WYDANIE ONLINE

Nowelizacja ustawy Pzp wprowadziła specjalne zwolnienia w stosowaniu jej regulacji w odniesieniu do zamawiania usług społecznych. Zamówień na nie możesz udzielać szybciej i prościej. Nie wiesz, czy dotyczy to  Twojego postępowania? W poniższym tekście omawiamy tę kategorię zakupów. Sprawdź, jak wygląda odformalizowana procedura. Zaoszczędź czas i uniknij naruszeń przepisów.

czytaj więcej »

 Pytanie Zgodnie z art. 13a jako instytut naukowy jesteśmy zobligowani do umieszczenia planów postępowań na kolejny rok. W przyszłym roku będziemy zobligowani do przeprowadzenia postępowania na dostawę gazu. Jednak zamiast organizować przetarg na kwotę poniżej progu unijnego będziemy chcieli wejść do grupy zakupowej i wtedy wspólnie z innymi zamawiającymi „wskoczymy” w przetarg unijny. Jaką wartość mamy wpisać w planach? Chodzi mi o orientacyjną kwotę zamówienia – tę naszą? Czy mamy wskazywać tam grupę zakupową, do której zamierzamy dołączyć? Gdzie należy umieścić plany? Na naszej stronie BIP? OdpowiedźZamawiający powinien ująć w planie postępowań sporządzanym na podstawie art. 13a ustawy Pzp swoją wartość zamówienia.

czytaj więcej »

PytanieW prowadzonym przetargu nieograniczonym przewidzieliśmy 3 kryteria oceny ofert: cenę (z wagą 94%), termin płatności (z wagą 3%) i czas usunięcia nieprawidłowości w realizacji zamówienia (znaczenie 3%). Zamawiający w przygotowanym formularzu ofertowym stanowiącym załącznik do siwz uwzględnił dwa pierwsze kryteria, trzecie zaś przez przeoczenie nie zostało do niego wpisane. Oferty złożyło sześciu wykonawców z czego pięciu z nich wskazało trzecie kryterium w różny sposób tj.: w formie oświadczenia, w formularzu ofertowym jako dodatkowy punkt oraz we wzorze umowy w przeznaczonym do tego miejscu. Jeden wykonawca nie odniósł się do trzeciego kryterium. Inny z kolei podał termin płatności 14 dni jako drugie kryterium. W siwz umieściliśmy zapis: „termin płatności – 3%:1)       21 dni od dnia otrzymania przez zamawiającego prawidłowo wystawionej faktury VAT – 0 pkt,2)       30 dni od dnia otrzymania przez zamawiającego prawidłowo wystawionej faktury VAT – 3 pkt”. Czy należy odrzucić wskazane oferty jako niezgodne z siwz? OdpowiedźTak, w zaistniałej sytuacji należy odrzucić oferty, które: nie wskazują elementu podlegającego ocenie i zawierają termin płatności nieakceptowany przez zamawiającego jako niezgodne z siwz.

czytaj więcej »

 Pytanie Czy powinnam łączyć w jednym postępowaniu ochronę budynku i ochronę imprez, które mają się odbywać w okresie od stycznia do końca września? Czy jednak jest to inny przedmiot zamówienia?OdpowiedźWartość szacunkowa zamówienia na usługi ochroniarskie powinna zostać ustalona łącznie dla ochrony budynku oraz imprez. Zamawiający powinien przeprowadzić postępowanie w procedurze właściwej dla ustalonej w ten sposób wartości zamówienia. Może to zrobić w jednej procedurze dopuszczającej składanie ofert częściowych, albo w dwóch odrębnych postępowaniach.

czytaj więcej »

Pytanie Zamierzam wszcząć postępowanie na utrzymanie urządzeń biurowych (drukarek, urządzeń wielofunkcyjnych oraz faksów) w stałej sprawności techniczno-użytkowej poprzez kompleksową usługę serwisową obejmującą przeglądy, naprawy i konserwacje oraz wyminę materiałów eksploatacyjnych w tym tuszy/tonerów i części zamiennych. Poszczególne składowe części zamówienia (usługa i dostawa) nie są obiektywnie możliwe do rozdzielenia. Jak oszacować wartość zamówienia? Muszę wziąć pod uwagę wszystkie koszty wykonawcy związane z realizacją umowy, w szczególności przeglądów konserwacyjnych, napraw, części zamiennych, materiałów eksploatacyjnych (z wyłączeniem papieru), ekspertyz, dojazdów, utylizacji oraz deinstalacji i instalacji urządzeń. Zakładam, że usługa serwisowa obejmuje również wymianę materiałów eksploatacyjnych w tym tonerów. Czy nie narażę się na zarzut, iż nie podzieliłam tego zamówienia na usługę i osobno dostawę (tzn. na części)? OdpowiedźW przypadku szacowania wartości zamówienia oraz podejmowania decyzji o podziale zamówienia na części należy wziąć pod uwagę całokształt okoliczności faktycznych i prawnych. Z informacji wskazanych przez pytającego wynika, że podział nie jest w tym przypadku konieczny, ale decyzja w tym zakresie powinna być podjęta z uwzględnieniem wszelkich faktycznych uwarunkowań, jakie mają związek z tym postępowaniem – nieprzedstawionych być może w pytaniu.  

czytaj więcej »

 Pytanie Będziemy ogłaszać przetarg nieograniczony w progach krajowych na usługę sprzątania uczelni. Czy musimy dopuścić do udziału w przetargu zakład pracy chronionej i wprowadzać regulacje dotyczące art. 22 ust 2 tj. osoby bezrobotne, niepełnosprawne itd.?Odpowiedź Zakład pracy chronionej może być wykonawcą w rozumieniu ustawy Pzp. Brzmienie art. 22 ust. 2 ustawy Pzp wskazuje na możliwość takich żądań, ale nie wprowadza obowiązku ich zastrzeżenia.

czytaj więcej »

 PytanieW świetle nowelizacji art. 26 ust. 6 ustawy Pzp wykonawca nie jest obowiązany do złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 i 3, jeżeli zamawiający posiada oświadczenia lub dokumenty dotyczące tego wykonawcy lub może je uzyskać za pomocą bezpłatnych i ogólnodostępnych baz danych.Jeśli dobrze rozumiem obowiązek uzyskania takich dokumentów jak odpisy czy zaświadczenia z KRS/CEIDG spoczywa teraz na zamawiającym. Jak sprawa wygląda, jeśli chodzi o wykonawcę zagranicznego? Czy w formularzu oferty powinna znaleźć się informacja nt. bezpłatnej i ogólnodostępnej bazy, z której zamawiający mógłby skorzystać w celu znalezienia odpowiednika KRS/CEIDG? Kto będzie odpowiedzialny za tłumaczenie tego dokumentu? OdpowiedźOd dnia wejścia w życie nowelizacji zamawiający ma obowiązek pozyskania oświadczeń i dokumentów, które są dostępne w formie elektronicznej pod adresami internetowymi ogólnodostępnych i bezpłatnych baz danych, w tym odpisów z KRS i CEIDG. Przepis powyższy dotyczy również dokumentów od wykonawców zagranicznych.

czytaj więcej »

 Pytanie Czy jeśli startujemy w przetargu, nie posiadając wymaganych referencji i przy wstępnej selekcji nasza oferta zostaje wybrana, a następnie zamawiający wzywa nas do udokumentowania doświadczenia, możemy złożyć zobowiązanie podmiotu trzeciego? Co w sytuacji gdy zamawiający wymaga referencji dotyczącej powiedzmy 30.000 m2 zrealizowanej nawierzchni i zastrzega w siwz obowiązek wykonania jej samodzielnie przez wykonawcę? Czy w tym przypadku możemy powołać się na zasoby podmiotu trzeciego, wskazując jego udział jako podwykonawcy w zakresie pomocy przy przygotowaniu terenu pod budowę?Odpowiedź Wykonawca nie może w tej sytuacji przedstawić zobowiązania podmiotu trzeciego. Co do zasady też – wykonawca już w ofercie powinien wskazać, czy powołuje się na cudzy potencjał czy nie.

czytaj więcej »

 Pytanie W przypadku zastosowania „procedury odwróconej” np. 10 stycznia 2017 r. wykonawcy składają ofertę oraz JEDZ. Następnie wykonawca, którego oferta została najwyżej oceniona, zostaje wezwany do przedstawienia dokumentów potwierdzających informacje zawarte w JEDZ. Czy dokumenty mają być aktualne na dzień składania ofert tj. 10 stycznia? OdpowiedźDokumenty potwierdzające informacje zawarte w JEDZ składane przez wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, powinny być aktualne na dzień ich złożenia.

czytaj więcej »

 Pytanie Zamawiający po analizie załączonego do oferty zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa zamierza ją odtajnić. Na jaką podstawę prawną powinien się powołać?OdpowiedźJeżeli w ocenie zamawiającego zastrzeżone przez wykonawcę informacje nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa, uzasadnione jest ich odtajnienie (uznanie za jawne). Podstawę prawną tej czynności stanowią: art. 8 ust. 1 ustawy Pzp statuujący zasadę jawności postępowania o udzielenie zamówienia (z ograniczeniami określonymi w ustawie) oraz art. 96 ust. 3 ustawy Pzp, z którego wynika jawność m.in. załączników do protokołu (np. ofert, dokumentów składanych przez wykonawców).

czytaj więcej »

PytanieReprezentuje jednostkę publiczną. W najbliższym czasie będziemy modernizować instalację elektryczną. W ramach prac chcemy zlecić wykonanie projektu modernizacji a następnie realizację robót budowlanych. Czy do wartości robót należy dodać kwotę wydaną na projekt, czy obydwa zamówienia potraktować osobno (usługi i roboty budowlane) i w ogóle ich ze sobą nie wiązać?OdpowiedźW omawianym przypadku dokumentacja projektowa i realizowane na jej podstawie roboty budowlane stanowią funkcjonalną całość, przez co należy traktować je jako jedno zamówienie udzielane w częściach. Możliwe jest przy tym skorzystanie z wyłączeń określonych ustawą Pzp.

czytaj więcej »

Na łamach naszego wydania omawialiśmy dwukrotnie postanowienia Krajowej Izby Odwoławczej, które odmawiały wykonawcom kwestionowania wyboru oferty w postępowaniach podprogowych. Te stanowiska Izby były przedmiotem skarg Prezesa UZP, którym również poświęcaliśmy uwagę. Pod koniec grudnia sądy okręgowe – w Lublinie i w Szczecinie wydały orzeczenia niekorzystne dla interpretacji Izby. Dopuściły tym samym szerokie podważanie przez wykonawców poprawności wybranych ofert. Sprawdź co się z tym wiąże.wyrok sądu okręgowego w Lublinie z 21 grudnia 2016 r., sygn. akt IX Ga 502/16,wyrok sądu okręgowego w Szczecinie z 22 grudnia 2016 r., sygn. akt II Ca 1461/16

czytaj więcej »

Zamawiający nie może przyznać punktów w kryterium oceny ofert, jeżeli z oświadczenia woli wykonawcy nie wynikają konkretne informacje. Załącznik do wiadomości e-mail oznaczony w tytule jako oświadczenie nie może być uznany za ofertę z powodu braku oryginalnego podpisu lub poświadczenia za zgodność. Sprawdź, na czym polegały niezgodności oferty z siwz, a w konsekwencji błędne działania zamawiającegowyrok KIO z 8 listopada 2016 r.; sygn. akt KIO 2030/16

czytaj więcej »

 Art. 4 pkt 5c lit. a i b ustawy Pzp wskazuje na wyłączenie stosowania przepisów ustawy Pzp, do udzielania zamówień dotyczących wytwarzania i dystrybucji dokumentów publicznych i ich personalizacji, a także druków o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa. UZP wyjaśnia, jak rozumieć pojęcie tego rodzaju dokumentów. 

czytaj więcej »

 Pytanie Umowa na roboty budowlane była podpisana przed nowelizacją z 28 lipca 2016 r. W czasie realizacji zamówienia wystąpiła konieczność wykonania dodatkowych robót nieobjętych zamówieniem podstawowym. Ich wartość nie przekracza łącznie 50% realizowanego zamówienia. Czy wolno nam podpisać aneks do umowy, czy należy wszcząć postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie starych przepisów?Odpowiedź Zasadą jest, że do umów w sprawach zamówień publicznych zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy z 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (dalej: uzzp) stosuje się przepisy dotychczasowe. Natomiast poruszoną w pytaniu kwestię regulują przepisy przejściowe w szczególności art. 19 ust. 3 pkt 2 a uzzp. Po spełnieniu opisanych w nim warunków zamawiający ma prawo zmienić umowę w sprawie zamówienia.

czytaj więcej »

 Pytanie Czy w zakresie kompetencji i uprawnień przy wspólnym wykonywaniu zamówienia (np. przez 2 wykonawców) zamawiający powinien żądać od obu podmiotów posiadania aktualnej koncesji na obrót paliwami wydanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki zgodnie art. 32 ust. 1 pkt 4 ustawy z 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, w zakresie obrotu paliwami?OdpowiedźW przypadku warunku dotyczącego uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej, jedynie w wyjątkowych sytuacjach uzasadnione jest wymaganie jego spełniania przez każdego z konsorcjantów. Wydaje się, że z taką sytuacją nie mamy do czynienia w przypadku zamówienia, do którego wykonywania wymagana jest koncesja na obrót paliwami wydana przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki zgodnie art. 32 ust. 1 pkt 4 ustawy z 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, w zakresie obrotu paliwami.

czytaj więcej »

Pytanie Wykonawcy wraz z ofertami złożyli informacje o przynależności do grupy kapitałowej, a nawet nie tyle informację, co listę podmiotów, należących do tej samej grupy (sytuacja, jak sprzed nowelizacji). Z załączonych dokumentów nie wynika, aby w postępowaniu złożyły oferty podmioty należące do tej samej grupy kapitałowej. Czy po zamieszczeniu na stronie internetowej informacji, o której mowa w art. 86 ust. 5 ustawy Pzp, wykonawcy powinni mimo wszystko złożyć oświadczenie o braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 23 ustawy Pzp? Czy wystarczą wskazane oświadczenia (listy podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej) złożone wraz z ofertami?OdpowiedźPrzedłożone wykazy i oświadczenia dotyczące grupy kapitałowej są wystarczające. Intencją ustawodawcy do zmiany przepisów odnośnie grupy kapitałowej było wyeliminowane niepotrzebnego składania przez wykonawców list przynależności do jednej grupy w sytuacji, gdy żaden podmiot z tej listy – oprócz wykonawcy – nie złożył oferty w danym postępowaniu.

czytaj więcej »

 Pytanie W postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający określił w siwz, że na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp zwróci się do wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona, z prośbą o złożenie oświadczeń i dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp w terminie nie krótszym niż 5 dni. Wykonawca, który został najwyżej oceniony, już w ofercie złożył wszystkie oświadczenia i dokumenty opisane w siwz. Czy mimo to, powinienem zwrócić się do niego z wezwaniem do złożenia oświadczeń i dokumentów zgodnie z art. 26 ust. 2 ustawy Pzp, czy też należy uznać, że ten wymóg jest już spełniony?OdpowiedźJeśli wykonawca, którego oferta została najwyżej oceniona, załączył do oferty wymagane w siwz dokumenty, to niezasadne byłoby korzystać z art. 26 ust. 2 ustawy i zwracać się do niego o ponowne ich złożenie. Wykonawca spełnił już przecież wymóg dotyczący potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu.

czytaj więcej »