WYDANIE ONLINE

Perspektywa 2014-2020 jest w pełni realizacji. Wiele podmiotów otrzymuje środki z Unii Europejskiej przeznaczone na realizację konkretnego celu. Z czym jednak wiąże się wydatkowanie tych środków. Na co szczególnie uważać przy procedurze zawierania umowy współfinansowanej. Jakich błędów się wystrzegać, aby nie narazić swojej jednostki na zmniejszenie przyznanych środków i konieczność ich pokrycia z własnego budżetu. Zapoznaj się z częścią I omówienia tego niezwykle istotnego zagadnienia. 

czytaj więcej »

Komisja Europejska wdraża nowe narzędzie. To mechanizm wsparcia zamawiających, który służy prawidłowemu stosowaniu rozwiązań prawnych i „ducha” dyrektyw w sprawach zamówień. Mowa o dobrowolnym mechanizmie oceny ex ante aspektów dotyczących procedury udzielania zamówień publicznych w przypadku dużych projektów infrastrukturalnych. Przeczytaj poniższy tekst i dowiedz się, czym w praktyce jest to rozwiązanie, jakie są jego cele oraz jakie korzyści płyną z jego wdrożenia. 

czytaj więcej »

Zgodnie z art. 11 ust. 7d ustawy Pzp, zamieszczenie ogłoszenia podlegającego obowiązkowi publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w Biuletynie Zamówień Publicznych czy np. na tablicy ogłoszeń i stronie WWW zamawiającego nie może nastąpić przed ich publikacją w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej albo upływem 48 godzin od potwierdzenia otrzymania ogłoszenia przez Urząd Publikacji Unii Europejskiej.

czytaj więcej »

Pytanie: Otrzymaliśmy dofinansowanie z MSiT na budowę w 2018 r.  treningowego boiska piłki nożnej. Boisko to jest częścią większego projektu, obejmującego również budowę boiska głównego i zaplecza. Czy możemy ogłosić przetarg na całość zadania, uzależniając realizację pozostałych etapów od otrzymania kolejnego dofinansowania?

czytaj więcej »

Pytanie: Zwracam się z zapytaniem jak postąpić w sytuacji, gdy projektant dokumentacji projektowej robót budowlanych na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków, będzie ubiegać się o zamówienie jako Wykonawca w ramach ogłaszanego przez nas przetargu nieograniczonego. Zastosowanie mają tu art. 24 ust. 1 pkt 19 w związku z art. 24 ust. 10. Jak przygotować się do takiej sytuacji?1)     Czy wystarczające będzie, gdy na etapie przygotowania przetargu: dam dłuższy termin na składanie ofert np. 2 dni oraz podam w SIWZ kwotę z kosztorysu.2)     W przypadku, gdy projektant miał dostęp do ankiet, które złożyli mieszkańcy zainteresowani , podając dane dot. m.in. osób zamieszkujących w danym gospodarstwie ilości zużywanej wody itp. Czy te ankiety również powinny być udostępnione pozostałym zainteresowanym Wykonawcom.3)     Na etapie oceny ofert powinnam wezwać Wykonawcę – projektanta do złożenia wyjaśnień, aby udowodnił że jego udział nie zakłuca konkurencji?

czytaj więcej »

Pytanie: W postępowaniu na roboty budowlane zamawiający jako jedno z pozacenowych kryteriów oceny ofert przyjął okres gwarancji. Zaznaczył jednocześnie, że nie może być on krótszy niż 5 lat. Wykonawca odręcznie wpisał w odpowiednim miejscu formularza oferty liczbę, którą można odczytać zarówno jako 5 jak i 6 lat. Po ustaleniu punktacji dla wszystkich złożonych ofert stwierdzono, że oferta wykonawcy bez względu na interpretację tego dwuznacznego zapisu, kwalifikuje się jako najkorzystniejsza. W jaki sposób wyjaśnić tę sytuację?

czytaj więcej »

Pytanie: Okazało się, że termin wykonania robót budowlanych z zawartej przez nas umowy ulegnie znacznemu przedłużeniu, ponieważ wykonanie zadania jest uzależnione od realizacji drugiego, realizowanego przez gminę zamówienia (zmiana ta została przewidziana w siwz). Czy zamawiający może zmienić warunki płatności określone w umowie i zapłacić wykonawcy za dotychczas wykonane roboty? Nie przewidzieliśmy płatności częściowych ale w związku z faktem, że zakończenie zadania nastąpi dopiero w przyszłym roku, chcielibyśmy zapłacić chociaż za część robót.

czytaj więcej »

Pytanie: Jestem zatrudniona w szpitalu. Nasi pracownicy posiadają grupowe ubezpieczenia pracownicze (ok. 290 osób) i aktualnie domagają się wzrostu świadczeń ubezpieczeniowych, z czym wiąże się konieczność podwyższenia składki ubezpieczeniowej. Czy jako jednostka publiczna jesteśmy zobowiązani do przeprowadzenia postępowania przetargowego na tę okoliczność, czy możemy zawrzeć umowę z nowym bądź tym samym ubezpieczycielem tylko na lepszych warunkach?

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonawca uzupełnił na wezwanie zamawiającego dokument – wykaz osób wystawiony z datą późniejszą niż termin składania ofert. Jak w tym przypadku ocenić, że wykonawca spełnia warunek udziału w postępowaniu? Czy wykaz powinien zawierać jakąś specjalną klauzulę np. „dane zawarte w wykazie są aktualne na dzień składania ofert”? A jeśli brak takiego wskazania, to jak ustalić, czy ten dokument potwierdza spełnianie warunku na dzień składania ofert?

czytaj więcej »

Pytanie: Regulacja dodanego art. 13a nie wynika z konieczności implementacji do polskiego porządku prawnego postanowień dyrektyw unijnych. Wypełnia natomiast jeden z ich celów, mianowicie  ułatwienie dostępu do zamówień publicznych małym i średnim przedsiębiorstwom i zwiększenie ich zaangażowania w rynku zamówień publicznych. Kto musi publikować plan postępowań?

czytaj więcej »

Pytanie: Podczas badania cen zawartych w  ofertach złożonych w postępowaniu zamawiający może stwierdzić, że budzą one jego wątpliwości i mogą być uznane za rażąco niskie. Wówczas korzystając z przedstawionego wzoru będzie musiał wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnienia. Na jakiej podstawie prawnej może tak postąpić?

czytaj więcej »

Pytanie:  W prowadzonych postępowaniach unijnych mamy obowiązek wymagać od wykonawców oświadczenia własnego na potwierdzenie spełniania warunków udziału i braku podstaw do wykluczenia (jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia). Proszę o wyjaśnienie zagadnień związanych z jego formą, treścią, terminem złożenia i aktualnością. Czy można uzupełniać jednolity europejski dokument zamówienia na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych?

czytaj więcej »

Pytanie: Zmiany dokonane w art. 51 ustawy Pzp w pierwszej kolejności przesądzają o jednoczesnym zapraszaniu kandydatów do składania ofert. Oprócz tego przywołuje się w tej jednostce redakcyjnej nazewnictwo kryteria selekcji, zastępując dotychczasowe sformułowanie odnoszące się w sposób opisowy do wyłonienia wykonawców w sposób obiektywny i niedyskryminacyjny. Na czym polegają nowe rozwiązania?

czytaj więcej »

Pytanie: Zanim zamawiający zatrzyma wadium powinien uzyskać wyjaśnienia od wykonawcy. Niezasadne zatrzymanie wadium może bowiem skończyć się dochodzeniem przez wykonawcę jego zwrotu na drodze sądowej. Dlatego niezbędne wydaje się utwierdzenie bądź nie przez zamawiającego w przekonaniu, że podstawa zatrzymania zaistniała z przyczyn leżących po stronie wykonawcy. Na czym polegają regulacje o wadium?

czytaj więcej »

Pytanie: Nasz teatr zaprezentuje dwa spektakle operowe w innym teatrze. Dekoracje do nich powinny zostać przetransportowane z Warszawy do miejsca docelowego i z powrotem, w kontenerach, drogą morską. Wartość zamówienia przekracza 30.000 euro, ale jest niższa niż progi unijne. Czy usługę można zrealizować na podstawie art. 37a ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej w związku z art. 4d ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Nasze pytanie dotyczy kwestii sumowania zamówień w kontekście sporządzania rocznych planów zamówień. Co roku, jako uczelnia wyższa, sporządzamy plan zamówień przewidzianych do realizacji w bieżącym roku kalendarzowym. Czy w przypadku realizacji projektu badawczego zaplanowanego na 3 lata powinniśmy przyjąć wszystkie wydatki (dostawy i usługi) zaplanowane w harmonogramie projektu przez te 3 lata, czy podzielić je i w kolejnym roku kalendarzowym składać plan odnośnie wydatków przewidzianych na dany rok? Czy przy kilku takich projektach badawczych istnieje obowiązek sumowania dostaw i usług z każdego projektu, czy też każdy projekt jest traktowany indywidualnie? Przykładowo zaplanowany zakup odczynników w pierwszym grancie opiewa na 400.000 zł, w drugim na 500.000 zł a w trzecim na 300.000 zł. Łącznie przekraczamy 209.000 euro. Czy musimy stosować procedurę unijną?

czytaj więcej »

Wieloletnia praktyka udzielania zamówień wskazuje na absolutną konieczność równego traktowania wykonawców. Zasada ta wyraża się również poprzez jednakowo ustalone dla wszystkich wykonawców warunki udziału w postępowaniu. Sprawdź, jakie błędy na tym gruncie popełnił jeden z zamawiających. Pomimo że postępowanie prowadzone było w poprzednim stanie prawnym, wnioski płynące z oceny kontrolujących są aktualne na gruncie obowiązujących przepisów. uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 10 listopada 2017, sygn. akt KIO/KD 62/17

czytaj więcej »

 W ostatnim czasie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał orzeczenie, które wprowadziło sporo zamieszania. Wskazał, że wykonawca nie może uzupełniać swojej oferty o dokumenty podmiotu trzeciego, jeżeli pierwotnie wykazywał spełnianie warunków udziału w postępowaniu osobiście. Stanowisko składu orzekającego spowodowało, że wróciła dyskusja o prawidłowości implementacji dyrektyw i choć orzeczenie zostało wydane w odniesieniu do poprzedniej dyrektywy rzuca nowe spojrzenie na aspekt uzupełniania dokumentówwyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 4 maja 2017 r., sygn. akt C-387/14

czytaj więcej »