WYDANIE ONLINE

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia (siwz) stanowi podstawowy dokument niezbędny do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia. Powinna zapewniać ochronę z jednej strony interesu zamawiającego i gwarantować mu, że otrzyma zamówienie, które rzeczywiście chciał nabyć, z drugiej zaś strony ma chronić również interes wykonawcy, że jego oferta, jeżeli będzie najkorzystniejsza, zostanie wybrana w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Specyfikacja zawiera wiele informacji (wskazówek) co do sposobu przedstawienia oferty, począwszy od czysto formalnych, poprzez informacyjne lub o charakterze ubocznym, aż do postanowień istotnych dla oceny oferty, których niespełnienie obliguje zamawiającego do jej odrzucenia. Sprawdź, jakie zmiany czekają uczestników postępowania o zamówienie publiczne po wejściu w życie przepisów o elektronizacji.

czytaj więcej »

Niepodanie przez wykonawców informacji, o których mowa w art. 36b ust. 1 ustawy Pzp tj. firm podwykonawców wraz ze składaną ofertą, nie może skutkować negatywnymi konsekwencjami, w tym w szczególności odrzuceniem ofert. Informacja dotycząca imion i nazwisk (firm) podwykonawców nie posiada bowiem waloru treści oferty. Taki wniosek płynie z opinii prawnej Urzędu Zamówień Publicznych opublikowanej w Informatorze nr 4/2017.

czytaj więcej »

Stosując plan postępowań o udzielenie zamówień uporządkuje on podejmowane czynności, zwiększy przejrzystość i poprawność prowadzonych procedur a także konkurencyjność – zapewniając więcej ofert. W przypadku jednak  wstępnego ogłoszenia informacyjnego, ustawa Pzp formułuje już bardzo określone korzyści. Dla zamówień przewidzianych w takim ogłoszeniu skraca mianowicie obowiązujące terminy składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Sprawdź, o ile możesz skrócić prowadzoną procedurę, publikując wstępne ogłoszenie.

czytaj więcej »

Warunkiem uznania możliwości powołania się na doświadczenie całego konsorcjum przez pojedynczego wykonawcę jest jego czynny udział w zarządzaniu sprawami konsorcjum. W pewnych sytuacjach wolno różnicować weryfikację warunków udziału względem konsorcjum oraz pojedynczego wykonawcy. Jednak zasady takiej weryfikacji trzeba uwzględnić już w dokumentacji postępowania. Takie wnioski płyną z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Powtarza je również Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 18 września 2017 r. (sygn. akt KIO 1854/17).  

czytaj więcej »

Pytanie: Firma X udzieliła w kwietniu 2017 roku pełnomocnictwa do reprezentowania dla pani Z. Pełnomocnictwo podpisał pan N, który w lipcu został wykreślony z zarządu spółki. Czy pani Z może po wykreśleniu pana N dalej posługiwać się pełnomocnictwem w celu złożenia oferty?

czytaj więcej »

Pytanie: W przetargu nieograniczonym poniżej progu unijnego i z zastosowaniem procedury odwróconej zamawiający opisał warunki udziału w postępowaniu i wymienił kilka dokumentów, które wykonawca powinien złożyć w razie wezwania. Przepisy przed nowelizacją ustawy Pzp zawierały sformułowanie „może żądać dokumentów”, co powodowało jasną sytuację dla zamawiającego, że żądać dokumentów należy już w siwz i tym samym wykonawca powinien je złożyć wraz z ofertą.Aktualnie art. 26 ustawy Pzp zawiera sformułowanie „może wezwać wykonawcę” co dla wielu ekspertów oznacza, że pomimo wymienienia w siwz ww. dokumentów, zamawiający ma uprawnienie (a nie obowiązek) żądania dokumentów. Może zatem niejako skrócić postępowanie i od razu przejść do wyboru oferty (w tej sytuacji potwierdzeniem spełniania warunków udziału i braku podstaw do wykluczenia są złożone wraz z ofertą oświadczenia wstępne wykonawcy). Powyższą interpretację zdaje się potwierdzać opinia UZP dotycząca wzywania wykonawcy do złożenia dokumentów w trybie art. 26 ust. 1 i 2 ustawy Pzp oraz opinia pn. „Czym różni się wezwanie do złożenia dokumentów w trybie art. 26 ust. 1 i ust. 2 od procedury przewidzianej w art. 26 ust. 3 i art. 26 ust. 3austawy Pzp. Skoro UZP potwierdza, że jest to uprawnienie (nie obowiązek) i że aktualizuje się dopiero po dokonaniu oceny ofert, to czy działanie zamawiającego polegające na braku wezwania wykonawcy do złożenia dokumentów potwierdzających spełnianie opisanych warunków i brak podstaw do wykluczenia wymienionych w siwz (przy czym wskazano w siwz, że są to dokumenty składane na wezwanie) jest działaniem prawidłowym?

czytaj więcej »

Pytanie: W projekcie współfinansowanym ze środków UE (który trwa do 2021 roku) w 2017 roku został zakupiony sprzęt komputerowy o wartości powyżej 30.000 euro. Zaplanowano go w budżecie tylko w 2017 roku. Czy w związku z tym w następnych latach przy sumowaniu zamówień można nie brać pod uwagę tego wydatku? Zamawiający na pewno będzie wydatkował środki z własnego budżetu na sprzęt komputerowy, jednak mogą to być małe kwoty obejmujące po kilkaset złotych. Uwzględnianie sprzętu zakupionego w 2017 roku przez kolejne 5 lat dokonywania zakupów znacznie utrudni funkcjonowanie naszej jednostki i spowoduje, że nawet zamówienie za 1.000 zł trzeba będzie realizować w trybie przetargu nieograniczonego. Czy jeżeli zakup sprzętu komputerowego w projekcie jest planowany zgodnie z harmonogramem tylko w pierwszym roku jego realizacji, to należy później brać pod uwagę ten wydatek w kolejnych latach, dokonując zakupów z budżetu?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający zamierza przeprowadzić postępowanie w trybie „zaprojektuj i wybuduj” na zaprojektowanie i budowę hali wraz z linią produkcyjną. Wymagamy od wykonawcy przygotowania projektów wykonawczych i budowlanych. Jakich innych dokumentów powinniśmy żądać? Czy oferent jest zobowiązany stworzyć STWiOR i obmiar robót, czy też te dokumenty są zbędne?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzę przetarg niegraniczony w progach unijnych na odbiór i zagospodarowanie odpadów. Czy jeśli przetarg nie dojdzie do skutku, a obecna umowa kończy się 31 grudnia 2017 r., to ze względu na to że już nie mam możliwości drugi raz przeprowadzić unijnej procedury,  mogę wybrać wykonawcę w trybie z wolnej ręki?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający planuje ogłosić przetarg nieograniczony na wyposażenie ośrodka edukacji. W zakres zamówienia wchodzą: ekrany multimedialne z aplikacja edukacyjną, urządzenia interaktywne, zdjęcia, gabloty z minerałami, miara, przy której można zmierzyć wzrost, plansze edukacyjne. Całość będzie zamontowana w jednym muzeum i musi być spójna pod względem wykonawstwa. Czy mogę ogłosić jedno postępowanie bez dzielenia zamówienia na części? W ocenie zamawiającego jest to zamówienie niepodzielne, objęte jedną dokumentacją projektową. Ze względów technologicznych i wykonawczych oraz racjonalnego wydatkowania środków publicznych nie ma możliwości podzielenia go na części. Groziłoby to ograniczeniem konkurencji albo nadmiernymi trudnościami technicznymi i kosztami wykonania zamówienia a także potrzebą skoordynowania działań różnych wykonawców realizujących poszczególne części zamówienia. Ponadto istniałoby ryzyko niewykonania części zamówienia. Zamawiający zrobił rozeznanie rynku i tego typu zamówieniami zajmują się wyspecjalizowane w tym kierunku firmy. Czy te argumenty są wystarczające, aby nie dokonywać podziału?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający planuje przebudowę wewnętrznej instalacji wodociągowej przeciwpożarowej. Projektant twierdzi, że po wykonaniu instalacji będzie możliwa ocena, czy konieczny jest montaż stacji podnoszącej ciśnienie wody. Koszt wykonania instalacji to 140 tys. netto, montaż stacji ok. 50 tyś. netto. Czy wolno zamówić przebudowę instalacji z montażem stacji z ewentualną możliwością rezygnacji z jej zainstalowania, gdyby okazało, że jest zbędna?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający pracuje do godz. 15.00. Czy pytanie w sprawie siwz zadane w ostatnim dniu połowy terminu o godz. 21.00 należy uznać za złożone w terminie? Zamawiający mógł się z nim zapoznać następnego dnia.

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzimy postępowanie na zagospodarowanie pasa drogowego według wewnętrznego regulaminu udzielania zamówień do progu 30.000 euro. W zakreślonym terminie wpłynęła jedna oferta od męża autorki projektu i kosztorysu inwestorskiego na ww. zamówienie publiczne. Każde z nich prowadzi oddzielnie działalność gospodarczą – potencjalny wykonawca, który złożył ofertę – związaną z zagospodarowaniami terenów zieleni, natomiast jego żona – projektowania takich terenów. Czy w tej sytuacji należy wykluczyć wykonawcę zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający udzielił zamówienia w częściach i podpisał roczne umowy na poszczególne pakiety. Przewidziano w nich tzw. zamówienia uzupełniające. Obecnie musimy rozwiązać jedną umowę. Czy należy zsumować zakres prac z tej umowy i przeprowadzić nowe postępowanie? Czy wolno nam zlecić tę część pozostałym wykonawcom jako zamówienie „uzupełniające”?

czytaj więcej »

Pytanie: Organizuję przetarg ograniczony, którego przedmiotem są udzielane w częściach usługi ochrony świadczone przez SUFO. Czy do tego zamówiona mogę zastosować art. 36a ustawy Pzp i zastrzec obowiązek osobistego wykonania przez wykonawcę kluczowych części zamówienia? Czy kluczową częścią zamówienia mogą być kluczowe kompleksy (stanowiące 96% wartości zamówienia)? Czy w zakresie, w którym zastrzegę obowiązek osobistego wykonania danej części zamówienia, wykonawca nie będzie mógł polegać na zasobach innych podmiotów w celu wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu?

czytaj więcej »

Pytanie: W postępowaniu wpłynęła jedna oferta z ceną, która przekracza nasz budżet. Zamierzamy  unieważnić postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. Czy w tej sytuacji przed wysłaniem informacji o unieważnieniu postępowania konieczne jest badanie i ocena ofert oraz zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty?

czytaj więcej »

Pytanie: Dotychczas myślałam, że w przetargu nieograniczonym powyżej kwot unijnych najpierw wymagam JEDZ a potem dokumentów na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp a poniżej kwot unijnych – własnego oświadczenia i na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu i brak podstaw do wykluczenia. Spotykam jednak opinie, według których już wraz z ofertą czyli na pierwszym etapie procedury powinnam żądać innych dokumentów. Proszę o wskazanie jakich. Czy ma być to np. wykaz robót budowlanych wraz z referencjami, wykaz osób biorących udział w postępowaniu, KRS bądź wpis do ewidencji? A może trzeba wymagać uprawnień wykonawcy, jeśli musi je posiadać? Jak wygląda procedura składania dokumentów na pierwszym i drugim etapie przetargu?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający zawarł umowę na wykonanie robót budowlanych z rozliczeniem kosztorysowym. Czy jeżeli wystąpią roboty zamienne (np. zamiana drzwi oszklonych na pełne) w trakcie realizacji tego zamówienia, to zamawiający będzie mógł wprowadzić zmodyfikować umowę zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp? Jeżeli tak, to w jaki sposób  policzyć kwotę 15% dopuszczalnych zmian – wyłącznie jako różnicę wynikającą z sum za przykładowe drzwi?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w postępowaniu z dziedziny obronności i bezpieczeństwa mogę zastosować cenę jako jedyne kryterium oceny ofert? Czy muszę to jakoś uzasadnić? Czy ma tu zastosowanie art. 91 ust. 2a ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Zmiany umów muszą być dokonywane bardzo ostrożnie. Głównym wyznacznikiem ich modyfikacji jest analiza, czy zmienione warunki kontraktu, jeżeli nie zostały w nim przewidziane, mają wpływ na równowagę w postępowaniu w stosunku do innych wykonawców. Dotkliwie przekonał się o tym jeden z beneficjentów, który działając w dobrej wierze i mając na celu  realizację projektu, zmienił umowę z wykonawcą. Jak się okazało, nieuprawnienie. Zapoznaj się z poniższym omówieniem i sprawdź, jak nie popełniać błędów i w jaki sposób zagwarantować sobie prawo do wprowadzana modyfikacji bez narażania się na zarzuty organów kontrolnych. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 6 grudnia 2017, sygn. akt. I SA/Sz 766/17

czytaj więcej »

W polskim systemie zamówień publicznych zakorzeniła się już niejednolita interpretacja przepisów. Podmioty uczestniczące w procesie udzielania zamówień publicznych nie są pewne podejmowanych decyzji oraz tego, jaki finał znajdą one zarówno przed organami kontrolnymi, jak i orzekającymi. Do tego wachlarza wątpliwości dołączyło zagadnienie terminu związania ofertą. W poniższym tekście nasz autor opisuje różne wykluczające się stanowiska. Jednym z nich jest wyrok TSUE, który może posłużyć za wykładnie przepisów dotyczących terminu związania ofertą.  Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 13 lipca 2017 r., sygn. akt C-35/17 

czytaj więcej »