WYDANIE ONLINE

Pandemia koronawirusa wpływa bezpośrednio zarówno na procedurę zlecania, jak i realizację zamówień publicznych. Aby zminimalizować blokady i powstające zatory związane z realizacją publicznych zleceń tzw. ustawa o COVID-19 wprowadziła konkretne regulacje dotyczące zamówień publicznych. Jej celem jest także ułatwienie pozyskiwania zamówień przeznaczonych bezpośrednio na walkę z wirusem. W tekście przeczytasz m.in.:  w jakich 6 przypadkach nie trzeba stosować ustawy Pzp do udzielania zamówień publicznych, kiedy można odstąpić od naliczania wykonawcy kar umownych za nieterminową realizację prac, jak zminimalizowano odpowiedzialność za ewentualne naruszenie dyscypliny finansów publicznych,  w jakich sytuacjach i na jakiej podstawie wolno zmienić umowy w sprawie zamówień publicznych.

czytaj więcej »

Urząd Zamówień Publicznych opublikował na swojej stronie WWW komunikat w sprawie stosowania art. 6 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374), zwanej dalej „ustawą o COVID-19”. Poniżej przedstawiamy najważniejsze wnioski z tej opinii sformułowane w kilku zwięzłych punktach.

czytaj więcej »

Dnia 31 marca br. UZP – przy użyciu podpisów elektronicznych – zawarł umowę z firmą Pentacomp Systemy Informatyczne S.A. na budowę platformy e-Zamówienia. Budowa platformy stanowi główną część projektu e-Zamówienia – elektroniczne zamówienia publiczne współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014–2020, Oś priorytetowa nr 2 „E-administracja i otwarty rząd”, Działanie nr 2.1 „Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych”.

czytaj więcej »

Obligatoryjne kontrole uprzednie dla zamówień współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej są prowadzone na bieżąco mimo trwającej pandemii. Tak podaje Urząd Zamówień Publicznych. Ewentualne wstrzymanie przeprowadzania kontroli mogłoby oznaczać poważne konsekwencje dla zamawiających i wykonawców realizujących duże, ważne projekty. Jednocześnie UZP nie planuje wstrzymywania kontroli.

czytaj więcej »

Elektronizacja jest już standardem wprowadzonym w większości trybów postępowań o zamówienia publiczne. Elektronizacja zamówień publicznych ma służyć poprawie ich efektywności, transparentności oraz poprawie dostępu małych i średnich przedsiębiorstw do zamówień. Jednakże jej wdrożenie przez instytucje zamawiające nierzado spotyka poważne problemy techniczne. Brak wypracowanej praktyki stosowania elektronicznych rozwiązań oraz nieliczne orzecznictwo boleśnie doświadczaja wykonawców i niejednokrotnie niweczą ich szanse na uzyskanie zamówienia.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 14 stycznia 20120 r., sygn. akt KIO 2603/19

czytaj więcej »

Każdy rodzaj postępowania w przedmiocie zamówienia publicznego musi zostać przeprowadzony zgodnie z generalnymi zasadami Prawa zamówień publicznych, tj. zasadą uczciwej konkurencji oraz zasadą równego traktowania wykonawców. Jeżeli więc aukcja elektroniczna nie zostanie przeprowadzona w sposób, który gwarantuje każdemu wykonawcy możliwość wzięcia w niej udziału, poprzez przekazywanie na bieżąco każdemu wykonawcy informacji o pozycji złożonej przez niego oferty i otrzymanej punktacji oraz punktacji najkorzystniejszej oferty, co tym samym uniemożliwia złożenie kolejnego postąpienia zainteresowanemu wykonawcy, wówczas instytucja zamawiająca jest zobowiązana do unieważnienia takiego postępowania lub ponownego przeprowadzenia aukcji elektronicznej.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 14 stycznia 2019 r., sygn. akt KIO 2600/19

czytaj więcej »

Cena ofertowa została w postanowieniach SIWZ oraz wzoru umowy jednoznacznie określona jako ryczałt. W związku z tym cena jednostkowa netto (za 1 sztukę) nie ma żadnego znaczenia ani dla oceny ofert, ani dla przyszłych rozliczeń między zamawiającym a wykonawcą. Oferta taka zawiera wszystkie elementy, które są potrzebne tak do jej oceny, jak i do rozliczeń z zamawiającym, a gdyby zamawiający chciał pomocniczo powziąć informacje na temat cen jednostkowych netto, dysponuje wszystkimi danymi, które pozwalają za pomocą prostego działania matematycznego takie ustalenia poczynić. 

czytaj więcej »

Jeżeli wykonawca i zamawiający w różny sposób interpretują postanowienia SIWZ, a jednocześnie obie interpretacje zapisów są uprawnione, to zastosowanie znajduje art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. Zgodnie z jego treścią zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienie publicznego, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. 

czytaj więcej »

Pytanie: Czy mając na względzie obecną sytuację, tj. wprowadzenie stanu epidemii w Polsce, która uniemożliwia wykonywanie zamówienia, wolno zmienić aneksem termin realizacji umowy zawartej w wyniku przeprowadzenia postępowań o wartości poniżej 750.000 euro na podstawie przepisów działu III, rozdziału 6 „Zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi” ustawy Pzp oraz art. 138o ustawy Pzp? W samej umowie nie przewidziano postanowień dotyczących zmiany terminu oraz nie uregulowano sposobu działania w przypadku wystąpienia „siły wyższej”. Czy zamawiający po stwierdzeniu, że okoliczności związane z wystąpieniem COVID-19 mogą wpłynąć lub wpływają na należyte wykonanie umowy dotyczącej usług społecznych, może zastosować art. 144 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp? 

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający ogłosił postępowanie w formie elektronicznej, w którym porozumiewanie się i składanie ofert odbywa się za pomocą dedykowanych portali (miniPortal, ePUAP itp.). Na złożenie oferty z reguły wyznaczany jest dość długi wielodniowy termin, ale składanie oświadczeń, odbiór wezwań od zamawiającego i odpowiedzi zawierają się w krótkich ramach czasowych. Sprawa jest prosta, w sytuacji gdy zamawiający zawarł w siwz zapis: „Zamawiający dopuszcza komunikację z wykonawcami również za pomocą poczty elektronicznej, w sytuacjach nieprzewidzianych na portalu ePUAP i miniPortal. Komunikacja odbywa się pod adresem: zamawiajacy@zamawiajacy.pl”. Co jednak może zrobić wykonawca, jeśli zamawiający nie zawarł takich zapisów w siwz, a komunikacja za pomocą dedykowanych portali jest nieskuteczna? Nie docierają wezwania zamawiającego, często też wykonawca nie jest w stanie złożyć stosownych dokumentów.

czytaj więcej »

Pytanie: Urząd gminy organizuje imprezę masową w lipcu br. W związku z pandemią koronawirusa postanowiono odwołać imprezę. Czy te okoliczności uzasadniają rozwiązanie umów z wykonawcami z powodu wystąpienia siły wyższej, tj. pandemii?

czytaj więcej »

Pytanie: Ogłosiliśmy przetarg w procedurze unijnej na zakup aparatury badawczej. W dniu otwarcia ofert pobrana została jedyna złożona oferta z platformy do obsługi elektronicznych zamówień publicznych. Niestety w terminie składania ofert nie złożono gwarancji wadialnej, którą przesłano na adres mailowy zamawiającego w formie elektronicznej z kwalifikowanym podpisem, ale dopiero godzinę później. Oferta podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 7b ustawy Pzp. Zastanawiamy się nad możliwością zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki, chociaż nie możemy raczej skorzystać z art. 67 ust. 1 pkt 4 (inne przesłanki mimo odrzucenia oferty). Rozważamy ewentualnie art. 67 ust. 1 pkt 1a ustawy Pzp z tego względu, iż ofertę w zakresie dostawy wyspecyfikowanej aparatury złożył tylko jeden wykonawca. W SIWZ dopuszczono składanie ofert równoważnych, jednak nikt inny oferty nie złożył, nie zadał pytania, nie zakwestionował opisu przedmiotu zamówienia. Wykonawca, który złożył ofertę zgodną z opisem przedmiotu zamówienia, jest jedynym autoryzowanym dystrybutorem na rynek polski przez amerykańskiego producenta tej aparatury i według posiadanej wiedzy producent nie składa ofert. Nie zdarza się również taka sytuacja, aby dystrybutor z innego kraju złożył ofertę dla zamawiającego w Polsce.

czytaj więcej »

Pytanie: Gmina ogłosiła przetarg na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych z terenu miasta X. W umowie gmina wpisała instalacje komunalne, do których wykonawca jest obowiązany przekazywać te odpady. Czy w związku z tym wykonawca (podmiot zobligowany do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych), który wygra przetarg, musi przeprowadzić postępowanie zgodnie z ustawą Pzp na zagospodarowanie tych odpadów? 

czytaj więcej »

Od 25 maja 2018 r. dane osobowe muszą być chronione w sposób opisany w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady [UE] nr 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych (dalej RODO). Przepisy te obowiązują już prawie 2 lata, niemniej jednak stosowanie wytycznych zawartych w RODO budzi liczne wątpliwości. Sytuacji tej nie zmieniła w sposób istotny nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej ustawa Pzp), w której została uregulowana materia stosowania RODO w zamówieniach publicznych. Mając zatem na uwadze to, że każdy zamawiający udzielając zamówienia publicznego, musi zmierzyć się z problematyką należytej ochrony danych osobowych przekazywanych przez wykonawców w toku postępowania, istotne wydaje się być uporządkowanie tej materii.

czytaj więcej »