WYDANIE ONLINE

Usługi społeczne to szeroka grupa zamówień, którym poświęcono odrębny rozdział w znowelizowanej ustawie Pzp. Pomimo upływu ponad 6-miesięcznego okresu obowiązywania nowych regulacji nadal budzą one wiele wątpliwości. Różne podmioty zamawiające próbują zróżnicowanego podejścia do tej niełatwej wbrew pozorom materii. Niniejsze opracowanie ma na celu usystematyzowanie ścieżki udzielania zamówień na te specyficzne usługi.

czytaj więcej »

Ustawa o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług nie wprowadza odrębnej, od wskazanej w treści art. 2 pkt 12 ustawy Prawo zamówień publicznych, definicji zamawiającego ani nie modyfikuje zasad kierujących procesem szacowania wartości zamówień publicznych, udzielanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz podległe im instytucje.

czytaj więcej »

Pytanie Paragraf 9 ust. 2 rozporządzenia w sprawie dokumentów stanowi, że zamawiający żąda (a nie „może żądać” tak jak wskazuje § 1, 5 i 13 oraz, w stosunku do podwykonawców § 9 ust. 3 rozporządzenia) od wykonawcy, który polega na zdolnościach lub sytuacji innych podmiotów na zasadach określonych w art. 22a ustawy Pzp, przedstawienia w odniesieniu do tych podmiotów dokumentów wymienionych w § 5 pkt 1–9. Chodzi o informacje z KRK, zaświadczenie naczelnika US, zaświadczenie ZUS, odpis z właściwego rejestru lub CEiDG oraz określone oświadczenia wskazane w § 5 pkt 5–9 rozporządzenia.Proszę o potwierdzenie, że bez względu na wartość zamówienia zamawiający zawsze powinien żądać wszystkich dziewięciu dokumentów w odniesieniu do innego podmiotu, na którego zasoby wykonawca powołuje się przy wykazywaniu spełnienia warunków udziału w postępowaniu, choć w stosunku do samego wykonawcy zażądał tylko niektórych. Jeżeli przepis ten należy jednak rozumieć w inny sposób, to proszę wskazać podstawę prawną, według której można tak sądzić. 

czytaj więcej »

Pytanie W przetargu nieograniczonym na wybór wykonawcy odbioru odpadów jako jedno z kryteriów oceny ofert wskazano: „wysokość kary umownej w przypadku oddelegowania do wykonania zamówienia pracownika niezatrudnionego na podstawie umowy o pracę (20%)”. Opisując przedmiot zamówienia zamawiający wprowadził w specyfikacji istotnych warunków zamówienia obowiązek zatrudnienia przy wykonywaniu pewnych czynności związanych ściśle z usługą – osób na podstawie umowy o pracę w rozumieniu Kodeksu pracy. Jeden z wykonawców wniósł o wykreślenie kryterium jako niezwiązanego z jakością świadczonych usług. Czy słusznie? Czy ma szansę wygrać sprawę przed Krajową Izbą Odwoławczą?

czytaj więcej »

Zgodnie z nowelizacją ustawy Pzp wykonawca jest zobligowany złożyć wraz z ofertą jedynie oświadczenia, o których mowa w art. 25a ustawy Pzp. Jak ma postąpić zamawiający, w sytuacji gdy wykonawca z własnej woli załącza do oferty dokumenty potwierdzające spełnienie warunków udziału w postępowaniu, tj. np. wykazy robót budowlanych wraz z dowodami czy wykaz osób, przy czym przedłożone dokumenty nie są kompletne lub budzą wątpliwości? Czy zamawiający ma dokonać wezwania (np. w odniesieniu do jednej z referencji, czy brakującego wykazu) na podstawie art. 26 ust. 1 lub 2, czy też wezwać do ich uzupełnienia z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp? Pytanie takie pojawia się także w sytuacji, gdy któryś z załączonych do oferty dokumentów budzi wątpliwości zamawiającego i wzywa on wykonawcę do wyjaśnień, z których następnie wynika, że dokument nie potwierdza warunku udziału w postępowaniu.

czytaj więcej »

 Pytanie Nasze pytanie dotyczy dialogu technicznego. Zgodnie z nowym art. 31d ustawy Pzp, jeżeli istnieje możliwość, że o udzielenie zamówienia będzie ubiegał się podmiot, który uczestniczył w przygotowaniu postępowania, zamawiający zapewnia, że jego udział w procedurze nie zakłóci konkurencji. W szczególności udostępnia pozostałym wykonawcom informacje, które uzyskał i przekazał podczas przygotowania postępowania oraz wyznacza odpowiedni termin na złożenie ofert. Zamawiający wskazuje następnie w protokole środki mające na celu zapobieżenie zakłóceniu konkurencji. W jaki sposób zamawiający powinien przekazać pozostałym wykonawcom informacje, które uzyskał i przekazał podczas przygotowania postępowania? Czy, w przypadku dialogu technicznego, chodzi o przekazanie protokołów ze spotkań z wykonawcami? Czy może o sporządzenie zbiorczej informacji, co było przedmiotem dialogu i jakie informacje uzyskał zamawiający? Jaki jest wobec powyższego katalog potencjalnych środków mających na celu zapobieżenie zakłóceniu konkurencji?

czytaj więcej »

Dnia 20 lutego 2017 r. został wydany przez Krajową Izbę Odwoławczą wyrok poruszający kwestię obowiązków wykonawcy, dotyczących wskazania w ofercie kwestii związanych z podwykonawstwem. Rozstrzygnięcie to jest warte skomentowania, bowiem obok merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołującego, zawiera szerszy pogląd Izby na wzajemne relacje przepisów ustawy Pzp regulujących  instytucję podwykonawstwa.  Opinia została wydana w składzie 3 osobowym, co podkreśla wagę interpretacji. Zapoznaj się z prezentowanym stanowiskiem składu orzekającego.wyrok KIO z 20 lutego 2017r, sygn. akt KIO 236/17

czytaj więcej »

PytanieZamawiający – instytucja kultury – do tej pory realizował zadania w trybie art. 4 pkt 8 lit. b ustawy Pzp. Obecnie wskazana regulacja została zmieniona na art. 4d ustawy Pzp w zakresie zamówień powyżej unijnych progów. Czy w związku z tym zamawiający musi posiadać regulamin dokonywania takich zakupów? Czy do zamówień z zakresu działalności kulturalnej niezależnie od wartości stosuje się art. 4d ustawy Pzp? Czy może w odniesieniu do tych poniżej 30.000 euro należy korzystać z art. 4 pkt 8 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

 Pytanie Czy umowę zawartą na czas określony tj.: do 30 września 2017 r. mogę wypowiedzieć 31 marca 2017 r., jeżeli znajduje się w niej zapis, że można ją rozwiązać w każdej chwili za porozumieniem stron? Kontrakt ten został zawarty po przeprowadzeniu przetargu nieograniczonego zgodnie z ustawą Prawa zamówień publicznych. Moje wątpliwości budzi postanowienie „umowa może zostać rozwiązana w każdej chwili za porozumieniem stron”. Czy zgodnie z ustawą Pzp taki zapis mógł być do niej wprowadzony i czy bazując na nim mogę rozwiązać kontrakt?

czytaj więcej »

Pytanie Zamawiający otrzymał dotację celową na realizację prac modernizacyjnych w zabytkowym obiekcie. W ramach zadania trzeba sporządzić dokumentację projektową a następnie wykonać roboty budowlane. Wartość netto całego zadania wynosi 300.000 zł, w tym prace projektowe to ok. 50–60 tys. zł. Czy w świetle definicji obiektu budowlanego postępowanie na usługę projektową należy zrealizować w trybie przetargu nieograniczonego? Czy może można skorzystać z instytucji art. 6a ustawy Pzp i przeprowadzić procedurę na bazie art. 4 pkt 8 ustawy Pzp? Postępowanie na prace budowlane chcemy zrealizować w trybie przetargu nieograniczonego.

czytaj więcej »

 Pytanie Przeprowadziliśmy przetarg nieograniczony na roboty budowlane poniżej unijnego progu. W trakcie realizacji zawartej umowy doszliśmy do wniosku, że należy zmienić i rozszerzyć zakres prac (m.in. poprzez docieplenie stropodachu). Opcja przewidziana i obliczona w kosztorysie inwestorskim była niemożliwa do realizacji ze względu na istniejącą już w obiekcie technologię. W związku z tym zastosowano inną metodę, skutkiem czego kwota z ogólnej wartości zawartego kontraktu została pomniejszona i odliczona. Następnie dodaliśmy docieplenie fundamentów, rozszerzając zakres robót. Doszły potem jeszcze prace brukarskie i inne drobne roboty budowlane jak np. przebudowa murku przy wjeździe do garażu budynku. Nie miały one bezpośredniego związku z podstawowym zamówieniem. Wartość tych robót wyniosła 31.000 zł brutto. W związku z tym podpisaliśmy nową umowę z tym samym wykonawcą, który realizował roboty budowlane. Czy takie działanie było prawidłowe? Jakie dokumenty powinniśmy przygotować w tej sytuacji? Czy było to zamówienie bądź roboty dodatkowe?

czytaj więcej »

Pytanie Jak opisać w załączniku do protokołu, w jaki sposób uwzględniono w opisie przedmiotu zamówienia koszty cyklu życia w przetargu na dostawę żywności, gdzie zastosowano kryterium 100% cena?

czytaj więcej »

Pytanie Czy zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy Pzp, kryteriami oceny ofert mogą być tylko 2 elementy? Przykładowo: cena 60% i długość okresu gwarancji i rękojmi 40%?

czytaj więcej »

Pytanie Czy w zamówieniach na usługi społeczne o wartości mniejszej niż kwoty określone w art. 138g ust. 1 pkt 1 istnieje obowiązek badania oferty pod kątem rażąco niskiej ceny?

czytaj więcej »

Aktualnie zamawiający na każdym etapie postępowania może uznać, że wykonawca nie posiada wymaganych zdolności, aby zrealizować dane zamówienie publiczne, jeżeli:1)      zaangażował on swoje zasoby techniczne lub zawodowe w inne przedsięwzięcia gospodarcze i2)      może to negatywnie wpływać na realizację danego zamówienia.Wykonawcy coraz śmielej korzystają z tego przepisu, aby wyeliminować konkurentów z procedury o udzielenie zamówienia. Ale uwaga! Nie wystarczy wskazać, że oferent używa np. tych samych maszyn przy realizacji różnych przedsięwzięć. Nie jest to okoliczność, która zmuszałaby zamawiającego do wyeliminowania wykonawcy z postępowania. W tekście przedstawiamy 4 interpretacje przepisu dokonane w najnowszych orzeczeniach Krajowej Izby Odwoławczej.

czytaj więcej »

Z uwagi na inny skutek wezwań z art. 26 ust. 3 i art. 22a ust. 6 ustawy Pzp dopiero po ustaleniu, że ocena wstępna potwierdza spełnienie warunków udziału w postępowaniu, wykonawca może być wezwany do przedłożenia dokumentów, a złożone pierwotnie wraz z ofertą dokumenty nie mogą zastępować oceny wstępnej dokonywanej na podstawie JEDZ, gdyż efektem wezwania w trybie art. 22a ust. 6 ustawy Pzp może być powołanie się na zupełnie inne dostawy niż te wskazane pierwotnie w wykazie załączonym na skutek własnej inwencji wykonawcy do oferty.wyrok KIO z 10 stycznia 2017 r., sygn. akt KIO 2417/16

czytaj więcej »

Jednolity europejski dokument zamówienia to nowość budząca wiele wątpliwości. Skomplikowana struktura i nie do końca czytelne zapisy powodują, że zarówno zamawiający jak i wykonawcy popełniają błędy. W ostatnich miesiącach KIO rozstrzygała kilka spornych kwestii odnoszących się do JEDZ. Dokonujemy przeglądu prezentowanych stanowisk. 

czytaj więcej »