WYDANIE ONLINE

Na stronie Urzędu Zamówień Publicznych wprowadzono specjalną zakładkę E-Zamówienia, w której opublikowano kilka dokumentów pomocnych przy stopniowo wdrażanej elektronizacji postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Wskazówki wykorzystają zarówno zamawiający, jak i wykonawcy.

czytaj więcej »

Aktualnie zamówienia publiczne stanowią duże wyzwanie zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców. Dlatego usprawnienie systemu zamówień publicznych i stworzenie nowego Prawa zamówień publicznych ma przyczynić się do zapewnienia stałego wzrostu gospodarczego i rozwoju polityki zapobiegającej wykluczeniu.

czytaj więcej »

Pytanie: Unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) nakłada na zamawiającego określone obowiązki. W świetle rozporządzenia zamawiający, jak rozumiem, w sposób szczególny musi chronić określone informacje np. imiona i nazwiska, adres, dane teleadresowe, nr PESEL, płeć osoby. Jakie jeszcze dane muszą być szczególne chronione? Jeżeli wykonawcą jest np. firma, to czy imię i nazwisko jej przedstawiciela bądź prezesa stanowi dane chronione? Takie dane znajdują się w ofertach. Czy zatem oferty będą mogły być udostępniane zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych? Czy zamawiający na etapie składania ofert powinien uzyskać zgodę od wykonawcy na przetwarzanie jego danych? Co z danymi osób przez niego zatrudnionych oraz z podwykonawcami? Czy jeżeli takiej zgody mieć nie będzie, to nie może udostępniać ofert do wglądu?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w związku z wejściem w życie nowego unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) gmina musi zawrzeć szczególne zapisy w umowach na wykonanie zamówienia publicznego? Jakie obostrzenia związane z wejściem tych przepisów pojawią się w zamówieniach publicznych?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy mamy obowiązek usunąć dane osobowe wykonawcy, który złożył ofertę w postępowaniu poniżej 30.000 euro, jeśli dostaniemy taką prośbę po zakończeniu procedury?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy zamawiający może żądać, aby wykonawca – w celu potwierdzenia rozliczeń z wcześniej zgłoszonymi podwykonawcami – wraz z fakturą dostarczył mu oświadczenia podwykonawców o uregulowaniu płatności oraz dowody wskazujące, że te płatności zostały faktycznie dokonane? Czy może wymagać tylko jednego z tych dokumentów tj. oświadczenia lub dowodu zapłaty?

czytaj więcej »

Pytanie: W przetargu dopuszczam możliwość składania ofert w obcej walucie. Ustalam średni kurs NBP z dnia ogłoszenia, po którym zostaną one przeliczone celem ułożenia rankingu ofert. Określam rozliczenie w EUR. Wygrywa oferta w USD. W jakiej walucie podpisuję umowę?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający chce zawrzeć umowę na realizację robót budowlanych. Termin podpisania kontraktu przewiduje na kwiecień 2018 roku. Przekazanie placu budowy oraz przystąpienie do robót nastąpi pod koniec maja 2018 roku. Czy wykonawca, przedstawiając zabezpieczenie należytego wykonania umowy, może ująć w polisie datę zawarcia umowy, a w treści termin obowiązywania od 1 czerwca 2018 r. tj. dnia rozpoczęcia robót? Czy może jednak należy w niej wskazać dzień zawarcia umowy, mimo, że wykonawca później wejdzie na plac budowy? Termin wykonania robót będzie liczony od dnia przekazania placu budowy do 31 sierpnia 2018 r. Część prac w obiekcie może być wykonana w terminie od 14 kwietnia 2018 r. (zostały one precyzyjnie określone).

czytaj więcej »

Pytanie: Czy sformułowanie „wartość zamówienia określona pierwotnie w umowie” użyte w art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych to po prostu wynagrodzenie wykonawcy (cena oferty) wskazane w umowie w sprawie zamówienia publicznego zawartej w wyniku przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego? Jeżeli nie, to w jaki sposób należy obliczać progi odpowiednio dla dostaw i usług – 10%, dla robót budowlanych – 15% przy zmianach umowy wprowadzanych na podstawie art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp? Czy te wyliczenia trzeba odnosić do szacunkowej wartości zamówienia ustalonej dla danego postępowania?

czytaj więcej »

W przypadku zamawiania leków przez zamawiających zauważa się w praktyce problemy, które wiążą się z wynikającym z art. 29 ust. 3 ustawy Pzp zakazem opisywania przedmiotu zamówienia za pomocą znaków towarowych, patentów, pochodzenia, gdy mogłoby prowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów. Istnieje możliwość odstępstwa od tego zakazu, jeżeli jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, ale wskazaniu takiemu muszą wtedy towarzyszyć wyrazy „lub równoważny”.

czytaj więcej »