WYDANIE ONLINE

             Przepisy ustawy Pzp wymuszają na wielu zamawiających odejście od dyktatu kryterium ceny. Obecnie nie wystarczy jednak samo wykorzystanie pozacenowych kryteriów oceny ofert, niezbędne jest także ustalenie ich wagi (znaczenia) na odpowiednim poziomie, często nawet 40%. To wymaga od zamawiającego niejednokrotnie poprzedzenia czynności opisu pozacenowych kryteriów oceny ofert właściwą analizą i symulacją, aby pozwoliły na wybór oferty rzeczywiście najkorzystniejszej, a nie tylko takiej na „pierwszy rzut oka”.

czytaj więcej »

UZP w najnowszym Informatorze opublikowało opinię prawną, która stanowi o zasadach udzielania zamówień na usługi społeczne. Wskazuje ona, że te, których wartość nie przekracza 750.000 euro (lub 1 mln euro – w przypadku zamawiających sektorowych), mogą być zlecane zgodnie z wewnętrznym regulaminem zamawiającego.  

czytaj więcej »

Pytanie Jesteśmy jednostką samorządową. Mamy również zakład budżetowy i jednostki organizacyjne. Od kiedy obowiązuje nas komunikacja elektroniczna zgodnie z nowymi zasadami? Jak należy wypełnić protokół z postępowania ogłoszonego w listopadzie 2016 roku w pkt 4 „Powody odstąpienia od wymogu użycia środków komunikacji elektronicznej przy składaniu ofert”?

czytaj więcej »

Pytanie W postępowaniu unijnym na dostawę autobusów chcemy, aby wykonawca dysponował sklepem internetowym działającym w systemie 24h, umożliwiającym zamawianie i zakup on-line pełnego katalogu części zamiennych do oferowanego autobusu z obsługą w języku polskim. Jest to dosyć ważne dla zamawiającego. Czy można użyć powyższego jako kryterium oceny ofert, np. na podstawie art. 91 ust. 2 pkt 4, 5 lub 6 ustawy Pzp? Jeżeli nie, to gdzie najlepiej zapisać to w siwz? Czy możemy określić taki warunek? Jak go sformułować?

czytaj więcej »

PytanieW postępowaniu na wyłapywanie i hotelowanie zwierząt zamawiający jako kryterium oceny ofert podał cenę – 60% i odsetek adopcji (określony na podstawie średniej liczby zwierząt oddanych do adopcji w ciągu roku do średniej liczby zwierząt w schronisku na koniec roku, średnia z trzech ostatnich lat poprzedzających bieżący rok) – 40%.Wskaźnik ten – tak jak i cenę – wykonawca był zobowiązany wpisać w druk oferty. Zamawiający zgodnie z siwz miał dokonać oceny tego kryterium na podstawie raportów z wizji powiatowego lekarza weterynarii. W trakcie oceny na podstawie działań matematycznych zamawiający stwierdził błąd w obliczeniu wskaźnika w złożonych ofertach. Co zrobić w takim przypadku? Czy wezwać do wyjaśnień na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp a następnie poprawić w ofercie omyłkę zgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp? Czy nie będzie to prowadziło do zmiany treści oferty?

czytaj więcej »

 Pytanie Zamawiający w ogłoszeniu oraz siwz określił termin realizacji zamówienia od 1 czerwca 2017 r. do 31 grudnia 2017 r. Ze względu na przedłużająca się procedurę nie jest możliwe zawarcie umowy do 1 czerwca 2017 r. Zamawiający chce unieważnić postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 w zw. 94 ust 1 pkt 2 ustawy Pzp (z uwagi na art. 146 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp)? Czy słusznie?

czytaj więcej »

PytanieProwadzimy postępowanie na realizację usług leśnych w 2017 roku z podziałem na 4 części. Już po ocenie formularzy ofertowych i JEDZ wiemy, że w części 1 będziemy musieli unieważnić postępowanie, ponieważ cena oferty przekracza kwotę, jaką przeznaczyliśmy na realizację zamówienia. W pozostałych pakietach trwają czynności związane z weryfikacją warunków i braku podstaw wykluczenia. Czy mogę już teraz przekazać informację o unieważnieniu postępowania w jednej z części? Musimy jak najszybciej rozpocząć na nią nową procedurę.

czytaj więcej »

Pytanie Właśnie podpisujemy umowę na wykonanie badań naukowych. W ramach realizacji tego kontraktu będziemy musieli zlecić usługi i zrealizować wiele dostaw. Przy udzielaniu zamówień chcę skorzystać ze zwolnień ze stosowania ustawy Pzp na podstawie jej art. 4d ust. 1 pkt 1. Czy mogę wybrać niektóre dostawy i usługi i do ich realizacji zastosować wyłączenie, a na pozostałe zorganizować przetarg?

czytaj więcej »

Pytanie Reprezentuję instytut badawczo-naukowy. Niedługo chcemy skorzystać z wyłączenia stosowania ustawy Pzp na podstawie art. 4d ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. Jak w tym przypadku odnieść się do zamówień, które nie są związane z pracami naukowo-badawczymi? Przykładowo, udzielając zamówienia w grupie materiałów filtracyjnych na kwotę 200.000 zł, będę korzystać z wyłączenia zgodnie z art. 4d ust. 1 pkt 1 na sumę 180.000 zł. Czy na pozostałe zamówienia o wartości 20.000 zł muszę przeprowadzić przetarg?

czytaj więcej »

Pytanie Czy zamawiający w postępowaniu z wolnej ręki (na odprowadzanie ścieków z wód opadowych i roztopowych z dróg i chodników gminnych poprzez urządzenia sieci kanalizacji deszczowej oraz konserwację przedmiotowych urządzeń o wartości powyżej unijnych progów) jest zobligowany żądać wszystkich dokumentów wymienionych w rozporządzeniu w sprawie dokumentów? Czy  zaproszenie do negocjacji powinno zawierać formularz JEDZ, czy też jako wykonawca mamy sami pobrać ten dokument ze strony WWW? Czy przedmiotowe dokumenty możemy dostarczyć dopiero przed podpisaniem umowy, czy też musimy je przedłożyć w dniu negocjacji? Jeżeli zamawiający nie stawia żadnego warunku udziału w postępowaniu, to wykonawca nie wypełnia w JEDZ części dotyczącej warunków (część IV Kryteria kwalifikacji)?

czytaj więcej »

Pytanie Dnia 1 stycznia 2017 r. wszedł w życie art. 6d ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zgodnie z którym: „W przypadku gdy gmina jest podzielona na sektory, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza się odrębnie dla każdego z wyznaczonych sektorów”.Chcemy ogłosić przetarg na odbiór i zagospodarowanie odpadów. Gmina podzielona jest na 4 sektory. Czy powinniśmy ogłosić 4 różne przetargi? Czy możemy ogłosić jeden przetarg z podziałem na 4 części?  Co tak naprawdę zmienia wskazany przepis?

czytaj więcej »

Pytanie Czy wykazy osób uczestniczących w realizacji zamówienia i wykonanych robót stanowią oświadczenia i w związku z tym wykonawca powinien złożyć je w oryginale?

czytaj więcej »

Zamawiający nie może zwolnić się z obowiązku nałożonego ustawą Pzp do wyczerpującego wezwania wykonawcy o uzupełnienie ujawnionych braków dokumentów - zasłaniając się twierdzeniem, że wykonawca jako profesjonalny uczestnik rynku zamówień publicznych ma obowiązek znać przepisy obowiązującego w tym zakresie prawa oraz zapisy SIWZ w przetargu, w którym składa ofertę. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 4 kwietnia 2017 r., sygn. akt KIO 572/17

czytaj więcej »

 Przesłanki wykluczenia z postępowania określone w art. 24 ust. 1 pkt 12 i 17 ustawy Pzp są ze sobą powiązane. Taki wniosek wynika z jednego z orzeczeń Krajowej Izby Odwoławczej. Poniżej przedstawimy argumenty przemawiające za tym stanowiskiem. Pokażemy również - na przykładzie orzecznictwa - jak można określić szczególny, obiektywnie uzasadniony sposób spełniania warunków udziału w postępowaniu w stosunku do konsorcjum oraz jakie problemy mogą wyniknąć ze złożenia ofert częściowych przez przedsiębiorców należących do grupy kapitałowej.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 13 marca 2017 r., sygn. akt KIO 369/17Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 20 marca 2017r., sygn. akt KIO 382/17Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 6 marca 2017 r., sygn. akt: KIO 283/17; KIO 291/17; KIO 298/17

czytaj więcej »