WYDANIE ONLINE

Już od 2021 roku wchodzi w życie ustawa z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej nowa ustawa Pzp), a wraz z nią zmodyfikowane przepisy regulujące procedury umożliwiające ochronę interesów podmiotów ubiegających się o udzielenie zamówienia. Rozwiązania zawarte w treści nowej ustawy Pzp mają służyć zwiększeniu efektywności postępowań odwoławczych, a także w odniesieniu do postępowania skargowego mają rozszerzyć dostępność skarg na orzeczenia KIO oraz zapewnić większą jednolitość orzeczeń KIO.

czytaj więcej »

Jeśli wykonawca przedstawi błędny dokument, niepotwierdzający warunku udziału w postępowaniu, bądź w ogóle go nie złoży, zamawiający ma obowiązek wezwać go do jego uzupełnienia zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Przepis odnosi się do oświadczenia, o którym mowa w art. 25a ust. 1 ustawy Pzp, oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o jakich stanowi art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, lub innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania. Analogiczna regulacja obowiązuje względem pełnomocnictw. UZP w Informatorze nr 1/2020 przygotował raport z ostatnich kontroli, w którym skupił się na nieprawidłowościach związanych ze stosowaniem tych przepisów. Przygotowaliśmy dla Ciebie omówienie dwóch z nich.

czytaj więcej »

Zamawiający może zmienić umowę o zamówienie publiczne po upływie terminu na wykonanie przedmiotu świadczenia, pod warunkiem że zmiana ta będzie zgodna z art. 144 ust. 1 ustawy Pzp. Problem ten był różnie rozstrzygany przez zamawiających, więc wydana w tej mierze opinia UZP ma doniosłe praktyczne znaczenie. Jej treść można znaleźć w aktualnościach na stronie www.uzp.gov.pl.

czytaj więcej »

Ustawa z 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 tzw. tarcza antykryzysowa 4.0 została opublikowana w Dzienniku Ustaw (Dz.U. poz. 1086).

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający odrzucił ofertę wykonawcy, który nie odpowiedział na wezwanie zamawiającego dotyczące przedłużenia terminu związania ofertą. Kiedy zamawiający powinien zwrócić wadium wniesione gotówką temu wykonawcy? Czy od razu po czynności odrzucenia tej oferty, czy dopiero po rozstrzygnięciu postępowania o zamówienie publiczne?

czytaj więcej »

Pytanie: Jednostka prowadzi postępowanie o zamówienie poniżej 30.000 euro w formie zapytania ofertowego. Wykonawca uchyla się od zawarcia umowy. Termin związania ofertą już minął. Czy należy takie postępowanie unieważnić, czy też procedura zostaje niezakończona bez zawarcia umowy? W protokole wskazane jest, że wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę. Co w takiej sytuacji należy zrobić?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający zwrócił się z prośbą do wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie terminu związania ofertą. Jeden z wykonawców nie odpowiedział na wezwanie. Czy ofertę tego wykonawcy można odrzucić? Tym samym potraktować tak samo, jak wykonawcę, który odpowiedział na wezwanie, że nie wyraża zgody na przedłużenie terminu związania ofertą?

czytaj więcej »

Pytanie: Spółka A realizuje dostawy na zadania publiczne, czyli występuje w charakterze dostawcy. Spółka A zawarła z odbiorcą umowę dostawy na określone materiały budowlane w związku z inwestycją w mieście X. W umowie istnieje zapis, że zostanie ona zgłoszona przez odbiorcę inwestorowi (zamawiającemu). Jednakże wykonawca zamiast zgłosić umowę do zamawiającego, wysłał pismo informujące o współpracy ze spółką A, a nie zgłoszenie zgodnie z art. 6471 kc. Czy spółka A jako dostawca może sama się zgłosić jako kwalifikowany dostawca, czy może tego dokonać strona podpisująca umowę z inwestorem (zamawiającym)?

czytaj więcej »

Pytanie: Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego poniżej progów określonych w art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. Procedura odwrócona. Przedmiot zamówienia: dostawa zestawów komputerowych. Zamawiający w opisie przedmiotu zamówienia określił minimalne wymagania dla sprzętu stanowiącego przedmiot zamówienia (w tym m.in. dla procesora, monitora, obudowy etc.). Wykonawca najwyżej oceniony dostarcza zamawiającemu dokumenty, które potwierdzają spełnianie wymagań zamawiającego (w których wskazał m.in. nazwy, model, typ oferowanego sprzętu). W efekcie zamawiający dokonuje wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej. Przed zawarciem umowy wykonawca informuje zamawiającego, że zaoferowany w ofercie procesor będący elementem całości przedmiotu zamówienia, ze względu na sytuację związaną z pandemią koronawirusa COVID-19, jest nieosiągalny. Jednocześnie wykonawca w zamian proponuje inny procesor, który parametrami spełnia wymagania zamawiającego określone w postępowaniu. Jak powinien postąpić zamawiający? Czy nie wyrazić zgody na zmianę, gdyż oferta wykonawcy nie podlega zmianie, i dążyć do zawarcia umowy? Dopuścić zmianę procesora na inny spełniający wymagania zamawiającego (na jakiej podstawie)? Zawrzeć umowę opartą na pierwotnej ofercie wykonawcy, a następnie zawrzeć aneks do umowy? Czy też zawrzeć od razu umowę na „zmienionej ofercie”?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy przeprowadzenie otwarcia ofert poprzez transmisję online w obecnej sytuacji epidemicznej jest obowiązkowe? Czy mogę przeprowadzić otwarcie ofert bez podania linku do strony z transmisją online? Zastanawiam się, czy muszę zawrzeć w SIWZ informację o otwarciu ofert przy dostępie do transmisji online.

czytaj więcej »

Pytanie: W danej części postępowania złożone zostały dwie ważne oferty. Wykonawca początkowo wybrany odstąpił od podpisania umowy. Czy przy zawarciu umowy z kolejnym wykonawcą należy uwzględniać terminy odwoławcze, czy też można zawrzeć ją od razu, bo przecież pierwszy wykonawca podjął decyzję o odstąpieniu? Jak postąpić, żeby nie naruszyć dyscypliny finansów publicznych i nie narazić się na nieważność umowy za niedochowanie rzeczonych terminów – uwzględniać je czy też nie?

czytaj więcej »

Pytanie: Jesteśmy na etapie przygotowywania umowy/porozumienia, które będzie definiować zakres i obowiązki zamawiającego-lidera i pozostałych zamawiających. Grupa 10 zamawiających zamierza wspólnie przeprowadzić postępowanie na dostawę energii. Z dziesięciu podmiotów wybrali jeden, zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy Pzp. Czy prawidłowy jest brak podziału OPZ na dziesięć części, a skumulowanie wolumenu i przeprowadzenie postępowania w ramach jednej części dla wszystkich zamawiających? Czy prawidłowe jest podejście upoważnionego zamawiającego polegające na poinformowaniu wykonawców w siwz, że każdy z podmiotów będzie samodzielnie podpisywał umowę, czyli, że odpowiedzialność upoważnionego zamawiającego kończy się w momencie rozstrzygnięcia postępowania?

czytaj więcej »

Pytanie: W planie zamówień publicznych na 2020 rok zamawiający przewiduje przeprowadzenie 20 postępowań na usługi projektowe w różnych czasie. W celu skrócenia terminu składania ofert zamawiający zamierza zamieścić wstępne ogłoszenie informacyjne na usługi projektowe. Czy można potraktować 20 postępowań jako jedno zamówienie i zamieścić jedno ogłoszenie wstępne z podziałem na części, czy dla każdego z planowanych postępowań należy zamieścić odrębne ogłoszenie wstępne? Czy też należy sporządzić jedno ogłoszenie wstępne bez uwzględniania liczby części? Jak szczegółowe informacje musi zawierać ogłoszenie wstępne zamieszczone w celu skrócenia terminu składania ofert?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy można domagać się od przewoźnika częściowego zwrotu za bilety miesięczne w czasie epidemii koronawirusa? Wykonawca został wyłoniony w ramach zamówienia publicznego. Bilety zostały zamówione w lutym 2020 roku na marzec 2020. Dzieci dowożone były przez przewoźnika do placówek oświatowych od 2.03.2020 do 13.03.2020, a od 16.03 do końca miesiąca już nie.

czytaj więcej »

Pytanie: Przygotowujemy przetarg nieograniczony w formule zaprojektuj i wybuduj. Wartość szacunkowa zamówienia wynosi w przybliżeniu 1,7 mln zł. Chcielibyśmy, aby wykonawca wykazał, że ma środki finansowe lub zdolność kredytową na realizację zamówienia oraz że jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności. W jaki sposób należycie powinniśmy określić wysokość środków, których posiadanie powinien wykazać wykonawca (poziom zdolności kredytowej) oraz kwotę ubezpieczenia, aby nie spotkać się z zarzutem, że postawiony warunek jest wygórowany?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający przeprowadził przetarg nieograniczony i sporządził protokół z postępowania, w którym podpisali się członkowie komisji i kierownik jednostki (pkt 18). Do postępowania nie wniesiono odwołania, nie powtórzono czynności. Czy w związku z tym kierownik jednostki powinien zatwierdzić ostatni punkt protokołu (pkt 28)?

czytaj więcej »

Jeżeli w opisie warunku zostało wskazane doświadczenie polegające na realizacji określonego zadania, to nie jest dopuszczalne uznanie za potwierdzające spełnianie tego warunku wykonania prac stanowiących jedynie część takiego zadania.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 27 czerwca 2019 r., sygn. akt KIO 1067/190

czytaj więcej »

Sytuacja ekonomiczna stanowi najtrudniejszy do udostępnienia zasób. Wiąże się z tym wiele wątpliwości, przede wszystkim w zakresie sposobu przekazania, realności jego wykorzystania oraz udziału podmiotu użyczającego w realizacji zamówienia. Z tego względu korzystanie z sytuacji ekonomicznej nie jest popularne, a przede wszystkim rodzi wiele pytań rozstrzyganych w ramach sporów przetargowych. Sprawdź, jakie stanowiska wyrażają w tym zakresie organy orzecznicze.

czytaj więcej »