WYDANIE ONLINE

W jaki sposób wykonawca może zastosować instytucję self-cleaningu w przypadku, gdy zachodzą w stosunku do niego przesłanki wykluczenia, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp? Czy jest to w ogóle możliwe? Czy to wykonawca, czy też zamawiający powinien inicjować procedurę samooczyszczenia? Czy możliwe jest przedstawienie w tym samym postępowaniu dowodów na swoją rzetelność w przypadku wykluczenia na podstawie ww. przesłanki? Między innymi tymi zagadnieniami zajęła się KIO w omawianych poniżej wyrokach.

czytaj więcej »

Od dnia 18 października 2018 r. zaczęły obowiązywać przepisy, które nakładają na zamawiających prowadzących postępowania w trybie ustawy zamówień publicznych, których wartość zamówienia przekracza tzw. progi unijne prowadzenie postępowania w formie elektronicznej. Wejście w życie art. 10a Pzp wprowadziło rewolucję w funkcjonowaniu zarówno zamawiających, jak i wykonawców działających w branży sektora publicznego.

czytaj więcej »

W związku z postępem technologicznym coraz większą rolę w gospodarce i administracji odgrywają innowacje. Wraz z nowymi możliwościami rodzą się również nowe wyzwania i potrzeby w zakresie pozyskiwania i wykorzystywania nowoczesnych technologii. Procedura konkursowa, która dotychczas rzadko była wykorzystywana do zakupu narzędzi IT, daje duże możliwości. Sprawdź, jak przeprowadzić konkurs na rozwiązania innowacyjne.

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: W 2018 roku zaplanowano zakup sprzętu RTV i AGD jako wyposażenie jednej z placówek należących do zamawiającego. Zakup będzie finansowany ze środków UE. Wartość dostawy nie przekracza 20.000 zł netto. Przeprowadzenie postępowania zaplanowano na drugą połowę listopada 2018 roku. Jednak na początku listopada otrzymaliśmy dotację od wojewody, którą chcemy przeznaczyć na zakup m.in. sprzętu RTV i AGD, którego nie planowano. Czy w związku z powyższym powinnam oszacować łącznie wartość tych zamówień, gdyż występuje tożsamość czasowa, przedmiotowa oraz podmiotowa? A może nie powinnam łączyć tych zamówień, gdyż zakupy z dotacji wojewody nie były planowane? Natomiast na drugi kwartał 2019 roku przewidziano również zakup sprzętu RTV i AGD do drugiej placówki zamawiającego, który jest finansowany ze środków UE z tego samego projektu. Czy w związku z tym powinnam oszacować łącznie wartość zamówień udzielanych z jednego projektu, pomimo że będą one realizowane w różnych latach budżetowych?

czytaj więcej »

Pytanie: W postępowaniu zamawiający przyjął dwa kryteria oceny ofert: cena 60% oraz termin przedłużenia gwarancji na oferowany przedmiot zamówienia 40%. Kryterium opisano w następujący sposób: "Punkty przyznawane za kryterium przedłużenie okresu gwarancji na oferowany przedmiot zamówienia zostaną przyznane w skali od 0 do 40 pkt na podstawie informacji podanej przez Wykonawcę w Formularzu oferty i w Opisie Przedmiotu zamówienia (OPZ) zgodnie z poniższymi założeniami: przedłużenie okresu gwarancji o 12 miesięcy - 20 pkt; przedłużenie okresu gwarancji o 24 miesiące- 40 pkt. Podstawowy okres gwarancji dla danego asortymentu został określony w OPZ, ale liczony od dnia odbioru końcowego i przekazania oferowanego sprzętu do bieżącej eksploatacji. W przypadku niepodania w Formularzu oferty, OPZ okresu przedłużenia gwarancji, Wykonawca zobowiązuje się do udzielenia gwarancji na minimalny określony w OPZ okres gwarancji na dostarczony przedmiot umowy i w związku z powyższym Wykonawca otrzyma 0 pkt w tym kryterium. W przypadku podania w Formularzu oferty, OPZ okresu przedłużenia gwarancji dłuższego niż 24 miesiące zamawiający przyzna takiej ofercie 40 pkt. Okres gwarancji na wykonany przedmiot zamówienia podstawowy  powiększony o wskazane w Formularzu oferty, OPZ przez Wykonawcę przedłużenie okresu gwarancji na wykonany przedmiot zamówienia będą wiążące dla Stron umowy podpisanej między Zamawiającym a wybranym Wykonawcą."Zamawiający nie przewidział, że wykonawca w obrębie danego pakietu zaoferuje dla każdej pozycji asortymentowej różne terminy przedłużenia okresu gwarancji. W pakiecie nr X zostały złożone 2 oferty. Wykonawca A złożył ofertę bez przedłużania okresu gwarancji i z wyższą ceną, a wykonawca B ofertę z niższą ceną i różnymi terminami przedłużenia gwarancji dla pozycji asortymentowych wchodzących w skład pakietu X. W pakiecie Y ten sam wykonawca B złożył jedyną ofertę z różnymi terminami przedłużenia okresu gwarancji. Czy w związku z brakiem szczegółowego opisu kryterium dotyczącego takiego przypadku zamawiający może dokonać oceny poprzez przyznanie punktów zgodnie z opisem kryteriów dla każdej pozycji asortymentowej w danym pakiecie, a następnie wyliczenie średniej arytmetycznej dla danego pakietu, czy powinien unieważnić postępowanie np. zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Jakie wymogi związane z elektronizacją zamówień należy spełnić w przypadku zastosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia po przetargu unijnym, na który nie było ofert?

czytaj więcej »

Pytanie: PytanieJak postąpić w sytuacji, kiedy w formularzu ofertowym zamawiający nie zażądał, aby wykonawca podał nazwę oprogramowania służącą do realizacji usługi. Czy jest obowiązek unieważnienia postępowania.?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzimy przetarg nieograniczony poniżej kwot unijnych na dostawę sprzętu komputerowego i oprogramowania. Wpłynęło 6 ofert. Zamawiający wymagał w formularzu ofertowym zakreślenia informacji, czy u zamawiającego powstanie obowiązek podatkowy (odwrócony VAT). Wszyscy zakreślili, że VAT jest po stronie zamawiającego. W formularzu cenowym w pozycji „Komputery przenośne (laptopy)” znajdowały się kolumny: cena netto razem, VAT, cena brutto razem. I tu niektórzy wykonawcy wpisali kwotę netto, VAT 23% (bez wartości) oraz kwotę brutto, inni – kwotę netto, VAT 0 oraz w kolumnie cena brutto razem – wpisali kwotę netto. Są też tacy, którzy podali kwotę netto, w kolumnie VAT – odwrotne obciążenie oraz w kolumnie cena brutto razem – wpisali kwotę netto. Jak w takim przypadku zamawiający ma dokonać badania i oceny ofert? Jak porównać oferty? Którą cenę należy uwzględnić – netto czy brutto?

czytaj więcej »

Warto wiedzieć, jakie są granice ingerencji w treść oferty. Czy podlega ona uzupełnieniu albo wyjaśnieniu w każdym przypadku, który choćby w części odnosi się do warunków udziału w postępowaniu. Czy w ramach kryteriów oceny ofert zamawiający może dopuścić do doprecyzowania oferty? Zapoznaj się z poniższym omówieniem i sprawdź, jakich działań nie powinieneś podejmować.

czytaj więcej »