WYDANIE ONLINE

Przepisy rozporządzenia nadają szerokie znaczenie pojęciu dokumenty. Obejmują nim bowiem nie tylko dokumenty w ścisłym tego słowa znaczeniu, ale także oświadczenia wymienione w rozporządzeniu tj. inne niż np. oświadczenie własne wykonawcy składane na formularzu jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia (JEDZ). Wskazuje na to przyjęta w rozporządzeniu metoda zapisu legislacyjnego.

czytaj więcej »

Umowa zawarta pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego w przedmiocie przekazania przez jedną jednostkę obowiązku utrzymania w czystości niektórych ze swoich lokali innej jednostce w zamian za rekompensatę finansową jest zamówieniem publicznym.  Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 13 czerwca 2013 r.  w sprawie C‑386/11 w postępowaniu: Piepenbrock Dienstleistungen GmbH & Co. KG przeciwko Kreis Düren.

czytaj więcej »

 Pytanie W nowym rozporządzeniu w sprawie dokumentów brak jest ważności odpisu z właściwego rejestru lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jednocześnie w art. 26 ust. 1 i 2 ustawy Pzp wskazano, że dokumenty powinny być aktualne na dzień składania ofert. Co powinnam zrobić w następujących sytuacjach: 1. Wykonawca nie składa odpisu z rejestru i nie wskazuje strony internetowej do jego samodzielnego pobrania (zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia w sprawie dokumentów). Czy mogę samodzielnie uzyskać dostęp do niego (np. z polskiego KRS), czy też muszę wezwać wykonawcę do uzupełnienia lub wskazania strony internetowej? 2. Wykonawca sam składa odpis z KRS wystawiony np. 2 lata przed terminem składania ofert. Czy należy przyjąć, że jest on aktualny? Jeżeli nie – to czy powinnam go sama wydrukować? Niezależnie od powyższego, w przypadku samodzielnego pobierania np. odpisu z KRS – kiedy należy dokonać takiej czynności? Czy musi być to koniecznie w dacie składania i otwarcia ofert (wiadomo, że przypadku takich rejestrów nie ma możliwości cofnięcia daty wydruku)?Odpowiedź Zamawiający, mając dostęp stron WWW, na których są prowadzone określone rejestry, nie powinien wzywać wykonawcy do uzupełnienia właściwego dokumentu (np. odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego). Musi też korzystać z internetowego repozytorium zaświadczeń e-Certis.

czytaj więcej »

W Dzienniku Ustaw z 21 października 2016 r. (Dz.U. poz. 1920) opublikowano zmiany w ustawie – Prawo zamówień publicznych. Zmienił się jej zakres podmiotowy, ponieważ skreśla się z katalogu zamawiających podmioty, z którymi zawarto koncesję na roboty budowlane. Spod stosowania tej ustawy wyłącza się umowy koncesji na takie roboty.

czytaj więcej »

 Pytanie W przetargu na zakup energii elektrycznej wskazano konieczność określenia kosztu cyklu życia produktu. Proszę o interpretację tego obowiązku. Jak w praktyce go wypełnić?  OdpowiedźW ofercie można w tym zakresie wskazać np., że koszty cyklu życia produktu zostały uwzględnione poprzez wybór określonego źródła energii.

czytaj więcej »

Pytanie   Zamawiający zastrzega osobiste wykonanie kluczowych części zamówienia na roboty budowlane na zadanie „Wymiana stolarki drzwiowej”. Wskazuje, że kluczowymi częściami są demontaż starej stolarki i montaż nowej (czynności tynkarskie i malarskie może wykonać podwykonawca). Czy to oznacza, że wykonawca nie ma prawa skorzystać z art. 22a ust. 4 ustawy Pzp tylko w odniesieniu do doświadczenia czy także w zakresie osób skierowanych do realizacji zamówienia, tj. kierownika robót z uprawnieniami konstrukcyjno-budowlanymi?OdpowiedźWykonawca może skorzystać z potencjału innych osób w zakresie warunków dotyczących osób skierowanych do realizacji zamówienia, nawet w sytuacji gdy daną część zamówienia ma obowiązek wykonać osobiście. Nie może natomiast powołać się wówczas na doświadczenie innego podmiotu.

czytaj więcej »

PytanieCzy w związku z nowelizacją ustawy Pzp istnieje możliwość zmiany kontraktu o zamówienie bez konieczności przewidywania jej w specyfikacji? Czy będzie to dopuszczalne jeżeli np.: wartość zmian nie przekroczy progu unijnego i jednocześnie będzie mniejsza niż 10% wartości zamówienia na dostawy i usługi i 15% wartości zamówienia na roboty budowlane?OdpowiedźKluczowym kryterium przy ocenie możliwości dokonania zmiany umowy o udzielenie zamówienia publicznego jest charakter i zakres tej zmiany względem pierwotnego świadczenia wykonawcy określonego w jego ofercie. Wartość wprowadzonych modyfikacji nie może być jedynym stosowanym wyznacznikiem możliwości ich dokonania.

czytaj więcej »

 Pytanie W ogłoszeniu o zamówieniu należy wskazać wymagane od wykonawcy oświadczenia i dokumenty zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 1–3 ustawy Pzp. Punkty 1 i 3 są mi znane. Nie wiem natomiast, jakie dokumenty czy oświadczenia dotyczą punktu 2 (w którym mowa o spełnianiu przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane określonych przez zamawiającego wymagań). Czy chodzi o dokumenty potwierdzające np. wymóg zawarty w opisie przedmiotu zamówienia zatrudnienia przez wykonawców pracowników na umowy o pracę i konkretnie te umowy oraz potwierdzenie zapłaty składek na ubezpieczenie zdrowotne?  Odpowiedź Zamawiający na etapie składania ofert może żądać od wykonawcy oświadczenia dotyczącego spełnienia wymogu związanego z zatrudnianiem osób na umowy o pracę. Nie ma prawa natomiast żądać wraz z ofertą umów.

czytaj więcej »

Pytanie Czy jeśli wykonawca wykaże w ofercie lub wniosku, że zleca pewien zakres prac podwykonawcy, to musi również od razu podać jego nazwę (firmę)? Czy wówczas  zamawiający powinien żądać od podwykonawcy oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu? A może wykonawca może wskazać zakres podzlecanych czynności w ofercie, zaznaczając  jednocześnie, że na etapie składania ofert czy wniosków nie ma wiedzy, komu je powierzy? OdpowiedźWykonawca, który nie wie jeszcze, komu zleci prace, nie musi wskazywać w ofercie nazw podwykonawców.Zgodnie z art. 36b ust. 1 ustawy Pzp zamawiający żąda wskazania przez wykonawcę: części zamówienia, których wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcom, i nazw (firm) podwykonawców.

czytaj więcej »

 Pytanie Pracodawca ma zamiar finansować studia podyplomowe pracowników. Podejmą oni naukę na różnych kierunkach i w kilku uczelniach (w większości przypadków w miejscowości, w której znajduje się siedziba zamawiającego). Miejsce i kierunek studiów wybierają pracownicy. Czy szacując wartość zamówienia, należy sumować opłaty za studia wszystkich pracowników niezależnie od ich kierunku? OdpowiedźZgodnie z opinią Urzędu Zamówień Publicznych zamawiający powinien pogrupować planowane studia przede wszystkim według kryterium tematycznego i możliwości ich zorganizowania przez jednego wykonawcę. Studia obejmujące taką samą lub podobną tematykę, jeżeli mogą być zorganizowane przez jednego wykonawcę, należy traktować jako jedno zamówienie. Jego wartość powinna być oszacowana łącznie, zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy Pzp. W sytuacji, gdy przedmiotem studiów jest różna tematyka lub nie ma możliwości udzielenia zamówienia jednemu wykonawcy, każdy rodzaj studiów będzie stanowił odrębny przedmiot zamówienia.

czytaj więcej »

 Pytanie W jakich sytuacjach można zastosować art. 43 ust. 2b pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych? Czy w przypadku, gdy zamawiający unieważnił poprzednie postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp i teraz ma bardzo mało czasu do zakończenia obowiązywania umowy, wolno mu skorzystać z tego przepisu, ogłaszając drugi przetarg? Nadmienię, że przedmiotem zamówienia są usługi sprzątania na oddziałach szpitalnych.OdpowiedźJeśli zamawiający przeprowadził już jedno postępowanie i był zmuszony je unieważnić na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, to wystarczy podać obiektywne powody zmuszające go do skrócenia terminu składania ofert. W takiej sytuacji można uznać, że istnieje pilna potrzeba udzielenia zamówienia.

czytaj więcej »

Pytanie Co stanowi dokumentację przy zamówieniu o wartości 20.000 zł realizowanym w trybie zapytania o cenę? Czy jest konieczność zamieszczania jakichś informacji na stronie internetowej?Odpowiedź Zamówienie, o którym mowa w pytaniu, jest tzw. zamówieniem podprogowym i nie stosuje się do niego przepisów ustawy Pzp, a jedynie regulacje obowiązujące u zamawiającego oraz przepisy Kodeksu cywilnego. Warto stworzyć regulamin dokonywania takich zakupów, który zapewni przestrzeganie zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.

czytaj więcej »

Pytanie Mam problem z wyborem trybu udzielenia zamówienia na dostawę narybku różnych ryb w ramach ministerialnego programu „Zarybianie polskich obszarów morskich”. Postępowanie ma polegać na wyborze kilku lub jednego gospodarstwa rybackiego, które wyprodukuje dla nas materiał zarybieniowy o określonych parametrach. Ryba taka w celu zarybienia musi mieć stworzone identyczne warunki, jak w miejscu, gdzie będzie wpuszczana oraz posiadać ściśle określone wymiary. Po wyprodukowaniu musi być przewieziona specjalistycznym transportem do wskazanego miejsca i wypuszczona, a następnie po jakimś czasie należy przeprowadzić kontrole efektu zarybieniowego. Wartość zamówienia będzie opiewała na kilka milionów złotych. Na początku myślałem o trybie dialogu, ponieważ taki producent narybku powinien mieć ścisły kontakt zamawiającym i musi istnieć obustronna wymiana informacji. Zastanawiam się też nad partnerstwem innowacyjnym. Która procedura byłaby właściwsza? Odpowiedź W opisanej sytuacji tryb partnerstwa innowacyjnego nie będzie odpowiedni. Warto natomiast przeanalizować, czy istnieją przesłanki zastosowania dialogu konkurencyjnego. 

czytaj więcej »

Pytanie Prowadzę postępowanie z podziałem na części. W odniesieniu do części I w formularzu cenowym wpisałem stawkę VAT 8%, popełniając błąd, którego nie zauważyłem podczas sporządzania siwz i badania ofert. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług właściwa stawka powinna wynosić w tym przypadku 23%. Wykonawca A zastosował wskazany przeze mnie podatek w wysokości 8%. Trzy z pozostałych firm, które złożyły oferty, samodzielnie zmieniły stawkę na 23%. Dwie firmy wniosły odwołanie od wyboru najkorzystniejszej oferty. Wykonawcy X i Y zarzucili zamawiającemu, że nie odrzucił oferty wykonawcy A, który zastosował stawkę 8% na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp. Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosiły trzy firmy. KIO wyznaczyła termin rozprawy. Na dzień przed tym terminem odwołujący X i Y wycofali odwołania. Czy zamawiający powinien poprawić ofertę wykonawcy na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, jako inną omyłkę polegającą na niezgodności przyjętej w ofercie stawki VAT ze stawką zawartą w siwz? Jaki przepis ustawy Pzp uprawnia mnie do dokonania takiej korekty, jeżeli wybrałem już wykonawcę? Po przeliczeniu właściwych wartości najkorzystniejsza oferta pozostaje ta sama. A może unieważnić postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp?  OdpowiedźPrzedstawiony stan faktyczny nie wskazuje, że mamy do czynienia z tzw. inną omyłką polegającą na niezgodności oferty z siwz, niepowodującą istotnych zmian w treści oferty. Postępowanie trzeba w tej sytuacji unieważnić.

czytaj więcej »

 Znaczne zmniejszenie zakresu umowy jest traktowane w kategoriach zmiany udzielonego już zamówienia publicznego, bez przeprowadzania nowego postępowania. Taka sytuacja ma miejsce również wówczas, gdy modyfikacja stanowi rodzaj ugody obejmującej obopólne zrzeczenie się przez jej obie strony pewnych uprawnień, w celu zakończenia sporu. Taka zmiana może skutkować udostępnieniem zamówienia większej ilości podmiotów gospodarczych. Przekłada się również na minimalne zdolności wymagane przy przystępowaniu do procedury. Sprawdź, co jeszcze wyraża stanowisko Trybunału.Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 7 września 2016 r. w sprawie C-549

czytaj więcej »