WYDANIE ONLINE

Jak przygotować i przeprowadzić postępowanie zamówienia częściowe
Ustawa Pzp definiuje ofertę częściową jako ofertę przewidującą, zgodnie z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia, wykonanie części zamówienia publicznego (art. 2 pkt 6 ustawy Pzp). A zatem zamawiający jedynie w przypadku, gdy przedmiot zamówienia jest podzielny (art. 83 ust. 2 ustawy Pzp), może przewidzieć możliwość składania oferty częściowej (art. 83 ust. 2 ustawy Pzp).

czytaj więcej »

Szacuje się, że wartość rynku zamówień publicznych przekracza 200 miliardów rocznie, dlatego jasne i przejrzyste regulacje są kluczowe dla efektywnej realizacji zamówień publicznych. Polska stoi przed nie lada wyzwaniem – do 18 kwietnia 2016 r. państwa członkowskie UE zobowiązane są do implementacji do swoich porządków prawnych regulacji nowych dyrektyw. Termin ten jest niezwykle krótki i wymaga sprawnych działań legislacyjnych.

czytaj więcej »

Prezes Związku Pracodawców Technologii Cyfrowych Lewiatan wystosował do Urzędu Zamówień Publicznych pisemne ostrzeżenia związane z proponowaniem przez wykonawców nielegalnego oprogramowania w przypadku zamówień na dostawy komputerów. Jak wynika z pisma, przeprowadzone badania potwierdzają ścisły związek między podrobionym i złośliwym oprogramowaniem. Wprowadzanie złośliwego kodu do nielicencjonowanego oprogramowania jest popularną metodą wykorzystywaną przez cyberprzestępców. Tego rodzaju działania naruszają także prawa autorskie producentów oprogramowania. Bywa, że nabywanie takiego oprogramowania wiąże się z zarzutem niewłaściwego wydatkowania środków publicznych, w tym funduszy unijnych. Nieraz – w przypadku wykrycia tego rodzaju praktyk – wiąże się również z koniecznością wydania urządzeń odpowiednim organom ścigania oraz zakazem korzystania z nich co najmniej przez okres toczących się postępowań.

czytaj więcej »

Prawo zamówień publicznych nakazuje zamawiającym stosującym niekonkurencyjne tryby udzielania zamówień informować o tym fakcie Urzędu Zamówień Publicznych. Obowiązek dotyczy procedur: negocjacji bez ogłoszenia i trybu z wolnej ręki, jeśli wartość udzielanego zamówienie przekracza progi unijne.

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie Przymierzam się do zakupu sprzętu kwaterunkowego z prawem opcji. Obecnie dysponuję kwotą 1.200.000 zł. W niedługiej perspektywie czasowej mamy jeszcze otrzymać ok. 2.000.000 zł. Czy mogę zaznaczyć w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: siwz), że aktualnie na pewno zakupię sprzęt za 1.200.000 zł i być może w przyszłości za kolejne 2.000.000 zł? Czy w przypadku prawa opcji – tak jak przy zamówieniach uzupełniających – należy trzymać się 50% wartości zamówienia?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie Czy w przetargu na dostawę oleju napędowego wolno zastosować tylko kryterium ceny? Jeżeli nie, to z jakich innych elementów ocennych warto w tej sytuacji skorzystać?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie Przygotowujemy przetarg nieograniczony na sukcesywne dostawy wyrobów medycznych jednorazowego użytku. Jakie pozacenowe kryterium zastosować, aby nie narazić się na zarzut nieprawidłowości w zakresie dyscypliny finansów publicznych? Czy skorzystać z kryterium terminu dostawy, terminu płatności, a może jeszcze innego?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie Zamierzamy ogłosić przetarg nieograniczony na dostawę opału. W naszej ocenie dostawę węgla można uznać za zamówienie powszechnie dostępne o ustalonym standardzie jakościowym. Wolno zatem do jego udzielenia zastosować tylko kryterium ceny. Jak powinien być w tym przypadku wypełniony obowiązek zamawiającego dotyczący wskazania w załączniku do protokołu, w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty ponoszone w całym okresie korzystania z tej dostawy? Poproszę o przykładowy zapis w tej mierze. Jakie elementy w omawianym przetargu zamawiający powinien uwzględnić przy opisie przedmiotu zamówienia? A może należy uznać, że dostawa węgla na etapie realizacji zamówienia nie wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów, gdyż jest on przeznaczony do bieżącego zużycia?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie Połowa terminu składania pytań do siwz mija w niedzielę. Jeden z wykonawców zadał pytanie w niedzielę o godz. 23.58, powołując się na przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Czy uznać, że pytanie wpłynęło w terminie, i udzielić odpowiedzi? Jakie postępowanie w tym przypadku będzie prawidłowe?

czytaj więcej »

Pytanie: Otrzymaliśmy dotacje na zakup sprzętu komputerowego (32 szt.). W umowie z jednostką nadrzędną jest napisane, że ma to być zadanie inwestycyjne, a więc dostawa środka trwałego powyżej 3.500 złotych. Czy wobec tego w siwz może być taki zapis:„ Ze względu na sposób finansowania zamówienia, cena jednostkowa netto oferowanego sprzętu komputerowego winna być wyższa od kwoty 3500,00 złotych . Zaoferowanie sprzętu o cenie jednostkowej niższej lub równej, skutkować będzie odrzuceniem oferty jako niezgodnej z treścią niniejszej SIWZ”.Zakres rzeczowy obejmuje także dostawę 4 sztuk laptopów z systemem operacyjnym. Wartość szacunkowa wynosi 16.000 złotych. Czy w druku oferty można zawrzeć taki zapis: „Uwaga !!! Zamówienie obejmuje również dostawę sprzętu komputerowego obciążonego tzw. "odwróconym podatkiem VAT" tj. laptopów (poz.....), jednakże Zamawiający nie przewiduje aby wartość tych towarów przekroczyła kwotę 20 000 zł netto (wskazaną w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług DZ. U. 2004 Nr 54 poz. 535 ze zm.). W przypadku gdy według wyceny Wykonawcy wartość wskazanych towarów (tj. laptopów poz......) przekroczy netto 20 000 zł, Wykonawca zobowiązany jest ująć osobno cenę za te pozycje poprzez odpowiednią modyfikację formularza ofertowego”. Czy w projekcie umowy w § mówiącym o wystawieniu faktury przez wykonawcę można zastosować taki zapis:„(…)2. Zamawiający wymaga aby na wystawionej za sprzęt komputerowy fakturze, Wykonawca wyodrębnił zarówno ceny jednostkowe netto jak i ceny jednostkowe brutto. 3. Zamawiający wymaga od Wykonawcy zamieszczenia ( jeżeli dotyczy) na fakturze przy pozycji objętej „odwróconym podatkiem VAT„( ustawa z dnia 9 kwietnia 2015r., wg załącznika 11 ) zamieszczenia informacji „odwrotne obciążenie”.”

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie Prowadzony przez nas przetarg nieograniczony został ogłoszony 16 grudnia 2015 r. Prace nad przygotowaniem postępowania rozpoczęły się 8 października 2015 r. Wówczas też powołano zespół składający się na komisję przetargową. Przewodniczący komisji był w pracy przez cały okres (od przygotowania postępowania, przez jego ogłoszenie, aż do rozstrzygnięcia). Natomiast: jeden z członków był obecny w dniach 8 października 2015 r. – 9 października 2015 r.; później poszedł na urlop, natomiast uczestniczył w otwarciu i badaniu ofert; czy w świetle przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych to jest problem, że osoba ta nie była obecna przez cały okres trwania postępowania od jego przygotowania do ogłoszenia, tj. od 8 października do 16 grudnia 2015 r.; drugi z członków komisji został powołany do prac w komisji również 8 października 2015 r., z tym że przebywał na zwolnieniu lekarskim; na otwarciu ofert był już obecny, jak również podczas całego procesu badania ofert; czy zgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych mógł być powołany na członka komisji na zwolnieniu lekarskim?

czytaj więcej »

Teza Ustawodawca, nakładając na zamawiającego obowiązek opisania zasad wprowadzenia zmian wynagrodzenia wykonawcy, pozostawił zamawiającemu swobodę określenia mechanizmu. Dlatego też ten oczekiwany automatyzm musi być obwarowany pewnymi zasadami. Ważne jest to, aby zmiana wynagrodzenia faktycznie nastąpiła, nawet jeśli jest obwarowana pewnymi obowiązkami leżącymi po stronie wykonawcy. Wykonawca musi bowiem wykazać, że zmiana ta będzie miała wpływ na koszt wykonania zamówienia.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 23 listopada 2015 r.; sygn. akt KIO 2398/15

czytaj więcej »

Teza Wybór części zamówienia, w których złożono oferty, po otwarciu ofert, prowadziłby do naruszenia podstawowej zasady udzielania zamówień publicznych, a mianowicie zasady równego traktowania wykonawców. A zatem jeśli wykonawca złoży oferty na więcej części, niż określone w siwz, musi się liczyć z tym, że jego oferta zostanie odrzucona.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 16 listopada 2015 r.; sygn. akt KIO 2363/15

czytaj więcej »

Pytanie: Czy zamawiający jest zobowiązany przechowywać koperty, w których składane są oferty?

czytaj więcej »