WYDANIE ONLINE

Czy instytucja zamawiająca, kształtująca ramy postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, ma prawo do kreowania zapisów umowy zgodnie ze swoim wyobrażeniem? Czy uprawnionym działaniem jest obarczanie wykonawcy ryzykiem niewspółmiernie wysokim? Jaka jest funkcja kar umownych i w jakiej wysokości mogą być one kształtowane? Dowiedz się z poniższego omówienia.   

czytaj więcej »

Zamawiający już niedługo będą mieli obowiązek odbierania od wykonawcy faktur elektronicznych za pośrednictwem platformy elektronicznego fakturowania. Taka możliwość będzie także dotyczyć wysyłania i odbierania tą drogą innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych związanych z realizacją zamówień publicznych lub umów koncesji na roboty budowlane bądź usługi, jeżeli obie strony wyrażą zgodę na taki sposób przekazania dokumentów. Najważniejsze przepisy nowej ustawy wejdą w życie 18 kwietnia br.

czytaj więcej »

Unijne dyrektywy w sprawie zamówień publicznych oraz regulacje ustawy Prawo zamówień publicznych pozawalają na stawianie wymagań odnośnie etykiet (oznakowań) potwierdzających m.in. społeczne czy ekologiczne cechy zamawianych robót budowlanych, dostaw i usług w toku postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.

czytaj więcej »

Pytanie: Przedmiotem zamówienia jest sprzedaż biletów przez zamawiającego operatorowi celem ich sprzedaży w automatach biletowych podróżnym po cenach nominalnych. Zamawiający będzie sprzedawać bilety operatorowi, a operator kupować od zamawiającego z określonym upustem. Celem rozliczenia zamówienia zamawiający wystawiać będzie faktury na wartość sprzedanych biletów wg cen nominalnych (cena sprzedaży dla podróżnych) pomniejszoną o wysokość upustu. Czy w takim przypadku mamy do czynienia z zamówieniem publicznym w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Zamawiający dysponuje projektem budowlanym na budowę drogi. W związku ze zmianą aktualnych warunków terenowych konieczna jest jednak aktualizacja projektu. Ogłoszono postępowanie przetargowe w formule „zaprojektuj – wybuduj”. Czy ogłoszenie postępowania w takiej sytuacji w formule „zaprojektuj i wybuduj” jest prawidłowe, czy też w związku z brakiem PFU należy je unieważnić na podstawie art. 93 ust.1 pkt 7 ustawy Pzp? Ponadto do zamawiającego wpłynęło zapytanie: czy projektant przygotowujący pierwotny projekt może złożyć ofertę jako członek konsorcjum w przedmiotowym postępowaniu w kontekście art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp? Niewątpliwie będzie on dysponował większą wiedzą dotyczącą wymagającego aktualizacji projektu niż inni projektanci.

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: W przetargu nieograniczonym o wartości zamówienia poniżej progów unijnych, wszczętego po 18 października 2018 r. postępowanie, nie została dopuszczona możliwość składania dokumentów i oświadczeń przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Zgodnie z rozporządzeniem ministra przedsiębiorczości i technologii z 16 października 2018 r. § 2 niniejszego rozporządzenia dokumenty lub oświadczenia, o których mowa w rozporządzeniu zmienianym w § 1, składane są w oryginale lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem. Czy zobowiązanie podmiotu trzeciego w formie oświadczenia wykonawca powinien złożyć w oryginale, czy kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem i dołączyć do oferty? Czy tylko oświadczenia znajdujące się w rozporządzeniu zmienianym w § 1 składać można w oryginale lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem (np. oświadczenie wykonawcy o rocznym obrocie, oświadczenie na temat wielkości średniego rocznego zatrudnienia)? Czy oświadczenie o grupie kapitałowej i oświadczenie o niezaleganiu z opłaceniem podatków i opłat lokalnych można składać w postaci kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem? Czy wykonawca może podpisać ofertę nieczytelnie, złożyć parafkę bez pieczątki imiennej?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: W postępowaniu o zamówienie publiczne upłynął termin związania ofertą. Czy zamawiający mimo to może wybrać ofertę jako najkorzystniejszą?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Jako zamawiający sektorowy napotkaliśmy problem związany z odpowiednim oszacowaniem zamówienia na świadczenie usługi bieżącego utrzymania części infrastruktury. W obecnym roku kalendarzowym udzielone zostało zamówienie o wartości ok 1,5 mln zł, obecnie rozważana jest możliwość wszczęcia kolejnego postępowania w celu zabezpieczenia wsparcia w kolejnym okresie (wartość również na poziomie 1,5 mln zł). Z wstępnej analizy prawnej wynika, iż w tym przypadku powinniśmy zastosować się do zapisów art. 34 ustawy Pzp. Czy zatem powinniśmy łącznie oszacować wartość planowanego zamówienia z już udzielonym w okresie ostatnich 12 miesięcy, na potrzeby odpowiedniego sklasyfikowania, i przeprowadzić je w oparciu o ustawę z uwagi na łączne przekroczenie wartości kwot określonych w art. 11 ust. 8 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Kwalifikowany podpis elektroniczny złożony przez wykonawcę, nie odpowiadający przepisom obowiązującym od 1 lipca 2018 r. tj. przy zastosowaniu algorytmu SHA-1, jest nieważny (wyrok KIO z 10 grudnia 2018 r., sygn. akt KIO 2428/18)  Jaki był stan faktyczny

czytaj więcej »