WYDANIE ONLINE

Nie ulega wątpliwości, że przeprowadzanie postępowań przetargowych generuje po stronie zamawiającego pewne koszty. W przypadku nabywania rzeczy o niewielkiej wartości koszty te mogą przewyższać ewentualne zyski wynikające z przeprowadzenia sformalizowanych i długotrwałych postępowań przetargowych. Aby zapobiec takim sytuacjom, w ustawie Pzp  wprowadzono regulację określającą tzw. „próg bagatelności” w wysokości 30.000 euro. Jest to wartość zamówienia, poniżej której zamawiający ma prawo do bezpośredniego, czyli z pominięciem przepisów ustawy Pzp, udzielenia zamówienia. Nie oznacza to jednak, że zamawiający mogą zupełnie dowolnie wydatkować powierzone im środki.

czytaj więcej »

Rada Ministrów wydała zalecenia w sprawie uwzględniania przez kierowników administracji rządowej aspektów społecznych w zamówieniach publicznych. Poniżej najważniejsze wskazówki wynikające dla zamawiających z tego dokumentu.

czytaj więcej »

Prezes UZP zaskarżył do Sądu Najwyższego wyrok sądu okręgowego. Sąd oddalił w nim jego skargę na postanowienie KIO, w którym Izba odrzuciła odwołanie złożone w przedmiocie wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu poniżej unijnych progów. Po zeszłorocznej nowelizacji ustawy Pzp kwestia tego, kiedy wykonawca może odwołać się w takiej sytuacji, pozostaje wciąż sporna.   

czytaj więcej »

Pytanie: Zgodnie z § 5 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U. z 2016 r. poz. 1126), w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu, zamawiający może żądać “odpisu z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy”. Jednocześnie, § 10 ust. 1 i 2 niniejszego rozporządzenia brzmią następująco:“1. W przypadku wskazania przez wykonawcę dostępności oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w § 2, § 5 i § 7, w formie elektronicznej pod określonymi adresami internetowymi ogólnodostępnych i bezpłatnych baz danych, zamawiający pobiera samodzielnie z tych baz danych wskazane przez wykonawcę oświadczenia lub dokumenty.2. W przypadku wskazania przez wykonawcę oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w § 2, § 5 i § 7, które znajdują się w posiadaniu zamawiającego, w szczególności oświadczeń lub dokumentów przechowywanych przez zamawiającego zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy, zamawiający w celu potwierdzenia okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy, korzysta z posiadanych oświadczeń lub dokumentów, o ile są one aktualne.”Z kolei art. 26 ust. 6 ustawy Pzp brzmi:“6. Wykonawca nie jest obowiązany do złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 i 3 (tj. potwierdzających spełnianie warunków w postępowaniu i brak podstaw wykluczenia), jeżeli zamawiający posiada oświadczenia lub dokumenty dotyczące tego wykonawcy lub może je uzyskać za pomocą bezpłatnych i ogólnodostępnych baz danych, w szczególności rejestrów publicznychw rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114 oraz z 2016 r. poz. 352).” Chciałabym prosić o odpowiedź na pytania: Czy jeżeli zamawiający zastrzegł w SIWZ i ogłoszeniu o zamówieniu możliwość wykluczenia wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 1) ustawy PZP, tj. wykonawcę, w stosunku do którego otwarto likwidację (...), Zamawiający może żądać na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy PZP (wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8) złożenia przez wykonawcę odpisu z CEIDG lub KRS, w sytuacji, w którejwykonawca nie wskazał w dokumentacji ofertowej dostępności tych dokumentów w formie elektronicznej pod określonymi adresami internetowymi, leczzamawiający może sam te dokumenty wyszukać (przy odrobinie dobrej woli)? Czy jeżeli wykonawca nie złożył dokumentów oraz nie udzielił żadnej odpowiedzi na wezwanie o którym mowa powyżej, Zamawiający może wykluczyć wykonawcę z udziału w postępowaniu, z powodu niewykazania braku podstaw wykluczenia, mimo, że Zamawiający sam mógłby uzyskać odpis z CEIDG lub KRS – który potwierdzałby brak podstaw wykluczenia?

czytaj więcej »

Pytanie: W tym miesiącu ogłosiliśmy przetarg nieograniczony na kompleksową dostawę energii elektrycznej oraz świadczenie usług dystrybucji do obiektów stanowiących własność Spółki.Przedmiot zamówienia obejmuje usługę kompleksową w rozumieniu art. 3 pkt 30 ustawy z 10 kwietnia 1997 roku Prawo energetyczne, realizowaną na podstawie umowy kompleksowej, o której mowa w art. 5 ust. 3 ww. ustawy.Przetarg powyżej progów unijnych na dwa lata.Wpłynął do nas wniosek o wyjaśnienie treści siwz, z którego wynikają zarzuty na wadliwe ukształtowanie opisu przedmiotu zamówienia, które naruszają zasadę uczciwej konkurencji  i interesy przedsiębiorstw zajmujących się sprzedażą energii elektrycznej. Wnioskujący wskazał, że łącząc w jednym postępowaniu dwa świadczenia, postawiliśmy w uprzywilejowanej sytuacji grupy kapitałowe Energa S.A.Wnioskujący powołuje się również na art. 96 ust. 1 pkt 11 ustawy Prawo zamówień publicznych i powody niedokonania zamówienia na części.Czy w aktualnym stanie prawnym (kiedyś był art. 6 ust. 1 uPZP) możemy kontynuować naszą procedurę, czy lepiej ją unieważnić i ogłosić nowy przetarg z podziałem na części, czyli zakup energii w trybie konkurencyjnym i dystrybucję z wolnej ręki?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający ogłosił przetarg nieograniczony na wykonanie robót teletechnicznych. Wśród postawionych warunków udziału w postępowaniu, określił warunek kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej w następującym zakresie: Wykonawca spełni warunek jeżeli wykaże:a)   że posiada dokument potwierdzający posiadanie przez Wykonawcę systemu teleinformatycznego posiadającego akredytację bezpieczeństwa teleinformatycznego z możliwością przetwarzania informacji o klauzuli min. „ZASTRZEŻONE” lub oświadczenie Wykonawcy o posiadaniu ww. systemu.Wśród postawionych warunków udziału w postępowaniu, określił warunek zdolności technicznej lub zawodowej w następującym zakresie: Wykonawca spełni warunek jeżeli wykaże że dysponuje lub będzie dysponował:a)   pełnomocnikiem ds. ochrony informacji niejawnych, który posiada zaświadczenie o odbyciu specjalistycznego szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych wydane przez SKW lub ABW.Osoba ta musi posiadać aktualne Poświadczenie Bezpieczeństwa do klauzuli minimum POUFNE oraz ważne zaświadczenie stwierdzające odbycie specjalistycznego szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych wydane przez ABW lub SKW.orazb)   1 osobą – pracownikiem pionu ochrony pełniącym funkcję inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego, który posiada zaświadczenie o odbyciu szkolenia specjalistycznego w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego wydane przez ABW lub SKW.Osoba ta musi posiadać minimum upoważnienie do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli ZASTRZEŻONE lub aktualne poświadczenie bezpieczeństwa oraz ważne zaświadczenie stwierdzające odbycie szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych a także ważne zaświadczenie stwierdzające odbycie szkolenia specjalistycznego w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego wydane przez ABW lub SKW.orazc)   1 osobą pełniącą funkcję administratora systemu teleinformatycznego, która posiada zaświadczenie o odbyciu szkolenia specjalistycznego w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego wydane przez ABW lub SKW;Osoba ta musi posiadać minimum upoważnienie do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli ZASTRZEŻONE lub aktualne poświadczenie bezpieczeństwa oraz ważne zaświadczenie stwierdzające odbycie szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych a także ważne zaświadczenie stwierdzające odbycie szkolenia specjalistycznego w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego wydane przez ABW lub SKW.orazd)   Wykonawca wykaże, poprzez złożenie oświadczenia, że posiada komórkę organizacyjną inną niż kancelaria tajna i pomieszczenia umożliwiające prowadzenie prac z niejawną dokumentacją zgodnie z opracowaną oraz zatwierdzoną przez Kierownika Jednostki Organizacyjnej „Instrukcją o sposobie i trybie przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone” oraz zakres i warunki stosowania środków bezpieczeństwa fizycznego w celu ich ochrony”.e)   Wykonawca wykaże, poprzez złożenie oświadczenia, że posiada opracowaną zgodnie z art. 43 ust. 5 Ustawy o ochronie informacji niejawnych, instrukcję dotyczącą sposobu i trybu przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli „ZASTRZEŻONE” oraz określającą zakres i warunki stosowania środków bezpieczeństwa fizycznego w celu ich ochrony (w przypadku konsorcjum firm każdy z uczestników konsorcjum musi złożyć powyższe oświadczenie).Czy Zamawiający prawidłowo określił warunek kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej? – czy posiadanie systemu teleinformatycznego posiadającego akredytację bezpieczeństwa teleinformatycznego z możliwością przetwarzania informacji o klauzuli min. „ZASTRZEŻONE” to warunek zdolności technicznej lub zawodowej?Czy Zamawiający prawidłowo określił warunek zdolności technicznej lub zawodowej w zakresie podpunktu d) i e)? – czy podane podpunkty d) i e) to warunek kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej?

czytaj więcej »

Pytanie:  Zamawiający prowadzi przetarg z zastosowaniem procedury odwróconej. Po zamieszczeniu na stronie WWW zestawienia z otwarcia ofert nie wszyscy wykonawcy w terminie 3 dni złożyli oświadczenie w sprawie przynależności do grupy kapitałowej. Czy zamawiający powinien wezwać do złożenia oświadczenia wszystkich wykonawców?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy umowę zawartą na czas określony, tj.: do 30 września 2017 r., mogę wypowiedzieć 31 marca 2017 r., jeżeli znajduje się w niej zapis, że można ją rozwiązać  w każdej chwili za porozumieniem stron? Kontrakt ten został zawarty po przeprowadzeniu przetargu nieograniczonego zgodnie z ustawą Prawa zamówień publicznych. Moje wątpliwości budzi postanowienie: „umowa może zostać rozwiązana w każdej chwili za porozumieniem stron”. Czy zgodnie z ustawą Pzp taki zapis mógł być do niej wprowadzony i czy bazując na nim, mogę rozwiązać kontrakt?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy szkolenia pracowników, zakup wody mineralnej dla tych osób oraz ich badania lekarskie są zwolnione ze stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jeżeli tak, proszę o podanie podstawy prawnej. Jeśli tak nie jest, to przy zastosowaniu jakich regulacji należy przeprowadzić omawiane zakupy? Jakie akty prawne określają, które zamówienia mają charakter tzw. społecznych?

czytaj więcej »

Pytanie: W związku z postępowaniem w trybie przetargu nieograniczonego powyżej progów unijnych mam następujące pytania:1) Czy istnieje przesłanka do odrzucenia oferty wykonawcy, który nie uczestniczył w obligatoryjnej wizji lokalnej?2) Czy w przypadku, gdy zdefiniujemy złożenie oferty bez uczestniczenia wykonawcy w obligatoryjnej wizji lokalnej jako czyn nieuczciwej konkurencji, to zaistnieje przesłanka do odrzucenia oferty?

czytaj więcej »

Pytanie: Przeprowadziliśmy postępowanie na świadczenie usług żywienia w szpitalu (catering – usługi społeczne). Przy sporządzaniu siwz wspieraliśmy się częściowo przepisami ustawy Pzp. Wpłynęły dwie oferty. Jedna od dotychczasowego wykonawcy, który świetnie realizuje swoją usługę oraz druga od firmy, która świadczyła nam już wcześniej tę usługę i z której byliśmy bardzo niezadowoleni (z uwagi na ciągłe skargi pacjentów i personelu). Przy ustalaniu wartości szacunkowej bazowaliśmy tylko na kosztach faktycznie poniesionych w ramach dotychczasowej umowy. Nie podnosiliśmy jej o żaden wskaźnik wzrostów ani z powodu wzrostu danin publiczno-prawnych. Byliśmy przekonani, że oferty będą wyższe niż nasza wycena. Dotychczasowy wykonawca złożył ofertę o 10 gr brutto niższą (za osobodzień) niż w dotychczasowej umowie. Druga firma przedstawiła ofertę tańszą o kolejne 1 zł, a w konsekwencji ogólna cena oferty nr 2 była niższa od naszej wartości szacunkowej o ok. 100.000 złotych. Obawiamy się, że nasz przedmiot zamówienia nie będzie realizowany dobrze ze względu na tak niską wartość. Czy możemy unieważnić to postępowanie?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzimy przetarg powyżej progów unijnych. W ofercie wykonawca złożył JEDZ, ale niepodpisany. Czy należy wezwać go do złożenia dokumentu na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp? Jeśli go nie przedstawi, trzeba dać mu drugą szansę z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp? Czy JEDZ powinien być aktualny na dzień składania ofert?

czytaj więcej »

Pytanie: Nasza jednostka w ciągu 10 godzin od otrzymania alarmu, jest zmuszona na (drodze formalnej) ogłosić, przeprowadzić i sfinalizować procedurę dotyczącą zorganizowania usługi w zakresie transportu lotniczego ciężkiej, specjalistycznej grupy ratunkowej na misję, za granice kraju. Z uwagi na fakt, iż nie ma do dyspozycji optymalnego wariantu statku powietrznego w Siłach Zbrojnych (Wojsko Polskie), do tej pory korzystano z usług firm oferujących „podstawienie” samolotu (chartery). W jaki sposób powinna zostać przeprowadzona procedura przetargowa, aby jak najszybciej zorganizować w sytuacji alarmowej (informacja systemowa o katastrofie – mobilizacja grupy ratunkowej) transport lotniczy, jeśli nigdy nie wiadomo, kiedy i jaki dystans musi pokonać maszyna (w jakim rejonie doszło do klęski)? Obecnie UE dofinansowuje taką procedurę w 85%, po zrealizowaniu misji. Czy zawarcie umowy na szybką realizację zamówienia z jednym przewoźnikiem jest jedyną możliwością (cięcie kosztów ze względu na konieczność utrzymywania gotowości przez firmę świadcząca usługi)? W jaki sposób, zgodnie z zasadami realizowania zamówień przez placówki państwowe, można uprawnić cały proces?

czytaj więcej »

Pytanie: Nasza jednostka w ciągu 10 godzin od otrzymania alarmu, jest zmuszona na (drodze formalnej) ogłosić, przeprowadzić i sfinalizować procedurę dotyczącą zorganizowania usługi w zakresie transportu lotniczego ciężkiej, specjalistycznej grupy ratunkowej na misję, za granice kraju. Z uwagi na fakt, iż nie ma do dyspozycji optymalnego wariantu statku powietrznego w Siłach Zbrojnych (Wojsko Polskie), do tej pory korzystano z usług firm oferujących „podstawienie” samolotu (chartery). W jaki sposób powinna zostać przeprowadzona procedura przetargowa, aby jak najszybciej zorganizować w sytuacji alarmowej (informacja systemowa o katastrofie – mobilizacja grupy ratunkowej) transport lotniczy, jeśli nigdy nie wiadomo, kiedy i jaki dystans musi pokonać maszyna (w jakim rejonie doszło do klęski)? Obecnie UE dofinansowuje taką procedurę w 85%, po zrealizowaniu misji. Czy zawarcie umowy na szybką realizację zamówienia z jednym przewoźnikiem jest jedyną możliwością (cięcie kosztów ze względu na konieczność utrzymywania gotowości przez firmę świadcząca usługi)? W jaki sposób, zgodnie z zasadami realizowania zamówień przez placówki państwowe, można uprawnić cały proces?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy zamawiający, prowadząc postępowanie z obronności i bezpieczeństwa, może badać podstawy wykluczenia zasobów podwykonawcy?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy podstawą prawną na zaciągnięcie pożyczki z BGK na wyprzedzające finansowanie inwestycji w ramach PROW 2014–2020 jest art. 4 pkt 3 lit. ja ustawy Prawo zamówień publicznych?

czytaj więcej »

Zamawiający nie zostaje zwolniony z obowiązku wezwania do uzupełnienia w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp nawet w przypadku, gdy wykonawcy w okresie pomiędzy składaniem ofert a wyborem najkorzystniejszej oferty samodzielnie przesyłają mu dokumenty lub oświadczenia. Data zawarta w JEDZ nie stanowi żadnej determinanty, która miałaby wpływ na złożone przez wykonawcę oświadczenia wiedzy zawarte w JEDZ.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 10 lutego 2017 r., sygn. akt KIO 172/17

czytaj więcej »

Wykonawca, który już raz uzupełniał Jednolity Europejski Dokument Zamówienia, nie może ponownie przedłożyć informacji dotyczących wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu. Takie działanie będzie stanowiło dwukrotne uzupełnienie, co stoi w sprzeczności z zasadą równego traktowania wykonawców. Sprawdź, jakie argumenty przemawiają za taką interpretacją.  wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 5 stycznia 2017 r., sygn. akt KIO 2429/16

czytaj więcej »

Termin związania ofertą to czas, w którym zamawiający powinien dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty. Dla wykonawcy jest to okres, w którym warunki zaproponowane przez niego w ofercie nie mogą ulec zmianie. Jeśli okaże się, że jest to jednocześnie oferta najkorzystniejsza i zamawiający będzie chciał zawrzeć na jej podstawie umowę, to wykonawca nie może odmówić jej podpisania bez poniesienia negatywnych konsekwencji w postaci utraty wadium. Specjalnie pod tym kątem dokonujemy przeglądu orzecznictwa.

czytaj więcej »

Zamawiający zobowiązany jest pamiętać zarówno o warunkach udziału w postępowaniu, które zastosował w unieważnionym przetargu, jak również o ustalonym opisie przedmiotu zamówienia. W przeciwnym wypadku ewentualne zmiany mogą być ocenione jako wpływające na krąg potencjalnych zainteresowanych zamówieniem, a więc niedopuszczalne.  orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej z 16 kwietnia 2015 r. (sygn. akt BDF1/4900/112/118/14 BDF1.4800.31.2015)

czytaj więcej »