WYDANIE ONLINE

Udzielanie zamówień publicznych podzielonych na części w aktualnym stanie prawnym różni się istotnie w wielu aspektach od udzielania takich zamówień sprzed nowelizacji. Podział zamówienia na części, zgodnie z ideą prawodawcy unijnego, staje się po nowelizacji niemalże obowiązkiem zamawiających, z kilkoma wyjątkami. A zatem przeciwnie niż w stanie sprzed nowelizacji, zamawiający nie dysponuje już swobodą absolutną w zakresie decydowania o udzieleniu zamówień w częściach.

czytaj więcej »

Pytanie: PytanieCzy opłata za dozór techniczny (badania okresowe dźwigu osobowego) wystawiona przez Urząd Dozoru Technicznego oraz zakup wypisu i wyrysu z rejestru gruntów są zamówieniem publicznym i podlegają wyłączeniu stosowania ustawy Pzp w myśl art. 4 ust. 6?

czytaj więcej »

Pytanie:  PytaniePolisa OC opiewa na 15 mln zł. W ramach polisy ubezpieczonych jest 15 podmiotów. W dokumencie widnieje zapis, że każdy z podmiotów jest ubezpieczony na 500 tys. zł a nasz wykonawca miał dysponować ubezpieczeniem na 5 mln zł. Czy powinienem wezwać go do złożenia nowego dokumentu?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie Planujemy zakup aparatury w leasingu. Wydaje się, że mamy dwie możliwości dokonania zamówienia:1)     ogłosić przetarg na dostawę w leasingu,2)     zorganizować dwa przetargi: jeden na wyłonienie dostawcy a drugi na leasingodawcę.Podobno do pierwszej opcji podchodzi bardzo mało firm. Jakie są jej minusy? Jeżeli chodzi o opcję drugą, to wydłuży się okres otrzymania takiego sprzętu, gdyż trzeba przeprowadzić dwa przetargi. Czy można jakoś przyspieszyć procedurę, ogłaszając dwa przetargi?

czytaj więcej »

Pytanie:  Pytanie Czy w procedurze udzielenie zamówienia na zakup usługi społecznej prowadzonej w trybie art. 138o ustawy Prawo zamówień publicznych poniżej kwot określonych w art. 138g zamawiający może zastosować art. 6a oraz aneksować umowę w trybie art. 144 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych?

czytaj więcej »

Pytanie: Jesteśmy samorządową instytucją kultury. Czy zamówienia poniżej 30.000 euro, których przedmiotem są dostawy lub usługi z zakresu działalności kulturalnej związanej z organizacją koncertów, wystaw, festiwali itp., są zwolnione z obowiązku stosowania ustawy Pzp na podstawie jej art. 4 pkt 8 czy art. 4d ust. 1 pkt 2?

czytaj więcej »

Pytanie: W ramach projektu dofinansowanego z PROW będziemy realizować inwestycję polegającą na budowie dwóch odcinków sieci wodociągowej. Postępowanie będzie prowadzone w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Dla inwestycji został przygotowany jeden wspólny PFU. Każdy odcinek sieci stanowi odrębny etap wniosku PROW. Czy w takiej sytuacji możemy podzielić przedmiot zamówienia na części?

czytaj więcej »

Pytanie:  W ciągu roku zamierzamy przeprowadzić remont kilku budynków znajdujących się w stacji uzdatniania wody. Każdy z nich ma inną funkcję: garaż, budynek filtrów, budynek ze zbiornikami. Czy całą stację musimy w związku z tym traktować jak jeden obiekt i zsumować  koszty wszystkich remontów? Czy możemy rozdzielić zakresy robót, zamawiając je osobno?

czytaj więcej »

Pytanie: PytanieCzy w opisie przedmiotu zamówienia można wymagać, aby serwis gwarancyjny był realizowany przez producenta urządzenia lub przez autoryzowany serwis producenta?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający zamierza przeprowadzić postępowanie na wybór partnera prywatnego w trybie dialogu konkurencyjnego. Przedmiotem przedsięwzięcia w formule PPP jest kompleksowa modernizacja budynków użyteczności publicznej w gminie X. W ramach przedsięwzięcia obowiązkiem wykonawcy (partnera prywatnego) będzie: zaprojektowanie, sfinansowanie i wykonanie robót budowlanych oraz zarządzanie gospodarką energetyczną budynków przez okres trwania umowy o PPP. Jak oszacować wartość zamówienia? Czy tylko na podstawie szacunkowej wartości robót budowlanych (znanych z audytów energetycznych) czy też na podstawie szacunku dotyczącego wszystkich czynności, które będzie wykonywał partner prywatny w okresie trwania umowy? Czy w wartości szacunkowej należy uwzględnić, poza robotami budowlanymi, również koszty dokumentacji projektowej, zarządzania i ewentualne koszty pieniądza (kredytu zaciągniętego przez partnera prywatnego na sfinansowanie robót budowlanych)? Czy ma tutaj zastosowanie art. 32 oraz art. 5c ust. 1 ustawy Pzp? Uwzględniając jedynie koszty robót budowlanych postępowanie będzie prowadzone do progów unijnych dla robót budowlanych a z uwzględnieniem wszystkich pozostałych kosztów – powyżej nich.

czytaj więcej »

Pytanie:  Co należy rozumieć pod pojęciem „zamówienia na roboty budowlane lub usługi, które mają być wykonane w miejscu podlegającym bezpośredniemu nadzorowi zamawiającego”, o którym stanowi art. 36b ust. 1b ustawy Prawo zamówień publicznych? Czy te miejsca podlegające bezpośredniemu nadzorowi to budynki, drogi? A co w przypadku np. usług odbioru odpadów komunalnych czy usuwaniu śliskości na drogach – czy przy tego rodzaju zamówieniu mamy do czynienia z bezpośrednim nadzorem zamawiającego? Kiedy w praktyce należy wymagać od wykonawcy informacji na temat zatrudnianych przez niego  podwykonawców?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy jeżeli wykonawca powołuje się na zasoby innego podmiotu w celu spełnienia warunku doświadczenia przy realizacji robót budowlanych na podstawie art. 22a ust. 4 ustawy Pzp, to jest zobowiązany wskazać, w jakim zakresie podmiot ten wykona zamówienie, odpowiednio jak w przypadku podwykonawców (art. 36b ust. 1 ustawy Pzp)?

czytaj więcej »

Pytanie: Jeżeli ostatni dzień związania ofertą przypada na sobotę, to wadium wniesione w formie niepieniężnej również powinno być ważne do soboty? Czy w związku z art. 14 ust. 2 ustawy Pzp należy je wydłużyć do poniedziałku?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadziliśmy postępowanie na dostawę dwóch produktów, z czego produkt A (olej napędowy standardowy) stanowi 95% zamówienia a produkt B (olej napędowy „arktyczny”) tylko 5%. Cena produktu B miała się zawierać w cenie za produkt A. Wszyscy wykonawcy popełnili ten sam błąd w formularzu cenowym, rozdzielając cenę produktów A i B. W protokole z badania ofert zamierzamy wskazać, że niepoprawnie sformułowaliśmy zapis dotyczący cen. Co nam grozi, jeśli nie odrzucimy ofert, nie unieważnimy przetargu i  wybierzemy wykonawcę?

czytaj więcej »

Regulacja dotycząca zatrzymania wadium w przypadku braku uzupełnienia oświadczeń lub dokumentów od momentu jej obowiązywania przybierała już kilka kształtów. Jej niezmienną kwestią jest jednak ocena, co należy rozumieć jako brak reakcji na wezwanie zamawiającego. Badanie to jest niezwykle istotne, decyduje bowiem o dalszych czynnościach zamawiającego i konsekwencjach finansowych dla wykonawcy. W sprawie tej oceny wypowiedział się właśnie Sąd Najwyższy. Jego stanowisku poświęcamy uwagę w poniższym artykule. uchwała Sądu Najwyższego z 22 czerwca 2017, sygn. akt III CZP 27/17

czytaj więcej »

Jeden z poważnych polskich zamawiających w ramach prowadzonej kontroli uprzedniej stanął w obliczu nieprawidłowości zgłoszonych przez prezesa UZP. Jego polemika z kontrolującym znalazła ostatecznie finał przed Krajową Izbą Odwoławczą. W poniższym tekście przybliżamy istotę tej sprawy. Dowiedz się, jakich błędów nie popełniać i znaleźć się w podobnej sytuacji. uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 19 czerwca  2017, sygn. akt KIO/KU 22/17

czytaj więcej »

Zamawiający może wystąpić do KIO o uchylenie zakazu zawarcia umowy, jeżeli wniesione odwołanie zagraża terminowej realizacji zamówienia publicznego. Izba ma prawo do zniesienia takiego zakazu, jednakże w swej decyzji musi kierować się nadrzędnością ochrony interesu publicznego. W praktyce takie decyzje są wydawane stosunkowo rzadko, bo wykazania wymaga waga interesu publicznego, którego zagrożenie miałoby uzasadnić ewentualną rezygnację z ochrony innych interesów. Sprawdź, jaka okoliczność nie będzie stanowiła dostatecznej podstawy dla przychylnego stanowiska składu orzekającego. Postanowienie w sprawie wniosku o uchylenie zakazu zawarcia umowy Krajowej Izby Odwoławczej z 3 lipca 2017, sygn. akt KIO/W 13/17

czytaj więcej »