WYDANIE ONLINE

Pytanie: Gmina ogłosiła przetarg na prowadzenie komunikacji miejskiej. Jednym z warunków udziału w postępowaniu było wykazanie posiadania minimum 2 pojazdów niskopodwoziowych. Wpłynęły dwie oferty. Jeden z wykonawców wykazał, że jest właścicielem jednego autobusu niskopodwoziowego i złożył dodatkowo oświadczenie, że zobowiązuje się do zakupu drugiego pojazdu w przypadku podpisania umowy. Drugi zaś z wykonawców w wykazie taboru przewidzianego do świadczenia usługi wyszczególnił autobusy niskopodwoziowe, a jako podstawę dysponowania wpisał „leasing”. Czy takie oferty należy przyjąć?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie W specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: siwz) oraz ogłoszeniu o zamówieniu na roboty budowlane zawarliśmy informację o przewidywanych zamówieniach uzupełniających. Formą wynagrodzenia za zrealizowanie zamówienia podstawowego jest ryczałt. Jeden z członków komisji przetargowej stwierdził, że nie możemy przewidywać udzielania zamówień uzupełniających przy wynagrodzeniu ryczałtowym i że jest to możliwe tylko wtedy, gdy formą zapłaty za zamówienie podstawowe jest wynagrodzenie kosztorysowe. Czy sposób rozliczenia za zrealizowanie zamówienia podstawowego ma w ogóle wpływ na późniejsze udzielenie zamówienia uzupełniającego? Ponieważ przy ustalaniu wartości zamówienia uwzględnia się kwotę zamówień uzupełniających, to czy w związku z tym na etapie udzielania zamówienia podstawowego musi być sporządzona dokumentacja projektowa i kosztorys inwestorski na przewidywane roboty uzupełniające? Czy można ustalić wartość robót uzupełniających procentowo do wartości zamówienia podstawowego zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

 Termin wyznaczony państwom członkowskim na implementację nowych dyrektyw o zamówieniach publicznych upływa 18 kwietnia 2016 r. W Polsce prace legislacyjne toczą się w błyskawicznym tempie, stąd pojawiła się duża szansa, że wspomniany termin zostanie dotrzymany. W dniu 15 marca 2016 r. Rada Ministrów przyjęła przedłożony przez ministra rozwoju projekt nowelizacji przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie Czy w przypadku zamówień krajowych, gdzie oferty składają polscy wykonawcy i w cenie ofertowej zawierają obowiązujący podatek od towarów i usług zgodnie z przepisami ustawy o VAT, należy w treści formularza ofertowego wpisywać dodatkowe dane i oświadczenia wykonawcy dotyczące VAT w nawiązaniu do przepisów obowiązujących od 1 lipca 2015 r. i art. 91 ust. 3a drugie zdanie Prawa zamówień publicznych? Wynika z niego obowiązek informacyjny względem wykonawcy w stosunku do zamawiającego odnośnie do powstania po jego stronie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług w związku z wyborem danej oferty. Jakich zamówień dotyczy ten przepis? I jakich wykonawców? Czy oferent musi każdorazowo poinformować o powyższym w formularzu ofertowym? Jak powinny zostać sformułowane takie oświadczenia?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie Czy tajemnicę przedsiębiorstwa stanowi załączony do oferty cenowej formularz asortymentowo-ilościowy w przypadku przetargu na świadczenie usług pocztowych? Dodam, że jedna ze startujących w przetargu firm zastrzegła sobie tajność ww. załącznika. Czy ma do tego podstawy?

czytaj więcej »

Zamawiający prowadzi postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych na: „Odbiór, wywóz i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu gminy w roku 2016”. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia zawierała postanowienia, zgodnie z którymi o udzielenie zamówienia publicznego mogą się ubiegać wykonawcy, którzy nie podlegają wykluczeniu, o którym mowa w art. 24 ust. 1 ustawy Pzp, oraz spełniają warunki określone w art. 22 ust. 1 ustawy Pzp dotyczące posiadania wiedzy i doświadczenia.

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie Jak ogłosić poprawnie udzielenie zamówienia dla jednego postępowania w trybie przetargu nieograniczonego z podziałem na 9 części. W każdej części daty udzielenia zamówień, tj. zawarcia umów są inne. Czy za każdym razem trzeba w dniu zawarcia umowy ogłaszać w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu zamówienia z datą tejże umowy? Jak postąpić, jeżeli postępowanie na zamówienie w pierwszej części dwukrotnie zostało unieważnione z powodu braku ofert. Ostatecznie udzielono go poza ustawą Pzp. Czy tej części w ogóle nie trzeba ogłaszać?

czytaj więcej »

Pytanie Wypełniam ogłoszenie o zamówieniu w przetargu ograniczonym o wartości szacunkowej zamówienia poniżej 207.000 euro. Rozumiem, że umieszczę je na tablicy w zakładzie, na stronie internetowej jednostki, jak również w Biuletynie Zamówień Publicznych. Mam obawy co do szczegółowej treści tego dokumentu. Postępuję zgodnie z art. 48 pkt 2 ustawy Pzp, który zawiera 15 ppkt co do treści ogłoszenia. Wskazano tam, że ogłoszenie ma zawierać co najmniej określone tam elementy. A zatem czy jeżeli zamawiający nie zamierza zamieszczać siwz na stronie WWW, to taką informację powinien zawrzeć w ogłoszeniu? Brzmiałoby to np. tak: „adres strony internetowej (...): Zamawiający nie przewiduje zamieszczenia siwz na stronie internetowej”. Podobna sytuacja występuje odnośnie do ppkt 13–15. Czy muszę te kwestie ujmować w ogłoszeniu choćby tylko po dwukropku było słowo „nie”?

czytaj więcej »

Teza W obecnie obowiązującym stanie prawnym konieczne jest wykazanie, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę. Przepis art. 8 ust. 3 ustawy Pzp koresponduje z art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, zgodnie z którym przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. Aby informacje mogły zostać uznane za podlegające ochronie tajemnicy przedsiębiorstwa, wszystkie okoliczności  przywołane w tym przepisie muszą się spełnić łącznie.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 stycznia 2016 r.; sygn. akt KIO 54/16

czytaj więcej »