WYDANIE ONLINE

 Zasadą wynikającą z art. 36a ustawy Pzp jest możliwość powierzenia przez wykonawcę wykonania części zamówienia podwykonawcy. Jednocześnie, o ile zamawiający nie zdecyduje o wymogu osobistego wykonania kluczowych części zamówienia na roboty budowlane lub usługi albo prac związanych z rozmieszczeniem i instalacją w ramach zamówienia na dostawy, ma obowiązek żądać od wykonawcy wskazania części zamówienia, których wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcom i podania firm podwykonawców.

czytaj więcej »

Zeszłoroczna nowelizacja ustawy Pzp dała zamawiającym możliwość zastosowania nowego podejścia do podjęcia współpracy o charakterze publiczno-publicznym. Taka międzyinstytucjonalna kooperacja traktowana jest jako zamówienie „in-house”, które podlega znacznym zwolnieniom ze stosowania regulacji ustawy Pzp. Obserwując szerokie zainteresowanie administracji publicznej i samorządów tym zagadnieniem, podjęliśmy się jego szczegółowej analizy. W niniejszym opracowaniu interpretujemy wymagane do spełnienia warunki przy podejmowaniu tego rodzaju zadania.

czytaj więcej »

Wraz z nadejściem wiosny centralni zamawiający będą testować i stosować w praktyce nowe narzędzia w ramach postępowań dotyczących zamówień publicznych. Wykonawcy, którzy będą starać się o uzyskanie zamówień w takich jednostkach, są z kolei zmuszeni zadbać o podpis elektroniczny – bez niego nie złożą już skutecznej oferty. Konieczność wprowadzenia elektronicznej komunikacji w postępowaniu przetargowym dotyczy na razie tylko części jednostek zamawiających. Szczegóły w artykule.

czytaj więcej »

 Pytanie Zamawiający prowadzi przetarg z zastosowaniem procedury odwróconej. Po zamieszczeniu na stronie WWW zestawienia z otwarcia ofert, nie wszyscy wykonawcy w terminie 3 dni złożyli oświadczenie w sprawie przynależności do grupy kapitałowej. Czy zamawiający powinien wezwać do złożenia oświadczenia wszystkich wykonawców?

czytaj więcej »

Pytanie Będziemy organizować tryb z wolnej ręki na przesył energii elektrycznej z art. 67 ust. 1 pkt 1a ustawy Pzp. Będzie to umowa na czas nieokreślony. Wartość zamówienia (obliczona dla 48 miesięcy) wyniesie ponad 180.000 zł. Czy w tym przypadku należy opublikować ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy? Co należy wskazać w zaproszeniu do negocjacji? Co ze wzorem umowy, jeżeli dystrybutor narzuca swój własny?

czytaj więcej »

Pytanie Zamawiający stosuje procedurę odwróconą. Na pierwszym etapie żąda złożenia oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu i spełnianiu warunków oraz oświadczenia dotyczącego ceny. Czy takie żądanie jest prawidłowe? Czy jeżeli na tym etapie wykonawcy nie złożą oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu i spełnianiu warunków, należy ich wezwać do przedstawienia tych dokumentów niezależnie od tego, czy dana oferta jest na pierwszym miejscu w rankingu? Czy wybierając najkorzystniejszą ofertę, zamawiający wzywa do złożenia pozostałych dokumentów? Jaką datą powinny być one opatrzone? Co  w sytuacji gdy wykonawca składa wszystkie oświadczenia i dokumenty od razu z ofertą?

czytaj więcej »

Pytanie Czy szkolenia pracowników, zakup wody mineralnej dla tych osób oraz ich badania lekarskie są zwolnione ze stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jeżeli tak, proszę o podanie podstawy prawnej. Jeśli tak nie jest, przy zastosowaniu jakich regulacji należy przeprowadzić omawiane zakupy? Jakie akty prawne określają, które zamówienia mają charakter tzw. społecznych?

czytaj więcej »

Pytanie Zamawiający w 2015 roku przeprowadził procedurę przetargową na ubezpieczenie majątku oraz odpowiedzialności cywilnej gminy i podległych jej jednostek w latach 2016 i 2017. Umowa została zawarta przed wejściem w życie nowelizacji ustawy Pzp tj. przed 28 lipca 2016 r. Zamawiający przewidział wówczas zamówienia uzupełniające w wysokości 20% zamówienia podstawowego, które to 20% zostało wykorzystane w 2016 roku. Czy po wejściu w życie nowelizacji wolno nam w 2017 roku na podstawie przepisu przejściowego dokonać zmiany umowy i zlecić zamówienia stanowiące nie więcej niż 50% wartości zamówienia podstawowego (art. 19 ust. 3 pkt 2b ustawy nowelizującej)? Czy zamówienia – usługi, które pojawią się w tym roku i łącznie nie przekroczą 30.000 euro, zamawiający może zlecić poza ustawą Pzp na podstawie jej art. 4 pkt 8?

czytaj więcej »

 Pytanie W związku z wyrokiem TSUE oraz uchwałą NSA (sygn. I FPS 1/13) w sprawie statusu prawno-podatkowego w VAT samorządowych jednostek budżetowych, od 1 stycznia 2017 r. oznaczenie naszego zakładu budżetowego podlegającego urzędowi gminy jako zamawiającego na FV uległo zmianie. Muszą się tam znaleźć zapisy, że nabywcą jest gmina a odbiorcą zakład, przy czym wskazywany jest NIP gminy. Czy ogłaszając nowy przetarg, powinniśmy występować jako zakład, czy też należy złożyć jakąś informację do BZP z danymi gminy – zakładu i jej NIP?

czytaj więcej »

 Pytanie Jedną z ważniejszych zmian, które weszły w życie w 2017 roku, jest wprowadzenie odwróconego obciążenia VAT dla usług podwykonawców budowlanych. Jaki ta zmiana będzie miała wpływ na ogłaszanie przetargów na roboty budowlane?

czytaj więcej »

Pytanie Zamawiający udziela rocznych zamówień publicznych na wykonywanie usług leśnych, co miesiąc zlecając część prac na podstawie umów cywilnoprawnych. Często wykonawca podczas realizacji kontraktu zgłasza, iż prace będą wykonywane za pośrednictwem podwykonawców. Jakich dokumentów zamawiający może żądać od wykonawcy? Czy wolno mu wymagać umowy między wykonawcą a podwykonawcą zawierającej zakres usług z dokładnością do jednostki obmiaru? Prawo zamówień publicznych reguluje kwestie podwykonawstwa przy robotach budowlanych, nie mówiąc o usługach. Na ile możemy ingerować w tym zakresie w relacje między wykonawcą a jego kontrahentami?

czytaj więcej »

 Pytanie W prowadzonym przez nas postępowaniu na dostawę sprzętu komputerowego, w przypadku jednej z części, której przedmiotem była dostawa laptopów, złożono oferty, które prowadziły do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług (tzw. odwrócony VAT). Wykonawcy poinformowali o tym fakcie w złożonych ofertach a podane przez nich ceny ofert były cenami netto. Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 91 ust. 3a ustawy Pzp zamawiający dokonując oceny ofert, doliczył do oferowanych cen VAT. Czy w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia w rubrykach pn. cena wybranej oferty oraz oferta z najniższą/najwyższą ceną, należy w związku z tym podać wskazane w ofertach ceny netto czy powiększone o wartość podatku?

czytaj więcej »

 Pytanie W związku z postępowaniem w trybie przetargu nieograniczonego powyżej progów unijnych mam następujące pytania: 1) Czy istnieje przesłanka do odrzucenia oferty wykonawcy, który nie uczestniczył w obligatoryjnej wizji lokalnej? 2) Czy w przypadku, gdy zdefiniujemy złożenie oferty bez uczestniczenia wykonawcy w obligatoryjnej wizji lokalnej jako czyn nieuczciwej konkurencji, to zaistnieje przesłanka do odrzucenia oferty?

czytaj więcej »

Pytanie Braliśmy udział w postępowaniu na wykonanie robót budowlanych (dofinansowanych ze środków UE). We wzorze umowy przewidziano wystąpienie robót zamiennych. Wynagrodzenie jest ryczałtowe. W przypadku wystąpienia robót zamiennych wskazano  jedynie możliwość obniżenia wynagrodzenia, jeśli będzie to wynikało z kosztorysu różnicowego. Natomiast nie przewidziano podwyższenia płacy. Czy zamawiający, przyjmując wynagrodzenie ryczałtowe, może lub powinien przewidzieć w umowie możliwość jego podwyższenia w wyniku wystąpienia robót zamiennych?

czytaj więcej »

Użyte w art. 89 ust. 1 pkt 7b ustawy Pzp sformułowanie „wadium wniesione w sposób nieprawidłowy” odnosi się do wszelkich odstępstw od koniecznej treści np. dokumentów gwarancji wadialnych - ubezpieczeniowych i bankowych, niezachowania formy przelewu bankowego, ale w kwotach mogących świadczyć o unikaniu nakazanej przepisami odrębnymi formy rozliczeń. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 13 lutego 2017 r., sygn. akt KIO 217/17

czytaj więcej »

Przesłanka unieważnienia postępowania wynikająca z art. 93 ust. 1 pkt 7 Pzp powinna być rozumiana wąsko, a niemożliwa do usunięcia wada to taka, która dotyczy czynności niedającej się unieważnić lub powtórzyć. WyrokKrajowej Izby Odwoławczej z 2 marca 2017 r., sygn.. akt  KIO 281/17

czytaj więcej »