WYDANIE ONLINE

Pandemia koronawirusa spowodowała trudności w zlecaniu i realizacji zamówień publicznych. Części z nich można zapobiec, korzystając z instrumentów i rozwiązań przewidzianych ustawą Pzp i powiązanymi z nią rozporządzeniami i ustawami. W artykule przeczytasz o umożliwieniu składania ofert w formie elektronicznej, podstawach unieważnienia procedury udzielenia zamówienia w tym trudnym okresie oraz sesji otwarcia ofert on-line.  

czytaj więcej »

Panująca pandemia COVID-19 powoduje, że często wykonawca – choćby miał dobrą wolę – nie jest w stanie rozpocząć bądź realizować zamówienia publicznego. Przyczyną może być np. wstrzymanie niezbędnych dostaw, brak płynności finansowej czy trudności kadrowe, które wynikają z aktualnej sytuacji pandemii.

czytaj więcej »

Jeśli wykonawca nie może obiektywnie otrzymać potrzebnego w przetargu zaświadczenia np. z KRK lub KRS, wolno mu w aktualnie panującej sytuacji pandemii zastąpić je oświadczeniem złożonym przed notariuszem, organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego właściwym ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania wykonawcy. Ten niezwykle istotny z punktu widzenia praktyki zlecania zamówień publicznych wniosek wynika z komunikatu opublikowanego na stronie Urzędu Zamówień Publicznych zatytułowanego „Brak możliwości uzyskania dokumentu dotyczącego podstaw wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w związku z okolicznościami wywołanymi epidemią COVID-19”.

czytaj więcej »

Ministerstwo Rozwoju zapowiedziało zmiany w Prawie zamówień publicznych. Mają one w swoich założeniach odmrozić przetargi zawieszone z uwagi na nieorzekanie przez Krajową Izbę Odwoławczą, obniżyć koszty udziału wykonawców w postępowaniach, a także poprawić ich płynność finansową.   

czytaj więcej »

Pytanie Ogłosiliśmy postępowanie „unijne” o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na budowę akademika. Dnia 13 kwietnia br. wpłynęło odwołanie wobec zapisów ogłoszenia o zamówieniu oraz siwz (wykonawca skarży jedno z kryteriów oceny ofert). Na chwilę obecną wiemy, że w czasie trwania epidemii nie będą odbywały się rozprawy ani posiedzenia jawne przed Krajową Izbą Odwoławczą. Otwarcie ofert wyznaczono na 6 maja br. Będziemy je przesuwać ze względu na liczne pytania i planowane zmiany treści siwz. Co robić w tej sytuacji? Przełożyć termin składania ofert do czasu zakończenia epidemii? Bez orzeczenia KIO nie możemy podpisać ważnej umowy. Dodatkowo pieniądze na zamówienie mamy z dotacji i musimy się rozliczyć z pierwszej transzy jeszcze w tym roku.

czytaj więcej »

Pytanie W nawiązaniu do informacji na stronie UZP o możliwości złożenia przez wykonawców w postępowaniu o wartości zamówienia poniżej progów unijnych ofert drogą elektroniczną proszę o praktyczne wskazówki. Jak sformułować w siwz i w ogłoszeniu o zamówieniu zapisy dotyczące możliwości złożenia oferty drogą elektroniczną (chodzi mi o wzór takich postanowień)? Czy wykonawca może złożyć ofertę podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym na skrzynkę poczty elektronicznej zamawiającego i czy powinien ją szyfrować? Rozumiem, że w postępowaniu poniżej progów unijnych wykonawcy mają wybór i jeżeli nie dysponują podpisem elektronicznym, to mogą złożyć ofertę w formie papierowej podpisanej własnoręcznym podpisem, a zamawiający nie może im ograniczyć sposobu składania ofert tylko do postaci elektronicznej. Czy w związku z tym powinien zapewnić możliwość złożenia koperty z ofertą w siedzibie zamawiającego lub przesłania jej pocztą? 

czytaj więcej »

Pytanie  Ogłosiłem postępowanie przetargowe powyżej 30.000 euro w wersji papierowej (na stronie internetowej zamawiającego), a wykonawcy chcą złożyć oferty w wersji elektronicznej. Czy istnieje jakiś dopuszczalny sposób, aby oferenci mogli złożyć oferty elektronicznie przez komercyjną platformę zakupową, do której mamy wykupiony dostęp?

czytaj więcej »

Pytanie Zamawiający w wyniku udzielenia zamówienia poniżej progów unijnych zawarł umowy na dwie części zamówienia:  dowóz uczniów niepełnosprawnych (cz. 1), zakup biletów miesięcznych w komunikacji zbiorowej na bieżący rok szkolny (cz. 2). W umowach z wykonawcami zawarto zapisy dotyczące realizacji usługi i wynagrodzenia za nią: w cz. 1: „Dowóz uczniów niepełnosprawnych wraz z opiekunami” – „(…) w przypadku usprawiedliwionej nieobecności ucznia kurs będzie odwołany. Wykonawca będzie miał prawo do wynagrodzenia tylko i za faktycznie wykonaną usługę. Wykonawca będzie świadczył usługę w dni pracy szkół (zgodnie z przyjętą organizacją roku szkolnego przez poszczególne placówki oświatowe i obowiązującym rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie organizacji roku szkolnego) w roku 2019/2020, tj. 02.09.2019–26.06.2020 r.”; w cz. 2: „Zakup biletów” – „(…) ostateczne wynagrodzenie za usługę będzie uzależnione od liczby biletów miesięcznych wykupionych dla uczniów w okresie trwania umowy”.  Czy w zaistniałej sytuacji epidemicznej zamawiający ma obowiązek wypłacić wynagrodzenie za dni, w których nie odbywają się zajęcia szkolne? Wykonawca rozważa zamknięcie działalności (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą). Czy w przypadku rozwiązania umowy przez wykonawcę zamawiający może naliczyć karę umowną? W przypadku cz. 2 zamawiający wykupił bilety na marzec, wykonawca otrzymał za nie wynagrodzenie. Czy wykonawcy będzie przysługiwało wynagrodzenie w kwietniu i kolejnych miesiącach, jeżeli zamawiający nie zamówi biletów ze względu na zawieszenie zajęć w szkołach?

czytaj więcej »

Pytanie Czy na podstawie art. 6 ustawy o COVID-19 uczelnia może kupić kamerę termowizyjną wraz z osprzętem do stworzenia stanowiska do pomiaru temperatury ciała pracowników i następnie wypożyczyć to stanowisko szpitalowi? Czy art. 6 odnosi się tylko do bezpośredniej działalności uczelni w stanie epidemii? W naszej uczelni obowiązuje obecnie system pracy zdalnej i takie stanowisko nie jest potrzebne. W ramach umowy ze szpitalem dane pozyskane na podstawie tych pomiarów zostałyby w przyszłości wykorzystane przez naszych pracowników badawczych w pracach naukowych i dydaktycznych.

czytaj więcej »

Pytanie Ogłosiliśmy przetarg nieograniczony na dostawę sprzętu. Jako kryterium wskazaliśmy m.in. termin realizacji zamówienia. Wybraliśmy wykonawcę, który zaoferował najkrótszy termin i obecnie czekamy na podpisanie umowy. Wykonawca z uwagi na pandemię koronawirusa poinformował nas jednak, że nie będzie mógł zrealizować zamówienia w zadeklarowanym czasie i prosi o jego wydłużenie. Zastanawiamy się, czy będzie to uczciwe w stosunku do pozostałych oferentów. Obecnie nie wiemy, czy w ogóle któryś z wykonawców mógłby zrealizować zamówienie we wskazanym przez siebie terminie z uwagi choćby na ograniczenia w transporcie, problemy z przewozem towarów itp. Czy powinniśmy unieważnić postępowanie? 

czytaj więcej »

Pytanie  Czy w związku z zaistniałą sytuacją epidemiczną mogę zawrzeć aneks do umowy o zamówienie publiczne na podstawie art. 6 specustawy (bez stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych), rozszerzający jej zakres o usługę sprzątania budynku przygotowanego na ewentualną obecność osób objętych kwarantanną? Chciałabym zawrzeć w aneksie zapisy, że będzie on obowiązywał tylko w razie zaistnienia takiej konieczności i będzie zawarty na czas do odwołania na terenie kraju zagrożenia koronawirusem.

czytaj więcej »

Pytanie Od 8 marca obowiązuje ustawa <a >z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Zgodnie z art. 6 tejże ustawy, do zamówień, których przedmiotem są towary lub usługi niezbędne do przeciwdziałania COVID-19, nie stosuje się przepisów ustawy Pzp, jeżeli zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub jeżeli wymaga tego ochrona zdrowia publicznego. Czy zakup ciepłych posiłków dla osób samotnych objętych kwarantanną może być dokonany aktualnie przez jednostkę budżetową gminy – tj. gminny ośrodek pomocy społecznej − właśnie w trybie tej ustawy, czy też jednostka ta musi zlecać zakup usług cateringowych w trybach podstawowych wynikających z ustawy Pzp? Obowiązek dostawy posiłków został nałożony na ośrodki pomocy społecznej ustawowo.

czytaj więcej »

Pytanie  W sytuacji zagrożenia epidemicznego wszystkie instytucje wydające zaświadczenia, tj. Zakład Ubezpieczeń Społecznych, urzędy skarbowe oraz Krajowy Rejestr Karny, ogłosiły zamknięcie swoich placówek do odwołania. Co należy zrobić w sytuacji, gdy jedno z aktualnych zaświadczeń (KRK) akurat traci ważność i nie ma możliwości zdobycia nowego dokumentu „od ręki”? Ustawa o Krajowym Rejestrze Karnym nie nadaje wydrukom komputerowym mocy dokumentu urzędowego, stąd też nie wystarczy nam sam wydruk informacji o osobie. Sądy proszą o wysłanie oryginałów wniosków drogą pocztową tradycyjną. Termin wystawienia oryginałów przez sąd nie jest znany − decyduje kolejność składanych wniosków. Co w takim przypadku powinien zrobić wykonawca? Czy jeśli złoży ofertę, a nie dostarczy na wezwanie aktualnego zaświadczenia z KRK, straci wadium? Czy jednak zamawiający będą mieć na względzie obecną sytuację w kraju? Czy same wyjaśnienia w tym wypadku wystarczą?

czytaj więcej »

Pytanie W przetargu nieograniczonym w procedurze krajowej zamawiający wysłał pisma o wyborze oferty do wykonawców przy użyciu korespondencji e-mail. Czy te same pisma należy wysłać jeszcze dodatkowo tradycyjnie za pomocą operatora pocztowego? Zapisy SIWZ są takie: „W postępowaniu o udzielenie zamówienia komunikacja między Zamawiającym i Wykonawcą odbywa się za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (tekst jednolity: Dz.U. z 2018 r., poz. 2188), osobiście, za pośrednictwem posłańca, faksu lub przy użyciu środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1219 z późn. zm.)”.

czytaj więcej »

Pytanie Nastąpiło otwarcie ofert w postępowaniu przetargowym poniżej kwot unijnych. Jeden z wykonawców, który składał ofertę, jest spółką cywilną. Firma ta ma nazwę z uwzględnieniem dwóch nazwisk osób, które posiadają własne wpisy do CEIDG – odrębne Zakłady nr NIP, REGON. Czy ofertę może składać Wykonawca – spółka cywilna, który nie posiada wpisu do KRS oraz CEIDG, choć ma własny nr NIP i REGON?

czytaj więcej »

Pytanie Od stycznia zamawiający nie może wyłonić wykonawcy ze względu na znaczne przekroczenie kwoty przeznaczonej a oferowanej na podstawie art. 93 ust. 1 pkt. 4 ww. ustawy (zamawiający unieważnia postępowanie, jeżeli cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny najkorzystniejszej oferty). Nie można zwiększyć kwoty zamówienia. W związku z tym podpisana została umowa na kolejny miesiąc, aby obsłużyć mieszkańców w zakresie odpadów. W międzyczasie ogłoszono dwa przetargi: pierwszy na 9 miesięcy, a kolejny na 24 miesiące bez rezultatu. Jak długo można podpisywać umowy miesięczne lub na inny okres na odbiór i zagospodarowanie odpadów na terenie gminy?

czytaj więcej »

Pytanie Plan zamówień na 2020 rok przewiduje udzielenie 5 zamówień na zakup sprzętu komputerowego, których łączna wartość jest powyżej kwoty określonej treścią art. 11 ust. 8 Pzp. Przeprowadzono tylko jedno postępowanie (jako unijne). W najbliższym czasie zamawiający otrzyma pieniądze na zakup komputerów dla dzieci w związku ze zdalnym nauczaniem (ok. 30.000 euro). Czy zamawiający powinien przeprowadzić to postępowanie przy zastosowaniu przepisów dla zamówień przekraczających próg unijny, czy może można przeprowadzić postępowanie w procedurze poniżej progu unijnego, traktując je jako odrębne zamówienie? Czy zachodzi tu tożsamość czasowa?

czytaj więcej »

Pytanie Czy w postępowaniu poniżej progu unijnego zamawiający może wysyłać korespondencję do wykonawców, np. wezwania w trybie art. 26 ustawy Pzp, informację o odrzuceniu oferty, informację o wyborze oferty najkorzystniejszej itd. tylko za pośrednictwem maila? Często spotykaną praktyką jest wysyłanie tej samej korespondencji do wykonawców mailem, a następnie listem. Zamawiający chciałby ograniczyć się wyłącznie do maila. Czy taka korespondencja mailowa powinna zawierać jako załącznik pismo zamawiającego podpisane podpisem elektronicznym, czy może być to skan pisma podpisanego przez osobę uprawnioną? W jaki sposób uzyskać pewność, że takie pismo wysłane wyłącznie mailem zostało skutecznie doręczone? Czy wykonawca ma obowiązek potwierdzić fakt otrzymania maila?

czytaj więcej »

Pytanie Czy art. 145 ust. 1 ustawy Pzp można stosować do umów zawartych bez zastosowania ustawy Prawo zamówień publicznych na podstawie art. 4 pkt 8 lub art. 4d ustawy?

czytaj więcej »

Przepisy ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp) dają zamawiającemu możliwość ustanowienia w dokumentacji postępowania przesłanki wykluczenia wykonawcy z uwagi na zaległości w opłacaniu podatków, opłat i składek. Przepis art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy Pzp wskazuje, że z postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający może wykluczyć wykonawcę, który naruszył obowiązki dotyczące płatności podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą stosownych środków dowodowych, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w art. 24 ust. 1 pkt 15 ustawy Pzp, chyba że wykonawca dokonał płatności należnych podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne wraz z odsetkami lub grzywnami lub zawarł wiążące porozumienie w sprawie spłaty tych należności. Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 31 stycznia 2018 r., sygn. akt KIO/KU 3/18

czytaj więcej »

Odwołanie może zostać skutecznie wniesione przez wykonawcę dążącego do wyeliminowania oferty konkurencji mimo, że cena oferty takiego wykonawcy przekracza kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia (por Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 9 stycznia 2017 roku, sygn. akt KIO 2350/16). 

czytaj więcej »

Wyjaśnienia treści oferty, w oparciu o przepis art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, w stosunku do kryteriów oceny ofert muszą być każdorazowo stosowane bardzo ostrożnie. Nie oznacza to, że wezwanie w tym trybie nie jest możliwe w żadnym wypadku w odniesieniu do kryteriów oceny ofert, ale że może być zastosowane tylko wówczas, jeżeli nie prowadzi do zmiany treści oferty i nie prowadzi do naruszenia zasady równego traktowania wykonawców.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 13 marca 2020 r.  sygn. akt  KIO 429/20

czytaj więcej »

Mając na uwadze powyższe Izba uznała czynność Zamawiającego, który odrzucił ofertę Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 7b ustawy Pzp, za prawidłową. Okoliczność, że wadium nie zostało wniesione na okres po 26 stycznia 2020 r. była bezsporna - dokument mający potwierdzać jego wniesienie wpłynął do Zamawiającego dopiero 6 lutego 2020 r. Odwołujący w żaden sposób nie zakwestionował stanowiska Zamawiającego, który w zawiadomieniu o odrzuceniu oferty wskazywał na konieczność złożenia dokumentu potwierdzającego przedłużenie ważności wadium przed upływem terminu ważności wadium wynikającego z dotychczas posiadanych przez Zamawiającego dokumentów. Stanowisko Zamawiającego uznać należy za słuszne, jako że wniesienie wadium w postępowaniu o udzielenie zamówienia obejmować musi swoim zakresem nie tylko sam fakt ustanowienia wadium, ale także (jeżeli jego wniesienie następuje w formie poręczenia lub gwarancji) złożenie dokumentu potwierdzającego, że wadium zostało faktycznie ustanowione.

czytaj więcej »

Wymóg przepisu art. 91 ust. 2d ustawy Pzp, aby Zamawiający określił kryteria oceny ofert w sposób umożliwiający sprawdzenie informacji przedstawionych przez wykonawcę nie należy utożsamiać z obowiązkiem zamawiającego weryfikacji przedstawianych przez wykonawców informacji przed przyznaniem punktów (i wskazaniem sposobu weryfikacji w SIWZ), ponieważ brzmienie tegoż przepisu wniosku takiego nie uzasadnia. Uznać należy, że chodzi tu o obiektywną możliwość weryfikacji informacji przedstawianych przez wykonawców.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 10 marca 2020 r., sygn. akt  KIO 380/20

czytaj więcej »

Przepisy nowej ustawy Pzp wprowadzają w zakresie uprawnień i obowiązków zamawiającego co najmniej kilka kluczowych zmian w stosunku do regulacji ustawy Pzp. Dlatego też każdy zamawiający powinien dokonać ich wnikliwej analizy oraz ustalić, czy i w jakim zakresie będą one dotyczyć udzielanych przez niego zamówień publicznych. 

czytaj więcej »