WYDANIE ONLINE

Przygotowując postępowanie o zamówienie publiczne, zamawiający określa pożądane cechy, właściwości i parametry świadczenia, które chce nabyć. Nakreśla również profil rzetelnego wykonawcy, którego właściwości podmiotowe dają rękojmię należytej realizacji zamówienia. Warto przy tym podkreślić, że wymagania stawiane przez zamawiającego muszą znaleźć podstawę nie tylko w jego uzasadnionych potrzebach, ale również w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.

czytaj więcej »

Już niebawem, bo od 25 maja czeka nas wejście w życie unijnego rozporządzenia w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych. W tym samym czasie powinna zostać wdrożona do polskiego porządku prawnego nowa ustawa o ochronie danych osobowych. Czy w kontekście nadchodzących zmian zamawiający i wykonawcy powinni się specjalnie przygotowywać do tego procesu? Czy zmieni się sposób udzielania zamówień? I czy należy bać się RODO w zamówieniach publicznych?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający, na podstawie art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp, zamierza aneksować umowę na roboty budowlane, zwiększając jej zakres do 15% wartości pierwotnie określonego zamówienia. Aby wykonać prace w szerszym wymiarze, wykonawca musi mieć jednak więcej czasu na realizację aneksowanej umowy. Czy można zatem zmienić umowę odnośnie do terminu jej wykonania? Rozumiem, że zmiana zakresu w wymiarze, o którym mowa w zapytaniu, nie musi być przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu lub siwz. Z brzmienia art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp nie wynika jednak, czy można zmodyfikować termin realizacji umowy.

czytaj więcej »

Pytanie: W trakcie przetargu nieograniczonego wprowadzono do siwz modyfikację poprzez dopisanie do opisu przedmiotu zamówienia i wzoru umowy informacji o bezpłatnym serwisie. W podpisanej umowie brak niestety tego zapisu przez zwykłe przeoczenie. Jakie postanowienia mają zastosowanie – wprowadzone modyfikacją siwz czy podpisanej umowy?

czytaj więcej »

Pytanie: Na początku 2016 roku zamawiający wybrał wykonawcę zamówienia sektorowego i zawarł z nim umowę jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów. Moje pytanie odnosi się do procedury udzielenia nieprzewidzianych w ramach projektu robót dodatkowych. Zamawiający zawarł w umowie zapis dopuszczający jej zmiany w przypadku wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawierania kontraktu. Czy zamawiający, powinien udzielić zamówienia na podstawie przepisów obowiązujących w dniu wszczęcia postępowania? Jeżeli tak, to jeśli wartość szacunkowa robót dodatkowych jest mniejsza od wartości procentowej określonej w art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, można  je zlecić na podstawie wewnętrznych przepisów?

czytaj więcej »

Pytanie: Na szkoleniu spotkaliśmy się z opinią, że jeśli gmina przeprowadziła przetarg nieograniczony na budowę kanalizacji, to złamała prawo i może spodziewać się korekt finansowych. Powinna bowiem traktować takie roboty jak zamówienie sektorowe. Od jakiej wartości trzeba stosować przepisy właściwe dla zamówień sektorowych – czy dopiero od progów unijnych?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający przeprowadził przetarg nieograniczony, który był zmuszony unieważnić. Postanowił zlecić zamówienie w procedurze z wolnej ręki. W trakcie negocjacji okazało się, że wykonawca nie jest w stanie zrealizować prac w pierwotnie ustalonym terminie. Czy wolno zmienić termin realizacji zamówienia podczas negocjacji?

czytaj więcej »

Pytanie: W przypadku gdy wykonawcę reprezentuje pełnomocnik, zamawiający wymaga przedłożenia oryginału pełnomocnictwa lub kopii poświadczonej notarialnie. Z czego wynika obowiązek przedkładania kopii pełnomocnictwa w takiej formie? Czy jeśli dana jednostka zatrudnia radcę prawnego lub adwokata, to ta osoba nie może poświadczyć kopii tego dokumentu za zgodność z oryginałem?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzimy przetarg nieograniczony, którego przedmiotem jest monitoring pożarowych sygnałów alarmowych. W warunku kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej postawiliśmy następujący wymóg: „Wykonawca musi posiadać zgodę Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Rzeszowie na prowadzenie monitoringu pożarowego na jej terenie – ustawa z 24.08.1991 o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. nr 81, poz. 351 ze zm.)”. Jakiego dokumentu możemy żądać od wykonawcy na potwierdzenie spełnienia tego warunku?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy składający ofertę wykonawca może legitymować się zrealizowaną robotą budowlaną, której zakres (były to specjalistyczne roboty) realizował w całości z pomocą podwykonawcy, a ten z kolei przez dalszego podwykonawcę, jeżeli zamawiający wymagał w siwz doświadczenia w tym właśnie konkretnym, specjalistycznym zakresie? Zamawiający otrzymał dwie oferty od wykonawców, którzy powołują się na to samo doświadczenie. Jeden z nich był wykonawcą a drugi dalszym podwykonawcą (wykonał zakres prac, który jest objęty wymogiem siwz w prowadzonym postępowaniu). W rezultacie faktyczne doświadczenie w wymaganym zakresie posiada dalszy podwykonawca. Jak postąpić w tym przypadku?

czytaj więcej »

Pytanie: W przetargu nieograniczonym powyżej unijnego progu w celu potwierdzenia braku podstaw do wykluczenia wykonawcy w okolicznościach, o których mowa w art. 24 ustawy Pzp, zamawiający żądał m.in.: informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 13, 14 i 21 ustawy Pzp, wystawionej nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. Wykonawca (spółka z o.o.) przedłożył informację z KRK dotyczącą tylko prokurenta. Czy musi uzupełnić również zaświadczenia dotyczące wspólników?

czytaj więcej »

Pytanie: W celu potwierdzenia, że oferowane usługi odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp zamawiający żąda ważnego certyfikatu ISO 9001:2008 lub innego ważnego równoważnego dokumentu, który będzie wystawiony przez niezależny podmiot uprawniony do kontroli jakości usług. Dokument musi potwierdzać, że wykonawca ma wdrożony i stosuje system jakości usług ochrony. Co najmniej jeden z konsorcjantów (lider lub członek konsorcjum) bezpośrednio realizujący zamówienie musi spełnić wymóg określony w pkt ......., w zakresie iż oferowane usługi odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego. Czy w tym przypadku certyfikat powinien przedstawić każdy konsorcjant?

czytaj więcej »

Pytanie: W przetargu na dostawę artykułów jednorazowego użytku dla szpitala w wyznaczonym czasie i miejscu wpłynęła oferta, natomiast następnego dnia zmiana do niej. Nie wiemy, jak postąpić. Czy zwrócić wykonawcy samą zmianę? Czy można zapytać go, na ile ta nieprzyjęta modyfikacja jest istotna dla treści samej oferty?

czytaj więcej »