WYDANIE ONLINE

Nowelizacja ustawy Pzp z czerwca 2016 roku wprowadziła obowiązek przygotowywania planów postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Z dokumentem tym wiąże się wiele dylematów zamawiających, choćby odnoszących się do faktu, jakie kwoty zamówień w nim wskazać, gdy brak jeszcze informacji co do szacunkowej wartości poszczególnych zamówień. Jeśli chcesz poznać odpowiedzi na pytania: czy Twoja jednostka ma obowiązek sporządzania planu, w jakim terminie opublikować ten dokument, co zrobić, gdy w trakcie roku zmieniają się założenia związane z postępowaniem uwzględnionym w planie, ten artykuł jest dla Ciebie. 

czytaj więcej »

Dnia 18 kwietnia 2018 r. wchodzą w życie regulacje, które zobowiązują wykonawców do składania formularza JEDZ w formie elektronicznej. Na stronie UZP pojawił się obszerny komentarz na ten temat. Zawiera on m.in. instrukcję składania oświadczenia JEDZ w nowej formie. Poniżej przedstawiamy jej streszczenie. Instrukcja dotyczy sytuacji, w której oferta bądź wniosek będą złożone na piśmie, a jedynie JEDZ w wersji elektronicznej.

czytaj więcej »

Zamawiający ma obowiązek weryfikacji treści uzupełnianych dokumentów i w razie sprzeczności w zawartych tam informacjach – odpowiedniej reakcji (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 11 grudnia 2017 r., sygn. akt KIO 2430/17).

czytaj więcej »

Występowanie na rynku danych dostaw, usług lub robót budowlanych, stanowiących przedmiot zamówienia publicznego, konkurencji w postaci co najmniej 2 wykonawców zdolnych do realizacji tego zamówienia, stanowi przeszkodę do zastosowania trybu z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Pzp. UZP przypomina o tym w wyniku kontroli nr KNZ/20/16/DKD.

czytaj więcej »

Zamawiający, który przekazuje wykonawcy np. określone materiały budowlane niezbędne do realizacji robót budowlanych, musi doliczyć ich wartość do szacunkowej wartości robót. Nie ma natomiast obowiązku uwzględniania w tej kwocie wartości usługi przygotowania dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, jeśli są one nabywane w celu opisu przedmiotu zamówienia, który będzie elementem siwz. UZP przypomina o tych zasadach w opinii prawnej „Szacowanie wartości zamówienia na roboty budowlane z uwzględnieniem dostaw i usług oddanych przez zamawiającego do dyspozycji wykonawcy” opublikowanej w Informatorze nr 4/2017.

czytaj więcej »

Pytanie: Zmieniamy kontrakt zgodnie z art. 19 ust. 3 pkt 2 lit. a przepisów przejściowych ustawy z 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy Pzp oraz niektórych innych ustaw. Czy w związku z tym  jesteśmy zobligowani do umieszczenia ogłoszenia o zmianie umowy, o której mowa w art. 144 ust. 1c ustawy Pzp. Z pewnością byłoby to konieczne, wówczas gdybyśmy dokonywali jej na podstawie art. 144 ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy Pzp.

czytaj więcej »

Pytanie: Chcemy zakupić wozy strażackie z możliwością składania ofert częściowych. Czy przy tego rodzaju zamówieniu mogę zastosować tylko kryterium ceny? Jak w takiej sytuacji opisać standardy jakościowe i cykl życia produktu?

czytaj więcej »

Pytanie: Przygotowuję przetarg na odbiór, transport i zagospodarowanie komunalnych osadów ściekowych. Czy mogę zastosować kryterium ceny jako jedyne kryterium oceny ofert?

czytaj więcej »

Pytanie: Opis przedmiotu zamówienia powinien zapewniać równy dostęp do zamówienia dla wszystkich wykonawców i nie powinien ograniczać konkurencji bez uzasadnienia. Nie należy w nim w szczególności wskazywać konkretnych marek, źródeł, procesów, znaków handlowych lub patentów, o ile nie jest to uzasadnione (art. 29 ust. 2 i 3 ustawy Pzp). Jak w przetargu na dostawę artykułów żywnościowych opisać konkretny produkt, nie określając jego marki?

czytaj więcej »

Pytanie: W projekcie dofinansowanym ze środków UE w ramach jednej z pozycji budżetu zaplanowano 2 obszary: 1) usługi prowadzenia kampanii reklamowych 2) kompleksową organizację imprez i wydarzeń informacyjno-promocyjnych. Z uwagi na długi okres realizacji projektu (2016–2022) kierownik przyjął orientacyjną wartość zamówienia dla poszczególnych obszarów, tj.: Ad. 1 – 580.000 zł, Ad. 2 – 550.000 zł. Doświadczenie pokazuje, że dopiero w toku realizacji projektu okazuje się, jakie faktycznie zamówienia i w jakiej skali będą realizowane w ramach tej pozycji (nowe potrzeby, zmiana cen ofert itp.). Brak jest możliwości prawidłowego oszacowania wartości zamówienia w skali całego projektu z uwagi na jego długotrwałość. Czy można zsumować wartości dopiero po określeniu przewidzianego na dany rok przedmiotu w ramach pozycji wniosku o dofinansowanie bez konieczności wliczania tych orientacyjnie podanych na początku kwot? Opinie UZP dopuszczają, w mojej opinii, taką możliwość, co jednak nie koresponduje z wymaganiami opiekunów projektów i kontrolujących.

czytaj więcej »

Pytanie: Gmina prowadzi postępowanie na zakup sprzętu komputerowego dla szkoły. Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT do takich dostaw stosuje się stawkę podatku 0%. Część sprzętu, który chcemy zakupić, jest wymieniona w załączniku nr 8 do tej ustawy. Warunkiem zastosowania stawki 0% dla dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych jest posiadanie przez dostawcę stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami (art. 83 ust. 14 ustawy o VAT). Czy dostawca powinien dysponować takim zamówieniem na etapie składania oferty? Co należy zrobić w przypadku, gdy wykonawcy zastosowali do tego samego rodzaju sprzętu różne stawki VAT (0% lub 23%)? W specyfikacji zamawiający nie podał wysokości podatku.

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonawca wybrany w przetargu o wartości powyżej unijnego progu (umowa na 12 miesięcy na dostawę jaj) zawnioskował o podwyższenie ceny, powołując się na art. 144 ust. 1 pkt 3 a i b ustawy Pzp. Jako powód podał skażenie jaj fipronilem w 40 krajach na całym świecie. Zamawiający odmówił podwyższenia cen a wykonawca zaprzestał realizowania dostaw. Czy zamawiający może zgodzić się na zmianę ceny?

czytaj więcej »

Pytanie: W grudniu 2015 roku zawarliśmy umowę na usługę utrzymania porządku i czystości w szpitalu. W październiku 2016 roku podpisaliśmy porozumienie w sprawie zasad podwyższenia wynagrodzenia za usługę z uwagi na wzrost płacy minimalnej. Z oferty wynika, że niezbędna liczba pracowników do wykonania tej usługi wynosi 114. Już na etapie zawarcia porozumienia pojawiło się 145 osób zatrudnionych na umowę o pracę plus 6 zleceniobiorców. Po zawarciu porozumienia, wykonawca jest zobowiązany co miesiąc podać liczbę osób wykonujących usługę. Waha się ona w granicach 132–139 osób. Czy wykonawca może w tak znaczący sposób zmieniać stan zatrudnienia? Względem złożonej oferty jest to nawet do 20 osób więcej. Jeżeli podana w ofercie cena ryczałtowa dotyczyła 114 pracowników, to czy zamawiający jest zobowiązany podwyższać wynagrodzenie wynikające z płacy minimalnej dla znacznie większej liczby osób niż wykazano w ofercie?

czytaj więcej »

Pytanie: W postępowaniu na dostawę artykułów żywnościowych zamawiający chce otrzymać niektóre z artykułów spożywczych pochodzące z Polski. Nie wolno mu oczywiście opisać przedmiotu zamówienia przy zastosowaniu takich zapisów, dlatego też postanowił zastosować kryterium jakości dotyczące kraju pochodzenia określonych artykułów spożywczych np. czosnku i innych warzyw, punktując zaoferowanie przez wykonawcę określonych produktów pochodzących z Polski. Czy takie rozwiązanie jest prawidłowe i zgodne z ustawą Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Przedmiotem przetargu ma być zabezpieczenie historycznego wyrobiska górniczego poprzez iniekcję. W ramach zamówienia będą wykonywane roboty (Prawo geologiczne i górnicze), w wyrobiskach podziemnych (rozporządzenie ministra energii z 23 listopada 2016 r.), w wyrobiskach objętych ochroną konserwatorską obiektów wpisanych do rejestru zabytków.W świetle Prawa budowlanego nie jest to robota budowlana, ale prace związane z wyrobiskami górniczymi kwalifikowane jako roboty budowlane dla górnictwa, podlegające prawu górniczo-geologicznemu. Na stronie UZP znalazłam następującą informację:„Nowe definicje „robót budowlanych” i „obiektu budowlanego” nie będą miały wpływu na rozumienie tych pojęć w innych aktach normatywnych zawierających ich definicję oraz na interpretację przepisów budowlanych, czy też przepisów dotyczących podatków oraz kwalifikowania wydatków”. Czy wobec tego jesteśmy zobowiązani stosować art. 31 ust. 1 i art. 33 ustawy Pzp? A może do przedmiotu zamówienia niebędącego robotami budowlanymi w rozumieniu Prawa budowlanego nie będą miały zastosowania zasady dokonywania opisu przedmiotu zamówienia w rozumieniu art. 31 ustawy Pzp oraz ustawowe reguły szacowania wartości robót budowlanych?

czytaj więcej »

Ograniczenie grup wykonawców mogących ubiegać się o udzielenie zamówienia musi być uzasadnione przedmiotem zamówienia oraz nie może godzić w zasady proporcjonalności i równego traktowania podmiotów. Ma to również zastosowanie do wymogu zatrudniania osób z tzw. grup marginalizowanych. Wewnętrzne wytyczne zamawiającego mogą okazać się niewystarczające, aby warunki takie zostały uznane za dopuszczalne. Nawet jeżeli zamówienia udziela instytucja zamawiająca, która powinna działać na rzecz przeciwdziałania wykluczaniu społecznemu.Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 8 stycznia 2018 r., sygn. akt KIO/KD 67/17

czytaj więcej »

Wiele już powiedziano, mnóstwo też napisano na temat wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 4 maja 2017 r. w sprawie C-387/14 Esaprojekt Sp. z o.o. przeciwko województwu łódzkiemu. Czas zatem przyjrzeć się temu, w jaki sposób to orzeczenie wpłynęło na praktykę uczestników rynku zamówień publicznych. Poniżej omówimy kilka wyroków Krajowej Izby Odwoławczej wydanych  na podstawie przywołanego orzeczenia TSUE.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 14 czerwca 2017 r., sygn. akt: KIO 1060/17Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 18 lipca 2017 r., sygn. akt KIO 1380/17Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 4 października 2017 r., sygn. akt KIO 1987/17

czytaj więcej »