WYDANIE ONLINE

Pewien zamawiający po sprawnym przeprowadzeniu przetargu nieograniczonego podpisał z wykonawcą umowę na kompleksową przebudowę swojej siedziby. Inwestycja opiewała na blisko 1 mln zł i miała być zakończona w 1,5 roku. Niestety już po 4 miesiącach okazało się, że wykonawca nie płaci swoim kontrahentom, którzy po kolei schodzą z placu budowy, przez co realizacja umowy jest poważnie zagrożona. Zamawiający zwrócił się o pomoc do prawników, ale ci bezradnie rozkładają ręce. Umowa o zamówienie ma tyle niedociągnięć i braków, że trudno w tej sytuacji o dobre rozwiązanie.

czytaj więcej »

Część zamawiających, najpóźniej w terminie 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ, ma obowiązek sporządzenia i opublikowania planów postępowań o udzielenie zamówień publicznych na dany rok budżetowy. Sprawdź, czy właściwie interpretujesz przepisy.

czytaj więcej »

Pytanie: Jesteśmy po otwarciu ofert. Cena najtańszej oferty przewyższa kwotę przeznaczoną na sfinansowanie zamówienia. Przypuszczamy, że wkrótce otrzymamy więcej środków, jednak póki co nie mamy takiej gwarancji. Zbadaliśmy oferty pod kątem omyłek i rażąco niskiej ceny. Czy możemy już teraz dokonać ich punktacji i wezwać najwyższej ocenionego wykonawcę do złożenia dokumentów zgodnie z art. 26 ust. 2 ustawy Pzp? A może w chwili obecnej nie należy narażać wykonawcy na wydatki, skoro nie mamy środków na zamówienie?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający musi zlecić aktualizację wykonanej kilka lat temu dokumentacji projektowej. Wartość zamówienia wynosi około 50.000 zł. W umowie na wykonanie dokumentacji nie zawarto zapisów o przeniesieniu praw autorskich do projektu. Aktualnie wykonawca usługi żąda zawarcia z nami umowy w tym przedmiocie. Dopiero wtedy wyrazi zgodę na przekazanie praw autorskich. Zamawiający w planie postępowań zawarł informacje o zamiarze wszczęcia kilku procedur na wykonanie dokumentacji projektowych, których łączna wartość przekracza 30.000 euro. Czy może zlecić aktualizację dokumentacji na podstawie art. 4 pkt 8 ustawy Pzp, ponieważ to zamówienie nie znalazło się w planie postępowań?  Czy może należy udzielić zamówienia w trybie z wolnej ręki, przyjmując, że łączna wartość zamówień na wykonanie dokumentacji projektowych przekracza 30.000 euro?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający posiada regulamin udzielania zamówień sektorowych nieprzekraczających progów unijnych. Zawarte w nim zapisy zobowiązują do zatrzymania wadium m.in. w sytuacji gdy „wykonawca w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia dokumentów i oświadczeń, nie złożył ich w wyznaczonym terminie, chyba, że udowodni, iż wynika to z przyczyn nieleżących po jego stronie”. Zatrzymanie wadium nie jest zależne – tak jak w przypadku art. 46 ust. 4a ustawy Pzp – od braku możliwości wybrania oferty złożonej przez wykonawcę jako najkorzystniejszej. Czy regulamin może różnić się od ustawy Pzp w tej kwestii?

czytaj więcej »

Pytanie: W poprzednich latach przeprowadzaliśmy przetarg nieograniczony w zakresie dostawy energii elektrycznej, który został podzielony na 3 części. Każda z nich odpowiadała siedzibie jednostki terenowej w danym powiecie. Przedmiot zamówienia został określony jako dostawa energii elektrycznej – obejmująca kompleksową usługę, polegającą na sprzedaży energii elektrycznej oraz zapewnieniu świadczenia usługi jej przesyłania, realizowaną na podstawie kompleksowej umowy, dla potrzeb trzech podanych jednostek. W tym roku kończą się umowy kompleksowe na dostawę energii dla 3 jednostek. Łączna wartość zamówienia wynosi 146.365 zł netto na 4 lata (dostawa + przesył). W związku z tym mam kilka pytań:1. Czy można przeprowadzić przetarg nieograniczony, jak w poprzednich latach tj. razem na  sprzedaż i świadczenie usługi przesyłania energii elektrycznej? Postępowanie byłoby podzielone na 3 części.2. Czy żądanie kompleksowej umowy nie zakłóca uczciwej konkurencji?3. Czy należy „rozdzielić” przedmiot zamówienia na dostawę i usługę przesyłu? Wówczas wartość szacunkowa dla dostaw jest poniżej 30.000 euro, tak samo dla usług. Czy można w takim przypadku przeprowadzić procedurę przewidzianą dla postępowań poniżej progów, w tzw. zapytaniu ofertowym, zgodnie z wewnętrznym regulaminem?4. Czy wolno przeprowadzić przetarg nieograniczony na dostawę i udzielić zamówienia z wolnej ręki na przesył energii?

czytaj więcej »

Pytanie: Organizuję przetarg ograniczony z dziedziny obronności i bezpieczeństwa. Czy przygotowując zapisy dotyczące podwykonawstwa, powinnam stosować regulacje rozdziału 4a ustawy Pzp (art. 131m) i zobowiązać wykonawcę do zawarcia umowy o podwykonawstwo? Czy jeśli określę, że łączna wartość umów o podwykonawstwo, które wykonawca będzie zobowiązany zawrzeć, nie może przekroczyć 30% wartości zamówienia, wówczas wykonawca nie może zadeklarować, że powierzy podwykonawcom więcej niż 30% wartości zamówienia, na które składa ofertę? Na jakim etapie postępowania – składania wniosków czy ofert – wykonawca ma zadeklarować, czy i jaką część zamówienia zamierza powierzyć podwykonawcom? Kiedy jest zobowiązany wszcząć postępowanie w sprawie wyboru podwykonawców? Czy ono powinno być rozstrzygnięte w momencie składania wniosków w przetargu ograniczonym?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy można wszcząć postępowanie o zamówienie publiczne na robotę budowlaną, której wartość szacunkowa wynosi 24.380.000 zł, jeśli zamawiający dysponuje kwotą przeznaczoną na realizację zamówienia w wysokości 15.000.000 zł?

czytaj więcej »

Pytanie: Proszę o interpretację art. 67 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. Czy po przeprowadzeniu jednego przetargu nieograniczonego, w którym nie wpłynęły żadne oferty, zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki?

czytaj więcej »

Pytanie: Przedmiotem zamówienia są roboty remontowo-budowlane w oddziale dziecięcym  szpitala. Obejmą roboty instalacyjne c.o., wod.-kan., gazów medycznych itp. i będą wykonywane przy ciągłości pracy oddziału. Jak rozwiązać problem związany z wymogiem zatrudnienia na umowę o pracę? Ile osób w takiej sytuacji powinniśmy wymagać i jakich? Czy powinny to być osoby z kadry kierowniczej, czy pracownicy fizyczni?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający chce dokupić aktualizację posiadanego programu graficznego do tworzenia meteorologicznych map pogody. Jak opisać przedmiot zamówienia, żeby nie naruszyć ustawy Pzp i kupić aktualizację tego konkretnego oprogramowania? Wolna ręka nie wchodzi w grę, ponieważ jest przynajmniej dwóch dystrybutorów w Polsce, którzy mogą zrealizować zamówienie.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający w 2015 roku rozstrzygnął konkurs na podstawie art. 110 ustawy Pzp. Jego przedmiotem było opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej. Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy Pzp w regulaminie konkursu i w ogłoszeniu przewidziano, że nagrodą konkursową, oprócz pieniędzy, będzie zaproszenie autora wybranej pracy konkursowej do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki. W 2016 roku – przed nowelizacją ustawy Pzp z czerwca – wykonawca i zamawiający podpisali umowę na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej. Obecnie w toku wykonywania umowy zamawiający chciałby rozszerzyć jej przedmiot i zmienić termin wykonania. Czy wolno zmienić umowę zawartą „z wolnej ręki”?

czytaj więcej »

Pytanie: Gmina w 2015 roku przeprowadziła postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Umowę zawarto we wrześniu 2016 roku – po wejściu w życie nowelizacji. Aktualnie zamawiający zamierza ją zmienić ze względu na zamówienie dodatkowe (art. 19 ust. 3 pkt 2a ustawy z 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw). Czy można zmodyfikować w tej sytuacji termin realizacji prac, choć gmina nie przewidziała wcześniej możliwości takiej zmiany w umowie?

czytaj więcej »

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych wprowadziła wiele zmian w obszarze związanym z badaniem i wyjaśnieniem rażąco niskiej ceny. Jedną ze zmian było usankcjonowanie możliwości badania cen jednostkowych podanych w ofercie. Praktyka stosowania tego przepisu, a co za tym idzie – orzecznictwo, dopiero zaczyna się kształtować.  Warto zatem wiedzieć, jak nie popełnić błędu i rzetelnie zbadać ofertę wykonawcy pod kątem zaniżonych cen jednostkowych. Ponadto warto zwrócić uwagę na konieczność dokumentowania przez zamawiających procesu badania i oceny ofert pod kątem rażącego zaniżania cen w ofertach. Jeden z wyroków Krajowej Izby Odwoławczej pomoże zdobyć niezbędną w tej materii wiedzę.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 21 listopada 2017 r., sygn. akt KIO 2347/17

czytaj więcej »

 Wyroki KIO z 24 lipca 2017 r.; sygn. akt 1362/17 i z 15 grudnia 2016 r.; sygn. akt KIO 2285/16

czytaj więcej »

Sądy okręgowe – w Lublinie i w Szczecinie wydały orzeczenia niekorzystne dla interpretacji Izby. Dopuściły tym samym szerokie podważanie przez wykonawców poprawności wybranych ofertWyrok sądu okręgowego w Lublinie z 21 grudnia 2016 r., sygn. akt IX Ga 502/16, wyrok sądu okręgowego w Szczecinie z 22 grudnia 2016 r., sygn. akt II Ca 1461/16

czytaj więcej »

W tekście podpowiadamy, jak usprawnić realizację zakupów w jednostce i jakie narzędzia zastosować, aby zmaksymalizować wykorzystanie własnych zasobów. Skorzystaj z gotowych wskazówek.

czytaj więcej »