WYDANIE ONLINE

Wykluczenie wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest sankcją wpisaną w regulacje ustawy Prawo zamówień publicznych. Wykluczenie ziszcza się jedynie w enumeratywnie wskazanych sytuacjach, nie ma możliwości kreować innych niż ustawowe podstawy wykluczenia. Wykluczenie jest instytucją regulowaną, której stosowanie jest obligatoryjne i która niesie za sobą wiele konsekwencji faktycznych i prawnych. Zgodnie z ustawą Pzp ofertę wykonawcy wykluczonego z postępowania uznaje się za odrzuconą. Przedmiotowe opracowanie traktuje o tym, jak prawidłowo stosować tę instytucję i jak weryfikować sytuację podmiotową wykonawcy w danym postępowaniu. 

czytaj więcej »

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw i przekazała go do prac w Sejmie. Poniżej lista 8 zmian w zamówieniach publicznych, które wynikają z proponowanych regulacji.

czytaj więcej »

Krajowa Izba Odwoławcza rozpatruje sprawy odwoławcze na posiedzeniach i rozprawach z udziałem stron i uczestników postępowania odwoławczego w trybie określonym Prawem zamówień publicznych. W dniu 16 maja 2020 r. weszły w życie przepisy ustawy z 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku  z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U. poz. 875), które m.in. przywróciły działania KIO.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający prowadzi postępowanie poniżej progów unijnych. Czy dokonanie tradycyjnego jawnego otwarcia ofert (druga połowa kwietnia 2020 roku) bez sesji on-line stoi w sprzeczności z przepisami prawa?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający prowadzi postępowanie poprzez Platformę Zakupową. Czy dokumentacja postępowania powinna być archiwizowana w systemie platformy, czy też zamawiający powinien pobierać dokumenty i rejestrować je w kancelarii, jeśli w instytucji jest zasada rejestrowania i przekazywania pomiędzy sobą w systemie informatycznym pism wchodzących i wychodzących? Czy w takiej sytuacji zamawiający pomimo elektronizacji zamówień publicznych powinien prowadzić także tradycyjną teczkę postępowania?

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonawca przesyła oświadczenie o przynależności do grupy kapitałowej podpisane ręcznie oraz podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Czy zamawiający powinien taki dokument potraktować jako oryginał, czy też za poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię?

czytaj więcej »

Pytanie: Jak w sytuacji pandemii COVID-19 powinno wyglądać publiczne otwarcie ofert? Postępowanie dotyczy zamówienia na usługę społeczną. Oferty składane są w formie papierowej na adres i czas wskazany w zapytaniu do siedziby zamawiającego.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w zamówieniu na usługi społeczne o wartości mniejszej niż 750.000 euro na podstawie art. 138o ustawy Pzp składanie ofert może się odbyć za pośrednictwem e-maila? Czy oferta może być złożona w formie skanu?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający prowadzi postepowanie o zamówienie w przetargu nieograniczonym o wartości szacunkowej poniżej wyrażonej w złotych równowartości kwoty 5.350.000 euro na: „Termomodernizacja wraz z przebudową i rozbudową budynku służby zdrowia Stacji Pogotowia Ratunkowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Białej Podlaskiej". Zamawiający jest w tej chwili na etapie badania ofert. Mamy obawy w związku z panującą pandemią COVID-19. Na dzień dzisiejszy na szczęście nie mamy ogniska zachorowań, jednak zamawiający chcąc przeciwdziałać rozszerzeniu się koronawirusa, chciałby unieważnić postępowanie. Czy można zastosować przesłanki unieważnienia postępowania z art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w formie przetargu nieograniczonego w reżimie krajowym na usługę utrzymania czystości. Wykonawca zwrócił się do zamawiającego z wnioskiem o odstąpienie od zastosowania przepisu art. 29 ust. 3a ustawy Pzp dotyczącego wymogu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności w realizacji zamówienia, uzasadniając to trudnościami w dostępie do lekarzy z zakresu medycyny pracy oraz innych lekarzy, którzy na mocy specustawy mogą wydać zaświadczenie o dopuszczeniu do pracy (ważne przez 30 dni od zniesienia stanu epidemii).

czytaj więcej »

Pytanie: Przeprowadzono postępowanie o zamówienie publiczne na usługi pocztowe. Umowa jest zawarta z wykonawcą. W umowie nie ma jednak podanej kwoty umowy o zamówienie. Czy do sprawozdania rocznego podaję kwotę netto oferty?

czytaj więcej »

Pytanie: Jednostka zamawiająca organizuje przetarg nieograniczony na dostawę sprzętu sportowego. Wykonawca w pozycji – koszulka sportowa, cena jednostkowa wpisał 0. Czy zamawiający może uznać, że wykonawca wycenił wszystkie pozycje formularza? Czy 0 nie jest ceną i oferta powinna zostać odrzucona?

czytaj więcej »

Pytanie: Miejskie Wodociągi i Kanalizacja w związku z zatwierdzeniem taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków przesłały nam uaktualnioną umowę, która jest nową umową na czas nieokreślony. W jaki sposób poprawnie oszacować wartość zamówienia na przedmiotową dostawę, mając na uwadze fakt, że art. 34 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp odnosi się do dostaw udzielanych na podstawie umowy dzierżawy, najmu lub leasingu. Czy dokonując szacunku, powinniśmy odjąć kwoty, które zwracają nam najemcy pomieszczeń, które im wynajmujemy za zużytą wodę i odprowadzenie ścieków?

czytaj więcej »

Pytanie: Jakie są konsekwencje złożenia sprawozdania rocznego do UZP po upływie terminu na złożenie, czyli po 1 marca? Dopiero sięgając do sprawozdania, okazało się, że nie ma numeru nadanego przez UZP. Została przerwana sesja. Dokończono ją dopiero za 1 miesiąc, czyli w kwietniu. Czy są z tego tytułu kary?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy zamawiający w przypadku prowadzenia postępowania w trybie elektronicznym, za pośrednictwem platformy zakupowej może wymagać od wykonawców przesyłania korespondencji (zapytań) wyłącznie za pośrednictwem portalu zakupowego pod rygorem nierozpatrzenia zapytania? W przypadku dużego szpitala bywa to kłopotliwe, jeżeli zapytań jest około 200 i wpływają one zarówno na konta poczty elektronicznej, jak i na platformę. Istnieje wówczas konieczność sprawdzania, czy pytania z platformy od tego samego wykonawcy to te same, które wpłynęły na pocztę elektroniczną, zwłaszcza że kont poczty elektronicznej jest kilka. Jeżeli nie ma takiej możliwości, to czy ewentualnie można sformułować coś w trybie zalecenia w SIWZ w celu uniknięcia trudności w kompletowaniu zapytań?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzone jest zamówienie na dostawę komputerów stacjonarnych. Jak postąpić, w sytuacji gdy w SIWZ widniał zapis: "Oferta musi być sporządzona według wzoru formularza oferty stanowiącego załącznik do niniejszej SIWZ i powinna zawierać: Lp. Wymagany dokument 1 Wypełniony i podpisany formularz oferty – załącznik nr 1 do SIWZ oraz załączony do oferty plik FDR (BAPCo Full Disclosure Report) wygenerowany przez program SYSmark® 2014 dla testu przeprowadzonego na komputerze o konfiguracji identycznej jak oferowana". Złożono 10 ofert, z czego większość z nich nie zawierała testów wydajności jw. Czy zamawiający jest zobowiązany odrzucić oferty nieposiadające testów wydajności, czy mimo zapisu, że ma być złożony z ofertą, można wezwać do uzupełnienia dokumentu? Test wydajności miał potwierdzać wynik wskazany przez wykonawcę na formularzu oferty.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający dnia 26.02.2020 r. zawarł umowę z wykonawcą o świadczenie usług hotelarskich i konferencyjnych. Konferencja była zaplanowana na połowę kwietnia. Z uwagi na epidemię koronawirusa (zakaz zgromadzeń, zamknięcie hoteli), zamawiający wystosował do wykonawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy ze względu na interes publiczny, brak możliwości zmiany terminu realizacji umowy, ponieważ nikt nie wie, kiedy skończy się epidemia. Wykonawca nie zgadza się z zamawiającym i żąda zmiany umowy na podstawie specustawy. Argumentuje swoje stanowisko w oparciu o przepisy tej ustawy. Co w tej sytuacji może zrobić zamawiający?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w postępowaniu w trybie ustawy Pzp poniżej progów unijnych zamawiający może zdecydować o składaniu ofert: wyłącznie w formie elektronicznej, czy też powinien dopuścić składanie ofert w formie pisemnej, a także elektronicznej? W przypadku drugiego wariantu, w jakiej formie powinny być składane dokumenty na wezwanie zamawiającego? Czy jeżeli wykonawca mimo dopuszczenia składania ofert w formie elektronicznej złożył ofertę w formie pisemnej, to już wszystkie dokumenty muszą być składane w tej postaci, czy też zamawiający wzywając do złożenia dokumentów, powinien pozostawić wykonawcy wybór w formie złożenia dokumentów?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający w lutym udzielił zamówienia „uzupełniającego" na konserwację dróg w wysokości 118.000, w planie finansowym zamawiający zaplanował kwotę 100.000 zł. Czy robiąc kolejne postępowanie, zamawiający może je zrobić na podstawie art. 4 ust. 8 ustawy Pzp? Czy powinniśmy zsumować wartość pierwszego i drugiego postępowania i w związku z tym przeprowadzić przetarg nieograniczony?

czytaj więcej »

Wykonawcy zamówienia publicznego nie wolno obciążać kosztami wykonania dodatkowych prac, niewymienionych w umowie ani dokumentacji technicznej zamówienia, jeżeli z tej umowy lub dokumentacji nie wynikało, że muszą one być zrealizowane. Sprawdź, jak swoje stanowisko uzasadnił Sąd Najwyższy.Wyrok Sądu Najwyższego z 4 lipca 2019 r., sygn. akt IV CSK 363/18

czytaj więcej »

Stosownie do art. 26 ust. 3 ustawy Pzp zamawiający wzywa wykonawców, którzy w określonym terminie nie złożyli wymaganych przez zamawiającego oświadczeń lub dokumentów lub którzy złożyli wymagane przez zamawiającego oświadczenia i dokumenty zawierające błędy, do ich uzupełnienia bądź poprawienia w wyznaczonym terminie. Obowiązek ten dotyczy wszystkich dokumentów wskazanych w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, tj. oświadczeń lub dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Instytucja ta odnosi się zarówno do dokumentów potwierdzających spełnianie tzw. warunków „pozytywnych”, jak i tych dowodzących niespełniania warunków „negatywnych”.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 stycznia 20120 r., sygn. akt KIO 73/20 

czytaj więcej »

Wprowadzenie zróżnicowanego terminu zapłaty za należyte wykonanie tego samego świadczenia w zależności od statusu wykonawcy jako MŚP albo dużego przedsiębiorcy oznacza odmienne traktowanie wykonawców, którzy w taki sam sposób wykonują przedmiot zamówienia. Jest to takie samo naruszenie zasady równego traktowania wykonawców z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, jak wprowadzanie odmiennych warunków udziału w postępowaniu w zakresie sytuacji ekonomicznej lub finansowej albo zdolności technicznej lub zawodowej. 

czytaj więcej »

Zamawiający opiera się na oświadczeniach i dokumentach wymaganych w siwz, a przedstawionych przez wykonawcę w ofercie, na wezwanie z art. 26 ust. 1 i 2 ustawy Pzp, czy w wyjaśnieniach, ale nie dotyczy to sytuacji podejrzenia złożenia nieprawdziwych informacji. Nie ma bowiem większego sensu, by zamawiający, mając wątpliwości co do informacji podanych wcześniej przez wykonawcę, rozstrzygał je wyłącznie na podstawie powtórnego oświadczenia wykonawcy - które de facto wcześniej już zakwestionował, skoro powziął wątpliwości co do jego prawdziwości. 

czytaj więcej »

Wyjaśnienia złożone przez wykonawcę nie ograniczały się do jednozdaniowego przedstawienia poszczególnych elementów cenowych, których wyjaśnienia Zamawiający wymagał od wykonawcy, ale stanowiły szeroki wywód pozwalający w sposób pozytywny ocenić ich treść, jak również wywieść wniosek co do prawidłowości kalkulacji ceny ofertowej. Złożone przez wykonawcę wyjaśnienia zawierały konkretne wyliczenia poszczególnych pozycji składających się na cenę zaoferowaną przez wykonawcę za realizację zamówienia. Ponadto wyjaśnienia zaoferowanej ceny zostały poparte licznymi dowodami, korelującymi z treścią udzielonych wyjaśnień. 

czytaj więcej »

Generalną zasadą przepisów Prawa zamówień publicznych jest brak możliwości dokonywania zmian w treści złożonej oferty po upływie terminu wyznaczonego do składania ofert. Jednakże i od tej zasady istnieją wyjątki, a dotyczą one omyłek pisarskich oraz rachunkowych. Ustawodawca przewidział, że przy ich zaistnieniu zamawiający ma obowiązek do ingerencji w treść oferty - jest on zobowiązany do poprawiania owych nieścisłości. Ważne jest, aby dokonane poprawki nie powodowały istotnych zmian w merytorycznej treści samej oferty.

czytaj więcej »