów). 4. Szczegółowe informacje dotyczące korzystania z Platformy, proces zakładania konta i logowania się zostały zawarte w instrukcji udostępnionej przez Zamawiającego na Platformie w zakładce »Regulacje i procedury procesu zakupowego«. 8. Wykonawca zamierzający wziąć udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego musi posiadać konto na Platformie Zakupowej. 11. W przypadku gdy Wykonawca nie posiada konta użytkownika, wypełnia formularz rejestracyjny dostępny po kliknięciu funkcjonalności »Załóż konto za darmo«. Następnie Wykonawca postępuje zgodnie ze wskazówkami Marketplanet OnePlace, które otrzyma na wskazany w formularzu rejestracyjnym adres e-mail. 12. Rejestracja Wykonawcy trwa maksymalnie do 2 dni roboczych. W związku z tym Zamawiający zaleca Wykonawcom uwzględnienie czasu niezbędnego na rejestrację w procesie złożenia oferty w postaci elektronicznej. Wykonawca wraz z potwierdzeniem złożenia wniosku rejestracyjnego otrzyma informację o możliwości przyspieszenia procedury założenia konta, wówczas należy skontaktować się pod numerem telefonu podanym w ww. potwierdzeniu. 13. Po upływie terminu składania ofert wszelkie informacje i zawiadomienia przekazywane są między Zamawiającym a Wykonawcą w formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy, po zalogowaniu się przez Wykonawcę na konto użytkownika, w zakładce „Korespondencja”. 14. Wszyscy Wykonawcy w celu bezproblemowej komunikacji z Zamawiającym na Platformie powinni przed upływem terminu składania ofert przystąpić do postępowania na Platformie poprzez funkcję »Przystąp do postępowania oraz posiadać założone konto w aplikacji Marketplanet OnePlace«. Jednocześnie zamawiający w postępowaniu dopuścił składanie ofert w postaci elektronicznej i pisemnej (papierowej). W postępowaniu zostało złożonych 7 ofert w postaci elektronicznej i 3 w postaci papierowej. Jeden z wykonawców, który złożył ofertę papierową, nie posiada konta na platformie zakupowej. W związku z tym zamawiający nie może korespondować z nim za pomocą platformy (m.in. nie może przesłać wezwania do złożenia dokumentów). Czy zamawiający może przesłać wezwanie do złożenia dokumentów w inny sposób, np. na adres poczty elektronicznej podany przez wykonawcę? Czy też taka oferta powinna podlegać odrzuceniu jako niezgodna z treścią SIWZ?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający chce ogłosić przetarg na zadanie pn. „Wymiana źródeł światła na terenie miasta”. Zadanie podzielone zostało na 3 etapy (3 projekty, 3 kosztorysy inwestorskie – obejmują one i dostawę lamp, i wykonanie robót). Szacunkowa wartość zamówienia (3 etapów razem) wynosi około 4,3 mln zł. Zamówienie jest dofinansowane. Czy zamawiający może ogłosić dwa odrębne postępowania, tj.:1. pierwsze postępowanie: na dostawę lamp (zamawiający chciałby, aby wszystkie lampy w mieście były jednakowe);2. drugie postępowanie: podzielone na 3 części na wykonanie? Czy w takiej sytuacji wartość szacunkowa zamówienia jest jedna dla obu postępowań i zamawiający będzie musiał dla dostaw ogłosić przetarg powyżej progów? Czy można ogłosić jedno postępowanie podzielone na części, tj.:1. dostawa lamp;2. wykonanie etap 1;3. wykonanie etap 2;4. wykonanie etap 3?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w postępowaniu o udzielenie zamówienia na zakup używanej maszyny można zaznaczyć w SIWZ, że zamawiający przed wyborem najkorzystniejszej oferty dokona sprawdzenia zaoferowanej maszyny w celu weryfikacji, czy posiada wszystkie elementy wskazane w opisie przedmiotu zamówienia? Jeżeli podczas oględzin maszyna nie będzie miała wszystkich elementów wskazanych w opisie przedmiotu zamówienia, oferta będzie podlegała odrzuceniu jako niezgodna z treścią SIWZ. Ponadto wykonawca powinien być właścicielem maszyny lub mieć pisemne prawo do dysponowania nią. W tym celu wykonawca dołączy do oferty zanonimizowaną fakturę zakupu lub inny dokument potwierdzający tytuł prawny do zaoferowanej maszyny.

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzone jest postępowanie powyżej kwot unijnych w listopadzie 2017 roku. Po raz pierwszy zamawiający wprowadził do postępowania JEDZ oraz przewidział art. 24aa ustawy Pzp. Obecnie w jednostce jest kontrola RIO tego postępowania i w związku z tym pojawiły się wątpliwości. W postępowaniu złożono 3 oferty. Zamawiający zwrócił się o przedłużenie terminu składania ofert (postępowanie zawiłe) tylko do wykonawcy, którego oferta była najkorzystniejsza. Jeden wykonawca odmówił podpisania umowy po wyborze oferty, więc zwrócono się do drugiej firmy o badanie dokumentów. Zamawiający dokonał badania oferty drugiej firmy i w międzyczasie zwrócił się o przedłużenie terminu składania ofert tylko co do tej najkorzystniejszej, a nie do wszystkich oferentów. Czy były jakieś orzeczenia, może interpretacje, które na tamten czas przedstawiałyby argumentację przemawiającą za prawidłowym postępowaniem zamawiającego? Wybór oferty najkorzystniejszej nastąpił w ciągu 60 dni. Umowa była, ale podpisana trochę później.

czytaj więcej »

Pytanie: Jednostka przygotowuje się do wszczęcia postępowania w formule „zaprojektuj wybuduj”. Czy określając jako jedno z kryteriów oceny ofert doświadczenie dodatkowe projektanta – warunkiem udziału w postępowaniu jest, aby wykonawca dysponował do realizacji zamówienia projektantem, który wykonał minimum jedną dokumentację? Zamawiający chce punktować tych, którzy dysponują projektantami o większym doświadczeniu w tym zakresie. Czy w tej sytuacji można żądać, aby wraz z ofertą i oświadczeniem na temat wykonanych przez projektanta dokumentacji również załączone zostały dokumenty potwierdzające ich należyte wykonanie? Czy następujący zapis będzie poprawny: Celem uzyskania punktów w kryterium doświadczenie zawodowe projektanta w ofercie należy:

czytaj więcej »